![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Fleedside 4x4 vaihteisto ?Voipi sulkea...
Viimeksi muokannut jupasierra : 28.02.2012 21:36 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
S10:ssä on alipaineella se etuakselin kytkentä, eli auton alle tutkimaan että kaikki putket ja letkut on kunnossa. Voi se olla jotain muutakin, mutta noista on hyvä aloittaa.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Tuolla se hoituu ja on varmempi:http://www.4x4posi-lok.com/app_chevy-s.html
![]() ...jos siis vika siinä alipaine sydeemissä..
__________________
Jeep ISORY |
#4
|
|||
|
|||
![]()
No täytyypäs huomenna konttailla alle tutkimaan, sepä mukavaa puuhaa ulkona... En mielelläni virittelisi sinne mitään vaijereita, pitäisi sen toimia muutenkin. Mitä tuo vaijeriviritys siellä korvaa, eli mikä on mahdollisesti hajalla ? Ja mistä niitä sieltä alta tutkisi, etuperän luota vai mistä...
![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
http://www.4x4posi-lok.com/PDFs/inst_500.pdf
__________________
Jeep ISORY |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Onkos tämän mallin fleetsidessä jakiksen päässä nelivedon kytkentä sillä vahapatruunahässäkällä, vai vasta isommassa mallissa?
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
Eli siinä ohjeet molempiin malleihin, alipaineella toimivaan tai siihen vahasysteemiin. Englantia en ymmärrä, mutta onneksi osaan katsoa kuvia. Saako tuota vaijerihässäkkää suomesta ?
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
En nähnyt auton alla mitään tuollaisia edellämainittuja systeemejä ? Irroitin ison suojapellin sen jakolaatikon alta, vai mikä se on oikealta nimeltään. Jokatapauksessa siitä kohtaa mihin se pieni vaihdevipu tulee lattian läpi, ja jota kääntämällä liikkuu vipu jakolaatikon kupeessa. Siitä jakolaatikosta siis lähtee kardaani eteen. En tiedä olinko nyt oikeassa kohdassa tutkimassa, mutta allaolevista kuvista selviää tuo systeemi.
Tässä kuvassa yksi letku menee imusarjalle, siitä haarautuu painekellolle, yksi lähtee johonkin alas koneen takaosaa piktin, ja tuo ohut muovinen menee jonnekin auton sisään. ![]() Tässä jakolaatikkoon tulee kolme letkua liittimeen, ja yksi sähköliitin joka ilmeisesti sytyttää vaihdekepin luona olevaan näyttöön symboolin kun neliveto on kytketty. Kolme letkua siis tulee jostain pohjaa pitkin, vaikka yksi vain lähti konehuoneesta alas ? ![]() Tässä vielä toisestä kulmasta kuva. ![]() Noista kolmesta letkusta kaikki imee koneen käydessä. Olinko nyt oikeassa paikassa ?! |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Minkäs ikäinen S10 on kyseessä? Vanhemmissa malleissa on se alipainekello akun vieressä/alla, ja siitä menee vaijeri etuperään joka liikuttaa kytkentä osia siellä murikan sisällä. Näissä PosiLok korvaa kellon mutta alkuperäinen vaijeri jää käyttöön. Uudemmissa se murikassa oleva vahapatruuna korvataan PosiLokilla.
Jamantilla tais olla Posia myynnissä, ja Star Amigon hyllyssäkin olen nähny k.o laitetta.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Tarkistin, ei oo tota S-sarjan Posi-Lok:ia hyllyssä, tilaamalla saadaan...
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
Noista kolmesta letkusta yksi tosiaan tulee moottorilta, ja kaksi menee alipainekellolle.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Minkäs ikäinen S10 on kyseessä? Vanhemmissa malleissa on se alipainekello akun vieressä/alla, ja siitä menee vaijeri etuperään joka liikuttaa kytkentä osia siellä murikan sisällä.
