Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #201  
Vanha 29.09.2010, 15:45
Picu Picu ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.03.10
Sijainti: Vampula
Viestit: 916
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaheli Näytä viesti
Morjens! Selailin topikin läpi ja tuolla aiemmin mietitte miten pystyssä olevat renkaat mahtaa pysyä aloillaan, saisikos niistä riimulla tehtyä semmoisen pötkön kun löisi päihin vanteella olevat renkaat. Ja saisikos nuista lappeellaan olevistakin riimulla tehtyä sellaisen "maton," vai onko ne kuinka kaus toisistaan tarkoitus asetella? Asiallinen rojekti teillä ja hienoa rakentelua.
Ne lappeelleen laitettavat renkaat pitäisi varmaankin olla juuri sen verran irti toisistaan, että niiden päältä ajettaessa sun autosi pyörä tippuisi aina väkisinkin niiden väleihin hankaloittaen etenemistä. Oikein ihanne olisi jos saisi jotain ristiin venutus liikkeitä aikaiseksi. Eli ihan matoksi niitä ei varmaan voi laittaa, siitä tulisi liian helppo osuus. Jotenkin ristikkäin riittävillä väleillä.

Kettingit ja vaijerit aiheuttivat muistaakseni viime vuonna Ahvenistolla ongelmia. Muistan ainakin jossain vaiheessa tilanteen jossa proto auto kipusi peräkärryn päälle. Kynnykseksi oli laitettu isoja renkaita jotka oli sidottu vaijerilla. Se vaijeri oli jossain vaiheessa aika ikävästi proton takarenkaan ympärillä. Siitä oli muistaakseni kuvia netissä. Eli kaikki vaijerit ja kettingit voivat myös aiheuttaa ei toivottuja tilanteita.

Toi sun ajatus pystyssä olevan rengasrivin sitomisesta riimulla sisäpuolelta käsin hyödyntäen vanteelilisia renkaita päissä olisi varmaan toimiva. Tällä hetkellä ne on osaksi upotettu saveen ja vannereijistä on työnnetty sähkötolppia. Ihme kyllä rivistöt eivät liikahtaneetkaan kun Ossi yritti kivuta Pajerolla niiden päältä. Sitten vaan kun niiden yli on ajanut moni muukin omalla tyylillään, voi olla että alkaa ongelmia ilmeneen. Pistetään mieleen ehdotuksesi, sitä voidaan tarvita.
__________________
Team Kutunjuuston "kätevä emäntä"

You Tube

Facebook/Kutunjuusto
Vastaa lainaten
  #202  
Vanha 29.09.2010, 15:54
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

Kestäiskö betoniraudoitusverkko vahvistettuna mihin ne renkulat olis sidottu kiinni.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
  #203  
Vanha 29.09.2010, 17:45
Picu Picu ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.03.10
Sijainti: Vampula
Viestit: 916
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bluevan Näytä viesti
Kestäiskö betoniraudoitusverkko vahvistettuna mihin ne renkulat olis sidottu kiinni.
Kyllä nyt alkaa ideoita tulemaan. Sain äskettäin privanakin yhden ehdotuksen. Ja nämä molemmat ideat toimivat varmasti.

Googletin betoniverkon hintoja. 6 mm verkko maksoi jollakin firmalla veroineen 40,90 kpl. 8 mm verkolle en hintaa äkkiseltään löytänyt, mutta tietenkin kalliimpaa.Jos radan pituus vaatisi vaikka 6 verkkoa= 245,40. Ei kohtuuton mutta rikkoo periaatetta kaiken käytöstä poistetun suosimisesta. Nythän joutuisimme ostamaan UUTTA!

Privana sain ehdotuksen käyttää tolppa/lankkuristikkoa johon kansipulteilla pultataan renkaat kiinni ja sen jälkeen täytetään hiekalla.

Me ollaan tähän mennessä selvitty aika pienellä budjetilla. Joten toi betoniverkon hinta voitaisiin kärsiä. Mitä tulee sähkötolppiin, niissä hinta ja saatavuus tulee olemaan ongelma. Ilmeisesti keväällä saamme ostaa kohtuu hinnalla tolppia. Saatavuuden on tehnyt hankalaksi se, että sähkö- ja puhelinlaitokset ovat velvollisia hävittämään laillisia teitä pitkin käytöstä poistetut tolpat. Jos nämä laitokset myyvät ne eteenpäin ns. hyötykäyttöön, se on rikos. Sen vuoksi olen aika vaitonainen tämän alustavan kauppasopimuksen suhteen. Sen voin vain sanoa, että ihan läheltä emme niitä saa mutta kauppa on kokonaisuutena meille sopiva.

Talvella metsäosuuden puitten kaadosta saadaan vähän tukkia jotka voi sahauttaa paikallisella sahalla lankuiksi.

