![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Maasturi maatilalleVoisiko joku valaista kokematonta maastoauton hankinnassa. Tarve olisi pelille jolla maatilalla pääsisi kesät talvet etenemään hoitamattomilla teillä ja pelloilla eli märillä kurakeleillä ja parin kolmenkymmenen sentin hangessa. Lisäksi tarve olisi kuljettaa paria hirvikoiraa metsäautoteillä. Hirvenruhoja metsästä ei kuitenkaan ole tarkoitus rahdata. Lisäksi vetokapasieettia pitäisi olla rakennusmateriaalien kuljettamiseen. Mitään moderneja vikaherkkiä ominaisuuksia tai luksusta ei nyt olla etsimässä. Itse olen katsellut Cruiseria, Grand Cherokeeta sekä Range Roveria. Mikä näistä olisi kohtuullinen ylläpitää ja tarpeen vaatiessa ehkä hiukan rakennella paremmin mastoon soveltuvaksi. Eniten tällä hetkellä itseä ja perheen naisväkeä viehättää Range Rover. Siitä olen katsellut 90-luvun jälkipuoliskon malleja sekä bensa että diesel koneilla. Olisin kiitollinen jos joku osaisi kertoa sudenkuopista jotka vaanivat tietämätöntä ostajaa.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Rangeista tietoutta ja hyviä vinkkejä:
http://www.roverfriends.fi/foorumi/index.php Eikös oikean maatilan tyyliin kävisi parhaiten Land Rover Defender? |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Defender oli ykkösijalla mutta nyt hylätty naisväen ankaran vastustuksen vuoksi. Minkäs teet. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
No jos jotain pitäis ehdottaa, niin saisit kertoa hintaluokan, ikäluokan jne. Ja jos jotain erityistä haluat, niin mitä.
Kaikki vakiomaasturithan ne tuon homman noin periaatteessa hoitaa, kunhnan laitaa hyvät renkaat. ![]() |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Toyon HDJ-80.
Kunhan vaan muistaa ostaa ehjällä alakerralla: http://www.slck.net/viewtopic.php?t=...ght=kklaakerit
__________________
- eskimo kaenuusta |
#6
|
|||
|
|||
![]()
HDJ80 tai hj61
|
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Auto pikkuverollinen huoltoauto, korotettu 3" 35"mtr renkaat. xenon valot jne. Kuvia laittaisin tänne mut ei taida meikäläisen ATK taidot riittää.. Auto sijaitsee Nilsiässä ja hp 11400€ 050-3659045 http://forums.offipalsta.com/album.p...ictureid=42885 |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mutta kuten kysyttiin aiemmin, mikä on budjetti. |
#9
|
|||
|
|||
![]() BudjettiLainaus:
Pari kysymystä: Huoltoautoksi leimatut: montako turvavyötä niissä on ja onko niiden vakuutukset samat kuin tavallisen maasturin. Miten jatkossa näiden 90-lukulaisten käyttömaksut menee - meneekö painon mukaan vai tietääkö verottaja niiden hiilidioksidipäästöt. Jos painon mukaan niin eikö ne ammu ikävästi ylös? |
#10
|
|||
|
|||
![]()
No jos erityisen luotettavan haluaa, niin Land Roverit voineei unohtaa saman tien. Mutta no jaa, kyllähän vanhat maasturit on yksilöitä ja aina niistä jotain pientä voi olettaa löytävänsä. Melkein sama juttu, osti vanhan Toyotan tai Land Roverin.
Ja kyllä kuten sanoit, ennen 2000-lukua valmistettujen verotus tulee nousemaan ylöspäin, koska niistä nuo tiedot puuttuu. |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Osta uusi Niva. Mukava ajaa ja menee huonommassakin maastossa ei maksa hirveitä
|
#12
|
|||
|
|||
![]()
Itselläni on vain niukasti kokemusta, olen rakentanut kevyeeseen maastokäyttöön/arkiseen työajoon vain muutaman maasturin ja lisäksi jonkun ihan pelkästään maastoajoon omilla mailla. Kokemus myös rajoittuu Jeeppiin ja Tojotaan.
