Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 22.08.2010, 11:37
EZU:n Avatar
EZU EZU ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.03.08
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 66
Perusasetus

Nissan Z24 nokkaketjun ajoitus


Neuvokaa amatööriä. Kyseessä Nissanin Z24 moottori, 8 venttiiliä ja 8 tulppaa. Kansipahvi palanut 3/4 sylinterin välistä(tyyppivika).
Nyt purettu moottorin etuosa auki ketjun kiristimen takia ja pitäis alkaa kasaamaan moottoria. Kansi tarkistettu.
Ongelma on että miten olisin aivan varma että "ajoitus" on oikein eli venttiilit ovat oikeassa vaiheessa suhteessa kampiakseliin, toivottavasti viisaammat ymmärtävät mitä tarkoitan. Nokka-akselin rattaassa numerot/mahd asennot 1,2,3 kampiakselissa olevassa rattaassa on joku merkki"kolo", lisäksi ketjussa on yksi hieman vaaleampi lenkki?
Olisi mukava saada varmuudella ekalla kasauksella toimivaksi, on nimittäin helvetin moinen homma toi koneen purkaminen tohonkin asti ulkona.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 22.08.2010, 13:18
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Haisee vakavasti sille, jotta jakoketjussa 2-3 merkittyä "lenkkiä", joilla ajoitus saadaan kohdalleen.

Tartteee kattoa hommissa Esitronic:ta/Autodatasta, onko ohjeita sille, joten huomiselle menee...

T:Mikki
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 23.08.2010, 22:18
JJo:n Avatar
JJo JJo ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 21.07.10
Sijainti: Tampere
Viestit: 547
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja EZU Näytä viesti
Neuvokaa amatööriä. Kyseessä Nissanin Z24 moottori, 8 venttiiliä ja 8 tulppaa. Kansipahvi palanut 3/4 sylinterin välistä(tyyppivika).
Nyt purettu moottorin etuosa auki ketjun kiristimen takia ja pitäis alkaa kasaamaan moottoria. Kansi tarkistettu.
Ongelma on että miten olisin aivan varma että "ajoitus" on oikein eli venttiilit ovat oikeassa vaiheessa suhteessa kampiakseliin, toivottavasti viisaammat ymmärtävät mitä tarkoitan. Nokka-akselin rattaassa numerot/mahd asennot 1,2,3 kampiakselissa olevassa rattaassa on joku merkki"kolo", lisäksi ketjussa on yksi hieman vaaleampi lenkki?
Olisi mukava saada varmuudella ekalla kasauksella toimivaksi, on nimittäin helvetin moinen homma toi koneen purkaminen tohonkin asti ulkona.

Ketjussa käsittääkseni pitäis olla kaks vaaleampaa lenkkiä (tarvike ketjussa jotenkin muuten merkitty)(kahdella nokalla olevissa koneissa 3 eriväristä lenkkiä)
1. Pyörität koneen siten, että 1. pytty on yläkuolokohdassa (mäntä korkeimmillaan) (kun kampiakselin päässä oleva kiilaura osoittaa ylöspäin pitäis olla yläkuolokohta (kts.liitekuva))
2. Laitat ketjun värjätyn lenkin kampuran merkin kans kohalleen
3. nokka-akselin päässä pitäis merkki saada ketjun värjätyn lenkin kans kohalleen.

nyt pitäis olla ajoitus kunnossa.

Ennen kuin rupeat kovin sitä kantta ähkäsytiukkuuteen laittamaan tarkasta kuitenkin että 1. pytyn mäntä on edelleen yläkuolokohdassa (kokeile tulpan reiästa pitkällä meisselillä ja varovasti samaan aikaan kampuran päästä konetta pyörittämällä. Ei nyt tartte välttämättä pyörittää, riittää että haetaan se yläkuolokohta.) ja samalla tarkastat kannesta, että 1. pytyn molemmat venttiilit pysyvät kiinni.

