Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 04.08.2010, 16:28
escorvet escorvet ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.11.08
Sijainti: Mäntsälä
Viestit: 161
Perusasetus

HJ61 sammutusläppä kotelo


Rupesin sellasta tossa ahtioputkia suunnitellessa miettimään et toi reikähän on aika olemattoman kokonen.
Tönärillä mittailin ja sehän on 55mm. Luulis ton jo ahdistavan aika pahasti ilman virtausta koneelle???

Kaivoin sit 10mm alsa levyä hyllystä ja laikkasin uuden laipan siihen ja tein 70mm reiän siihen putkea varten.
Nyt täytyy hommata 3" alsa putkea mistä hitsailee siihen pätkän kiinni ja alkaa suunnitella sammutusläpän sorvailua siihen.

Onko kukaan muu tehnyt vastaavaa ja onko se oikeesti ahdistava niinkuin musta tuntuu.
kumminkin 55-->70mm on jo ihan kiva kasvu tuolle läppäkotelolle.


Täälläkin on muutama HJ mihin on työnnetty isoa fööniä kylkeen mutta onks niissäkin toi vakio 55mm kuristin vielä tallessa???

__________________
Focus RS -03
HJ 61 -88
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 04.08.2010, 19:42
MAARISTEILIJÄ:n Avatar
MAARISTEILIJÄ MAARISTEILIJÄ ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.02.09
Sijainti: Pälkäne
Viestit: 48
Perusasetus

ei ole välttämättä jarruna kun turporuuvista vääntämällä saa kamat meneen läpi ahtaammastakin kohdasta,nää vehkeet ei tainnu olla kumminkaan sitä kunnolla viritettyä osastoa 250hp/l?.ja onhan siellä grillikin joka varmasti ahdistaa äärimmäistä tehoa haettaessa
__________________
Team3K
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 04.08.2010, 20:05
escorvet escorvet ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.11.08
Sijainti: Mäntsälä
Viestit: 161
Perusasetus

Grillin kohdalla aukon pinta-ala on niin suuri että ei se kyllä ahdista. Vähän virtauksia saattaa haitata mutta se on noin 80-85mm halk. ja nelion muotoinen.

Mä nyt kyllä teen siihen uuden kotelon 3" putkesta ja katotaan mitä tekee.

ahtoputket tulee kans 3" rännistä ja cooleri on 300x600 kennolla.

Ainut haitta tosta setistä voi olla että viive vähän kasvaa.
__________________
Focus RS -03
HJ 61 -88
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 07.08.2010, 08:29
escorvet escorvet ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.11.08
Sijainti: Mäntsälä
Viestit: 161
Perusasetus

Tuli tossa ihmeteltyä taas tota asiaa ja eikös sammutuksen voi hoitaa yhtä hyvin pumpun kyljestä?
Monissa autoissahan sammutus tapahtuu just syötön katkasulla eikä tollasella sammutusläpällä.

Taas vähemmän hilpettä ilmantiellä ku jää läppä pois kokonaan.
__________________
Focus RS -03
HJ 61 -88
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 07.08.2010, 09:10
antti4x4 antti4x4 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 02.09.07
Sijainti: Virrat
Viestit: 319
Perusasetus

Tuollanen patentti tuli ex hoojiihin tehtyä tuskinpa se siinä laitteessa paljon vaikuttii mutta tulipahan tehtyä. Sammuteltua tuli suoraan pumpun kyljestä konepellin aukasu vaijerilla mikä oli käännetty pumpun kylkeen. Leimallakin oli ilmeet kohillaan kun inssi kysyy mistä tää sammuu? Siihen vaan että, vedä konepelti auki.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 07.08.2010, 09:23
escorvet escorvet ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.11.08
Sijainti: Mäntsälä
Viestit: 161
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja antti4x4 Näytä viesti
Tuollanen patentti tuli ex hoojiihin tehtyä tuskinpa se siinä laitteessa paljon vaikuttii mutta tulipahan tehtyä. Sammuteltua tuli suoraan pumpun kyljestä konepellin aukasu vaijerilla mikä oli käännetty pumpun kylkeen. Leimallakin oli ilmeet kohillaan kun inssi kysyy mistä tää sammuu? Siihen vaan että, vedä konepelti auki.
Mä aattelin siirtää sen saman alipaine venttiilin siihen sammutukseen pumpulta.
Kyl tossa vähän muutakin tulee samalla.
__________________
Focus RS -03
HJ 61 -88
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 07.08.2010, 20:28
kaistapää:n Avatar
kaistapää kaistapää ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 21.02.09
Sijainti: kontiolahti
Viestit: 488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja escorvet Näytä viesti
Grillin kohdalla aukon pinta-ala on niin suuri että ei se kyllä ahdista. Vähän virtauksia saattaa haitata mutta se on noin 80-85mm halk. ja nelion muotoinen.