Siksi alan Rangesta. Siinä on vanhoissa malleissa varmasti paras jousitus vakiona. Moottori on upea v8 ja vikoja ehkä tämän palstan mukaan jonkin verran sähköpuolella sekä aavistuksen verran liian tehokas moottori voimansiirrolle. Mutta varmasti hyvä valinta jos nuo asiat on halukas korjaamaan, osia löytynee hyvin ja harrastajakaarti varmasti auttaa. Jeeppi on maastureiden esikuva, itellä oli cherokee suoralla kutosella ja hyvin toimi. Maatilan isäntä osaa yleensä ajaa koneella niin, että sillä pääsee takaisinkin joten jeeppi ei varmasti ole huono valinta, siinä päivittävät joskus akselit järeämmiksi jos metsään ollaan menossa Tojotassa joutuisi noitten vanhasnippujen takia valitsemaan turbollisen vaihtoehdon, jossa on yleensä lukkoakselit vakiona. Se on tervekätiselle hyvä valinta. Maastoon haluttaessa ainakin soa pitää tehdä HJ:hin ja hyvin, sen saa kilvelliseenkin vielä. Samaten jakoaskin välityksen muutos, sitten alkaa olla mahdollisuuksia myös metsän puolella vierailuun. HJ:t oli tojotalla vielä aika tasapainoisia ja suurimmat remontit oli puolen miljoonan välein, uudemmissa on korjaustarvetta jo reilun parinsadantuhannen kilsan jälkeen. Hyvällä ennakoinnilla sekin onnistuu ja ainahan nämä uudemmat mallit on käyttäjälle mukavampia ja tehokkaampia kuin vanhemmat. Lyhyesti voi tähän vielä todeta, että jos haluaa luotettavuutta ja elämyksiä niin valitse tojota. Jos elämykset riittävät niin muutkin vaihtoehdot ovat hyvä valinta Viimeksi muokannut Skaleton : 14.12.2009 23:45 Perustelu: y |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Muita vielä mainitsemattomia vaihtoehtoja olisi Pajero ja Patrol.
Tuohon rahaan saisi sopivasti kohtuu vähän ajetun 90-luvun lopun Pajeron, jossa on takana ja keskellä lukot vakiona, sekä kierrejouset takanakin joten ei tarvitse SOA tai muuta vastaavaa alkaa tekemään. 33 renkaat saa helposti otteeseen. HDJ:in verrattuna saisi uudemman ja vähemmän ajetun, ja oikeastaan vain se etulukko jäisi uupumaan, jonka voinee ostaa vaikka ARB:ltä jos slle jossain vaiheessa tulee tarve. Uudempi Patrol taas oli Suomessa 90-luvulla yllättävän vähän myyty, mutta perusrakenteeltahan se on aivan saman tyylinen kuin HDJ tojota, eli edessä ja takana jäykät akselit. Takana tietyissä malleissa kytkettävä lukko ja vapautettava kallisuksen vakaaja, eli joustot ovat vakionakin luokkansa kärkeä. Etulukko siihenkin pitäisi itse ostaa erikseen, jos haluaa molemmat lukot kuten 80 sarjalaisessa on, mutta taitaisi siltikin jäädä Tojoa halvemmaksi, eli siinäkin saisi samaan rahaan uudemman ja vähemmän ajetun. Land Roverita Defender ja RR Classic ainakin kaksi hyvää. Toyotalta, Land Cruiser 90. Entäs Mersun G? |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Pajeroa pitää selittää, Patrol on ehkä käypänen. Mersun G vähän maistuu Wannabee rikkaalle ja soveltuu siksi parhaiten oikeasti rikkaalle, joka maksattaa maasturinsakin työtätekevällä renkilaumalla
|
#15
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Itse asiassa jos ihan tarkkoja ollaan, Toyota on kaikista vähiten "järkevä" ostaa. Mutta onko sitä näissä asioissa muutenkaan erityisesti järkeä. Makuasioita kun tuppaavat olemaan kaikki. Vertailin tuossa nettiauton hintoja ,esim. 93 HDJ, ajettu 650tkm, hinta 14k €. Sitten vaikkapa Patrol, 90 luvun lopun mallit, sama hinta, kilometrejä vain 250tkm ja päälle paljon paremmat varusteet ja moneksi vuodeksi enempi autoa. Sama juttu Pajeron kanssa. Toin uudemmat Nissanit ja Mitsut lähinnä siksi mukaan, että ne ovat niin aliarvioituja tällä foorumilla, joka varmaan pääasiassa johtuu siitä etti niiden omistajia täällä paljon pyöri. |
#16
|
||||
|
||||
![]() Pajero
Itse katselin aikoinaan maasturia perhekäyttöön. Toyotat kiinnosti kovasti, mutta hintalappu oli kova. Päädyin Pajeroon, 1998 oli ensin, sitten sattui vähän ajettu 1999 kohdalle jolla ajellaan vieläkin. Super Select vaihteistolla, on siis keskitasauspyörästön ja taka-akselin lukko. Vikoja ei ole ilmennyt (koputtaa puuta). Kuten yllä todettiin, Pajerossa taitaa saada samalla rahalla enemmän.
