![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#201
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Kettingit ja vaijerit aiheuttivat muistaakseni viime vuonna Ahvenistolla ongelmia. Muistan ainakin jossain vaiheessa tilanteen jossa proto auto kipusi peräkärryn päälle. Kynnykseksi oli laitettu isoja renkaita jotka oli sidottu vaijerilla. Se vaijeri oli jossain vaiheessa aika ikävästi proton takarenkaan ympärillä. Siitä oli muistaakseni kuvia netissä. Eli kaikki vaijerit ja kettingit voivat myös aiheuttaa ei toivottuja tilanteita. Toi sun ajatus pystyssä olevan rengasrivin sitomisesta riimulla sisäpuolelta käsin hyödyntäen vanteelilisia renkaita päissä olisi varmaan toimiva. Tällä hetkellä ne on osaksi upotettu saveen ja vannereijistä on työnnetty sähkötolppia. Ihme kyllä rivistöt eivät liikahtaneetkaan kun Ossi yritti kivuta Pajerolla niiden päältä. Sitten vaan kun niiden yli on ajanut moni muukin omalla tyylillään, voi olla että alkaa ongelmia ilmeneen. Pistetään mieleen ehdotuksesi, sitä voidaan tarvita. ![]() |
#202
|
||||
|
||||
![]()
Kestäiskö betoniraudoitusverkko vahvistettuna mihin ne renkulat olis sidottu kiinni.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#203
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Googletin betoniverkon hintoja. 6 mm verkko maksoi jollakin firmalla veroineen 40,90 kpl. 8 mm verkolle en hintaa äkkiseltään löytänyt, mutta tietenkin kalliimpaa.Jos radan pituus vaatisi vaikka 6 verkkoa= 245,40. Ei kohtuuton mutta rikkoo periaatetta kaiken käytöstä poistetun suosimisesta. ![]() ![]() Privana sain ehdotuksen käyttää tolppa/lankkuristikkoa johon kansipulteilla pultataan renkaat kiinni ja sen jälkeen täytetään hiekalla. Me ollaan tähän mennessä selvitty aika pienellä budjetilla. Joten toi betoniverkon hinta voitaisiin kärsiä. Mitä tulee sähkötolppiin, niissä hinta ja saatavuus tulee olemaan ongelma. Ilmeisesti keväällä saamme ostaa kohtuu hinnalla tolppia. Saatavuuden on tehnyt hankalaksi se, että sähkö- ja puhelinlaitokset ovat velvollisia hävittämään laillisia teitä pitkin käytöstä poistetut tolpat. Jos nämä laitokset myyvät ne eteenpäin ns. hyötykäyttöön, se on rikos. Sen vuoksi olen aika vaitonainen tämän alustavan kauppasopimuksen suhteen. ![]() Talvella metsäosuuden puitten kaadosta saadaan vähän tukkia jotka voi sahauttaa paikallisella sahalla lankuiksi. Se on nyt kuitenkin selvää, että rengasrata tehdään. Toteutustapa päätetään myöhemmin. Ossi vaan harmitteli että nämä meidän renkaat ovat liian pieniä! ![]() ![]() |
#204
|
||||
|
||||
![]()
Mites olis jos lappeellaan olevan renkaan alle tekis vanteen kokosen noin metrin syvysen montun ja reippaasti vaan täyttäs betonilla?
![]() Viimeksi muokannut TommiH : 29.09.2010 19:30 |
#205
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() ![]() Tarkoitus on joka vuosi hieman muuttaa rataa, jotta siitä ei tulisi tylsä. Sen vuoksi esteet pitäisi olla helposti muokattavissa. Myös betoniauton tilaaminen on viime vuosina vaikeutunut. Tässä lähialueella ei ole enää ainuttakaan betonifirmaa joka toimittaisi betonia paikanpäälle. Maaseutu autioituu. Tämän hankkeen kannalta mielestäni tuo autioituminen on hyvä. ![]() |
#206
|
|||
|
|||
![]()
Postilaatikosta löytyi tänään pullea kirje Huittisten kaupungilta. Ossi ei sitä uskaltanut avata joten raatelin sisällön pöydälle ja jonkinaikaa papereita selaillessani alkoi "kevyt" tuskanhiki valumaan kehosta läpi.
