![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() hj60 vai patrol 160??Kumpikohan auto kannattaisi hankkia? Hj60 ajettu 450tkm (4.0L turboton) ja patrolilla ajettu 290tkm (sd33 turboton) Autossa kestävyys ön etusijalla, maantieajoa tulisi eniten. Teoriassa auton tulisi olla sellainen että ajelisi vaikka loppuelämän.. ( voihan niitä muitakin automalleja suositella max hinta 10000) Millaisia tyyppivikoja autoissa on? Mitä paikkoja kannattaa tarkistaa jos käy katsomassa ? Ja mitenkä varaosien saanti? Itse varmaankin helppo huoltaa nuo eikä ole mitään ylimääräisiä sähköisiä.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Itse valitsisin hj60 tai oikeastaan hj61, maantie ajossa paljon mukavampi ja vakaampi kuin patrol ja tilaakin on enemmän. Mutta eikös tuolla rahalla jo osta hdj80 cruiserin tai y61 patrollin?
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Mulla vaikutti päätös hj61/Turbo patrol suhteen puhtaasti rahatilanne. Hojotat maksaa edelleen todella paljon verraten patukkaan ja sit omaan käyttötarkotukseen "sopivampi" malli löyty Nissan leiristä. Molemmat kestäviä ja ruostuvaisia samaan tapaan ja ruostehan se näitä raiskaa tasa vertaisesti. Sit tietysti käyttötarkoitus merkkaa siten et kuinka valmiiks rakennetun haluaa ja tarjontaa kattelee vaan. HDJ tietysti olis kiva rakentelu kohde, ihan alustankin takia mut maku kysymys tääkin.
Vastaus: osta valmiiks rakennettu HDJ ![]() |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ja mitä hdj80:ssä on parempaa kuin noissa vanhemmissa. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
no kuusykkösessä on turbo moottori,kaskymppisessä olis kierrejousi alusta=menee pehmeemmin..!
|
#6
|
|||
|
|||
![]() Jos pitkäaikaista autoa etsit
Niin tuohon hintaluokkaan löytyy todella hyviä hj-61:siä
Unelmatapauksessa vähän ajettu, viimmeisiä pyöreälamppuisia oleva ja ruosteeton. Noissa nelivalokeulaisissa huonommat lyhyet valot. Ja tuo turbo on pienempi kulutukseltaa ero varmaan litran-pari maantiellä "tyyppivikoja" on vaihdelaatikko, joka pitää laakeroida suurin piirtein puolen miljoonan välein ja jos hj-61:llä vedetään isoa kärryä vitosella, niin paljon useammin, ja yleensäkkin pienillä kierroksilla vedättämällä laatikko kärsii. Toinen ongelmapaikka on lukkojen vivustot akseleissa, pitää herkistellä muutaman vuoden välein. Ja tyyppiviaksi voidaan laskea jousitus, mutta jos pintakovuus ei haittaa, niin ok, toki virittelemällä saa parannettua paljon Ja jos vielä pikkasen laajentaa skaalaa, niin hdj-80 (miksei hzj-80?) niin alkaa saamaan tuolla 10 ke:lla hyväkuntoisia, kohtuullisesti ajettuja autoja, mutta arvokkaampia korjata kuin tuo hj-61. Ole tarkka noiden ruosteiden suhteen, varsinkin jos et itse pysty/halua tehdä niitä peltihommia. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Mikä km määrä on landcruiserille vähänajettu? Ja onko hj60 ja hj 61 koneissa paljonkin teho/vääntö eroja?