Kysyjähän ei ole viemässä autoa kuin liejuisille metsäautoteille pahimmoillaan. Uskoisin näisväen pitävän. Meillä vielä tuo automaatti lisää miellyttävyyttä.
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________ Viimeksi muokannut HiluxMan : 15.12.2009 06:27 |
#17
|
||||
|
||||
![]() napero
itselläni on kans 2.8 pajero jokapäiväisessä ajossa ja jos jotain tarttee vetää niin se tuo siinä missä tojot tai ranket ja kulutukseltaan ihan aisoissa pysyvä. perheen takia pakko vielä pitää takapenkillinen versio joten käyttäkuluja verojen ym takia tulee hieman reilummin mutta joka vuosi nuo on maksettu ajallaan ja tavallaan. ko. malliin saa muutoskatsastuksella paperiin 33" renkaat heittämällä ja muutoinkin on asiallinen peli liikkua hieman huonommillakin pinnoilla. sanokoon tojo miehet mitä sanovat mutta käyttöön ja ajo-ominaisuksiensa ansoista pajeron heittäisin edelle vertailussa...
![]() tää on tietenkin vain minun mielipiteeni... ![]() |
#18
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
1998 mallisia Rangeja sekä 4.6 bensa että 2,5 diesel moottorilla, joilla ajettu 150000km. Vastaavasti HDJ-80 olisi vajaat vajaat 300000 km ajettuja ja 90 luvun puolestavälistä Patrol (tarjontaa niukalti) ja Pajero olisi 1999-2000 mallia ja ajettu 150000 km. Eli Ranget, Patrollit ja Pajerot ei hirveästi eroa toisistaan. Näillä perusteilla kallistuisin Rangen suuntaan. Oisko tuo 2,5 diesel mitään vai olisiko 4,6 V8 HSE bensa sittenkin parempi valinta. |
#19
|
|||
|
|||
![]()
Jos olisi 15k€ laittaa maasturiin, niin itse katselisin kyllä noita keski-Euroopasta tuotuja autoja.