Se on nyt kuitenkin selvää, että rengasrata tehdään. Toteutustapa päätetään myöhemmin. Ossi vaan harmitteli että nämä meidän renkaat ovat liian pieniä! Sille on tullut joku päähänpinttymä voima-autoista. Hän on kässännyt väärin noi google videot: niistä pitäisi katsoa radan mallia, ei saada virikkeitä voima-autoihin.
__________________
Team Kutunjuuston "kätevä emäntä"

You Tube

Facebook/Kutunjuusto
Vastaa lainaten
  #204  
Vanha 29.09.2010, 19:28
TommiH:n Avatar
TommiH TommiH ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.04.09
Sijainti: Oclahomacity
Viestit: 56
Perusasetus

Mites olis jos lappeellaan olevan renkaan alle tekis vanteen kokosen noin metrin syvysen montun ja reippaasti vaan täyttäs betonilla? Ei pitäs liikahtaa ihan ittekseen, eikä vaatis ees hirveesti töitä jos sattus säiliöauto tuomaan betonit...

Viimeksi muokannut TommiH : 29.09.2010 19:30
Vastaa lainaten
  #205  
Vanha 29.09.2010, 19:41
Picu Picu ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.03.10
Sijainti: Vampula
Viestit: 916
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja TommiH Näytä viesti
Mites olis jos lappeellaan olevan renkaan alle tekis vanteen kokosen noin metrin syvysen montun ja reippaasti vaan täyttäs betonilla? Ei pitäs liikahtaa ihan ittekseen, eikä vaatis ees hirveesti töitä jos sattus säiliöauto tuomaan betonit...
Toi idea ei toimi meillä. Wombat Holes osuuden saveen kaivetut reiät on kaivettu jo kahteen kertaan. Vieläkään jako ei tunnu sopivalta. Ne on kuitenkin helppo korjata. Eli mitään pysyviä rakennelmia ei suosita niiden vaikean korjaamisen vuoksi.

Tarkoitus on joka vuosi hieman muuttaa rataa, jotta siitä ei tulisi tylsä. Sen vuoksi esteet pitäisi olla helposti muokattavissa. Myös betoniauton tilaaminen on viime vuosina vaikeutunut. Tässä lähialueella ei ole enää ainuttakaan betonifirmaa joka toimittaisi betonia paikanpäälle. Maaseutu autioituu. Tämän hankkeen kannalta mielestäni tuo autioituminen on hyvä.
__________________
Team Kutunjuuston "kätevä emäntä"

You Tube

Facebook/Kutunjuusto
Vastaa lainaten
  #206  
Vanha 01.10.2010, 12:39
Picu Picu ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.03.10
Sijainti: Vampula
Viestit: 916
Perusasetus

Postilaatikosta löytyi tänään pullea kirje Huittisten kaupungilta. Ossi ei sitä uskaltanut avata joten raatelin sisällön pöydälle ja jonkinaikaa papereita selaillessani alkoi "kevyt" tuskanhiki valumaan kehosta läpi.

Annettuun määräaikaan mennessä hakemukseemme on jätetty NELJÄ muistutusta.

Ossi haki kaikki hanskansa nurkista ja löi ne tiskiin olan takaa. (kuvannoillisesti)

Soitin ympäristösihteerille ja tiedustelin hänen kantaansa asiaan. Olemmekö lyömässä päätämme seinään vai onko mahdollisuus asianmukaisilla kirjallisilla vastineilla saada asiat rullaamaan eteenpäin.
Hän totesi rauhallisesti, että päällimmäinen huoli näissä muistutuksissa on se ettei lupahakemuksessa esitettyihin asioihin uskota. Myös lisätiedon tarve tuntuu olevan monen huolen aihe.

Esimerkkejä: ei uskota että kaikki toiminta rajoittuu kertomiini 3-5 kertaan vuodessa. Huoli jatkuvasta jokaviikkoisesta meluhaitasta sekä pahimmillaan öiseen aikaan tapahtuvasta meluhaitasta painaa mieltä.

Tärinähaitat askarruttavat. Mahdolliset vauriot kivijalkoihin ja ikkunoihin. Tämä johtuu varmaankin siitä, että en lupahakemuksessani kertonut riittävän tarkkaan minkälaisilla ajoneuvoilla radalla tullaan ajamaan. Ajoneuvot joille rataa rakennetaan aiheuttavat pienempää tärinää kuin ympärillä olevien peltojen muokkaamisessa käytettävät maatalouskoneet.

Tämä alue on kuulemma kulttuurihistoriallinen alue, joka on tähän asti ollut erittäin hiljainen. Sadanmetrin päässä on käytöstä poistettu kalkkiavolouhos. Mitenköhän se aikoinaan sai luvat. Siellähän räjäyteltiin harva se viikko, raskailla ajoneuvoilla ajettiin päivittäin ja se louhos ja vieressä oleva jätemaa jätti pysyvän näköhaitan maalaismaisemaamme! Parin sadan metrin päässä on mylly/saha. Kesäaikaan lähes päivittäin sahalla sahataan tukkeja laudoiksi. Meluhaitta tuntuva ja useita tunteja kestävä!

Huoli siitä että yleisöksi tulevat ja radan käyttäjät parkkeeravat autojaan heidän pihoihinsa. Entä tien kunto, se tulee kärsimään. Tuosta väärästä parkkeerauksesta tuskin tulee ongelma. Asianmukaiset merkinnät on tähänkin asti maastoautoharrastajien keskuudessa osattu lukea. Mitä tulee tien kuntoon, Ossi yksinään on vastannut tien kunnossapidosta. Se mihin kunnan avustus ei riitä, hän laittaa loput omasta rahapussistaan. Se on kummasti kelvannut tien lukuisille käyttäjille joista osa on nyt muistutuksen jättänyt!