Annettuun määräaikaan mennessä hakemukseemme on jätetty NELJÄ muistutusta. ![]() Ossi haki kaikki hanskansa nurkista ja löi ne tiskiin olan takaa. ![]() Soitin ympäristösihteerille ja tiedustelin hänen kantaansa asiaan. Olemmekö lyömässä päätämme seinään vai onko mahdollisuus asianmukaisilla kirjallisilla vastineilla saada asiat rullaamaan eteenpäin. Hän totesi rauhallisesti, että päällimmäinen huoli näissä muistutuksissa on se ettei lupahakemuksessa esitettyihin asioihin uskota. Myös lisätiedon tarve tuntuu olevan monen huolen aihe. Esimerkkejä: ei uskota että kaikki toiminta rajoittuu kertomiini 3-5 kertaan vuodessa. Huoli jatkuvasta jokaviikkoisesta meluhaitasta sekä pahimmillaan öiseen aikaan tapahtuvasta meluhaitasta painaa mieltä. Tärinähaitat askarruttavat. Mahdolliset vauriot kivijalkoihin ja ikkunoihin. Tämä johtuu varmaankin siitä, että en lupahakemuksessani kertonut riittävän tarkkaan minkälaisilla ajoneuvoilla radalla tullaan ajamaan. Ajoneuvot joille rataa rakennetaan aiheuttavat pienempää tärinää kuin ympärillä olevien peltojen muokkaamisessa käytettävät maatalouskoneet. Tämä alue on kuulemma kulttuurihistoriallinen alue, joka on tähän asti ollut erittäin hiljainen. Sadanmetrin päässä on käytöstä poistettu kalkkiavolouhos. Mitenköhän se aikoinaan sai luvat. Siellähän räjäyteltiin harva se viikko, raskailla ajoneuvoilla ajettiin päivittäin ja se louhos ja vieressä oleva jätemaa jätti pysyvän näköhaitan maalaismaisemaamme! Parin sadan metrin päässä on mylly/saha. Kesäaikaan lähes päivittäin sahalla sahataan tukkeja laudoiksi. Meluhaitta tuntuva ja useita tunteja kestävä! Huoli siitä että yleisöksi tulevat ja radan käyttäjät parkkeeravat autojaan heidän pihoihinsa. Entä tien kunto, se tulee kärsimään. Tuosta väärästä parkkeerauksesta tuskin tulee ongelma. Asianmukaiset merkinnät on tähänkin asti maastoautoharrastajien keskuudessa osattu lukea. Mitä tulee tien kuntoon, Ossi yksinään on vastannut tien kunnossapidosta. Se mihin kunnan avustus ei riitä, hän laittaa loput omasta rahapussistaan. Se on kummasti kelvannut tien lukuisille käyttäjille joista osa on nyt muistutuksen jättänyt! Mahdolliset öljyjen valumiset rataan rajouttuviin ojiin. Desibelit! Mikäli saamme luvan, desibeliraja tulee olemaan 60 db. Järjestys on se, että seuraavaksi ryyppään koko viikonlopun lieventääkseni v....tusta! Sitten maanantaina otan järjen takaisin sinne mihin se kuuluukin ja alan laatimaan kirjallisia vastineita. Jättöpäivä on 20.10 joten eiköhän illat riitä tarinointiin. Onneksi kirjallinen ulosantini ei ole koskaan tuottanut ongelmia. Tässä kohtaa sitä lahjaa tarvitaan enemmän kuin koskaan olisi voinut uskoakkaan. Ja kyse ei ole tarinoiden sepittämisestä, sillä joudumme seisomaan jokaisen tarinassa esiintyvän sanan takana kuin peruskallio. Muussa tapauksessa menetämme luvan, joka varmasti saadaan. Tuo desibeliraja askarruttaa. Pitää varmaankin selvittää joltain kattojärjestöltä mikä se saisi tälläisessa tapauksessa olla. Tuo naapurin heittämä 60 db on niin vähän, että siihen on tavallisen käyttöautonkin vaikea päästä. Jos onnistun kirjallisissa vastineissani, saa Ossi kerätä hanskat tiskiltä ja viedä ne sinne mistä ottikin. Jos ja kun lupa saadaan, sen noudattamista tullaan varmaankin suurennuslasilla seuraamaan. Eli vähintäänkin Ahvenistolla tutuksi tulleet säännöt, ohjeet ja rajoitukset tulevat koskemaan tätäkin rataa! |
#207
|
||||
|
||||
![]()
Suomalainen naapuri on suomalaiselle susi!
