Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 27.03.2010, 19:15
Setä Setä ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 26.12.04
Sijainti: Janakkala
Viestit: 538
Question

Päkolämpömittarin paikka?


Eli otsikon mukaan, olisiko parempi ennen vai jälkeen turbon?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 27.03.2010, 19:31
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Ennen, siellä se lämpö on.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 27.03.2010, 19:46
gikseri gikseri ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 02.08.07
Sijainti: Forssa
Viestit: 369
Perusasetus

Samaa mieltä kun edellinen ja vielä mielellään sillai että se olis siinä juuri ennen turboa, eikä niin että se mittaa pelkästään yhdestä sylinteristä tulevaa pakokaasua. Ainoa ikävämpi puoli on että jos se anturi murenee ja kokkareet menee turbon läpi, niin ei tee hyvää jälkeä.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 27.03.2010, 20:02
Numppa:n Avatar
Numppa Numppa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 21.05.05
Sijainti: Mäntsälä, .
Viestit: 313
Perusasetus

Tuata...... En ole autopuolta käyny, niin on tarvinu oppineita kuunella...
Ahtimen jälkeen, sieltä puolelta se mittaa jos putki alkaa ahdistaa ja lämmöt nousee.

Näin neuvottiin 6,5td koneeseen laittaa, moottorirakentaja ja turbohuolto kummatki.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 27.03.2010, 21:06
Arpe:n Avatar
Arpe Arpe ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.12.05
Sijainti: Lappeenranta. Finland.
Viestit: 1.114
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Numppa Näytä viesti
Tuata...... En ole autopuolta käyny, niin on tarvinu oppineita kuunella...
Ahtimen jälkeen, sieltä puolelta se mittaa jos putki alkaa ahdistaa ja lämmöt nousee.

Näin neuvottiin 6,5td koneeseen laittaa, moottorirakentaja ja turbohuolto kummatki.
Toimiihan se siellä turbon jälikipuolellakin,mutta mitä lähempänä varsinaista palotapahtumaa sitä kuumemmat on kaasut.
Varmaan useammassa tapauksessa ahdistaa itse ahdin enemmän ku putkisto.
__________________
Montenegro offroad club #88
Montenegro racing 16
www.montenegrooffroad.com
6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 27.03.2010, 21:25
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Jos perse kestää niin jokaiseen primääriputkeen omansa, jos ei niin kollektoriin, ennen turboa jokatapauksessa.
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 27.03.2010, 21:47
Numppa:n Avatar
Numppa Numppa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 21.05.05
Sijainti: Mäntsälä, .
Viestit: 313
Perusasetus

Elikkä se oli asennuksen helpotus ja rahan säästö, vakio pakosarjoilla kun olis tarvinu laittaa 2anturia.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 27.03.2010, 22:05
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Numppa Näytä viesti
Elikkä se oli asennuksen helpotus ja rahan säästö, vakio pakosarjoilla kun olis tarvinu laittaa 2anturia.

...juu varmaan, ja pelko lastuista ahtimessa

varmaan tollasen lämpö- tai pakopaineanturin sulaminen / rikkoutuminen tekee ahtimelle jne. huonoa, mutta mikä sellaisen sirpaloitumisen tai sulamisen tod.näk on ?
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 27.03.2010, 22:09
Rytö:n Avatar
Rytö Rytö ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 02.01.08
Sijainti: Tohmajärvi, Finland.
Viestit: 580
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
...juu varmaan, ja pelko lastuista ahtimessa

varmaan tollasen lämpö- tai pakopaineanturin sulaminen / rikkoutuminen tekee ahtimelle jne. huonoa, mutta mikä sellaisen sirpaloitumisen tai sulamisen tod.näk on ?
Oiskos jollain sitten tietoo mikä/minkälainen lämpöanturi kestää varmasti tuossa turbon etupuolella?
__________________
*Cuisvis hominis est errare,nullius nisi insipientis in errore perseverare.*
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 28.03.2010, 08:48
Setä Setä ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 26.12.04
Sijainti: Janakkala
Viestit: 538
Talking

Laitetaan sii pre-turbo asennus! ja jos toisellpuolellekin saisi värkkäiltyä niin näkis ahtimen jäähdytystehonkin
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 28.03.2010, 09:13
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.381
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Numppa Näytä viesti
Ahtimen jälkeen, sieltä puolelta se mittaa jos putki alkaa ahdistaa ja lämmöt nousee.

