Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.10.2010, 08:32
pässi
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

"Lisää pakkivaloa"


Onnistuneeko järkevästi hiaceen (-03) laittaa lisää peruutusvaloa(1 kpl.) sisäpuolella olevaan poikkitankoon pelkästään varastamalla omasta "pakkivalon" johdosta, ja olisiko työvalo oikea valon laatu ja onko LED vai mikä tätäpäivää.
Kyllästyttää jo tuo sokkona peruuttelu pimeessä metässä!
Vinkit otetaan kiitollisena vastaan!

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 15.10.2010, 08:38
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Ei tainnut olla laillista kytkeä työvaloja peruutusvalon kanssa yhteen.
Oman kytkimen taakse pitää laittaa.
Helppo ratkaisu on laittaa Hiaceen kattoteline taakse ja siihen valot kiinni. Saa ne näppärästi poiskin tarvittaessa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 15.10.2010, 08:44
Yölento Yölento ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.08.08
Sijainti: Ylä-Savo
Viestit: 1.740
Perusasetus

Jos valo toimii peruutusvaihteella niin se on peruutusvalo eikä työvalo eikä mikään laki kai kiellä esim. H3 pakkivaloa. Kuorma-autoissakin on paljon pakkivaloja H3 jotka saa myös erikseen päälle työvaloiksi. Ja sitten itse asiaan: lasin sisäpuolelle laitettuna saattaa heijastaa aika ikävästi väärään suuntaan sitä valoa, tuo katolle laitto vois olla parempi ratkaisu. Ja virran voinee ottaa samasta johdosta jos sulake vaan kestää.
__________________
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
www.kaivinkoneet.com
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 15.10.2010, 09:29
Reetu:n Avatar
Reetu Reetu ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.02.05
Sijainti: Ruokolahti, Finland.
Viestit: 3.536
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Yölento Näytä viesti
Kuorma-autoissakin on paljon pakkivaloja H3 jotka saa myös erikseen päälle työvaloiksi.
Pakkivaloja saa olla maksimissaan kaksi, eli alkuperäisiä sitä mukaa pois käytöstä kun uusia ripustaa... Tiedä en mutta kuullut oon...

Peruutusvalaisimella valaistaan ajoneuvon takana oleva ajorata peruutettaessa ja va-
roitetaan muita tienkäyttäjiä peruuttavasta tai peruuttamaan alkavasta ajoneuvosta.


Peruutusvalaisin on pakollinen 1.1.1984 jälkeen käyttöönotetuissa autoissa ja niitä tu-
lee olla joko yksi tai kaksi kappaletta. Peruutusvalaisimen tulee sijaita auton takana vä-
hintään 250 mm ja enintään 1200 mm korkeudella, leveyssuunnassa ei ole vaatimuk-
sia. Peruutusvalaisimen tulee näkyä vaakatasosta 15° ylöspäin ja 5° alaspäin sekä 45°
vasemmalle ja oikealle, jos on asennettu vain yksi peruutusvalaisin ja 45° ulospäin ja
30° sisäänpäin, mikäli on asennettu kaksi valaisinta. Peruutusvalaisin saa palaa vain,
kun sekä peruutusvaihde on kytketty että moottorin käynnistyslaite on toiminta-
asennossa. Merkkivalo on vapaaehtoinen.
__________________
RUMARACING Esla T4
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 15.10.2010, 09:36
Samppi Samppi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.06.10
Sijainti: Raahe
Viestit: 140
Perusasetus

Noista pienistä 12voltin halogeeni spottivaloista saa näppärän kokoiset pakkivalot, menee pieneen tilaan ja valotehoa todellakin riittää. Tossa yks kallis esimerkki jollain muka xenon polttimolla. http://www.autosahko.mycashflow.fi/p...2v-35w-sunsboy
Jos laittaa lasin sisäpuolelle niin eihän tuohon kummoista kotelointia tarvi lasia vasten ettei valo heijastu auton sisään.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 15.10.2010, 10:07
Yölento Yölento ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.08.08
Sijainti: Ylä-Savo
Viestit: 1.740
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Reetu Näytä viesti
Pakkivaloja saa olla maksimissaan kaksi, eli alkuperäisiä sitä mukaa pois käytöstä kun uusia ripustaa... Tiedä en mutta kuullut oon...