Tsemppiä vastineen laatimiseen! Toi 60dB ei voi olla raja, johan naapurin kissa pierasee kovempaa.
__________________
<-Supporting your local heroes-> - Team Rolling Jeep - Mikälie jäätelökioski Jeep |
#208
|
|||
|
|||
![]()
Mites noi melurajat oikeasti menee? 60 db on vähemmän kuin kännisten keskustelu. Paljonko oli matkaa naapuriin? Radoilla tai esimerkiksi konserttialueilla on joku db-raja, vaikka se 110, että alueen ulkopuolella toteutuisi joku kohtuullisempi arvo esim 80 portilla. Naapurin ulko oven kohdalta mitattuna ei varmaan saakaan olla 80 db.
|
#209
|
||||
|
||||
![]()
Eläinsuojien ympäristöluvissa on usein seuraava määräys:
Liikenteestä aiheutuva melu ei saa ylittää lähimmissä melulle alttiissa kohteissa päivällä klo 7-22 ekvivalenttimelutasoa 55 dB (LAeq) eikä yöllä kello 22-7 ekvivalenttimelutasoa 50 dB. Ymmärtääkseni esim. traktorityöllä ei ylitetä noita tasoja. Melutasot perustuvat valtioneuvoston päätöksen numero 993/1992 ohjearvoihin asumiseen käytettävillä alueilla.
__________________
SLCK #364, HDJ100 2006 HJ-61 1989 ex Viimeksi muokannut JES : 01.10.2010 13:47 |
#210
|
||||
|
||||
![]()
Voi olla että joudutte tekemään melu mittaukset ja se on aikas kallis. Täällä ampumarata hankkeessa se tehty. Tietty siinä se pakollinenkin lupaa haettaessa. Mutta Valituksia Jättää sellasetkin jotka ei edes asu lähellä, kuten täällä Ideaparkista jätti sodankylässä asuva ihminen valituksen sen aiheuttamasta liikennemalusta. Nämä lupa-asiat on ihan perseestä Suomessa. Teitä siitä rankaistaan kun ette omin päin siellä touhua vaan koitatte mennä kirjaimen mukaan. Ja tuo 60 db lähtee jo kun tuuli heiluttaa lehtiä. Motoparkissa tais olla sama meluraja niinä päivinä kun ei ei saa ajaa. Eli jos joku siel pierasee niin menee jo raja rikki. Mut toivottavasti selvitykset auttaa tässä ja homma pääsee etenemään. Ja tuossa ampumaradassa kesti valituskierre 5 vuotta ja sit homma jäi kesken kun maanvuokraaja sano sopimuksen irti ja nyt menossa sama ruljanssi uudestaan uuteen paikkaan.
|
#211
|
|||
|
|||
![]()
Työpäivä suoritettu, vaikutti kummasti loppupäivän työmotivaatioon.
