![]() |
Nissan Z24 nokkaketjun ajoitus
Neuvokaa amatööriä. Kyseessä Nissanin Z24 moottori, 8 venttiiliä ja 8 tulppaa. Kansipahvi palanut 3/4 sylinterin välistä(tyyppivika).
Nyt purettu moottorin etuosa auki ketjun kiristimen takia ja pitäis alkaa kasaamaan moottoria. Kansi tarkistettu. Ongelma on että miten olisin aivan varma että "ajoitus" on oikein eli venttiilit ovat oikeassa vaiheessa suhteessa kampiakseliin, toivottavasti viisaammat ymmärtävät mitä tarkoitan. Nokka-akselin rattaassa numerot/mahd asennot 1,2,3 kampiakselissa olevassa rattaassa on joku merkki"kolo", lisäksi ketjussa on yksi hieman vaaleampi lenkki? Olisi mukava saada varmuudella ekalla kasauksella toimivaksi, on nimittäin helvetin moinen homma toi koneen purkaminen tohonkin asti ulkona. |
Haisee vakavasti sille, jotta jakoketjussa 2-3 merkittyä "lenkkiä", joilla ajoitus saadaan kohdalleen.
Tartteee kattoa hommissa Esitronic:ta/Autodatasta, onko ohjeita sille, joten huomiselle menee... T:Mikki |
1 Liiteet
Lainaus:
Ketjussa käsittääkseni pitäis olla kaks vaaleampaa lenkkiä (tarvike ketjussa jotenkin muuten merkitty)(kahdella nokalla olevissa koneissa 3 eriväristä lenkkiä) 1. Pyörität koneen siten, että 1. pytty on yläkuolokohdassa (mäntä korkeimmillaan) (kun kampiakselin päässä oleva kiilaura osoittaa ylöspäin pitäis olla yläkuolokohta (kts.liitekuva)) 2. Laitat ketjun värjätyn lenkin kampuran merkin kans kohalleen 3. nokka-akselin päässä pitäis merkki saada ketjun värjätyn lenkin kans kohalleen. nyt pitäis olla ajoitus kunnossa. Ennen kuin rupeat kovin sitä kantta ähkäsytiukkuuteen laittamaan tarkasta kuitenkin että 1. pytyn mäntä on edelleen yläkuolokohdassa (kokeile tulpan reiästa pitkällä meisselillä ja varovasti samaan aikaan kampuran päästä konetta pyörittämällä. Ei nyt tartte välttämättä pyörittää, riittää että haetaan se yläkuolokohta.) ja samalla tarkastat kannesta, että 1. pytyn molemmat venttiilit pysyvät kiinni. Liitteenä on Primeran ketjun asennus kuvatus, joka on siis twincam, periaate on sama |
Lisää apua
|
|
Nyt olis kone kasassa, kiitos kaikille apua tarjonneille. Seuraavaksi olisi lisä apu pyyntö: löytyisikö joltain kaavio kuva kaasuttimen alipaineletkujen kytkennöistä? Löytyy nimittäin liittimiä joihin voisi laittaa letkun mutta kun sopivia letkuja ei löydy.
|
1 Liiteet
Lainaus:
"Heres a diagram of the Z24i. The metal line closest to the motor goes to the evap canister and to vacuum from the motor (on the connector setup that should be attached to the air cleaner) The middle (largest of the 3) goes to the passenger side of the throttle body to a piece bolted into the side with two vacuum connections on it (the one on the backside goes to the AB valve). It also connects to the evap canister. The metal line closest to the radiator goes to the AIV system and to a vacuum connector on the motor. I can't really remember how all the AIV system is set up I removed it since it was rusted out anyhow, along with anything else not necessary. I would also recommend connecting the fuel pressure regulator directly to the intake Someone on here recommended it to me and it made quite a difference in how the truck ran. It's normally connected to the TB and doesn't get very good vacuum there. Hope this helps." |
Lainaus:
... Ja nyt kun googlea revitin vähän lisää niin löytyy tämmönen http://nissannut.com/projects/z24i_fuel_injection/ eiköhän tuosta ala imurinputket selviämään.:D |
Kaavioita luettu kuin raamattua, mutta kun ei niin e:confused:i. Tässä mun romussa on "elektroninen kaasutin" eli se ei ole ruiskukone joten eroavaisuuksia löytyy veemäisen paljon. Löytyisikö vielä jostain uusia selviä kaavioita tai vielä parempaa olisi jos löytyisi toimiva vastaava laite(siis auto) niin voisin ottaa digikuvia joitten perusteella selviäisi minne mikäkin letku kuuluu. Kiitos kaikille auttaneille
|
Lainaus:
tai siis sehän on "ruiskukone" mutta se ruiskuttaa siellä "kaasarissa", eli on ns. yksipisteruisku. http://nissannut.com/projects/z24i_f...acumn_z24i.JPG Tuosta kuvasta kun tarkkaan kattelet ja jätät sen 2WD osion huomioimatta, niin pitäisi paljastua juurikin tämä wannabe ruiskusysteemi, jossa tuota alipaineletkua on vedetty kilometritolkulla. |
IT`S ALIVE!!!!:) Enää pientä säätöä, pääasia että toimii. Kiitos kaikille apua antaneille.
|
Saitko alipaineletkut kohilleen jo vai oliko väärä kuva??
|
Nyt taitaa olla letkut kohdallaan. Kahden "venttiilin" välistä puuttui letku, liekö mun aikana ikinä ollutkaan.Onpahan melkoinen viidakko. Saatiin sytkä kohdalleen niin kone käynnistyi laakista. Vielä kerran joutuu käyttämään venttiilien öljykantta auki kun säädetään venttiilit lämpimänä ja laitetaan oikea tiiviste paikalleen kun kusee nyt öljyt pakosarjalle. Sitten vasta pääsee kunnolla kokeilemaan pitempää ajoa.
|
Sivu luotu: 16:50 (GMT +2). |