Onko hdj80 autoissa jo ihan eri moottoritkin? |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
ja tuo hj-61 vääntää paljon "mukavammin", ja vieläpä kohtuu alhaisilla kierroksilla, minkä seurauksena vedätetään liian isolla vaihteella, laatikot paskaksi. Itselläni on molempia ollut, ja kyllä se turboton tuntuu kohtuuttoman hengettömältä, jopa luvattoman laiskalta trailerin kanssa, toki vieläkin laiskempia löytyy. On täysin eri kone hdj:ssa 4,2 litran suorasuihku turbodiesel, 160-170Hv ja hzj:ssä 4,2 esikammiodiesel ilman turboa, tehoja muistaakseni suunnilleen saman verran kuin hj-61:ssä. Ja vähän ajettu on suhteellinen käsite, hyvällä huollolla ja asiallisella käytöllä 500 000 km ei ole paljon, itselläni oli n. 730 tkm ajettu hj-60, ja möin sen sanomalla, että vaikka kilometrejä yli 700tkm niin kunto samanlainen kuin kaikissa muissakin 380 tkm ajetuissa, kaveri kävi koeajolla ja totesi että tehdään paperit, hänellä on 400 km kotimatkaa edessä. Ja sitten myydään aivan pokerinaamalla muka 350 tkm ajettuja loppuunasti rullattuja paskoja, kunnosta päätellen vois olla miljoona+ Tuossa hdj:ssä täysin eri tekniikka kuin hj-60/61, montakaan samaa osaa ei autoissa ole. Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 31.12.2011 14:22 |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Kokemuksia HJ-61: Onneton vääntö liikkeellelähtiessä, ja kiva rytkytys kaasulla. 2 tuuman korotusjousilla oli jäykkä kuin sahapukki. Märältä nurmikolta ei lähteny liikkeelle ilman lukkoa. Lumisessa tien rinteessä eteni huonommin kuin S-mersu.
Tien päällä kulki mukavasti, metässä vielä pahempi linjuri kuin Patrol. Tehoa saa varmaan enemmän kuin Tatsunista, mutta eri on hintakin. Yhteenvetona ehottasin Tojotaa, jää enemmän varaosia meille Tatsunimiehille. ![]() |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
hj61 ja hdj80 kone on ns TDI suorasuihkutus moottori eli saman tyyppinen kuin vw tdi. hj60, patrollit,pajerot,isutsut sun muut on tuolloin olleet vanhanliiton esikammio dieseleitä hj 60 4.0 6 kone n.115hv hj 61 4.0 6 kone noin 140hv hdj 80 4.2 6 kone. n.163hv-204hv 24 ventiilinen |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Mistä henkilöautosta 160 Patrollin kone on ?
![]() |
#12
|
|||
|
|||
![]()
villi veikkaus: olisko cedricistä?
|
#13
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
tojotan ja tatsunin koneet on samalla viivalla, ainakin esikammio koneet kestävyydeltään. tiedän tojotan ja datsunin koneita jotka on hajonnu jo ennen kolmeesataatuhatta ja tiedän myös molemman merkkisiä koneita joilla on ajettu yli miltsin avaamatta... riippuu täysin siitä et miten on huollettu. Viimeksi muokannut jv : 31.12.2011 15:00 |
#14
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Nissanin kanssa joskus ollut ongelmia, varaosahuolto heikkenee huomattavasti nopeammin kuin toyotalla. Toyotaan on ainakin vielä saanut kaikkia tarvittavia osia, toki kuulemma tuo 70 luvun cruiserin vinssin kardaaniristikko on loppu, mutta noihin sopii pienellä vaivalla uudempi (siis 25 vuotta vanha) kardaani. Esimerkiksi nissan primeran automaatti vaihteiston (ctv?) öljynsuodatinta ei saa ainakan oulun piirimyyjän kautta! ja auto oli muistaakseni vuosituhannen vaihteesta! Oma epäilykseni on, että noihin datsuneihin saa vielä huonommin osia kuin nissaniin.... |
#15
|
|||
|
|||
![]()
Mielipide asiahan se. Vanhalla hj61:lläni n.20kertaa mieluummin menisin metsään kun vanhalla patrollillani, maantiestä puhumattakaan. Ja hj:tä oli sentään rakennettu paljon vähemmän. Patrolli oli alustan puolesta etenemis kykyisempi kun oli soa ja kokolailla vetelät jouset. Moottorit on aivan eri planeetoilta, hj lähti 10 asteen pakkasestakin hehkuttamatta kun palmun alta, patrolli ei plussakeleilläkään
![]() |
#16
|
|||
|
|||
![]()
Mitä noiden landcruisereiden huollot maksaa? Esim kyrkinremppa, vaihteiston laakerointi?