Näin neuvottiin 6,5td koneeseen laittaa, moottorirakentaja ja turbohuolto kummatki.
Ahtimen jälkeen on lämpötila alempi kuin pakosarjassa. Ahdistava putki ei nosta lämpötilaa vain ahtimen jälkeen, vaan koko systeemissä.

Jos oikean tiedon pakokaasun lämmöstä haluaa, niin ennen ahdinta se pitää mitata. Ahdin ottaa toimintaansa energian niistä pakokaasuista, jolloin kaasujen lämpötila laskee. Ahtimen aiheuttama lämpötilan pudotus ei ole moottorin kuormitustilanteesta riippumaton vakio, vaan se vaihtelee. Ainoa oikea tieto saadaan siis pakosarjan puolelta.

Pikainen googletus löysi tällaisen jutun, jossa mainitaan ahtimessa tapahtuvan jopa 500F lämpötilan lasku osakuormalla:http://www.bankspower.com/techarticl...t-is-important
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 28.03.2010, 12:31
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Ja jos diesel koneeseen on menossa niin eiköhän noi kaikki pakolämpöanturit sen kestä, dieselit kuitenkin käy viileempinä kuin bensakoneet. Kyllä sieltä sulaa männät ennen anturia.
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 28.03.2010, 13:14
kaistapää:n Avatar
kaistapää kaistapää ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 21.02.09
Sijainti: kontiolahti
Viestit: 488
Perusasetus

dieselissä pakolämpö muuttuu todella paljon enemmän kuorman mukaan kuin bensiinissä.
mulla oli entisessä käyttiksessä(passat,kone AAZ)ihan perinteinen K-tyypin anturi tiukassa holkissa ennen turboa ja viilauksien jälkeen lukemia oli jotain täydessä vedossa 900-930 astetta ja sit tyhjäkäynnillä vajaa 100-150 astetta.anturi kesti ihan hyvin kun anturin pää ei ollut holkista ulkona kuin 2-3mm,siis pakosarjan sisällä.
__________________
krapulan parantaminen viinalla on yhtä tarkkaa kuin ripulin parantaminen pieremällä
liika tarkkuus osoittaa teknisen kypsymättömyyden.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 28.03.2010, 22:49
tool tool ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 05.01.09
Sijainti: west coast
Viestit: 6
Perusasetus

Mitenkäs tuo asennus pakosarjaan ennen turboa, tuli vaan mieleen ettei taida turbo olla oikein mielissää metallilastuista jos reiän kairaan sarjaan....? Tietty paras olis tehda pakosarja ja turbo irrallaan, mutta....
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 28.03.2010, 23:04
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tool Näytä viesti
Mitenkäs tuo asennus pakosarjaan ennen turboa, tuli vaan mieleen ettei taida turbo olla oikein mielissää metallilastuista jos reiän kairaan sarjaan....? Tietty paras olis tehda pakosarja ja turbo irrallaan, mutta....
Jossain amerikan lehdessä vuosia sitten ohjeistettiin että porataan se reikä moottorin käydessä, ja oikein varovasti läpi sarjasta, pakokaasut puhaltais lastut pihalle ja kun kevyesti painaa läpimeno vaiheessa niin lastu on pientä ja tulee helposti ulos kaasujen mukana.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 29.03.2010, 10:39
Pertsi:n Avatar
Pertsi Pertsi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 23.09.08
Sijainti: Padasjoki
Viestit: 1.267
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 Näytä viesti
Jossain amerikan lehdessä vuosia sitten ohjeistettiin että porataan se reikä moottorin käydessä, ja oikein varovasti läpi sarjasta, pakokaasut puhaltais lastut pihalle ja kun kevyesti painaa läpimeno vaiheessa niin lastu on pientä ja tulee helposti ulos kaasujen mukana.
Aika amerikkalaiselta kuulostaakin
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Rekisterikilven paikka Killman Tekniikka & Jutustelu 37 22.08.2016 07:53
HC paikka KANGASALA Teemu Tapahtumat 33 04.05.2007 19:35
Riipukkeiden paikka Calmari Tekniikka & Jutustelu 5 26.03.2006 10:33
'69:n ulkopeilin paikka? Vuosimallit 1968-1982 0 29.07.2003 14:42


Sivu luotu: 03:11 (GMT +2).