Liitteenä on Primeran ketjun asennus kuvatus, joka on siis twincam, periaate on sama
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	ketju.JPG‎
Views:	573
Size:	61,4 Kt
ID:	14162  
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 24.08.2010, 12:18
JEO:n Avatar
JEO JEO ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 28.08.09
Sijainti: Liminka
Viestit: 203
Perusasetus

Lisää apua


http://forums.nicoclub.com/z20-engin...p-t428078.html

Tuosta vois olla hyötyä...

JEO
__________________
Toyota Hilux 2,4D-4D -17
M-B 280GE -87 (Yhteishyvä)
(Nissan KC 2.5TDi -05)
(Nissan Terrano2 2,4i -96)
(Mitsubishi L-200 2.5TD -96)
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 27.08.2010, 14:52
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

  • Pyöritä moottori 1. Sylinterin yläkuolokohtaan [1] (merkki tulee klo 4 kohtaan!).
  • Merkitse pyörijän asento ennen ketjun irrotusta [2] .
  • Varmista, että kampiakselin kiilaura on asennossa kello 12 [3] .
  • Kohdista kuparin tai hopean väriset ketjulenkit kampiakselin hammaspyörän ajoitusmerkkiin [4] .
  • Nokka-akselin hammaspyörä kolmella merkillä:
      • Kohdista hopeanvärinen ketjulenkki nokka-akselin hammaspyörän ajoitusmerkkiin nro 2 [5] .
      • Varmista, että nokka-akselin hammaspyörä on asennettu käyttäen lukituspinnaa nro 2 [6] .
  • Nokka-akselin hammaspyörä yhdellä merkillä:
      • Kohdista hopeanvärinen ketjulenkki nokka-akselin hammaspyörän ajoitusmerkkiin [7] .
  • Asenna kiristin [8] .
  • Asenna ohjaimet [9] & [10] .
  • Säätääksesi ohjainta [9] :
      • Työnnä ohjainta nuolen suuntaan.
      • Varmista, että kiristinkokonaisuus [11] on painettu kokonaan kasaan.
      • Kiristä ohjaimen pultit
Koska kas eri vaihtoehtoa niin laitappa privaa, laitan kuvan sitte tulemaan... ELLET saa näillä (epä) selvilä ohjeilla ajoitettua kohdalleen???
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 15.09.2010, 18:26
EZU:n Avatar
EZU EZU ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.03.08
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 66
Perusasetus

Nyt olis kone kasassa, kiitos kaikille apua tarjonneille. Seuraavaksi olisi lisä apu pyyntö: löytyisikö joltain kaavio kuva kaasuttimen alipaineletkujen kytkennöistä? Löytyy nimittäin liittimiä joihin voisi laittaa letkun mutta kun sopivia letkuja ei löydy.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 15.09.2010, 20:12
JJo:n Avatar
JJo JJo ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 21.07.10
Sijainti: Tampere
Viestit: 547
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja EZU Näytä viesti
Nyt olis kone kasassa, kiitos kaikille apua tarjonneille. Seuraavaksi olisi lisä apu pyyntö: löytyisikö joltain kaavio kuva kaasuttimen alipaineletkujen kytkennöistä? Löytyy nimittäin liittimiä joihin voisi laittaa letkun mutta kun sopivia letkuja ei löydy.
tämmöstä löyty netistä googlettamalla:

"Heres a diagram of the Z24i. The metal line closest to the motor goes to the evap canister and to vacuum from the motor (on the connector setup that should be attached to the air cleaner) The middle (largest of the 3) goes to the passenger side of the throttle body to a piece bolted into the side with two vacuum connections on it (the one on the backside goes to the AB valve). It also connects to the evap canister. The metal line closest to the radiator goes to the AIV system and to a vacuum connector on the motor. I can't really remember how all the AIV system is set up I removed it since it was rusted out anyhow, along with anything else not necessary. I would also recommend connecting the fuel pressure regulator directly to the intake Someone on here recommended it to me and it made quite a difference in how the truck ran. It's normally connected to the TB and doesn't get very good vacuum there. Hope this helps."
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	d21_223-1vacuum.gif‎
Views:	4224
Size:	53,8 Kt
ID:	14670  
__________________
-JJo
___________________________________
-MMC-

Viimeksi muokannut JJo : 16.09.2010 13:28
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 16.09.2010, 16:46
JJo:n Avatar
JJo JJo ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 21.07.10
Sijainti: Tampere
Viestit: 547
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JJo Näytä viesti
tämmöstä löyty netistä googlettamalla:

"Heres a diagram of the Z24i. The me...