Olisin ehkä vaihtamassa Cherokee xj:ni (2.5td) tuollaiseen hj60 joka ajettu sen 450tkm.... Eli millaista huoltoa sopii odottaa. Peltihommat on kuulemma tehty jo.. |
#17
|
||||
|
||||
![]()
Laakerit maksaa päälaatikkoon ~300e jakolaatikkoon vajaa parihunttia. Kytkinpaketti kanssa parinsadan kantturoissa.
Voimansiirron osat tojotiin löytää yleensä helpoiten www.tamgears.com |
#18
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Onko hj60 valmistettu kattokorotettuna mallina tehtaan toimesta vai onko itsetehtyjä kaikki? |
#19
|
||||
|
||||
![]()
Kärry massat yleensä 3500kg kummassakin, tosin kumpaankin arvottu myös muita massoja.
Maantiellä kulutus eroa noin2l/100km 61 hyväks. Kummatkin loodat kestää sen puolmiljuunaa ja nelivaihteiset yleensä enempi kun kukaan ei ole päässy rikkoon sitä vitosta ![]() Kattokorotukset on juu itetehtyja tai teetetty esim maasturi mattilalla. HJ61 Kytkimen vaihto toyotalla tais maksaa syyskuussa 300e plus osat. |
#20
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Miten kulunut vaihteisto oireilee? Ruksahtaako vaihteet vaihtaessa ja siitä tietää synkronirenkaiden olevan loppu? |
#21
|
||||
|
||||
![]()
Laakerivika tulee esiin ulinana ja vollotuksena, muuten kuluneisuus kytkentäongelmina, vaihteet ei mene kunnolla päälle tai eivät pysy päällä.
Nelivaihteisia laatikoita oli 60:sissä vm.81-83. Ekat 61:set turbokoneella tuli -86 ja vuodesta -87 alkaen kaikki tuotiin maahan lukkoakseleilla. Kattokorotus-hirvitykset voi poistaa tänäpäivänä muutoskatsastamalla auto huoltoautoksi. |
#22
|
||||
|
||||
![]()
Ainakin toyotan lj:n laatikko tuntunu kestävän vaikka jo 5 vuotta pitäny pikku ujellusta ja 1 ja 2:selle joutuu alsaspäin vaihtaessa käyttämään välikaasua, no onneks on tullu aikanaan harjoteltua myös tuo fullerin laatikko
![]()
__________________
-Osta japsi ja opit hitsaamaan- |
#23
|
|||
|
|||
![]()
Mitenkäs noiden bj40 land cruisereiden kestävyys? Olisi mandollisesti sellainen tarjolla..
Varaosa saanti ym. Auto josta kyselin on vm79 ja 3.0l diesel koneella |
#24
|
||||
|
||||
![]() Toyota
Kyllä bj ihan hyvä normi maasturina menee on lämmin ja varma toimii hyvin.Vara osista sen verran jarru osia saa huonosti tietysti jos soveltaa hieman muista land cruisereista sitten pärjää.Ohjaustehostin on ehdoton bj:ssä , ajaa hieman mukavammin.Jos sellaista hakee kannattaa jonkin aikaa katsella useampaa yksilöä sitten tietää minkälaista hakee.
![]() |
#25
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Jos lähtökohta oli joko Hj 6x tai patrolli, niin bertta on ihan eri kastia. Ei paini samassa sarjassa ja tarvii olla asennetta että bertalla ajaa kaikki normi ajot. Mitään särkyväähän ei näissä ole, ja tekniikka on jokseenkin 50 lukulaista,ja vähintäänkin tarpeeksi paksua.Eli samaa kalipperiä kuin hj61:ssä vielä.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan 16" vanteet (HJ60) ja startti (HJ60) | Juuz | O/M/V Renkaat ja vanteet | 3 | 25.07.2010 12:13 |
Ostetaan HJ60 61 tai HJ60 bolt on sopivan moottorin! | Karvanaama | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 05.12.2009 23:29 |
Ostettu nissan patrol sd 33 tai patrol gr | perse arska | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 19.09.2009 06:27 |
Myydään HJ60 | Rekisteröimätön | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 24.05.2009 10:43 |
M: hj60/61 5v laatikko+muita hj60:sen osia | Ahma | O/M/V Muut | 14 | 26.07.2004 20:19 |