Olen saanut privana aika pätevää faktaa taholta joka tietää näistä aikalailla enemmän kuin allekirjoittanut itse. Varmaankin yksi syy voimakkaaseen reagointiimme oli se, että muistutuksen jättäneet ovat omia naapureita! Mutta sitä saa mitä tilaa. Meillä ei kuulemma ole hankkeemme kanssa mitään hätää, pitää vain olla valmis uhraamaan aikaa asioiden selvittämiseen ja vastineiden laatimiseen. Ihan historiikkina voisin sellaista teille valaista, että Ossi on vuodesta 1989 asti harrastanut tällä tontilla enemmän ja vähemmän äänekästä ja tapahtumarikasta toimintaa. Siihen on totuttu ja häneen on jopa suhtauduttu myötämielisesti uhrautuvaisen ja innokkaan auttamishalunsa ja yhteistyökykynsä johdosta. Tyyliin naapurin eläkeläiset tykkää kun toinen auraa lumet aina pihasta asti. Kukaan ei ole koskaan puuttunut siihen että tuossa samaisella pellolla on ajettu hullua mitä äänekkäämmillä autoilla ja välillä niitä kaikenmaailman romuja on ollut näköhaitaksi asti tontin reunoilla. Oletimme ja varmaan olisimme olleet oikeassakin, että jos olisimme tehneet radan vain omaan käyttöön ja ajelleet siinä arkipäivisin, kellään ei olisi ollut mitään sitä vastaan. Mutta kun nälkä kasvoi syödessä ja virallisesti olemme lupaa hakemassa moottoriajoneuvoille tarkoitetulle radalle ääni kellossa muuttui. Syystäkin, nyt naapurit luulee että tähän on tulossa joku mahdoton rata systeemi tyyliin Alastaron moottorirata. Kyllähän minäkin valittaisin. Informaation puute ja naapureiden luulo siitä että tässä aletaan harrastamaan kannattavaa liiketoimintaa heidän kotirauhan kustannuksella on ilmeisesti syynä noihin neljään huomautukseen. Moni täällä on ihmetellyt miksi yleensä lupaa haemme, ikäänkuin olisimme oikein kerjänneet vastalauseita. Niinpä. Aika moni naapuri asuu sadan - parin sadan metrin päässä radasta. Se miten desibelit mitataan, auton vierestä vai sieltä naapurin kuistilta, en tiedä. Se selviää kun hieman otan asioista selvää. Ne naapurit jotka asuvat lähimpänä rataa eivät tehneet muistutusta! Näitä asioita voimme miettiä viikonvaihteen yli ja palata arkeen maanantaina. Vampula hiljenee tällä erää ja toteaa: HASTA LA VISTA BEIBET JA SKOOOOOOL....................... |
#212
|
||||
|
||||
![]()
Saattais ehkä helpoittaa naapureiden tuskaa jos järjestäisitte pienen näytelmyskatselmuksen niille........
Tarkoittaen että kutsutte ne pihalle katsomaan millaisesta toiminnasta olisi kyse, ehkä jopa uskaliaimmat saattais nousta "pajeron" kyytiin. ![]() T:Pörö |
#213
|
|||
|
|||
![]()
Normi puheääni ylittää jo 60db!!!Toi meluraja on alueen ulkopuolelle kuuluvaa ns melua..Kerran jo vuosia sitten kävin mittaamassa Kalkkisten safarilla db arvoja kun paikallinen ympäristösikteeri luuli että nää autot meluaa,mittasin n 30 kertaa raskaissa vedätyksissä ääniä ja 2m autoista keskiarvo olikin vain 73db,eli ihan vitun vähän!!!Luulen että toi meluasia on yks pienimpiä murheita eikä loputkaan voi pahoja olla,jotkut vain kerjää huomiota ja kun eivät tajua mitn ni vastustavat!!!
Mitenhä kaupunkien keskustat,autoilu tarvis kieltää kokonaan jos noita itkijöitä uskotaan. Tsemppiä hankkeeseen!! |
#214
|
|||
|
|||
![]()
Tervehdys!
Muutama kommentti. Viherpiiperöt ei aina iske, ne voivat olla myös naapureita. Itse alueen rakentaminen, maanajo, myllääminen ei ole vielä tässä tapauksessa lluvanvaraista toimintaa että siitä vaan rataa rakentamaan. Kunhan ei tee mitään joka tulkitaan maa-ainesten otoksi, rakentamiseksi tai rakennelman tekemiseksi eikä olla kaava-alueella jne... Tosin nuo vanhat öljysäiliöt kaivettuna maahan ja vanhat sähkötolpat eivät ole ihan laillista tavaraa käytettäväksi tuollaiseen. Kannattaa aina miettiä ensin... Mutta ihan kun asiaa pohtii muiden kannalta, olisi noikin muistutukset saanut eliminoitua jos olisi ihan ensiksi ollut yhteydessä naapuriin ja kertonut heille, että mitä ollaan suunnittelemassa. Se olisi ollut "oikea" järjestys. Niinhän sitä tehdään kun haetaan rakennuslupaakin ellei naapuruston kanssa välit ole jo palaneet aiemmin. Ei tällaisen radan saaminen tavalliselle pellolle ole mailman homma, ainakaan kun edetään tyvestä latvaan. Tämä on sieltä simppeleimmästä päästä. Jos tulee murkeita matkaan, niin sanoisin että kannattanee ottaa yhteyttä vaikka yv:nä. TT |