... Ja nyt kun googlea revitin vähän lisää niin löytyy tämmönen
http://nissannut.com/projects/z24i_fuel_injection/

eiköhän tuosta ala imurinputket selviämään.
__________________
-JJo
___________________________________
-MMC-
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 19.09.2010, 18:53
EZU:n Avatar
EZU EZU ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.03.08
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 66
Perusasetus

Kaavioita luettu kuin raamattua, mutta kun ei niin ei. Tässä mun romussa on "elektroninen kaasutin" eli se ei ole ruiskukone joten eroavaisuuksia löytyy veemäisen paljon. Löytyisikö vielä jostain uusia selviä kaavioita tai vielä parempaa olisi jos löytyisi toimiva vastaava laite(siis auto) niin voisin ottaa digikuvia joitten perusteella selviäisi minne mikäkin letku kuuluu. Kiitos kaikille auttaneille
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 19.09.2010, 21:31
JJo:n Avatar
JJo JJo ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 21.07.10
Sijainti: Tampere
Viestit: 547
Thumbs up

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja EZU Näytä viesti
Kaavioita luettu kuin raamattua, mutta kun ei niin ei. Tässä mun romussa on "elektroninen kaasutin" eli se ei ole ruiskukone joten eroavaisuuksia löytyy veemäisen paljon. Löytyisikö vielä jostain uusia selviä kaavioita tai vielä parempaa olisi jos löytyisi toimiva vastaava laite(siis auto) niin voisin ottaa digikuvia joitten perusteella selviäisi minne mikäkin letku kuuluu. Kiitos kaikille auttaneille

tai siis sehän on "ruiskukone" mutta se ruiskuttaa siellä "kaasarissa", eli on ns. yksipisteruisku.
http://nissannut.com/projects/z24i_f...acumn_z24i.JPG

Tuosta kuvasta kun tarkkaan kattelet ja jätät sen 2WD osion huomioimatta, niin pitäisi paljastua juurikin tämä wannabe ruiskusysteemi, jossa tuota alipaineletkua on vedetty kilometritolkulla.
__________________
-JJo
___________________________________
-MMC-
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 21.09.2010, 18:28
EZU:n Avatar
EZU EZU ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.03.08
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 66
Perusasetus

IT`S ALIVE!!!! Enää pientä säätöä, pääasia että toimii. Kiitos kaikille apua antaneille.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 21.09.2010, 20:18
bj45lava bj45lava ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 09.09.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 2.390
Perusasetus

Saitko alipaineletkut kohilleen jo vai oliko väärä kuva??
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 22.09.2010, 19:08
EZU:n Avatar
EZU EZU ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.03.08
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 66
Perusasetus

Nyt taitaa olla letkut kohdallaan. Kahden "venttiilin" välistä puuttui letku, liekö mun aikana ikinä ollutkaan.Onpahan melkoinen viidakko. Saatiin sytkä kohdalleen niin kone käynnistyi laakista. Vielä kerran joutuu käyttämään venttiilien öljykantta auki kun säädetään venttiilit lämpimänä ja laitetaan oikea tiiviste paikalleen kun kusee nyt öljyt pakosarjalle. Sitten vasta pääsee kunnolla kokeilemaan pitempää ajoa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
om617 jakopäänketjun ajoitus anssi80 Tekniikka & Jutustelu 15 18.05.2012 07:33
syöttöpumpun ajoitus 12HT HJ-61 Tekniikka & Jutustelu 2 26.05.2010 10:14
Kubotan syöttöpumpu ajoitus Uusi naama Tekniikka & Jutustelu 0 29.03.2010 18:50
Ajoitus työkaluja T€€MU Linkit 1 12.02.2009 19:38
pumpun ajoitus LJ-70 jukos Tekniikka & Jutustelu 1 21.03.2008 14:01


Sivu luotu: 01:39 (GMT +2).