![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#26
|
||||
|
||||
![]()
Juu on tullu levy jo aikaa sitten. Meidän projekti vähän tyssäs kun oli vanhasta koneesta nokka-akseli kilahtanu. Ja samaan aikaan projekti paisuu tehostimeen joka onkin jo melkein paikoillaan.
|
#27
|
||||
|
||||
![]()
Jaaha, tulee vähän myöhässä, mutta JA-elektrosta ainakin saa lambda anturille asennus levyä, jonka saa kiinni hitsaamalla tai pulteilla, noin vastaisen varalle.
<center> GRASSHILLRACING</center> <center>team UTSMANZAA</center> |
#28
|
|||
|
|||
![]()
Mihin tarvii lambda anturin asennuslevyä? Mutterista voi joutua maksamaan lähikaupassa jopa euron. Asennuslevy kuulostaa kalliilta. Tai jos niitä todella saa (ilmaiseksi) sieltä niin veikkaan että lähetys/hakemiskulut on kuitenkin aika paljon isommat.
************** Jussi ja Suzuki |
#29
|
||||
|
||||
![]()
Meidän projekti ei oikeen oo edistyny viä kovin pitkälle. Kone ois sillain kasassa että kun löis paikoilleen ja alkais piuhoja setvimään mutta tulikin taas lisää hommaa kun Jussi toi BeeJiin ja pitäs murrokset vaihtaa siihenkin.. No kyllä suikka ennen jäitten lähtöö liikkuu omin avuin jo.
|
#30
|
||||
|
||||
![]()
Meidän projekti ei oikeen oo edistyny viä kovin pitkälle. Kone ois sillain kasassa että kun löis paikoilleen ja alkais piuhoja setvimään mutta tulikin taas lisää hommaa kun Jussi toi BeeJiin ja pitäs murrokset vaihtaa siihenkin.. No kyllä suikka ennen jäitten lähtöö liikkuu omin avuin jo.
|
#31
|
||||
|
||||
![]()
Taas yksi ruisku Suzuki väkerretty
Tällä kertaa Volvon korkeapainepumpulla: ![]() Ruiskun tietokoneen sijoituspaikasta voi arvata autolla ajettavan kilpailulajin ![]() ![]() ![]() |
#32
|
||||
|
||||
![]()
oliko tässä nyt elimenluovuttajana se kone missä tuli ajoaikaa mukana, vai mistä sulla noita riittää oikein?
sheetmetal |
#33
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tähän projektiin auton omistajalla oli itsellä varattuna palikat. Emännän ajoauton osat alustavasti menossa punaiseen spoa Suzukiin,mikä ajeli viime ajopäivälläkin.Pitäs vaan löytää parempi Swifti sille tilalle,niin pääsisi purkamaan. |
#34
|
|||
|
|||
![]()
Ekat testit on keltasella ajettu ja TODELLA lupaavalta tuntuu.
Ajelen kotona saama reittiä aina, kun rakentelen. ja huomasin voimaa tulleen lisää huomattavasti rinteissä sai ajaa yhden vaihteen isommalla ja tyhjä käynnillä jaksaa edetä hyvin kivikossa. Juukassa on todellinen koitos raportoin sen jälkeen kuinka pruutta kesti kosteutta. Kuramadot. |
#35
|
|||
|
|||
![]()
Keltannen toimi hienosti ruiskun osalta kävi yli puolituntia veden alla ja ei käynti häiriöitä. Laitan kuvi kun ne sen verta kuivuvat.
Voin suositella kyllä ruiskua Suikka miehille jotka painii käynti ongelmien kanssa. TOIMII HIENOSTI. |
#36
|
||||
|
||||
![]() VSS eli nopeusanturi
Jos tämä VSS juttu on vielä ratkaisematta, niin tässä pari vihjettä. Omassa Rangen EFI konversiossa maalasin nopeusmittarin pyörivään magneettiin musta/valko sektorit. Tein mittarin pohjaan reijän mistä laitoin optisen heijastusanturin lukemaan musta-valkoiseksi maalattua pyörivää osaa. Katso tämän stoorin kohdasta VSS
http://www.kolumbus.fi/juha.niinikoski/Rover/Rover.htm Tässä esimerkki anturista. http://www.farnell.com/datasheets/104610.pdf Toinen konsti on liimata mittarin sisään pyörivän magneetin lähelle REED kytkin. REED kytkin on herkkä magneettikenttään reagoiva mekaaninen kytkin. Tässä esimerkki REED kytkimestä. http://fi.farnell.com/coto-technolog...5mm/dp/1081699 Maalaamalla saa niin monta pulssia/pierros kuin haluaa. Reed kytkimellä tulee yksi tai muutama magneetin napaluvusta riippuen. Travittava pulssien määrä/matka riippuu ECM:ästä. Tässä ei vaadita suurta tarkkuutta. Pääasia, että suuruusluokka on kohdallaan ja ECM tietää koska ollaan maantienopeuksissa. Eri ohjainyksikät tekevät vähän eri temppuja nopeustiedon perusteella. Yleisimpiä ovat kaikenlaiset testit mitkä tehdään vasta nopeuden ollessa riittävä. ECM:ät missä on polttoaineen syötön katkaisu moottorijarrutuksessa käyttävät nopeustietoa hyväkseen. Kytkentä kannattaa katsoa ECM:n papereista. Suurin osa VSS antureista on ns maadottavia eli kytkevät VSS inputtia maihin. Joukossa on myös malleja mitkä antavat akkujännitteen suuruista pulssia eli kytkevät +12V linjaan. Juha |
#37
|
||||
|
||||
![]() Swift nopeusanturi
Jatkona edelliseen juttuun ja tiedoksi jos jollain on vielä nopeusanturin virittely vaiheessa. Purin Swiftin mittarin. Sieltä löytyi edellisessä stoorissa mainittu Reed kytkin. Näyttää antavan 4 pulssia (kytkentää) / mittarin akselin kierros. Mittarissa on merkitty sen kalibraatio 637rev/km saadaan tästä nopeuspulssien lukumääräksi 637*4 = 2548/km. Tässä kuva anturista.
