Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.05.2009, 01:38
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Vanteen leventäminen


Tieliikennekäyttöä koskeva keskustelu -> /dev/zero

---------------------------------

Entäs jos peltivannetta pitäis levittää noin 10 senttiä; mites kannataa tehdä?

Vanteen kohtuu tarkka halkaisu ei ole ongelma, enemmän askaruttaa mistä levennysosa (sopivan paksuista eli 3-4mm peltiä sopivan leveä ja pitkä pala, joka mankeloidaan sopivaan muotoon? vai jostain just soppelia isoa putkea soppelilla seinämällä?) ja onko sen levennyksen paikalleenliimaamisessa mitään kikkakuutosia?

Kohteena kuuspulttinen 16" vanne ja tavoitteena noin 10" leveys; 35-40" rengas, max. vauhdit ~60km/h, eli ei kai tartte olla millintarkka?

Koitin varovasti haullakin, ei järkeviä osumia; jos aihe on loppuun puitu jossain (offipalsta tai muualla) niin linkitkin kelpaavat.

-Paavo

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 10.05.2009, 08:54
lepoantti lepoantti ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Viestit: 2.708
Perusasetus

jos tavoitteena on 10" vanne jostakin 6" leveestä niin sellasen saattaa saada aikaiseksi jostakin sopivasta 16" vanteesta takareunan irti laikkaamisella, ja samaten tietysti 6" leveestä takareuna pois ja siihen hitsaamalla uusi leveempi takaosa kiinni.

toinen vaihtoehto on juurikin tuo, että vanne halki sellasesta kohtaa että pystyy sauman hitsamaan kunnolla kiinni, sit väliin 4" peltisiivu. muutaman sarjan olen levittänyt 10"->15" ja 10"->12" + beadlockit. sopiva peltisiivu 3-4mm ( eli mitä on sattunut sopivasti saamaan ) mankelilla mylpyrälle niin että pituudessa on ylimääräistä, mankelit ei välttämättä väännä aihion päästä suoraan oikeaa sädettä. sitten vaan peltiä hepaten kiinni vanteeseen RIITTÄVÄLLÄ ilmaraolla, ja kun on koko kehä kierretty niin pituudesta ylimääräinen pois ja päätysaumaankin riittävä ilmarako. sitten vaan vanteen toinen puolisko kiinni ja taas hitsaten. ja sitten onkin vanteet valmiina. hitsannut olen aina ulkopuolelta vannetta ja niin että sauma palaa "oikealla" tavalla läpi, ja saumoja ei pidä mennä hiomaan!!!

mulla on vanha pyörännapa hitsaus/pyörityspenkkinä jossa voin tarkistaa heitot. halkaisun olen yleensä tehnyt sorvissa siten että vanne pyörii ja siitä rälläkällä vanne halki, voi sen katkaisuterälläkin halkaista mutta laikka on osoittautunut hyväksi menetelmäksi. vaatii toisin aika ison sorvin. tojojen vanteita tehnyt niin mulla on vetoakseli apuna johon vanne tulee kiinni pulttikehästään, se kun on tärkein juttu keskeisyyden kannalta. peltivanteiden heitot voi olla alkuperäisesti aika hurjia!!

alkuun koitin halkaista atomia mittatarkkuuden kanssa, nyt on huomattu että jos sivuttaisheitto on alle 5mm ja sama aksiaalisen heiton kanssa niin sillä ei ole mitään merkitystä esim. 39,5x18 boggerilla. normaalit maantienopeudet yli sataseen onnistuu ihan hyvin, ja mitään kuulia tai sepeliä ei olla tungettu renkaisiin sisälle. ja kun huolellisesti tekee niin muutaman millin tarkkuudella saa heitot asettumaan, aihion alkukierous määrittää paljon myös lopputulosta.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 10.05.2009, 11:35
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Kiitos
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 10.05.2009, 22:04
swamber:n Avatar
swamber swamber ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 05.09.03
Sijainti: Vihanti, Finland.
Viestit: 680
Perusasetus

Aikalailla samanlailla tehny ku Lepoanttiki, hitsasin vaan ydintäytelangalla kahtapuolta. Hyvä katkasukohta on siinä humpin sisälaidasa, siihen sopiva sauma niin humppiki vähä kasvaa ja sisäpuoli pyssyy paremmin vanteella. Aikuiskoulutuskeskuksella oon mankeloittanu ja piirrottanu vanteet




Viimeksi muokannut swamber : 10.05.2009 22:06 Perustelu: lisäys
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 11.05.2009, 18:58
kivinen:n Avatar
kivinen kivinen ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 3.734
Perusasetus

Onhan sitä sitten vaihtoehto B olemassa. Ottaa vanteen reunat jostain vanteesta, sorvaa olakkeet isoon putken pätkään ja istuttaa reunat siihen. Leveyden saa vapaasti valita.

Putken halkaisija kannattaa valita siten, että keskiö sopii siihen. Tai käyttää vapaavalintaista halkaisijaa ja sorvailee/leikkauttaa kokonaan uuden keskiön. Halkaisijan valinnan yläpäätä rajoittaa se, että rengas pitäisi saada venymään vanteelle.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 11.05.2009, 20:12
titanix:n Avatar
titanix titanix ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 23.10.06
Sijainti: savonmua, Finland.
Viestit: 459
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti Näytä viesti

halkaisun olen yleensä tehnyt sorvissa siten että vanne pyörii ja siitä rälläkällä vanne halki
myö tehtiin tuo halkasu jotenniin näin



oho tulipa isoja kuveja
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 11.05.2009, 20:52
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kivinen Näytä viesti
Onhan sitä sitten vaihtoehto B olemassa. Ottaa vanteen reunat jostain vanteesta, sorvaa olakkeet isoon putken pätkään ja istuttaa reunat siihen. Leveyden saa vapaasti valita.

Putken halkaisija kannattaa valita siten, että keskiö sopii siihen. Tai käyttää vapaavalintaista halkaisijaa ja sorvailee/leikkauttaa kokonaan uuden keskiön. Halkaisijan valinnan yläpäätä rajoittaa se, että rengas pitäisi saada venymään vanteelle.
Jep, noinkinhan sen voi tehdä. Halkaisijaa rajoittaa tietty myös jarrujen/pyörännavan tarvitsema tila.

-Paavo
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
lj:n etuakselin leventäminen Tekniikka & Jutustelu 2 17.09.2006 08:06
Vanteen keskireikä AJK Tekniikka & Jutustelu 1 22.05.2006 11:59
Vanteen leveys ja et ??? PL Tekniikka & Jutustelu 5 01.04.2006 07:54
[BJ-45] Koko korin leventäminen? jp_bj-45 Tekniikka & Jutustelu 5 27.03.2006 09:27
hj:n vanteen et? Tekniikka & Jutustelu 3 28.11.2005 18:18


Sivu luotu: 20:54 (GMT +2).