Siellä ei ajella suolatuilla teillä, joten ei tarvii heti alkaa hitsaamaan 90-luvun loppupuolella tehtyä "Suomi" -autoa. No vaikka tästä esimerkki: http://www.nettiauto.com/land-rover/range-rover/2879080 "2kpl todella hienoja Range Rovereita!!! Toinen hopea 12/1996 142800km liki kaikilla herkuilla hinta 6200eur. Auto jo Suomessa ja rekisterissä. Toinen metallivihreä 02/1997 242000km liki kaikella mahdollisella mitä Rangeen on saanut...Hinta 4900eur. Auto jo Suomessa. Autossa vaaleat vilkut ja 18" renkaat. Autot todella siistejä ja kilometrit pitävät paikkansa. Autojen mukana täydellinen huoltokirja. -97:ssa uudet renkaat,uusi akku,uusi syyläri ja termostaatti, lambda-anturit ja katalysaattorit. Auto käytetty suomessa merkkihuollossa tarkastuksessa ja säädätettävänä. Päästöt mitattu ja niistä todistus katsastusta varten. Uusia osia ostettu suunnilleen saman verran kun on auton hinta!!! Kuitit löytyy... -96:nen on käynyt myös merkkihuollossa Suomessa tarkistuksessa ja siihen vaihdettiin oikean lämpöinen termostaatti sekä tarkistettiin päästöt katsastusta varten. Niistä otimme myös todistuksen valmiiksi. Näin ostaja näkee että moottori, katalysaattorit ja lambdat toimii. Aika usein ulkomailta tulevissa autoissa on ongelmia juuri päästöissä ja tämä tarkistetaan valmiiksi, jotta ei ostajalla ole ongelmia sitten katsastukseen mentäessä. Auto jo rekisterissä. Laitettiin myös vetokoukku. Tämä yksilö todella hyvä ja siistikuntoinen! Autot eivät ole suomenrekisterissä eikä hinta sisällä suomen veroja. Arvio suomen autoverosta: Tullin tehtyjen päästösten perusteella -96 2700-2900eur ja -97 3300-3600eur" Budjettiin jäisi vielä muutama tonni auton mahdolliseen lisävarusteluun soft-offia ajatellen... ![]() Saahan näitä tietysti vieläkin halvemmalla, kun viitsii vähän aikaa selailla. Viimeksi muokannut Kartse1 : 15.12.2009 11:12 |
#20
|
|||
|
|||
![]() kustannuksiaLainaus:
Ohessa taulukko jossa hahmotan joitakin tulevia kustannuksia ja kustannuseroja bensa ja diesel koneen välillä. Onko teidän mielestä hehtaarilla. (toivotaan että kuva tulee mukaan - en ole ennen kuvia liittänyt) |
#21
|
||||
|
||||
![]()
mä suosittelen mersun Gtä selvästi vaikkakin on uusrikkaan makua niin silti perus luotettava vehje(uudemmat) molemmilla lukoilla mitkä oikeasti pitää, ja jotain olen kuullut että vakio maastureiden parhaimmasta päästä, toki veho on kallis paikka jos jotain tarttee sieltä ostella..
|
#22
|
|||
|
|||
![]() Suomentaisitko vielä tuon bensaversion polttoainekulujen laskentakaavan, kun ei ihan mennyt jakeluun?
![]() |
#23
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() |
#24
|
|||
|
|||
![]()
Luvut on varmaan ihan ok seka-ajossa. Oma laskin vaan temppuili, ei huolinut nopeita naputteluita. Varmaan siltäkin virta vähissä...
![]() Yllättävän suureksi tuo hintaero tuleekin. Ei ole koskaan tullut laskettua noin tarkkaan vertailemalla. Autot on aina ostettu mielitekojen mukaan ja siinä ei ole järjen kanssa mitään tekemistä... ![]() (Onhan tuollainen V8 automaatilla aivan toisenlainen peli kruisailla kartanolla ja pyhisin kirkkoon, kuin paaaljon laiskempi TD). Kannattaa käydä kokeilemassa molempia versioita ihan tien päällä ja perhe mukana. He sen kuitenkin päättää, että mikä auto taloon tulee. Jos ostat väärän, niin joudut itsekin ulkoruokintaan... ![]() |
#25
|
|||
|
|||
![]() enemmän kalliimpaaLainaus:
![]() Joo kustannukset kasvaa nopeati kun poltetaan kalliimpaa enemmän. Dieselille arvioin 10l/100km ja 1,0€/l. Jos tollasella katuversio Rangella haluaa joskus metsään niin millainen rakennusprojekti siitä syntyy? ...ja mikä on SOA. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
O: Maasturi | opel | O/M/V Ajoneuvot | 7 | 29.06.2008 15:09 |
O: maasturi | Kellis | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 22.02.2008 22:03 |
O: Maasturi | noonse | O/M/V Ajoneuvot | 4 | 20.01.2006 00:02 |
O: MAASTURI | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 25.12.2005 22:26 | |
O: Maasturi | nuppi | O/M/V Muut | 17 | 03.12.2005 18:10 |