http://www.kolumbus.fi/juha.niinikos...U/IMG_6540.JPG Lisäsin Suzuki/Denso D3 ECU sivuilleni kuvia ja kommentteja antureista. http://www.kolumbus.fi/juha.niinikos...Suzuki_ECU.htm Juha |
#38
|
|||
|
|||
![]() 410:n tunausta ;)
Hähää, Täällä ollaan oltu ahkeria ja ähelletty 1,3 mookkori tuon litrasen tilalle. Rabbit:ltä meetingistä otettiin moottori mukaan ja nyt jo se nokalle nosteltiin. Tulihan tuon moottorin mukana tuo ruiskusarjakin.
Täytyy kyllä sanoa että miten voi auton ominaisuuden muuttua niin paljon kuin tällä duunilla saatiin aikaan. termarikotelon tein ihan ite siten että siihen käy suoraan tuon swift:in ylä letku. Alavaesiletkuksi 55cm yleismalli. ![]() Kaitsu kun antoi sen swiftin flektin mukaan niin aattelin sen käyttää myös. (sen alla konehuoneessa on 9500 vinssi). ![]() 90A Boossilainenkin on löytänyt tiensä koneen kylkeen ![]() Niin ja olihan siihen litraseen laitettu opelin tehostin niin eihän sitä pois voinut jättää ![]() ![]() 413:n kardaania lyhensin 4cm ja siirsin konetta taaemmas ni mahtuu toi vinssi elämään tuolla konehuoneessa. ![]() Sit toi ilmanputsari sai jatkaa elämäänsä toistaiseksi konehuoneessa ![]() Kokoojasäiliö täytyy vielä tehdä. Siirtopumpun tehtävää tulee hoitamaan facet:in red top jotta riittää. Niin ja jarrutehostin täytyy hommata et pääsee leimalle. Se mitä tulee tuohon ruiskuun niin on äärettömän helppo kytkeä ja laittaa toimimaan. Piuhasarjan tein valmiiksi moottoripukissa ja teippasin vulkanoituvalla teipillä---> tuli hyvä. Pääreleeksi täytyy vielä hommata "diodirele" ku sammuu hieman hitaasti. Ruiskuboxi ja releet muuttaa kattoon kun tehdään kaaret. Niin ja se ilmastoinnin heräte(-) signaali nostaa kierroksia vain hetkeksi. Viimeksi muokannut mosku : 17.03.2009 21:21 |
#39
|
||||
|
||||
![]() SJ413 EFI
Kiitos kuvista. Montako tuntia meni koko hommaan? Ylävesiletkun liitos on hieno. Jätitkö termostaatin alkuperäiseen paikkaan?
Toivomus sinulle ja myös muille ketkä olette tehneet 413 ruisku konversion Swiftin kamoilla. Tietenkin myös niille joilla on tavarat hyllyssä odottamassa asennusta. Ottakaa kuva ruiskuboxin arvokilvestä ja kertokaa minkävuotisesta autosta se on. Kerään tietoja mikä ECM löytyy mistäkin Swiftin mallista ja vuosimallista. Koitan selvittää osien vaihtokelpoisuutta keskenään. Tässä taustaa omista harrastuksistani. http://www.kolumbus.fi/juha.niinikos...Suzuki_ECU.htm Jos rohkeus riittää avata ruiskuboxi, niin tarkka kuva sisältä myös kiinnostaa. Erityisesti mitä prosessorin (iso musta piiri) lukee. SJ410:ssa on erillainen nopeusmittari, mutta tästä saat vähän vihjeitä miten ajoneuvon nopeus anturin(VSS) voi rakentaa nopeusmittarin sisään. http://koti.mbnet.fi/j0hannes/Meterc...ion/index.html t. Juha |
#40
|
|||
|
|||
![]()
Koko hommaan tais mennä kokonaisuudessaan joku 20tuntia + moottorin muutokset (piuhasarja, nokka, ö-pohja, yms.) 2tuntia.