Mä nyt kyllä teen siihen uuden kotelon 3" putkesta ja katotaan mitä tekee.

ahtoputket tulee kans 3" rännistä ja cooleri on 300x600 kennolla.

Ainut haitta tosta setistä voi olla että viive vähän kasvaa.
paljonko tehotavoite?älä hyvä mies tee putkia 3 tuumaisesta jollei tavoite pyöri yli 400 humman paikkeilla.joku varmasti käsittää elvistelynä muuta voin kokemuksesta sanoa että 99% suomen maastureista pelaa 2 tai 2.5 tuuman ahtoputkilla paljon nöyremmin kuin 3".

luulen että kyseinen auto saattaa joskun kurvata asfaltiltakin pois ja siellä se viive vituttaa mika kasvaa vakioahtimellakin liian isojen putkien takia.

esim. wrc autojen ahtoputket luokkaa 2" ja allekkin.tehoa 300-400 todellista hevosta,joo...on kuristimet.dieseli tarvii samoihin tehoihin enemmän ilmaa,n.30% ja itse jos projektoisin dieseliä noihin tehoihin niin putki olisi max 2.5",ehkä jopa 2 ja yksneljäsosa.
__________________
krapulan parantaminen viinalla on yhtä tarkkaa kuin ripulin parantaminen pieremällä
liika tarkkuus osoittaa teknisen kypsymättömyyden.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 07.08.2010, 23:10
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja escorvet Näytä viesti
Tuli tossa ihmeteltyä taas tota asiaa ja eikös sammutuksen voi hoitaa yhtä hyvin pumpun kyljestä?
Monissa autoissahan sammutus tapahtuu just syötön katkasulla eikä tollasella sammutusläpällä.

Taas vähemmän hilpettä ilmantiellä ku jää läppä pois kokonaan.
Tojo on viljellyt noita varmistusläppiä turbodieseleihin ilmeisesti turborikkojen varalta (kun dieseli käy myös moottoriöljyllä,ja ottaa ihan riittävästi kierroksia...Eikä sammu pumpun kylestäkään.)

Jos se turbo sitten alkaa syöttää öljyä koneeseen niin sitten vaan muistetaan seistä jarrulla eikä missään nimessä paineta kytkintä.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 07.08.2010, 23:22
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
Tojo on viljellyt noita varmistusläppiä turbodieseleihin ilmeisesti turborikkojen varalta (kun dieseli käy myös moottoriöljyllä,ja ottaa ihan riittävästi kierroksia...Eikä sammu pumpun kylestäkään.)

Jos se turbo sitten alkaa syöttää öljyä koneeseen niin sitten vaan muistetaan seistä jarrulla eikä missään nimessä paineta kytkintä.
Ja rikotaan samalla voimansiirto kytkimesta, vaihdelaatikosta ja akseleista. Näin kävi mm. Varkaudessa yhdelle Volvolle, josta unohdettiin tyhjentää välijäähdytin.

Kyl se on halvempi antaa koneen huutaa ittesä rikki, kun rikkoa koko voimalinja...

Sit jos ahdin laukee tien päälä ja kärri on perässä, on mahdollisuudet hillitä motti sammuksiin....

Viimeksi muokannut Viipo : 07.08.2010 23:27
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 07.08.2010, 23:27
Harzaa:n Avatar
Harzaa Harzaa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 04.08.07
Sijainti: iitti, Finland.
Viestit: 482
Perusasetus

Jos se turbo sitten alkaa syöttää öljyä koneeseen niin sitten vaan muistetaan seistä jarrulla eikä missään nimessä paineta kytkintä.[/QUOTE]

ei se välttämättä sammu silloinkaan....kytkii sulaa ja milläs sitte sammutat??seurauksen sitte lentää suurin osa moottorin osista "kuubaan"...
__________________
_______________
Chevrolet Blazer K5 6.2 TD
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 08.08.2010, 09:52
escorvet escorvet ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.11.08
Sijainti: Mäntsälä
Viestit: 161
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kaistapää Näytä viesti
paljonko tehotavoite?älä hyvä mies tee putkia 3 tuumaisesta jollei tavoite pyöri yli 400 humman paikkeilla.joku varmasti käsittää elvistelynä muuta voin kokemuksesta sanoa että 99% suomen maastureista pelaa 2 tai 2.5 tuuman ahtoputkilla paljon nöyremmin kuin 3".

luulen että kyseinen auto saattaa joskun kurvata asfaltiltakin pois ja siellä se viive vituttaa mika kasvaa vakioahtimellakin liian isojen putkien takia.