Mahdolliset öljyjen valumiset rataan rajouttuviin ojiin.

Desibelit! Mikäli saamme luvan, desibeliraja tulee olemaan 60 db.

Järjestys on se, että seuraavaksi ryyppään koko viikonlopun lieventääkseni v....tusta!

Sitten maanantaina otan järjen takaisin sinne mihin se kuuluukin ja alan laatimaan kirjallisia vastineita. Jättöpäivä on 20.10 joten eiköhän illat riitä tarinointiin. Onneksi kirjallinen ulosantini ei ole koskaan tuottanut ongelmia. Tässä kohtaa sitä lahjaa tarvitaan enemmän kuin koskaan olisi voinut uskoakkaan. Ja kyse ei ole tarinoiden sepittämisestä, sillä joudumme seisomaan jokaisen tarinassa esiintyvän sanan takana kuin peruskallio. Muussa tapauksessa menetämme luvan, joka varmasti saadaan.

Tuo desibeliraja askarruttaa. Pitää varmaankin selvittää joltain kattojärjestöltä mikä se saisi tälläisessa tapauksessa olla. Tuo naapurin heittämä 60 db on niin vähän, että siihen on tavallisen käyttöautonkin vaikea päästä.

Jos onnistun kirjallisissa vastineissani, saa Ossi kerätä hanskat tiskiltä ja viedä ne sinne mistä ottikin. Jos ja kun lupa saadaan, sen noudattamista tullaan varmaankin suurennuslasilla seuraamaan. Eli vähintäänkin Ahvenistolla tutuksi tulleet säännöt, ohjeet ja rajoitukset tulevat koskemaan tätäkin rataa!
__________________
Team Kutunjuuston "kätevä emäntä"

You Tube

Facebook/Kutunjuusto
Vastaa lainaten
  #207  
Vanha 01.10.2010, 12:55
Mika.U:n Avatar
Mika.U Mika.U ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 31.07.06
Sijainti: Rmk, Finland.
Viestit: 915
Perusasetus

Suomalainen naapuri on suomalaiselle susi!

Tsemppiä vastineen laatimiseen!

Toi 60dB ei voi olla raja, johan naapurin kissa pierasee kovempaa.
__________________
<-Supporting your local heroes->
- Team Rolling Jeep
- Mikälie jäätelökioski Jeep
Vastaa lainaten
  #208  
Vanha 01.10.2010, 13:36
turakki turakki ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.11.03
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland.
Viestit: 939
Perusasetus

Mites noi melurajat oikeasti menee? 60 db on vähemmän kuin kännisten keskustelu. Paljonko oli matkaa naapuriin? Radoilla tai esimerkiksi konserttialueilla on joku db-raja, vaikka se 110, että alueen ulkopuolella toteutuisi joku kohtuullisempi arvo esim 80 portilla. Naapurin ulko oven kohdalta mitattuna ei varmaan saakaan olla 80 db.
Vastaa lainaten
  #209  
Vanha 01.10.2010, 13:44
JES:n Avatar
JES JES ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 04.01.07
Sijainti: Sipoo, Finland.
Viestit: 363
Perusasetus

Eläinsuojien ympäristöluvissa on usein seuraava määräys:

Liikenteestä aiheutuva melu ei saa ylittää lähimmissä melulle alttiissa kohteissa päivällä klo 7-22 ekvivalenttimelutasoa 55 dB (LAeq) eikä yöllä kello 22-7 ekvivalenttimelutasoa 50 dB.

Ymmärtääkseni esim. traktorityöllä ei ylitetä noita tasoja.

Melutasot perustuvat valtioneuvoston päätöksen numero 993/1992 ohjearvoihin asumiseen käytettävillä alueilla.
__________________
SLCK #364,
HDJ100 2006
HJ-61 1989 ex

Viimeksi muokannut JES : 01.10.2010 13:47
Vastaa lainaten
  #210  
Vanha 01.10.2010, 15:11
silimat:n Avatar
silimat silimat ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.08.10
Sijainti: Pieksämäki
Viestit: 65
Perusasetus

Voi olla että joudutte tekemään melu mittaukset ja se on aikas kallis. Täällä ampumarata hankkeessa se tehty. Tietty siinä se pakollinenkin lupaa haettaessa. Mutta Valituksia Jättää sellasetkin jotka ei edes asu lähellä, kuten täällä Ideaparkista jätti sodankylässä asuva ihminen valituksen sen aiheuttamasta liikennemalusta. Nämä lupa-asiat on ihan perseestä Suomessa. Teitä siitä rankaistaan kun ette omin päin siellä touhua vaan koitatte mennä kirjaimen mukaan. Ja tuo 60 db lähtee jo kun tuuli heiluttaa lehtiä. Motoparkissa tais olla sama meluraja niinä päivinä kun ei ei saa ajaa. Eli jos joku siel pierasee niin menee jo raja rikki. Mut toivottavasti selvitykset auttaa tässä ja homma pääsee etenemään. Ja tuossa ampumaradassa kesti valituskierre 5 vuotta ja sit homma jäi kesken kun maanvuokraaja sano sopimuksen irti ja nyt menossa sama ruljanssi uudestaan uuteen paikkaan.
Vastaa lainaten
  #211  
Vanha 01.10.2010, 16:47
Picu Picu ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.03.10
Sijainti: Vampula
Viestit: 916
Perusasetus

Työpäivä suoritettu, vaikutti kummasti loppupäivän työmotivaatioon.