Tuohon vaihtoaikaan sisältyy moottorikorvien teko(nimimerkillä myydään 413 orkkis korvat), termari kotelo, vaihdekepin reiän muutos, laatikon kannake, ohj. tehostimen pumpun jalka, alahihnapyörä, pakoputki, kardaanin lyhennys ja paljon muuta. Moottorinosturina toi 12tn metrin hiab ![]() Termari on omalla paikallaan. Tein laipan 6mm latasta ja mutka on 42mm höyryputken mutka... ei mätäne ![]() |
#41
|
||||
|
||||
![]() SJ413EFI
Nopeasti olet tehnyt hyvää jälkeä. Jäljistä päätellen kone on siirtynyt vähän taakseppäin. Paljonko?
Vielä kerran Denso D3 ECM boxeista. Tuntuu, että nämä ovat Japanin valtion sotasalaisuuksia kun kukaan ei laita tyyppikilven kuvia/tietoja esille. t. Juha |
#42
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Laitan tost boxista kyl tietoo mut, täs o kaikkee "aika" paljon ![]() -Juha- |
#43
|
||||
|
||||
![]()
Asiaa! Komiasti oot vehkeet viritelly. Mulla palais tommoses hommas niin sanotusti käämit
![]() |
#44
|
|||
|
|||
![]()
Tota,
ihmismieli rupee ahneeksi. Pystyykö tätä 1 piste hässäkkää ahtamaan tai siis onks kukaan ahtanut sitä? |
#45
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Elimenluovuttajan käyttöönottopäivä 8.4.1992 |
#46
|
||||
|
||||
![]() Denso D3 ECM numerot
Kiitos kuvasta. Kerään omalle projektisivulle listaa eri vuosimallin Swifteistä löytyneistä ECM:mistä. Saako myös sinun kuvan laittaa sinne?
Olisin edelleen kiinnostunut jos myös muut jo EFI konversion tehneet lähettäisivät kuvan purkin tyyppikilvestä ja kertoisivat minkä vuotisesta vehkeestä osat ovat. Sama pyyntö jos jollain sattuu pyörimään näitä purkkeja nurkissa. Edelleen jos rohkeus riittää kuvat piirilevystä myös kiinnostavat. t. Juha |
#47
|
|||
|
|||
![]()
No niin, nyt on sitten käyty ruiskuhässäkän kanssa mettässä.
Toimii todella hienosti. Semmosissa paikoissa missä ennen piti hinkata litrasen kanssa pari kertaa niin nyt vaan perusvauhti ja jos tarvii lisää hanaa niin hanat auki niin tapahtu heti. Etenee aivan toiseen tahtiin. Sitten sellasille kavereille tiedoksi ketkä miettii laittavansa litrasen tilalle 1,3:n koneen niin ei kannata mennä kyytiin tahi koeajaa isolla koneella olevaa suikkaa. Saati sitten ruiskulla olevaa. |
#48
|
||||
|
||||
![]()
Saa laittaa.
|
#49
|
||||
|
||||
![]()
Tässä olis kuvia vuoden -93 swiftin boxista:
Tyyppi on vaihtunu G3 Sisuskaluissakin muutoksia ja liitinkin näyttää hiukan erilaiselta Boxin kansi on muutettu ruuvikiinnitteiseksi, mahtaako olla huono enne? ![]() Edit: tuolta löytyy sähkökuvia vuosimalleittain: http://metroxfi.com/2008/11/geo-metr...ring-diagrams/ Viimeksi muokannut Pecos : 13.04.2009 10:41 |
#50
|
||||
|
||||
![]() Swiftin ECM
Kiitos kuvista.
Onko tämäkin Swift vielä yksipiste ruisku? Onko sytytys vielä virranjakajalla? Liitin on todennäköisesti tahallaan tehty vähän erilaiseksi, että ei sovi vahingissa vanhaan autoon. Näissä Denson vehkeissä ei tietääkseni ole mitään tyyppivikoja. Niissä Suzuki malleissa missä on käytössä Hitachin valmistama ECM on tyyppiviaksi luokiteltava ongelma. Piirikortilla olevat elektrolyytti kondensaattorit laskevat sisukset(elektrolyytin) alleen ja tuhoavat piirilevyn. Tässä esimerkki yhdestä minkä olen korjannut: http://www.kolumbus.fi/juha.niinikos...ecu_repair.htm Näissä Denson vehkeissä piirilevy on suojaamattomana "hatarassa" purkissa. Offi autossa kannattaa vähän miettiä mihin ja miten päin ECM:n asentaa ettei sinne pääse suoraan valumaan vettä sisälle. Hiljalleen purkin sisään kertyvä suolainen tiepöly aiheuttaa kostuessaan ongelmia. Jos purkki on syönyt kuraa voi piirikorttia putsata pensselillä ja pölynimurilla. t. Juha |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Suikan kaasarista ja käynnistä | Heguli | Tekniikka & Jutustelu | 31 | 23.11.2006 12:35 |
rangen kaasarista | mch | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 28.08.2006 14:10 |
Jeepin kaasarista riesaa | Ex_inkkari | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 19.05.2006 11:11 |