Peruutusvalaisimella valaistaan ajoneuvon takana oleva ajorata peruutettaessa ja va-
roitetaan muita tienkäyttäjiä peruuttavasta tai peruuttamaan alkavasta ajoneuvosta.


Peruutusvalaisin on pakollinen 1.1.1984 jälkeen käyttöönotetuissa autoissa ja niitä tu-
lee olla joko yksi tai kaksi kappaletta. Peruutusvalaisimen tulee sijaita auton takana vä-
hintään 250 mm ja enintään 1200 mm korkeudella, leveyssuunnassa ei ole vaatimuk-
sia. Peruutusvalaisimen tulee näkyä vaakatasosta 15° ylöspäin ja 5° alaspäin sekä 45°
vasemmalle ja oikealle, jos on asennettu vain yksi peruutusvalaisin ja 45° ulospäin ja
30° sisäänpäin, mikäli on asennettu kaksi valaisinta. Peruutusvalaisin saa palaa vain,
kun sekä peruutusvaihde on kytketty että moottorin käynnistyslaite on toiminta-
asennossa. Merkkivalo on vapaaehtoinen.
No muotoillaan asia toisin: Kuorma-autoissa on monesti... jne. Ei noihin peruutusvaloihin kylläkään taideta kovin hanakasti puuttua onko niitä liikaa...
__________________
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
www.kaivinkoneet.com
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 15.10.2010, 10:24
Reetu:n Avatar
Reetu Reetu ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.02.05
Sijainti: Ruokolahti, Finland.
Viestit: 3.536
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Yölento Näytä viesti
No muotoillaan asia toisin: Kuorma-autoissa on monesti... jne. Ei noihin peruutusvaloihin kylläkään taideta kovin hanakasti puuttua onko niitä liikaa...
Juu sillä ei mitää tekemistä aina lain kanssa, mikä on käytännössä hyvä... Kuormavaunun omien umpioden pikkuriikkisillä pakkivaloilla kun et tee hittojakaan jos oikeasti pitää nähdä.

Innolla jotkut katsurit vaan noista kitisee ja purattaa pois. Tähän mennessä on kyllä pakkivaloissa piisannut, että on ottanut polttimot omista pois, ettei ole tarvinnut teipata piiloon, vaikka jokus kitinää on ollutkin, että kaikkien asennettujen valaisimien pitää toimia...
__________________
RUMARACING Esla T4
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 15.10.2010, 10:46
Pässi
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Jep, jotain suojakotelointia ikkunaa vasten meinasin heijastuksia varten.
Ajattelin kuitenkin että en tällä kertaa laita mitään telineitä katolle enkä valonlähdettä ulkopuolelle, kunhan valolla on hajontaa riittävästi että näkee kivet ja kannot kun tiukkaan kääntää peruuttaessa pimeessä!
Ja joo, pelkästään pakin kanssa tarvii toimia, otsavalo saa hoitaa sitten muut (työ)valojen hommat.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 15.10.2010, 10:54
Eskimo Eskimo ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.10.03
Sijainti: Kajjjaani, .
Viestit: 3.320
Perusasetus

Kovinkaan montaa kymmentä wattia ei kannata omilla johdoilla lisätä valojen tehoja.
Japsien johdotukset ovat alamitassa jo vakiokuormituksella.

Joku ledi voisi toimia.
__________________
- eskimo kaenuusta
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 15.10.2010, 11:06
Pässi
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Voi helevata, huomasin juuri että tuossa haisussahan on "tummennettu" takalasi, läpäiseeköhän tuo nyt sitten mitään?
Noh, täytyy pimeellä kokeilla ennekuin asentelee mitään, toki eihän nyt ole kyllä mistään isosta valon tarpeen lisäyksestä kysymyskään kun vertaa alkuperäisiin!
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 15.10.2010, 11:09
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Mitenköhän tuo on käytännössä, kun tuossa Reetun tekstissä on sanottu, että peruutusvalot saavat olla enintään 1200 mm korkeudella? Ideana on ollut laittaa Jeeppiin katolle peruutusvalot ja vaihtokytkin niin, että joko alkuperäiset tai nämä katolla olevat H3 polttimoilla olevat toimivat. Tämä siksi, että ei niillä tehokkaammilla tarvitse turhaan häikäistä ihmisiä vaikkapa kaupungissa ajellessa, mutta pimeässä metsässä taas sitten jotain näkisikin peruuttaessa.