Olen saanut privana aika pätevää faktaa taholta joka tietää näistä aikalailla enemmän kuin allekirjoittanut itse.

Varmaankin yksi syy voimakkaaseen reagointiimme oli se, että muistutuksen jättäneet ovat omia naapureita! Mutta sitä saa mitä tilaa. Meillä ei kuulemma ole hankkeemme kanssa mitään hätää, pitää vain olla valmis uhraamaan aikaa asioiden selvittämiseen ja vastineiden laatimiseen.

Ihan historiikkina voisin sellaista teille valaista, että Ossi on vuodesta 1989 asti harrastanut tällä tontilla enemmän ja vähemmän äänekästä ja tapahtumarikasta toimintaa. Siihen on totuttu ja häneen on jopa suhtauduttu myötämielisesti uhrautuvaisen ja innokkaan auttamishalunsa ja yhteistyökykynsä johdosta. Tyyliin naapurin eläkeläiset tykkää kun toinen auraa lumet aina pihasta asti.

Kukaan ei ole koskaan puuttunut siihen että tuossa samaisella pellolla on ajettu hullua mitä äänekkäämmillä autoilla ja välillä niitä kaikenmaailman romuja on ollut näköhaitaksi asti tontin reunoilla.

Oletimme ja varmaan olisimme olleet oikeassakin, että jos olisimme tehneet radan vain omaan käyttöön ja ajelleet siinä arkipäivisin, kellään ei olisi ollut mitään sitä vastaan. Mutta kun nälkä kasvoi syödessä ja virallisesti olemme lupaa hakemassa moottoriajoneuvoille tarkoitetulle radalle ääni kellossa muuttui. Syystäkin, nyt naapurit luulee että tähän on tulossa joku mahdoton rata systeemi tyyliin Alastaron moottorirata. Kyllähän minäkin valittaisin.

Informaation puute ja naapureiden luulo siitä että tässä aletaan harrastamaan kannattavaa liiketoimintaa heidän kotirauhan kustannuksella on ilmeisesti syynä noihin neljään huomautukseen. Moni täällä on ihmetellyt miksi yleensä lupaa haemme, ikäänkuin olisimme oikein kerjänneet vastalauseita. Niinpä.

Aika moni naapuri asuu sadan - parin sadan metrin päässä radasta. Se miten desibelit mitataan, auton vierestä vai sieltä naapurin kuistilta, en tiedä. Se selviää kun hieman otan asioista selvää. Ne naapurit jotka asuvat lähimpänä rataa eivät tehneet muistutusta!

Näitä asioita voimme miettiä viikonvaihteen yli ja palata arkeen maanantaina. Vampula hiljenee tällä erää ja toteaa:

HASTA LA VISTA BEIBET JA SKOOOOOOL.......................
__________________
Team Kutunjuuston "kätevä emäntä"

You Tube

Facebook/Kutunjuusto
Vastaa lainaten
  #212  
Vanha 01.10.2010, 19:02
nana:n Avatar
nana nana ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.10.08
Sijainti: Lappi tl
Viestit: 807
Perusasetus

Saattais ehkä helpoittaa naapureiden tuskaa jos järjestäisitte pienen näytelmyskatselmuksen niille........
Tarkoittaen että kutsutte ne pihalle katsomaan millaisesta toiminnasta olisi kyse, ehkä jopa uskaliaimmat saattais nousta "pajeron" kyytiin.

T:Pörö
Vastaa lainaten
  #213  
Vanha 01.10.2010, 19:40
uokki uokki ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 04.09.09
Sijainti: Heinola
Viestit: 745
Perusasetus

Normi puheääni ylittää jo 60db!!!Toi meluraja on alueen ulkopuolelle kuuluvaa ns melua..Kerran jo vuosia sitten kävin mittaamassa Kalkkisten safarilla db arvoja kun paikallinen ympäristösikteeri luuli että nää autot meluaa,mittasin n 30 kertaa raskaissa vedätyksissä ääniä ja 2m autoista keskiarvo olikin vain 73db,eli ihan vitun vähän!!!Luulen että toi meluasia on yks pienimpiä murheita eikä loputkaan voi pahoja olla,jotkut vain kerjää huomiota ja kun eivät tajua mitn ni vastustavat!!!
Mitenhä kaupunkien keskustat,autoilu tarvis kieltää kokonaan jos noita itkijöitä uskotaan.
Tsemppiä hankkeeseen!!
Vastaa lainaten
  #214  
Vanha 01.10.2010, 20:28
solihull solihull ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.02.06
Sijainti: Koti
Viestit: 1.166
Perusasetus

Tervehdys!
Muutama kommentti.

