![]() |
"Lisää pakkivaloa"
Onnistuneeko järkevästi hiaceen (-03) laittaa lisää peruutusvaloa(1 kpl.) sisäpuolella olevaan poikkitankoon pelkästään varastamalla omasta "pakkivalon" johdosta, ja olisiko työvalo oikea valon laatu ja onko LED vai mikä tätäpäivää.
Kyllästyttää jo tuo sokkona peruuttelu pimeessä metässä! Vinkit otetaan kiitollisena vastaan! |
Ei tainnut olla laillista kytkeä työvaloja peruutusvalon kanssa yhteen.
Oman kytkimen taakse pitää laittaa. Helppo ratkaisu on laittaa Hiaceen kattoteline taakse ja siihen valot kiinni. Saa ne näppärästi poiskin tarvittaessa. |
Jos valo toimii peruutusvaihteella niin se on peruutusvalo eikä työvalo eikä mikään laki kai kiellä esim. H3 pakkivaloa. Kuorma-autoissakin on paljon pakkivaloja H3 jotka saa myös erikseen päälle työvaloiksi. Ja sitten itse asiaan: lasin sisäpuolelle laitettuna saattaa heijastaa aika ikävästi väärään suuntaan sitä valoa, tuo katolle laitto vois olla parempi ratkaisu. Ja virran voinee ottaa samasta johdosta jos sulake vaan kestää.
|
Lainaus:
Peruutusvalaisimella valaistaan ajoneuvon takana oleva ajorata peruutettaessa ja va- roitetaan muita tienkäyttäjiä peruuttavasta tai peruuttamaan alkavasta ajoneuvosta. Peruutusvalaisin on pakollinen 1.1.1984 jälkeen käyttöönotetuissa autoissa ja niitä tu- lee olla joko yksi tai kaksi kappaletta. Peruutusvalaisimen tulee sijaita auton takana vä- hintään 250 mm ja enintään 1200 mm korkeudella, leveyssuunnassa ei ole vaatimuk- sia. Peruutusvalaisimen tulee näkyä vaakatasosta 15° ylöspäin ja 5° alaspäin sekä 45° vasemmalle ja oikealle, jos on asennettu vain yksi peruutusvalaisin ja 45° ulospäin ja 30° sisäänpäin, mikäli on asennettu kaksi valaisinta. Peruutusvalaisin saa palaa vain, kun sekä peruutusvaihde on kytketty että moottorin käynnistyslaite on toiminta- asennossa. Merkkivalo on vapaaehtoinen. |
Noista pienistä 12voltin halogeeni spottivaloista saa näppärän kokoiset pakkivalot, menee pieneen tilaan ja valotehoa todellakin riittää. Tossa yks kallis esimerkki jollain muka xenon polttimolla. http://www.autosahko.mycashflow.fi/p...2v-35w-sunsboy
Jos laittaa lasin sisäpuolelle niin eihän tuohon kummoista kotelointia tarvi lasia vasten ettei valo heijastu auton sisään. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Innolla jotkut katsurit vaan noista kitisee ja purattaa pois. Tähän mennessä on kyllä pakkivaloissa piisannut, että on ottanut polttimot omista pois, ettei ole tarvinnut teipata piiloon, vaikka jokus kitinää on ollutkin, että kaikkien asennettujen valaisimien pitää toimia... |
Jep, jotain suojakotelointia ikkunaa vasten meinasin heijastuksia varten.
Ajattelin kuitenkin että en tällä kertaa laita mitään telineitä katolle enkä valonlähdettä ulkopuolelle, kunhan valolla on hajontaa riittävästi että näkee kivet ja kannot kun tiukkaan kääntää peruuttaessa pimeessä! Ja joo, pelkästään pakin kanssa tarvii toimia, otsavalo saa hoitaa sitten muut (työ)valojen hommat. |
Kovinkaan montaa kymmentä wattia ei kannata omilla johdoilla lisätä valojen tehoja.
Japsien johdotukset ovat alamitassa jo vakiokuormituksella. Joku ledi voisi toimia. |
Voi helevata, huomasin juuri että tuossa haisussahan on "tummennettu" takalasi, läpäiseeköhän tuo nyt sitten mitään?