esim. wrc autojen ahtoputket luokkaa 2" ja allekkin.tehoa 300-400 todellista hevosta,joo...on kuristimet.dieseli tarvii samoihin tehoihin enemmän ilmaa,n.30% ja itse jos projektoisin dieseliä noihin tehoihin niin putki olisi max 2.5",ehkä jopa 2 ja yksneljäsosa.
vois ehkä tiputtaa sit ton putki koon pienemmäksi.
en minä näistä dieseleistä mitään ymmärrä mut bensa koneista enemmän. Tota focusta on tullut hieman kutiteltua ja siinä tällä hetkellä lähemmäs 350hv. Siihen tein ahtoputket 60mm putkesta. Ajattelin et kai tossa ilma sen verran enemmän liikkuu että 3” olis passeli.
__________________
Focus RS -03
HJ 61 -88
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 08.08.2010, 10:47
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.730
Perusasetus

siinä uudessa land cruiserin turbotetussa v8 koneessa on myös 2" ahtoputket!
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 08.08.2010, 12:50
Gravehill:n Avatar
Gravehill Gravehill ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 19.06.04
Sijainti: Töysä, Finland.
Viestit: 1.437
Perusasetus

Mulla on 3" ihan sen takia ku sitä ilman sai, eikä siinä kyllä viivettä mun mielestä oo. Vastaa kaasuun välittömästi.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 08.08.2010, 14:47
escorvet escorvet ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.11.08
Sijainti: Mäntsälä
Viestit: 161
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Gravehill Näytä viesti
Mulla on 3" ihan sen takia ku sitä ilman sai, eikä siinä kyllä viivettä mun mielestä oo. Vastaa kaasuun välittömästi.
Juu eihän noihin putkiin pituutta paljoa tule ni ei se viive voi ihan mahdoton olla.
__________________
Focus RS -03
HJ 61 -88
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 08.08.2010, 21:10
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Ja rikotaan samalla voimansiirto kytkimesta, vaihdelaatikosta ja akseleista. Näin kävi mm. Varkaudessa yhdelle Volvolle, josta unohdettiin tyhjentää välijäähdytin.
Ei tapahdu HJ-61 tojossa,ei riitä voima siihen.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 08.08.2010, 21:25
patroltd patroltd ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.01.06
Sijainti: lehtimäki, Finland.
Viestit: 731
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kaistapää Näytä viesti
paljonko tehotavoite?älä hyvä mies tee putkia 3 tuumaisesta jollei tavoite pyöri yli 400 humman paikkeilla.joku varmasti käsittää elvistelynä muuta voin kokemuksesta sanoa että 99% suomen maastureista pelaa 2 tai 2.5 tuuman ahtoputkilla paljon nöyremmin kuin 3".

luulen että kyseinen auto saattaa joskun kurvata asfaltiltakin pois ja siellä se viive vituttaa mika kasvaa vakioahtimellakin liian isojen putkien takia.

esim. wrc autojen ahtoputket luokkaa 2" ja allekkin.tehoa 300-400 todellista hevosta,joo...on kuristimet.dieseli tarvii samoihin tehoihin enemmän ilmaa,n.30% ja itse jos projektoisin dieseliä noihin tehoihin niin putki olisi max 2.5",ehkä jopa 2 ja yksneljäsosa.
Ootko sinä tai joku muu joskus huomannu että viive kasvaa isommilla ahtoputkilla?
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 08.08.2010, 21:50
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Nuo "ottaa hullut"


On nimenomaan sitä että moottori saa jostain muualta "polttoainetta", usein omaa voiteluöljyä,
ja silloin kaikki happi ja öljy, mitkä mottiin menee, muutetaan tehoksi.
Jos kone ottaa "hullut", niin miielestäni ainut vaihtoehto on seisoa jarrulla, jos se tapahtuu 200 kmh nopeudessa, niin luontoäiti hoitaa osan tuosta hidastuksesta, mutta vain hetken!
Maasturinopeuksissa kannattas varmaan sammuttaa kone jarrulla, ja ninenomaan siten, että stopataan tähän, ja nyt.
Ja jos hipasetkaan kytkintä, niin silloin levy pääsee eläkkeelle samantien!(ja moottorin loppu)

Tuo kaatojen jälkeinen "öljynmetsästys" on oma rituaalinsa, mutta aika tärkeä!

Topiikki alko hj-61:stä, ja jos sylinterit ui öjlyssä kaadon jälkeen, miten nuo "reikäpää" männät saadaan
tyhjiksi öljystä?, ettei ottas hulluja?
Ja tähän vastaus "otetaan hehkutulpat pois-" vastaus saa hymyn aikaan....
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostettu Discovery 1 lämmityslaitteen kotelo Ruivo O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 30.08.2009 19:12
Myydään Iso akku + kotelo sille. Repro O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 9 03.05.2009 17:15
Ostetaan UAZ:iin ilmanputsarin kotelo Ricambi O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 07.10.2008 20:31
M: hj:n ilmaputsarin kotelo. jv O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 6 19.10.2007 14:59


Sivu luotu: 03:30 (GMT +2).