Viherpiiperöt ei aina iske, ne voivat olla myös naapureita.
Itse alueen rakentaminen, maanajo, myllääminen ei ole vielä tässä tapauksessa lluvanvaraista toimintaa että siitä vaan rataa rakentamaan. Kunhan ei tee mitään joka tulkitaan maa-ainesten otoksi, rakentamiseksi tai rakennelman tekemiseksi eikä olla kaava-alueella jne... Tosin nuo vanhat öljysäiliöt kaivettuna maahan ja vanhat sähkötolpat eivät ole ihan laillista tavaraa käytettäväksi tuollaiseen. Kannattaa aina miettiä ensin...

Mutta ihan kun asiaa pohtii muiden kannalta, olisi noikin muistutukset saanut eliminoitua jos olisi ihan ensiksi ollut yhteydessä naapuriin ja kertonut heille, että mitä ollaan suunnittelemassa. Se olisi ollut "oikea" järjestys. Niinhän sitä tehdään kun haetaan rakennuslupaakin ellei naapuruston kanssa välit ole jo palaneet aiemmin.

Ei tällaisen radan saaminen tavalliselle pellolle ole mailman homma, ainakaan kun edetään tyvestä latvaan. Tämä on sieltä simppeleimmästä päästä.

Jos tulee murkeita matkaan, niin sanoisin että kannattanee ottaa yhteyttä vaikka yv:nä.

TT
Vastaa lainaten
  #215  
Vanha 02.10.2010, 13:14
Picu Picu ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.03.10
Sijainti: Vampula
Viestit: 916
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja solihull Näytä viesti
Tervehdys!
Muutama kommentti.

Viherpiiperöt ei aina iske, ne voivat olla myös naapureita.
Itse alueen rakentaminen, maanajo, myllääminen ei ole vielä tässä tapauksessa lluvanvaraista toimintaa että siitä vaan rataa rakentamaan. Kunhan ei tee mitään joka tulkitaan maa-ainesten otoksi, rakentamiseksi tai rakennelman tekemiseksi eikä olla kaava-alueella jne... Tosin nuo vanhat öljysäiliöt kaivettuna maahan ja vanhat sähkötolpat eivät ole ihan laillista tavaraa käytettäväksi tuollaiseen. Kannattaa aina miettiä ensin...

Mutta ihan kun asiaa pohtii muiden kannalta, olisi noikin muistutukset saanut eliminoitua jos olisi ihan ensiksi ollut yhteydessä naapuriin ja kertonut heille, että mitä ollaan suunnittelemassa. Se olisi ollut "oikea" järjestys. Niinhän sitä tehdään kun haetaan rakennuslupaakin ellei naapuruston kanssa välit ole jo palaneet aiemmin.

Ei tällaisen radan saaminen tavalliselle pellolle ole mailman homma, ainakaan kun edetään tyvestä latvaan. Tämä on sieltä simppeleimmästä päästä.

Jos tulee murkeita matkaan, niin sanoisin että kannattanee ottaa yhteyttä vaikka yv:nä.

TT
Olemme olleet projektin alusta asti tietoisia että emme riko minkäänlaisia säädöksiä suoritetuilla toimenpiteillämme. Yhdessä muistutuksessa kyllä ihmeteltiin puuttuvia rakennus- ja toimenpidelupia. Myös kunnallistekniikan huomioon ottaminen on unohdettu. Alue ei kuulu kunnallistekniikan piiriin. Mitä tulee sähkötolppiin ja öljysäiliöihin, kellään ei ole ollut niihin mitään sanottavaa. Säiliöt ovat tyhjennettyjä joten niiden käyttö on ok. Mutta tolpat ovat laittomia. Niistä voimme joutua luopumaan. Mutta onneksi niitä emme ole edes suuremmin vielä saaneetkaan ostettua. Jos tolppiin puututaan, siitä tulisi ilmeisesti ennakkotapaus. Sen jälkeen Suomen jokaisesta kiinteistöstä pitäisi poistaa laittomassa käytössä olevat tolpat. Tolppia kun käytetään erittäin yleisesti piharakentamisessa yms.

Mitä tulee naapureiden informointiin, siinä olemme mielestämme nimeenomaan onnistuneet erittäinkin hyvin. Alunperin saimme sen käsityksen että juuri rajanaapurit on syytä informoida perusteellisesti. Sen myös kirjaimellisesti teimme. Näistä muistutuksista kolme on rajanaapureilta ja hekin vain haluavat täyden varmuuden siitä että tämä toiminta ei tule laajenemaan ja että viranomaisseuranta tulisi olemaan riittävä. Ne piti sisällään myös muita asiakohtia joihin vastaaminen ei tule tuottamaan kohtuuttomia ponnisteluja. Vasta eilen saimme tietää että kaupunki oli laajentanut hankkeen piirissä olevaa aluetta. Nyt sen piirissä on 14 kotitaloutta. Se on paljon ihmisiä jolla jokaisella on mielipiteensä. Tästäkin laajennetusta alueesta vain yksi kotitalous on jäänyt meiltä huomioimatta. Syynä ehkä se että emme vain ole koskaan tulleet tilanteeseen jossa tultaisiin tutuiksi ja he ovat vasta muutama vuosi sitten muuttaneet paikkakunnalle. Emme todellakaan tajunneet, että tämä alueen kauimmaisin kotitalous kuuluu myös tämän ensimmäisen kierroksen piiriin. Siitä yhdestä virheestä meitä palkitaan korkojen kera. Juuri tämä kotitalous on jättänyt muistutuksen joka pitää sisällää erittäin suuren määrän kirjallista vastinetta odottavia asiakohtia. Jälkiviisaana voimme vain todeta, että ottaen huomioon muistutuksen luonteen, emme olisi siltä millään voineet välttyä. Juuri tämän tilanteen tajuaminen aiheutti voimakkaan agressiotilan ja hetkellisen hanskojen tiskiin lyömisen.