Joutuuko siis katsastukseen ottamaan ne valot katolta pois? Käsittääkseni tuossa ei muuta laitonta olisi, kuin tuo asennuskorkeus.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 15.10.2010, 11:17
Yölento Yölento ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.08.08
Sijainti: Ylä-Savo
Viestit: 1.740
Perusasetus

Mulle sanottiin konttorilla että "on sulla ihan hyvät pakkivalot" , 2 H3:sta HJ:n katolla. Aika lähelle ovat suunnattu että ei noilla paljoa takaatulevia häikäise. Näyttävät tehokkaasti jotain 5m taakse ja sivulle. Eli suuntaat riittävän alas.
__________________
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
www.kaivinkoneet.com
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 15.10.2010, 13:39
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.321
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Yölento Näytä viesti
Mulle sanottiin konttorilla että "on sulla ihan hyvät pakkivalot" , 2 H3:sta HJ:n katolla. Aika lähelle ovat suunnattu että ei noilla paljoa takaatulevia häikäise. Näyttävät tehokkaasti jotain 5m taakse ja sivulle. Eli suuntaat riittävän alas.
Mulla on suikan katolla 2 kpl peruutusvaloja, eli ihan liian korkealla lakipykälien mukaan. Edellisellä katsastuskerralla niistä tuli huomautus otteeseen. Mutta haitanneeko tuo, ei niitä kukaan tien päällä ala ihmettelemään. Ja pari viikkoa sitten taas katsastukseen niin ei katsastaja maininnut sanallakaan asiasta.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 15.10.2010, 18:46
khonkonen khonkonen ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.12.07
Sijainti: Töpsävä, Finland.
Viestit: 1.588
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pässi Näytä viesti
Voi helevata, huomasin juuri että tuossa haisussahan on "tummennettu" takalasi, läpäiseeköhän tuo nyt sitten mitään?
Noh, täytyy pimeellä kokeilla ennekuin asentelee mitään, toki eihän nyt ole kyllä mistään isosta valon tarpeen lisäyksestä kysymyskään kun vertaa alkuperäisiin!
Ei läpäse. Kannattaa leikata sen verran kalvoa pois ja tosiaan tehdä joku häikäisysuoja ku muuten heijastaa hyttiin asti valoa.
__________________
Huono tie, parempi mieli.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 15.10.2010, 20:30
mechanic-71 mechanic-71 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.03.07
Sijainti: Finland.Sastamala
Viestit: 121
Perusasetus

lisää valoa


Työn puolesta olen asennellut noita "peruutusvaloja" siten että katkaisijasta saa päälle kojetaulussa huom katkaisijassa merkkivalo jolloin se on työvalo ja kolmannessa asennossa katkaisija niin valot "syttyy" kun kytkee pakin päälle. Se merkkivalo ei oo peruuttaessa häirinny ketään ainakaan vielä...
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 15.10.2010, 22:21
Tollukka:n Avatar
Tollukka Tollukka ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 31.07.03
Sijainti: Leppävirran saarivaltion, mantereen puoli
Viestit: 427
Perusasetus

Itsellä oli joskus vuonna miekka ja pipo pilteman 36? vattiset alkuperäisissä pakkivaloissa, näki ihan kivasti. Nyt kun lava korvautui flatbedillä, on pakkivalon virkaa ajanut kaksi nordicin tuikkua, molemmissa tosin AR merkintä, että kelpasi katsastuksessa peruutusvaloksi...
__________________
Elämässä pitää olla luksusta, hiluksusta.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 15.10.2010, 22:54
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Tarvii enemmän sähköä!


Jos kytket nuo h3 halogeenit suoraan takana oleviin pakkivaloihin, niin vaihdeaskista kärähtää
pakkivalokytkin suht varmasti. (halogeenipoltin ottaa paljon enemmän virtaa sytettäessä kuin normaali hehkulanka- siis jopa tehon suhteen: siis yksi 55w h3 ottaa moninkertaisesti virtaa sytytyksessä kuin 2 kpl 21w.

Tuohon tarpeeseen riittää, että otat sähkön ulosotto poksista, onhan sellainen haisussa? jos ei ole niin akun +navasta lyhyellä johdolla noin 15-20a sulakkeelle ja siitä taakse releelle noin 6 mm2 ja edelleen pakkivaloille n. 1,5 mm2 johdolla.