Noh, täytyy pimeellä kokeilla ennekuin asentelee mitään, toki eihän nyt ole kyllä mistään isosta valon tarpeen lisäyksestä kysymyskään kun vertaa alkuperäisiin! |
Mitenköhän tuo on käytännössä, kun tuossa Reetun tekstissä on sanottu, että peruutusvalot saavat olla enintään 1200 mm korkeudella? Ideana on ollut laittaa Jeeppiin katolle peruutusvalot ja vaihtokytkin niin, että joko alkuperäiset tai nämä katolla olevat H3 polttimoilla olevat toimivat. Tämä siksi, että ei niillä tehokkaammilla tarvitse turhaan häikäistä ihmisiä vaikkapa kaupungissa ajellessa, mutta pimeässä metsässä taas sitten jotain näkisikin peruuttaessa.
Joutuuko siis katsastukseen ottamaan ne valot katolta pois? Käsittääkseni tuossa ei muuta laitonta olisi, kuin tuo asennuskorkeus. |
Mulle sanottiin konttorilla että "on sulla ihan hyvät pakkivalot" , 2 H3:sta HJ:n katolla. Aika lähelle ovat suunnattu että ei noilla paljoa takaatulevia häikäise. Näyttävät tehokkaasti jotain 5m taakse ja sivulle. Eli suuntaat riittävän alas.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
lisää valoa
Työn puolesta olen asennellut noita "peruutusvaloja" siten että katkaisijasta saa päälle kojetaulussa huom katkaisijassa merkkivalo jolloin se on työvalo ja kolmannessa asennossa katkaisija niin valot "syttyy" kun kytkee pakin päälle. Se merkkivalo ei oo peruuttaessa häirinny ketään ainakaan vielä...
|
Itsellä oli joskus vuonna miekka ja pipo pilteman 36? vattiset alkuperäisissä pakkivaloissa, näki ihan kivasti. Nyt kun lava korvautui flatbedillä, on pakkivalon virkaa ajanut kaksi nordicin tuikkua, molemmissa tosin AR merkintä, että kelpasi katsastuksessa peruutusvaloksi...
|
Tarvii enemmän sähköä!
Jos kytket nuo h3 halogeenit suoraan takana oleviin pakkivaloihin, niin vaihdeaskista kärähtää
pakkivalokytkin suht varmasti. (halogeenipoltin ottaa paljon enemmän virtaa sytettäessä kuin normaali hehkulanka- siis jopa tehon suhteen: siis yksi 55w h3 ottaa moninkertaisesti virtaa sytytyksessä kuin 2 kpl 21w. Tuohon tarpeeseen riittää, että otat sähkön ulosotto poksista, onhan sellainen haisussa? jos ei ole niin akun +navasta lyhyellä johdolla noin 15-20a sulakkeelle ja siitä taakse releelle noin 6 mm2 ja edelleen pakkivaloille n. 1,5 mm2 johdolla. Siis rele ohjaa alkuperäisten pakkivalojen kautta (kytkimellä lisättynä) noita takaluukussa olevia valoja. p.s muista maadoittaa valot, taikka luukku kunnolla, muuten saattaa kaasupumput tms alkaa ottaan nokkiin. Itsellä himottas pistää hdj:n takaluukun sisäpuolelle 2-4 kpl h3 työvaloja, ja kun tarvii peruutella pimeässä kärryä, niin luukku auki ja Valoa ympärille! tuo releen ohjauskytkin vois olla mallia ovikytkin. |
Lainaus:
Jos virkavallalla on aikaa syynätä pakujen pakkivaloja,niin lienee valtakunnassa kaikki hyvin. |
Mulla on otettu pakkivalolle virta suoraan alkuperäiseltä johdolta haaroittamalla. Lamppu on katolla ja siinä on 2kpl h3 polttimoita. Ihteäkin mietitytti, miten kestää, mutta onhan nuo johot vielä kestäneet kop...kop... Auto on patrol vm 81
|
itellä kesti kans ihan hyvin hj:ssa ottaa orkkispakkivalolta sähköt 2x55W halogeeneille, mut kaverin F350 voortissa suuttu pakkianturi tai jotain johdotuksissa jo yhdestä 55W halogeenistä.
Tosin kannattaa muistaa, jotta HJ:ssa ja vanhassa Patrollissa on 24v sähköt, jolloin virtaa menee vain puolet verrattuna 12v järjestelmiin, ja nuo anturit on yleensä suunniteltu alunperin 12v bensakoneisiin autoihin. |
Lainaus:
|
Sivu luotu: 18:10 (GMT +2). |