![]() |
Päkolämpömittarin paikka?
Eli otsikon mukaan, olisiko parempi ennen vai jälkeen turbon?
|
Ennen, siellä se lämpö on.
|
Samaa mieltä kun edellinen ja vielä mielellään sillai että se olis siinä juuri ennen turboa, eikä niin että se mittaa pelkästään yhdestä sylinteristä tulevaa pakokaasua. Ainoa ikävämpi puoli on että jos se anturi murenee ja kokkareet menee turbon läpi, niin ei tee hyvää jälkeä.
|
Tuata...... En ole autopuolta käyny, niin on tarvinu oppineita kuunella...
Ahtimen jälkeen, sieltä puolelta se mittaa jos putki alkaa ahdistaa ja lämmöt nousee. Näin neuvottiin 6,5td koneeseen laittaa, moottorirakentaja ja turbohuolto kummatki. |
Lainaus:
Varmaan useammassa tapauksessa ahdistaa itse ahdin enemmän ku putkisto. |
Jos perse kestää niin jokaiseen primääriputkeen omansa, jos ei niin kollektoriin, ennen turboa jokatapauksessa.
|
Elikkä se oli asennuksen helpotus ja rahan säästö, vakio pakosarjoilla kun olis tarvinu laittaa 2anturia.
|
Lainaus:
...juu varmaan, ja pelko lastuista ahtimessa :eek: varmaan tollasen lämpö- tai pakopaineanturin sulaminen / rikkoutuminen tekee ahtimelle jne. huonoa, mutta mikä sellaisen sirpaloitumisen tai sulamisen tod.näk on ? |
Lainaus:
|
Laitetaan sii pre-turbo asennus! ja jos toisellpuolellekin saisi värkkäiltyä niin näkis ahtimen jäähdytystehonkin:)
|
Lainaus:
Jos oikean tiedon pakokaasun lämmöstä haluaa, niin ennen ahdinta se pitää mitata. Ahdin ottaa toimintaansa energian niistä pakokaasuista, jolloin kaasujen lämpötila laskee. Ahtimen aiheuttama lämpötilan pudotus ei ole moottorin kuormitustilanteesta riippumaton vakio, vaan se vaihtelee. Ainoa oikea tieto saadaan siis pakosarjan puolelta. Pikainen googletus löysi tällaisen jutun, jossa mainitaan ahtimessa tapahtuvan jopa 500F lämpötilan lasku osakuormalla:http://www.bankspower.com/techarticl...t-is-important |
Ja jos diesel koneeseen on menossa niin eiköhän noi kaikki pakolämpöanturit sen kestä, dieselit kuitenkin käy viileempinä kuin bensakoneet. Kyllä sieltä sulaa männät ennen anturia.
|
dieselissä pakolämpö muuttuu todella paljon enemmän kuorman mukaan kuin bensiinissä.
mulla oli entisessä käyttiksessä(passat,kone AAZ)ihan perinteinen K-tyypin anturi tiukassa holkissa ennen turboa ja viilauksien jälkeen lukemia oli jotain täydessä vedossa 900-930 astetta ja sit tyhjäkäynnillä vajaa 100-150 astetta.anturi kesti ihan hyvin kun anturin pää ei ollut holkista ulkona kuin 2-3mm,siis pakosarjan sisällä. |
Mitenkäs tuo asennus pakosarjaan ennen turboa, tuli vaan mieleen ettei taida turbo olla oikein mielissää metallilastuista jos reiän kairaan sarjaan....? Tietty paras olis tehda pakosarja ja turbo irrallaan, mutta.... :)
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Sivu luotu: 23:12 (GMT +2). |