![]() |
Jakopää "ongelma" VIISAMMAT auttakaa! ( Kuvien kera...)
Eli auto on Pajero vm.1989 3.0 V6 Bensa. ( SOHC )
Laitan tähän alkuun ensin yleisiä tietoja kuvien muodossa, niin päästään alkuun... Ensimmäiseksi kuva, josta käy ilmi sytytys järjestys ja virranjakan tiedot http://i27.photobucket.com/albums/c1...HOUSU/Ohje.jpg Tässä sitten kuva jakopään säätömerkkien kohdista http://i27.photobucket.com/albums/c1...HOUSU/SOHC.jpg Tässä kuva josta käy ilmi, että sylinterien 2-4-6 nokka-akselin merkki on kohdallaan http://i27.photobucket.com/albums/c1...terit2-4-6.jpg Tästä kuvasta taas käy ilmi, että sylinterien 1-3-5 nokka-akselin merkki on myöskin kohdallaan http://i27.photobucket.com/albums/c1...terit1-3-5.jpg Lisäksi kuva kampiakselista, jonka kohdistusmerkki on myöskin kohdallaan http://i27.photobucket.com/albums/c1...ampiakseli.jpg Nyt seuraakin sitten kysymys.... Eli alla olevasta kuvasta käy ilmi, että virranjakajan pyöriä ei olekaan ykköspytyn kohdalla vaikka 1 sylinteri on ylimmässä asennossaan.? Pyörijä onkin 2 ja 6 sylinterien välillä ?? Miten tämä on mahdollista, koska käsittääkseni pyörijän pitäisi olla ykkös sylinterin kohdalla, kun se on TDC- kohdallaan?? ( 1- Sylinterin kohta on varmistettu tulpan reijästä ja se täsmää, myös kampiakselin merkkiin ) http://i27.photobucket.com/albums/c1...nsijapyrij.jpg |
Poistotahin loppu ?
|
Lainaus:
Ihmetyttää vain kun mulla on toinen samanlainen kone tallin lattialla ja siinäkin on pyörijä kakkospytyn kohdalla kun konetta pyörittää käsin ja saa kaikka jakopään merkit kohdilleen... ( Kone otettu toimivana pois paikoiltaan... ) Pitää varmaan pyöritellä konetta vielä yksi kerta ympäri, niin näkee sattuuko se sitten kohdilleen... Eipä satu kohdilleen tuossa toimivassakaan koneessa vaikka kampiakselin päästä pyörittelin useita kertoja ympäri... |
Jos ei muuta niin pyöräytä tulpanjohtoja pykälällä vastapäivään niin eikös se satu jo aika lähelle.
Minkälainen ennakonsäätö tuossa jakajassa on? |
Lainaus:
Pitää varmaan ottaa ventiilikopat irti, niin näkee varmemmin mikä vaihe koneessa menossa.... ( Kehtuuttaa vain tuokin operaatio, kun se on aika työläs homma... ) Mutta eipä sekään tuota pyörijän asentoa oikein muuta... |
Taisi muuten selvitä...
Tässä Haynesin kirjan kuvassa taitaa olla virhe! http://i27.photobucket.com/albums/c1...HOUSU/Ohje.jpg Alla tekstissä mainitaan, että kuskin puolella on sylinterit 1-3-5 ja kuvasta käsitin, että ykkös sylinteri olisikin apukuskin puolella... Koska nyt apukuskin puoleinen ensimmäinen sylinteri on ylhäällä ja pyörijä on lähellä kakkosta, eli sehän on ihan okein, koska kakkos sylinteri on apukuskin puolella ensimmäisenä keulasta päin... Eikös näin olekin? |
Pystyykös sen jakajan vetäsemään irti ja laittamaan takasin pyöriä eri asennossa?
Aha selviskin... |
Lainaus:
Jos löydät netistä niin suosittelen tehtaan korjausopasta, aika hyvin niitä on porukka skannaillut vanhoistakin autoista pdf:ksi :) |
Ei ole ihmekään jos ei lähtenyt käyntiin...
Eipä ollut tosiaan ihme, jos ei kone yrittänytkään lähteä käyntiin...
Oli meinaan tulpanjohdot juurikin Haynesin kirjan kuvan mukaan, eli juuri vikopäin... Nyt vaan on epäilys onko yläkerran nokat oikeassa asennossa... ja se ei taida muuten selvitä, kuin kurkistamalla venttiilikoppien alle... |
Lainaus:
http://c.fixya.net/fixya20/uploads/Images/2E8C7D9.gif |
Lainaus:
|
Jos en ihan vääri muista, mulla oli sama ongelma 4-koneen kanssa (2,6 bensa), siinäkin oli muistaakseni joku fiba kirjassa ja jouduin pyörittelemään konetta/virranjakajaa uusiksi ennen kuin hörähti käyntiin.
Kaitsu |
Mun mielestä tuo kuva on kyllä ihan oikein. Eli ykkös sylinteri on repsikan puolella (ratti vasemmalla).
Eikös tuosta ensimäisistä kuvista (linkissä) näe että ensimmäinen kanki on repsikan puolella. Ykkös sylinteri siis lähimpänä jakopäätä. http://www.scribd.com/doc/88677527/M...6g72-v6-engine |
Siinä melko selkee ohjeistus http://www.emprepcourse.com/mitsubishi/id14.html
Oon kanssa huomannu et haynesin ja chiltonin "opuksissa" välillä kuvat on peilikuvia |
Lainaus:
Tekstissä oleva ohjeistus sekoitti ja myös se, että ykkös sylinterin ollessa yläkohdassaan pyörijä on 2:sen kohdalla... en tiedä miksi näin on, mutta kone käy ja kukkuu hyvin... |
Ja jos tuo kerran on 1-pytyn yläkuolokohta, niin eikös se ole ihan loogista, että se kipinä tulee vasta aavistuksen sen jälkeen, kun mäntä on jo varmasti matkalla alaspäin? Kuvassahan virranjakajan järjestyksessä näkyy 1 olevan tulossa heti seuraavaksi kakkosen jälkeen. Eikös näissä mitsun koneissa PCM ohjaa lainkaan sytytysennakkoa?
|
Lainaus:
Niin pitäisi 1 sylinterin ollessa yläkuolokohdassa, myös pyörijän olla tismalleen ykkös sylinterin kohdalla... |
Lainaus:
|
Lainaus:
( Ei huomautuksia katsastus "sedällä" ) Auto ollut seisonnassa ( levällään tallissa ) 2011 tammikuusta asti joten välillä pääseei hiukan ajelemaankin... :D |
Sivu luotu: 17:20 (GMT +2). |