Vm-90 on auto ja siinä akun vieressä se pallo on. Mutta en ymmärrä mihin se vaijeri menee, en nähnyt sitä missään. Olinko siis väärässä paikassa kun tutkin niitä kolmea letkua, siihen kohtaan ei tule mitään vaijeria ?! Eli missä se alipainekello oikein on ? Jelpatkaa nyt vähän, tutkin ensimmäistä kertaa tuollaista systeemiä. Kun löytäisin nyt sen alipainekellon jostain, selviäisi paljon. Voihan siellä joku letkukin vuotaa, tai jos se alipainekell on hajalla niin eihän se voi paljoa maksaa ?! Viimeksi muokannut jupasierra : 23.02.2012 11:52 |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Se vaijeri menee etuakselin tasauspyörästön kupeeseen. Joten paikallista se ensin, ja seuraa sitä konehuoneen puolelle. Se pallo ei suoranaisesti liity etuakselin kytkentään, toimii alipainesäiliönä. Siellä repsikan puolella sen kellon pitäisi olla.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Siellähän se hankalan näköisessä paikassa on. Paljon kyseinen kello maksaa ? Ja se vaijerihan ei mene konehuoneeseen, vaan siitä tasauspyörästön kupeesta sinne kellolle. Vai olenko ymmärtänyt väärin...? Eli onko vika nyt siinä kellossa, mikä siitä hajoaa ?
|
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
En usko että itse kellossa on vikaa, ellei sitten akku ole vuotanut sen päälle (Dodgesta voi mennä vakkarin alipainekello pasaks jos akku mehii liemet sen päälle). Jos siellä linjoissa on liitoksia, eli muovi/metalliputkea yhdistetty kumiletkun pätkillä, niin niitä voi varmistella nippusiteillä.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 Viimeksi muokannut HeikkiH : 23.02.2012 19:45 |
#16
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() |
#17
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Jeep ISORY |
#18
|
|||
|
|||
![]()
Ei siihen kelloon pääse mitenkään käsiksi irroittamatta sisälokasuojaa. Joten katkaisematta vaijeria en saa...
|
#19
|
|||
|
|||
![]()
Kun irroitin akun, ja akun alta pellin pääsin käsiksi siihen kelloon. Olihan siinä etsimistä kun kunnon alottelijan ohjetta ei saanut. Pikku vinkiksi voin sanoa, että jos joku asiasta täysin tietämätön kysyy neuvoa, neuvokaa selkeästi. Miksi sekin oli niin vaikea sanoa: "Ota akku irti, akun alla pelti jonka alla on kello,tms"! Olisin heti etsinyt oikeasta paikasta.
No sain sen kellon esiin, ja kun irroitin akun alta sen pellin paljastui irrallinen letku. Letkun sisällä on muovinen nipan pää, joka on katkennut. Etsin pari tuntia paikkaa mistä letku olisi peräisin, mutta en keksinyt. Kun letkun päästä imee, liikkuu kellon akseli. Kelloon tulee vain yksi letku, eli siitä se ei ole irronnut. Mutta mistä ?!? Tässä näkyy letku, olen taittanut sitä hieman. ![]() Tässä vielä eri kulmasta, letku oli tässä asennossa. ![]() |
#20
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#21
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mutta kuten sanoin, tää oli puhdas arvaus.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#22
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Se kyllä ylettää imusarjaankin asti, mutta en sieltä löytänyt katkennutta nipan jämää... Eli ne kolme letkua jotka menee sinne jakolaatikkoon, yksi niistä olisi huohotin joka huohottaa samaan tilaan missä kello on. Ilmaa ei tuntuisi vuotavan mistään, ja kellon kalvokin toimii koska akseli liikkui kun siitä oletetusta huohottimen letkusta imi. Jotenkin tuntuu että vika liittyy nyt siihen irralliseen letkuun. Missä se on ollut, tai mitä sen päässä on ollut on vielä arvoitus. Kun tietäisi jakolaatikon toiminnan. Kun sitä vipua kääntää nelivedolle tai takavedolle mitä silloin missäkin tapahtuu ? Jotain se vipu siellä jakolaatikossa liikuttaa, ja antaa käskyn jollekin ja alipaine liikuttaa sitä kellon kalvoa. Täyttä hebreaa minulle ? Kun tämä vika selviää joskus, kirjoitan siitä kattavan selostuksen tänne ! |
#23
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#24
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Takavedolle siirryttäessä jakolaatikon venttiili vaihtaa uudelleen, yhdistäen huohotusletkun ja kellon letkun -> alipaine karkaa ja kellon vapauttaa etuakselin.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#25
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
KZJ vaihteisto. | RIPAX | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 06.10.2011 22:50 |
Myyty chevrolet fleedside 6.2d | kmagge | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 09.12.2010 20:15 |
lj 70 vaihteisto | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 12.10.2009 19:20 |
O:LJ vaihteisto | bj45lava | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 04.04.2007 20:28 |
M: BJ-42 5v.vaihteisto | JV73 | O/M/V Muut | 0 | 06.11.2005 23:03 |