Siellä on paljon asioita jotka eivät edes varsinaisesti kuulu tämän kaltaiseen hankkeeseen, mutta olemme silti velvollisia niihin vastaamaan.

Eli me olemme edenneet tyvestä latvaan. Käsittääkseni vastaavanlaista projektia ei ole ennen Suomessa virallisesti toteutettu. Eli Suomessa ei ole ainuttakaan henkilöä joka voisi perustellusti todeta tälläisen projektin siitä simppelimmästä päästä! Kun tämä projekti on toivon mukaan joskus onnellisesti saatu päätökseen, tulemme olemaan ne ensimmäiset Suomalaiset jotka voivat tämän tokaisun sanoa. Tosin monella voi olla muistissa se, että ei tämän meillekkään mikään simppeli homma ollut.

Olemme jo luoneet kontakteja tahoihin jotka ovat valmiita antamaan opastusta vastineiden laatimisessa. Opastusta onkin jo tähän mennessä tullut mukavasti. Tulemme ottamaan sinuun yhteyttä siinä tapauksessa mikäli katson meille tarjotun avun olevan riittämätöntä.

Terveisin Kuttulandian maastoautoradan rakentajat
__________________
Team Kutunjuuston "kätevä emäntä"

You Tube

Facebook/Kutunjuusto
Vastaa lainaten
  #216  
Vanha 02.10.2010, 13:50
ventora ventora ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 03.12.07
Sijainti: lohja
Viestit: 611
Perusasetus

öljysäiliön puhdistamisesta tulee olla paperit,luvan varaista toimintaa.samoin vanhat betonirakenteet on ongelma jätettä.ettei tule yllätyksenä.
Vastaa lainaten
  #217  
Vanha 02.10.2010, 16:56
Picu Picu ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.03.10
Sijainti: Vampula
Viestit: 916
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ventora Näytä viesti
öljysäiliön puhdistamisesta tulee olla paperit,luvan varaista toimintaa.samoin vanhat betonirakenteet on ongelma jätettä.ettei tule yllätyksenä.
Uskon että yksi vahva syy siihen miksi kukaan ei ole sanallakaan puuttunut käyttämiimme ratamateriaaleihin on se, että täällä maaseudulla erittäin monelta takapihalta löytyy käytöstä asiattomasti poistettuja öljysäiliöitä, betonirakenteita, tolppia ja kaikkea sellaista joka olisi pitänyt laillisesti hävittää. Uskon että juuri se on syy, miksi paikalliset eivät halua tähän asiaan puuttua. Miksi syyttää toista sellaisesta, mihin itsekin syyllistyy. Tulisi monelle kiire siivota omat nurkat.

Sitäpaitsi valtaosa noista säiliöistä on ostettu virallisesti romurautakaupasta. Siitä on ihan kuviakin tämän projektin alkupuolella. Yhdessä kuvassa näkyy myös miten ko. firma säilyttää näitä myytäviä säiliöitä. Jos pyydät puhdistuksesta virallisia papereita, niitä tuskin löytyy mistään.

Muistutuksien asiakohdat ovat paljon kimurantimpia. Jos se ongelma olisikn nuo rakennusmateriaalit, tämä olisikin aivan liian helppoa. Nehän voi aina korvata hyväksyttävillä rakenteilla.
__________________
Team Kutunjuuston "kätevä emäntä"

You Tube

Facebook/Kutunjuusto
Vastaa lainaten
  #218  
Vanha 02.10.2010, 19:26
tepa250d tepa250d ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 17.08.08
Sijainti: oripää
Viestit: 533
Perusasetus

vielä on hyvin asiat kun ei ole naapurit kirjoittanut ja kerännyt nimi adressia vielä koko rutavalta.
ps. kokemusta tästäkin
__________________
riiseli mersedes
Vastaa lainaten
  #219  
Vanha 03.10.2010, 08:54
solihull solihull ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.02.06
Sijainti: Koti
Viestit: 1.166
Perusasetus

"Eli me olemme edenneet tyvestä latvaan. Käsittääkseni vastaavanlaista projektia ei ole ennen Suomessa virallisesti toteutettu. Eli Suomessa ei ole ainuttakaan henkilöä joka voisi perustellusti todeta tälläisen projektin siitä simppelimmästä päästä! Kun tämä projekti on toivon mukaan joskus onnellisesti saatu päätökseen, tulemme olemaan ne ensimmäiset Suomalaiset jotka voivat tämän tokaisun sanoa. Tosin monella voi olla muistissa se, että ei tämän meillekkään mikään simppeli homma ollut."