#215
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mitä tulee naapureiden informointiin, siinä olemme mielestämme nimeenomaan onnistuneet erittäinkin hyvin. Alunperin saimme sen käsityksen että juuri rajanaapurit on syytä informoida perusteellisesti. Sen myös kirjaimellisesti teimme. Näistä muistutuksista kolme on rajanaapureilta ja hekin vain haluavat täyden varmuuden siitä että tämä toiminta ei tule laajenemaan ja että viranomaisseuranta tulisi olemaan riittävä. Ne piti sisällään myös muita asiakohtia joihin vastaaminen ei tule tuottamaan kohtuuttomia ponnisteluja. Vasta eilen saimme tietää että kaupunki oli laajentanut hankkeen piirissä olevaa aluetta. Nyt sen piirissä on 14 kotitaloutta. Se on paljon ihmisiä jolla jokaisella on mielipiteensä. Tästäkin laajennetusta alueesta vain yksi kotitalous on jäänyt meiltä huomioimatta. Syynä ehkä se että emme vain ole koskaan tulleet tilanteeseen jossa tultaisiin tutuiksi ja he ovat vasta muutama vuosi sitten muuttaneet paikkakunnalle. Emme todellakaan tajunneet, että tämä alueen kauimmaisin kotitalous kuuluu myös tämän ensimmäisen kierroksen piiriin. Siitä yhdestä virheestä meitä palkitaan korkojen kera. Juuri tämä kotitalous on jättänyt muistutuksen joka pitää sisällää erittäin suuren määrän kirjallista vastinetta odottavia asiakohtia. Jälkiviisaana voimme vain todeta, että ottaen huomioon muistutuksen luonteen, emme olisi siltä millään voineet välttyä. Juuri tämän tilanteen tajuaminen aiheutti voimakkaan agressiotilan ja hetkellisen hanskojen tiskiin lyömisen. Siellä on paljon asioita jotka eivät edes varsinaisesti kuulu tämän kaltaiseen hankkeeseen, mutta olemme silti velvollisia niihin vastaamaan. Eli me olemme edenneet tyvestä latvaan. Käsittääkseni vastaavanlaista projektia ei ole ennen Suomessa virallisesti toteutettu. Eli Suomessa ei ole ainuttakaan henkilöä joka voisi perustellusti todeta tälläisen projektin siitä simppelimmästä päästä! Kun tämä projekti on toivon mukaan joskus onnellisesti saatu päätökseen, tulemme olemaan ne ensimmäiset Suomalaiset jotka voivat tämän tokaisun sanoa. Tosin monella voi olla muistissa se, että ei tämän meillekkään mikään simppeli homma ollut. ![]() Olemme jo luoneet kontakteja tahoihin jotka ovat valmiita antamaan opastusta vastineiden laatimisessa. Opastusta onkin jo tähän mennessä tullut mukavasti. Tulemme ottamaan sinuun yhteyttä siinä tapauksessa mikäli katson meille tarjotun avun olevan riittämätöntä. Terveisin Kuttulandian maastoautoradan rakentajat |
#216
|
|||
|
|||
![]()
öljysäiliön puhdistamisesta tulee olla paperit,luvan varaista toimintaa.samoin vanhat betonirakenteet on ongelma jätettä.ettei tule yllätyksenä.
|
#217
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() ![]() Sitäpaitsi valtaosa noista säiliöistä on ostettu virallisesti romurautakaupasta. Siitä on ihan kuviakin tämän projektin alkupuolella. Yhdessä kuvassa näkyy myös miten ko. firma säilyttää näitä myytäviä säiliöitä. Jos pyydät puhdistuksesta virallisia papereita, niitä tuskin löytyy mistään. ![]() Muistutuksien asiakohdat ovat paljon kimurantimpia. Jos se ongelma olisikn nuo rakennusmateriaalit, tämä olisikin aivan liian helppoa. Nehän voi aina korvata hyväksyttävillä rakenteilla. ![]() |
#218
|
|||
|
|||
![]()
vielä on hyvin asiat kun ei ole naapurit kirjoittanut ja kerännyt nimi adressia vielä koko rutavalta.
ps. kokemusta tästäkin ![]()
__________________
riiseli mersedes ![]() |
#219
|
|||
|
|||
![]()
"Eli me olemme edenneet tyvestä latvaan. Käsittääkseni vastaavanlaista projektia ei ole ennen Suomessa virallisesti toteutettu. Eli Suomessa ei ole ainuttakaan henkilöä joka voisi perustellusti todeta tälläisen projektin siitä simppelimmästä päästä! Kun tämä projekti on toivon mukaan joskus onnellisesti saatu päätökseen, tulemme olemaan ne ensimmäiset Suomalaiset jotka voivat tämän tokaisun sanoa. Tosin monella voi olla muistissa se, että ei tämän meillekkään mikään simppeli homma ollut.