Siis rele ohjaa alkuperäisten pakkivalojen kautta (kytkimellä lisättynä) noita takaluukussa olevia valoja.

p.s muista maadoittaa valot, taikka luukku kunnolla, muuten saattaa kaasupumput tms alkaa ottaan nokkiin.

Itsellä himottas pistää hdj:n takaluukun sisäpuolelle 2-4 kpl h3 työvaloja, ja kun tarvii peruutella pimeässä kärryä, niin luukku auki ja Valoa ympärille! tuo releen ohjauskytkin vois olla mallia ovikytkin.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 15.10.2010, 22:54
Kipinä:n Avatar
Kipinä Kipinä ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.08.08
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 83
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mechanic-71 Näytä viesti
Työn puolesta olen asennellut noita "peruutusvaloja" siten että katkaisijasta saa päälle kojetaulussa huom katkaisijassa merkkivalo jolloin se on työvalo ja kolmannessa asennossa katkaisija niin valot "syttyy" kun kytkee pakin päälle. Se merkkivalo ei oo peruuttaessa häirinny ketään ainakaan vielä...
Tää on hyvä ohjaus systeemi,kirkkaalla merkki lampulla(led) ei päivälläkään jää loimottamaan epähuomiossa.Vähän enempi johtotehtäviä,mut ei omille piuhoille tarvis lisäkuormaa paljo laittaa.Jos haluut valaisimet valttämättä sisälle,ni tiivistä tosiaan ne lasia vasten,mut extrana saisit suunnattuu ne alas työvaloiksi luukun ollessa auki.
Jos virkavallalla on aikaa syynätä pakujen pakkivaloja,niin lienee valtakunnassa kaikki hyvin.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 18.10.2010, 20:44
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Mulla on otettu pakkivalolle virta suoraan alkuperäiseltä johdolta haaroittamalla. Lamppu on katolla ja siinä on 2kpl h3 polttimoita. Ihteäkin mietitytti, miten kestää, mutta onhan nuo johot vielä kestäneet kop...kop... Auto on patrol vm 81
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 18.10.2010, 22:20
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

itellä kesti kans ihan hyvin hj:ssa ottaa orkkispakkivalolta sähköt 2x55W halogeeneille, mut kaverin F350 voortissa suuttu pakkianturi tai jotain johdotuksissa jo yhdestä 55W halogeenistä.
Tosin kannattaa muistaa, jotta HJ:ssa ja vanhassa Patrollissa on 24v sähköt, jolloin virtaa menee vain puolet verrattuna 12v järjestelmiin, ja nuo anturit on yleensä suunniteltu alunperin 12v bensakoneisiin autoihin.
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 19.10.2010, 07:46
Blis Blis ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.01.09
Sijainti: Temmes
Viestit: 168
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
itellä kesti kans ihan hyvin hj:ssa ottaa orkkispakkivalolta sähköt 2x55W halogeeneille, mut kaverin F350 voortissa suuttu pakkianturi tai jotain johdotuksissa jo yhdestä 55W halogeenistä.
Tosin kannattaa muistaa, jotta HJ:ssa ja vanhassa Patrollissa on 24v sähköt, jolloin virtaa menee vain puolet verrattuna 12v järjestelmiin, ja nuo anturit on yleensä suunniteltu alunperin 12v bensakoneisiin autoihin.
iteltä löytyy kuusykkösestä kanssa samanlainen, omat pakit pois ja tilalle 2xH3 palkkipuskurin päällä eikä mitään sanomista koskaan...
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään Patrol "super roof" VM-88 "purettu" +muuta palikkaa Pörö O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 21 13.02.2010 21:22
Myyty 33"/12.5"/15" aurora rt02 compomotiven 8x15 et14 tojon jakosilla vanteilla... kares O/M/V Renkaat ja vanteet 0 06.08.2009 18:47
Ostettu 8"-10" x 15" (beadlock/ilman) vanteet - 6x5,5" jaolla Räjä O/M/V Renkaat ja vanteet 7 26.02.2009 18:29
Ostetaan Tojotan "lantikan" 2henk. penkki "OSTETTU" Cam1lla O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 24.11.2008 19:28
Myydään 14" nastat, 18"kitkat, 20" kesät ja 16" insat Zamppa O/M/V Renkaat ja vanteet 11 25.09.2008 13:43


Sivu luotu: 23:18 (GMT +2).