Tarkoitin tätä "mailman hommaa" ja simppeliyttä lähinnä omalta näkökannaltani ja juridiselta pohjalta. Hanke on sentään vain kunnallinen ja menee ns. pienellä lupakäsittelyllä.

Itse tekijälle homma saattaa olla varsin iso ja haastava, sekä kiistämättä ehkä ensimmäinen "keinotekoinen" rata joka maassamme rakennetaan off-roadiin. Ellei Experience Centeriä lasketa...

TT
Vastaa lainaten
  #220  
Vanha 03.10.2010, 22:13
Byrocrat Byrocrat ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.04.06
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 3.194
Unhappy

Mikään ei ole simppeliä kun kyse auto/moottoriurheilusta


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja solihull Näytä viesti
Tarkoitin tätä "mailman hommaa" ja simppeliyttä lähinnä omalta näkökannaltani ja juridiselta pohjalta. Hanke on sentään vain kunnallinen ja menee ns. pienellä lupakäsittelyllä.

Itse tekijälle homma saattaa olla varsin iso ja haastava, sekä kiistämättä ehkä ensimmäinen "keinotekoinen" rata joka maassamme rakennetaan off-roadiin. Ellei Experience Centeriä lasketa...
TT
Eihän tuota Experience Centeriä tähän hankkeeseen voi verrata. E-Centterihän on tehty tavallisille/siviilioffiautoille masstoajon harjoitteluradaksi kun taas Kuttulandiassa pykätään rakennetuille Offikikottimille kisarataa jollaisesta en täällä kotomaassa ole kuullut aiemmin. Jenkeissä ja Ausseissahan noita on "pilvinpimein" Ja kun kyse on moottoriurheilusta niin mikäänhän ei ole simppeliä mitä lupa-asioihin tulee vai onko sulla tarkempaa faktaa moottoriurheiluun tarkoitettujen ratojen (olipa kyse autoista tai moottoripyöristä) lupamenettelyistä kun tuolla käytät rakennushankkeesta "vain" sanaa?? Ja vaikka kyse olisi "vain" kylä-/tilakohtainen hanke niin lupamenettlyssä valituskierroksineen voipi vierähtää huonolla tuurilla kolmekin vuotta

Inhorealisti
Vastaa lainaten
  #221  
Vanha 03.10.2010, 22:45
solihull solihull ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.02.06
Sijainti: Koti
Viestit: 1.166
Perusasetus

Tervehdys!
Kuulkaa, se on nykymaailmassa aika tavallista, että luvan saantiin menee se 3 vuotta. Päätös-Valitus Hao- Kho... ja ainahan voi hakea uudelleen. Ei niihin valituksiin pidä masentua, sen on vain ajan henki että haetaan oikeutta molemmin puolin tappiin saakka.
Peliä mitä peliä, tosin joskus kovilla ja kalliilla panoksilla ;-)

TT
Vastaa lainaten
  #222  
Vanha 04.10.2010, 06:52
Castrol:n Avatar
Castrol Castrol ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 08.07.03
Sijainti: Helsinki,Suomi
Viestit: 869
Perusasetus

Onhan se hyvä että ympäristöasiat otetaan huomioon mutta kyllä lähes poikkeuksetta syyllinen on kateellinen naapuri jolla on joko liian pienet kalsarit/pikkarit tai sitten muuten vaan on liikaa tullut vietettyä pää tynnyrissä missa on sitä itseään...

Valitettavan yleistä monessa paikassa vaikka ei edes mitenkään moottoriurheiluun asiat liittyisikään.

Nimimerkillä: kokemusta on

Kuten joku tuolla sanoikin jo naapuri on toiselle susi aina kun ei itseä miellytä tai sitten on vaan niin happopää ettei osaa....
__________________
Neljä pyörää joista suuri osa mustia ja pyöreitä.
Vastaa lainaten
  #223  
Vanha 11.10.2010, 19:39
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Jos oikeesti haluutte antaa naapurille takas...


Lohkaiskaa siitä pläntistä metrin verran ympäriinsä esim.
"rajapinta" nimiseks tilaks jonkun bulvaanin nimiin.
Lain kirjain täyttyy ja naapuriluvat voi kysyä itteltään
ja näyttää kansainvälistä naapureille...Tietty sen lisäks
että ne ennen tehdyt lumityöt tampataan kunnon kalustolla
metrin korkuiseksi ikiroudaksi niiden liittymän kohdalle.
Kaivoslaki on sitten ihan oma lukunsa ja sieltä vasta helmet
löytyy tälläsiin tilanteisiin...
Vastaa lainaten
  #224  
Vanha 11.10.2010, 22:22
Picu Picu ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.03.10
Sijainti: Vampula
Viestit: 916
Perusasetus

Idea tuokin.

Viikon verran on tullut googletettua asiaan liittyvää ja vähän vierestäkin. Tietoa löytyy, mutta osan tulkitseminen on tuottanut vaikeuksia. Tämä meidän hanke kun ei vastaa kovinkaan paljoa Suomen muita moottoriratoja. Oikeuden päätöksiä ja ministeriön yhteenvetoja moottoriradoille myönnetyistä luvista ja niiden ympäristövaikutuksista. Jo on ollut iltalukemista.