![]() Tarkoitin tätä "mailman hommaa" ja simppeliyttä lähinnä omalta näkökannaltani ja juridiselta pohjalta. Hanke on sentään vain kunnallinen ja menee ns. pienellä lupakäsittelyllä. Itse tekijälle homma saattaa olla varsin iso ja haastava, sekä kiistämättä ehkä ensimmäinen "keinotekoinen" rata joka maassamme rakennetaan off-roadiin. Ellei Experience Centeriä lasketa... TT |
#220
|
|||
|
|||
![]() Mikään ei ole simppeliä kun kyse auto/moottoriurheilustaLainaus:
![]() ![]() Inhorealisti |
#221
|
|||
|
|||
![]()
Tervehdys!
Kuulkaa, se on nykymaailmassa aika tavallista, että luvan saantiin menee se 3 vuotta. Päätös-Valitus Hao- Kho... ja ainahan voi hakea uudelleen. Ei niihin valituksiin pidä masentua, sen on vain ajan henki että haetaan oikeutta molemmin puolin tappiin saakka. Peliä mitä peliä, tosin joskus kovilla ja kalliilla panoksilla ;-) TT |
#222
|
||||
|
||||
![]()
Onhan se hyvä että ympäristöasiat otetaan huomioon mutta kyllä lähes poikkeuksetta syyllinen on kateellinen naapuri jolla on joko liian pienet kalsarit/pikkarit tai sitten muuten vaan on liikaa tullut vietettyä pää tynnyrissä missa on sitä itseään...
Valitettavan yleistä monessa paikassa vaikka ei edes mitenkään moottoriurheiluun asiat liittyisikään. Nimimerkillä: kokemusta on Kuten joku tuolla sanoikin jo naapuri on toiselle susi aina kun ei itseä miellytä tai sitten on vaan niin happopää ettei osaa....
__________________
Neljä pyörää joista suuri osa mustia ja pyöreitä. |
#223
|
|||
|
|||
![]() Jos oikeesti haluutte antaa naapurille takas...
Lohkaiskaa siitä pläntistä metrin verran ympäriinsä esim.
"rajapinta" nimiseks tilaks jonkun bulvaanin nimiin. Lain kirjain täyttyy ja naapuriluvat voi kysyä itteltään ja näyttää kansainvälistä naapureille...Tietty sen lisäks että ne ennen tehdyt lumityöt tampataan kunnon kalustolla metrin korkuiseksi ikiroudaksi niiden liittymän kohdalle. Kaivoslaki on sitten ihan oma lukunsa ja sieltä vasta helmet löytyy tälläsiin tilanteisiin... |
#224
|
|||
|
|||
![]() ![]() Viikon verran on tullut googletettua asiaan liittyvää ja vähän vierestäkin. Tietoa löytyy, mutta osan tulkitseminen on tuottanut vaikeuksia. Tämä meidän hanke kun ei vastaa kovinkaan paljoa Suomen muita moottoriratoja. Oikeuden päätöksiä ja ministeriön yhteenvetoja moottoriradoille myönnetyistä luvista ja niiden ympäristövaikutuksista. Jo on ollut iltalukemista. ![]() AKK:n nettisivut on myös tulleet tutuiksi. Se, pitäisikö tämä sitoa täysin AKK:n alaisuuteen, "talutusnuoraan", on myös pähkinä purtavaksi. Ehkä yritetään ensin täysin omin avuin ja rukoillaan apua vasta sitten kun oma älli ei enää riitä. Mulla on jo nyt tulostettuna melkoinen pinkka paperia liitettäväksi lupahakemukseemme. Tuolla kaupungin päättävissä elimissä kun eivät juurikaan tästä off roadista mitään tiedä, olen nähnyt aiheelliseksi informoida heitä sen asian suhteen. Ei sitten ainakaan tiedon puute vaivaa, kun kokouksessaan luvan myöntämisestä päättävät. Keskiviikkona on aika sovittuna ympäristösihteerin pakeille. Kysyn vielä muutaman kysymyksen ja