Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Päkolämpömittarin paikka? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=70328)

Setä 27.03.2010 19:15

Päkolämpömittarin paikka?
 
Eli otsikon mukaan, olisiko parempi ennen vai jälkeen turbon?

Rak 27.03.2010 19:31

Ennen, siellä se lämpö on.

gikseri 27.03.2010 19:46

Samaa mieltä kun edellinen ja vielä mielellään sillai että se olis siinä juuri ennen turboa, eikä niin että se mittaa pelkästään yhdestä sylinteristä tulevaa pakokaasua. Ainoa ikävämpi puoli on että jos se anturi murenee ja kokkareet menee turbon läpi, niin ei tee hyvää jälkeä.

Numppa 27.03.2010 20:02

Tuata...... En ole autopuolta käyny, niin on tarvinu oppineita kuunella...
Ahtimen jälkeen, sieltä puolelta se mittaa jos putki alkaa ahdistaa ja lämmöt nousee.

Näin neuvottiin 6,5td koneeseen laittaa, moottorirakentaja ja turbohuolto kummatki.

Arpe 27.03.2010 21:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Numppa (Viesti 655746)
Tuata...... En ole autopuolta käyny, niin on tarvinu oppineita kuunella...
Ahtimen jälkeen, sieltä puolelta se mittaa jos putki alkaa ahdistaa ja lämmöt nousee.

Näin neuvottiin 6,5td koneeseen laittaa, moottorirakentaja ja turbohuolto kummatki.

Toimiihan se siellä turbon jälikipuolellakin,mutta mitä lähempänä varsinaista palotapahtumaa sitä kuumemmat on kaasut.
Varmaan useammassa tapauksessa ahdistaa itse ahdin enemmän ku putkisto.

Repro 27.03.2010 21:25

Jos perse kestää niin jokaiseen primääriputkeen omansa, jos ei niin kollektoriin, ennen turboa jokatapauksessa.

Numppa 27.03.2010 21:47

Elikkä se oli asennuksen helpotus ja rahan säästö, vakio pakosarjoilla kun olis tarvinu laittaa 2anturia.

pee 27.03.2010 22:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Numppa (Viesti 655802)
Elikkä se oli asennuksen helpotus ja rahan säästö, vakio pakosarjoilla kun olis tarvinu laittaa 2anturia.


...juu varmaan, ja pelko lastuista ahtimessa :eek:

varmaan tollasen lämpö- tai pakopaineanturin sulaminen / rikkoutuminen tekee ahtimelle jne. huonoa, mutta mikä sellaisen sirpaloitumisen tai sulamisen tod.näk on ?

Rytö 27.03.2010 22:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 655810)
...juu varmaan, ja pelko lastuista ahtimessa :eek:

varmaan tollasen lämpö- tai pakopaineanturin sulaminen / rikkoutuminen tekee ahtimelle jne. huonoa, mutta mikä sellaisen sirpaloitumisen tai sulamisen tod.näk on ?

Oiskos jollain sitten tietoo mikä/minkälainen lämpöanturi kestää varmasti tuossa turbon etupuolella?

Setä 28.03.2010 08:48

Laitetaan sii pre-turbo asennus! ja jos toisellpuolellekin saisi värkkäiltyä niin näkis ahtimen jäähdytystehonkin:)

JiiPee 28.03.2010 09:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Numppa (Viesti 655746)
Ahtimen jälkeen, sieltä puolelta se mittaa jos putki alkaa ahdistaa ja lämmöt nousee.

Näin neuvottiin 6,5td koneeseen laittaa, moottorirakentaja ja turbohuolto kummatki.

Ahtimen jälkeen on lämpötila alempi kuin pakosarjassa. Ahdistava putki ei nosta lämpötilaa vain ahtimen jälkeen, vaan koko systeemissä.

Jos oikean tiedon pakokaasun lämmöstä haluaa, niin ennen ahdinta se pitää mitata. Ahdin ottaa toimintaansa energian niistä pakokaasuista, jolloin kaasujen lämpötila laskee. Ahtimen aiheuttama lämpötilan pudotus ei ole moottorin kuormitustilanteesta riippumaton vakio, vaan se vaihtelee. Ainoa oikea tieto saadaan siis pakosarjan puolelta.

Pikainen googletus löysi tällaisen jutun, jossa mainitaan ahtimessa tapahtuvan jopa 500F lämpötilan lasku osakuormalla:http://www.bankspower.com/techarticl...t-is-important

Repro 28.03.2010 12:31

Ja jos diesel koneeseen on menossa niin eiköhän noi kaikki pakolämpöanturit sen kestä, dieselit kuitenkin käy viileempinä kuin bensakoneet. Kyllä sieltä sulaa männät ennen anturia.

kaistapää 28.03.2010 13:14

dieselissä pakolämpö muuttuu todella paljon enemmän kuorman mukaan kuin bensiinissä.
mulla oli entisessä käyttiksessä(passat,kone AAZ)ihan perinteinen K-tyypin anturi tiukassa holkissa ennen turboa ja viilauksien jälkeen lukemia oli jotain täydessä vedossa 900-930 astetta ja sit tyhjäkäynnillä vajaa 100-150 astetta.anturi kesti ihan hyvin kun anturin pää ei ollut holkista ulkona kuin 2-3mm,siis pakosarjan sisällä.

tool 28.03.2010 22:49

Mitenkäs tuo asennus pakosarjaan ennen turboa, tuli vaan mieleen ettei taida turbo olla oikein mielissää metallilastuista jos reiän kairaan sarjaan....? Tietty paras olis tehda pakosarja ja turbo irrallaan, mutta.... :)

HeikkiH 28.03.2010 23:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tool (Viesti 656087)
Mitenkäs tuo asennus pakosarjaan ennen turboa, tuli vaan mieleen ettei taida turbo olla oikein mielissää metallilastuista jos reiän kairaan sarjaan....? Tietty paras olis tehda pakosarja ja turbo irrallaan, mutta.... :)

Jossain amerikan lehdessä vuosia sitten ohjeistettiin että porataan se reikä moottorin käydessä, ja oikein varovasti läpi sarjasta, pakokaasut puhaltais lastut pihalle ja kun kevyesti painaa läpimeno vaiheessa niin lastu on pientä ja tulee helposti ulos kaasujen mukana.

Pertsi 29.03.2010 10:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 (Viesti 656091)
Jossain amerikan lehdessä vuosia sitten ohjeistettiin että porataan se reikä moottorin käydessä, ja oikein varovasti läpi sarjasta, pakokaasut puhaltais lastut pihalle ja kun kevyesti painaa läpimeno vaiheessa niin lastu on pientä ja tulee helposti ulos kaasujen mukana.

Aika amerikkalaiselta kuulostaakin :D:D:D


Sivu luotu: 23:12 (GMT +2).