AKK:n nettisivut on myös tulleet tutuiksi. Se, pitäisikö tämä sitoa täysin AKK:n alaisuuteen, "talutusnuoraan", on myös pähkinä purtavaksi. Ehkä yritetään ensin täysin omin avuin ja rukoillaan apua vasta sitten kun oma älli ei enää riitä.

Mulla on jo nyt tulostettuna melkoinen pinkka paperia liitettäväksi lupahakemukseemme. Tuolla kaupungin päättävissä elimissä kun eivät juurikaan tästä off roadista mitään tiedä, olen nähnyt aiheelliseksi informoida heitä sen asian suhteen. Ei sitten ainakaan tiedon puute vaivaa, kun kokouksessaan luvan myöntämisestä päättävät.

Keskiviikkona on aika sovittuna ympäristösihteerin pakeille. Kysyn vielä muutaman kysymyksen ja yritän neuvotella desibelirajoista. Se 60 db on kyllä ihan yleinen Vaasan hallinto-oikeuden vahvistama maksimi melumäärä moottoriradoille. KHO ei ole tätä päätöstä kumonnut kertaakaan. Mittaustapa tapahtuu ilmeisesti melualueen vaikutuspiirissä olevan rakennuksen julkisivun vierestä.

Meidän tapauksessa lähin asuinrakennus on nippa nappa 100 metrin päässä radasta. Jos maksimi db suoraan pakoputken päästä AKK:n sääntöjen mukaan mitattuna saa olla max 110 db niin mitä se mittari näyttää tämän lähimmän naapuritalon kuistin pielessä? Ei saa näyttää kuin hetkellisesti maksimissaan 60 db. Tämä on ihan faktaa, ei fiktiota. Luin tänään riittävän laillista ministeriön laatimaa tekstiä.

Mutta me voimme vedota radan erittäin vähäiseen käyttöön ja määrätä myös kellonajat sopiviksi ja yrittää sen ansiosta saada unlimited rajat. (Haemme käyttölupaa viidelle päivälle vuodessa joista osa on kilpailuja ja osa muita teemapäiviä. Vuoden muina päivinä radalla ei ajeta, korkeintaan suoritetaan korjaustöitä ja testiajoja.) Tällaisiakin ympäristölupa päätöksiä Suomesta löytyy useita. Loppuviimeksi kuulemma nämä Suomessa myönnetyt luvat ovat muutenkin hyvin ristiriitaisia. Paikalliset päättäjät voivat tehdä omia ratkaisujaan ja aina niistä ei valiteta.

Meiltä vaaditaan muutenkin hieman normaalia enemmän vakuutteluja ja selvityksiä, koska hakijana on yksityinen henkilö omissa nimissään. Normaalisti vastaavat hankkeet ovat yhdistysten, seurojen tai yritysten vetämiä. Näiden viranomaisvalvonta on helpompaa kuin tällaisen yksityisen jonka ei välttämättä tarvitse kuulua minkään kattojärjestön alaisuuteen.

Loppuviikon illat menevätkin mukavasti vastineita laatiessa. Niin ja pari naapuria on nähnyt paljon vaivaa yrittäessään saada tätä kaiken huolestuneinta ison muistuksen tehnyttä perhettä tulemaan hieman vastaan. Nyt ei kuulemma tämä meidän hanke ole enää niin iso mörkö. Me emme olisi välittäneet tällaisesta avusta mutta se on nyt myöhäistä. Me haluamme mieluummin edetä heidän suhteensa virallisia teitä, kun kerran tällainen vahinko on jo kerran päässyt tapahtumaan.
__________________
Team Kutunjuuston "kätevä emäntä"

You Tube

Facebook/Kutunjuusto
Vastaa lainaten
  #225  
Vanha 11.10.2010, 22:28
silimat:n Avatar
silimat silimat ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.08.10
Sijainti: Pieksämäki
Viestit: 65
Perusasetus

Moottori radoilla on sit näitä ns melupäivä millon siel voi oikeesti niinkun kisoja pitää. Motoparkissa oli kesällä viikon sessiot millon ne vissiin yötäpäivää ajo kun oli niitä päiviä jääny jemmaa vanhaa lupaa ja uusihan tappaa koko radan käytännössä. Kesällä pitää monta viikkoo olla meluttomia päiviä kun kisakausi menossa. En sit tiedä voiko tuota moottorirataan rinnastaa tai tietty riippuu ihan radasta. En tiedä millasia lupia sit näillä missä jokkista sun muuta ajetaan. Niitäkin loppunut kun ei oo lupia herunut.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään Rata BMW elhapero O/M/V Ajoneuvot 2 04.12.2009 22:07
Rata Camaro -67 O/M/V Muut 2 24.08.2005 06:55
Lahden rata? Tapahtumat 6 22.10.2003 09:51
Alastaron rata-ajopäivät la 21.9 klo:9-11 ja 13-15 Tron Yleiset 0 19.09.2002 07:28
Rata-ajot ?? ZR1 Yleiset 0 20.03.2002 14:37


Sivu luotu: 03:27 (GMT +2).