yritän neuvotella desibelirajoista. Se 60 db on kyllä ihan yleinen Vaasan hallinto-oikeuden vahvistama maksimi melumäärä moottoriradoille. KHO ei ole tätä päätöstä kumonnut kertaakaan. Mittaustapa tapahtuu ilmeisesti melualueen vaikutuspiirissä olevan rakennuksen julkisivun vierestä. Meidän tapauksessa lähin asuinrakennus on nippa nappa 100 metrin päässä radasta. Jos maksimi db suoraan pakoputken päästä AKK:n sääntöjen mukaan mitattuna saa olla max 110 db niin mitä se mittari näyttää tämän lähimmän naapuritalon kuistin pielessä? Ei saa näyttää kuin hetkellisesti maksimissaan 60 db. Tämä on ihan faktaa, ei fiktiota. Luin tänään riittävän laillista ministeriön laatimaa tekstiä. Mutta me voimme vedota radan erittäin vähäiseen käyttöön ja määrätä myös kellonajat sopiviksi ja yrittää sen ansiosta saada unlimited rajat. (Haemme käyttölupaa viidelle päivälle vuodessa joista osa on kilpailuja ja osa muita teemapäiviä. Vuoden muina päivinä radalla ei ajeta, korkeintaan suoritetaan korjaustöitä ja testiajoja.) Tällaisiakin ympäristölupa päätöksiä Suomesta löytyy useita. Loppuviimeksi kuulemma nämä Suomessa myönnetyt luvat ovat muutenkin hyvin ristiriitaisia. Paikalliset päättäjät voivat tehdä omia ratkaisujaan ja aina niistä ei valiteta. Meiltä vaaditaan muutenkin hieman normaalia enemmän vakuutteluja ja selvityksiä, koska hakijana on yksityinen henkilö omissa nimissään. Normaalisti vastaavat hankkeet ovat yhdistysten, seurojen tai yritysten vetämiä. Näiden viranomaisvalvonta on helpompaa kuin tällaisen yksityisen jonka ei välttämättä tarvitse kuulua minkään kattojärjestön alaisuuteen. Loppuviikon illat menevätkin mukavasti vastineita laatiessa. Niin ja pari naapuria on nähnyt paljon vaivaa yrittäessään saada tätä kaiken huolestuneinta ison muistuksen tehnyttä perhettä tulemaan hieman vastaan. Nyt ei kuulemma tämä meidän hanke ole enää niin iso mörkö. Me emme olisi välittäneet tällaisesta avusta mutta se on nyt myöhäistä. Me haluamme mieluummin edetä heidän suhteensa virallisia teitä, kun kerran tällainen vahinko on jo kerran päässyt tapahtumaan. |
#225
|
||||
|
||||
![]()
Moottori radoilla on sit näitä ns melupäivä millon siel voi oikeesti niinkun kisoja pitää. Motoparkissa oli kesällä viikon sessiot millon ne vissiin yötäpäivää ajo kun oli niitä päiviä jääny jemmaa vanhaa lupaa ja uusihan tappaa koko radan käytännössä. Kesällä pitää monta viikkoo olla meluttomia päiviä kun kisakausi menossa. En sit tiedä voiko tuota moottorirataan rinnastaa tai tietty riippuu ihan radasta. En tiedä millasia lupia sit näillä missä jokkista sun muuta ajetaan. Niitäkin loppunut kun ei oo lupia herunut.
|
![]() |
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään Rata BMW | elhapero | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 04.12.2009 22:07 |
Rata Camaro -67 | O/M/V Muut | 2 | 24.08.2005 06:55 | |
Lahden rata? | Tapahtumat | 6 | 22.10.2003 09:51 | |
Alastaron rata-ajopäivät la 21.9 klo:9-11 ja 13-15 | Tron | Yleiset | 0 | 19.09.2002 07:28 |
Rata-ajot ?? | ZR1 | Yleiset | 0 | 20.03.2002 14:37 |