Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 13.02.2009, 09:13
A-P A-P ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 08.03.04
Sijainti: Rehakka, ei enää niin vapaassa Janakkalassa..
Viestit: 2.497
Perusasetus

HJ, SOA ja suora runkopalkki


Eilen illalla sain taka-aksilan jousipakkojen alle, ja siinä muutamia hetkiä auton alla ährättyäni sain älynväläyksen runkovaurioiden korjaamisesta: nyt kun SOA tulee, niin tarvitaanko tuota akseliylistysväistöä runkopalkissa? Olisi aikas komeeta uusia koko rungon takapuolikas suoralla palkilla. Ottaako kiinni? Ahdistaako? Miksi ei? Jos ei muuta haittaa, niin haittaisiko kilvittämistä (JOS joskus vielä...)?

__________________
A-P
*Muovi on saatanasta*
KAIKKI ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 14.02.2009, 10:27
Heikki L:n Avatar
Heikki L Heikki L ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.09.04
Sijainti: pornainen, Finland.
Viestit: 2.692
Perusasetus

Tuo käynyt itselläkin mielessä, sais tehtyä tankin sinne rungon suojiin parempaan paikkaan.
Varsinkin jos meinää vielä lyhentää perän.
Eikä tarvii tehdä niitä puolenmetrin joustorajoittimiakaan

Leimamies vaan askarruttaa, ja taitaa olla enempikin inssistäkiinni kelpaako.
Pitääkin kysyä samalla kun haen kikottimeen puuhalaput ens viikolla.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 14.02.2009, 11:01
LukkoUaz:n Avatar
LukkoUaz LukkoUaz ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.08.06
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 101
Thumbs up

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja A-P Näytä viesti
Eilen illalla sain taka-aksilan jousipakkojen alle, ja siinä muutamia hetkiä auton alla ährättyäni sain älynväläyksen runkovaurioiden korjaamisesta: nyt kun SOA tulee, niin tarvitaanko tuota akseliylistysväistöä runkopalkissa? Olisi aikas komeeta uusia koko rungon takapuolikas suoralla palkilla. Ottaako kiinni? Ahdistaako? Miksi ei? Jos ei muuta haittaa, niin haittaisiko kilvittämistä (JOS joskus vielä...)?
Omaan hojoon tein just tolleen. Piti vaan ottaa pois neljä taaimmaista korikorotuspalaa pois( 50 mm). Näin ollen etummaisia ei
tulla ikinä purkamaan pois = hyvästi soasuunnitelmat (en varmaan ois kyllä tehnykää). Takajousien taaimmaisien korvakkojen ja runkopalkin väliin piti vaan askarrella paskarrella korotuspalat (luonnollisesti sen korkuset kun runko nous). Leimalla en oo vielä ehtiny käymään kyseisellä teoksella, itketään siellä sit. Omasta mielestäni sen verran hyvin toteutettu + tinattu kiinni, ettei
pitäs olla rutisemista.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 14.02.2009, 12:18
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.061
Perusasetus

Täällä on juttua rungon tekemisestä suorasta, tässä tapauksessa vaan tehty ylityksen kohdalle mutka. Osa kuvista näemmä häippässy: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=51798

Mittapiirroksesta luulisi olevan apua ko. projektissa myös.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 14.02.2009, 17:07
A-P A-P ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 08.03.04
Sijainti: Rehakka, ei enää niin vapaassa Janakkalassa..
Viestit: 2.497
Perusasetus

Hjoo, mittapiirrosta on kytätty kuin perkele pipliaa. No ei minun siitä mitn vikaa tarttenu löytää kuten hänen, mutta intensiteetti samaa luokkaa.
__________________
A-P
*Muovi on saatanasta*
KAIKKI ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 14.02.2009, 17:41
Lanttola Lanttola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 13.07.05
Sijainti: Tuuri, Finland.
Viestit: 139
Perusasetus

Olisko tuo ollut kuitenkin väärä linkki? Kun me tehtiin kyllä alkuperäisen kaltainen runko, mutta joku toinen projektikertomus oli missä oli suora tuo rungon takaosa. Pitääpä yrittää kaivaa sitä esiin.

EDIT: niin tuossa varmaan se oikea topicci? http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=48719

Viimeksi muokannut Lanttola : 14.02.2009 17:51
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 14.02.2009, 18:39
-Jarkko-:n Avatar
-Jarkko- -Jarkko- ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 26.09.08
Sijainti: Ruokolahti
Viestit: 2.267
Perusasetus

Hiluksissa oli joku edellinen omistaja korvannut rungon taka-aisat paksuseinämäisellä profiililla tyyliin kantti kertaa kantti.. takapätkät suorat. Katsastuksessa tutkivat tarkemmin vain saumakohdat, ei sanoneet muuten mitään.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 15.02.2009, 07:56
A-P A-P ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 08.03.04
Sijainti: Rehakka, ei enää niin vapaassa Janakkalassa..
Viestit: 2.497
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja xjxj Näytä viesti
Katsastuksessa tutkivat tarkemmin vain saumakohdat, ei sanoneet muuten mitään.
Saumojen päälle hitsasin salmiakit, niinkuin opetettu on, kun uusin viimesen puoli metriä rungosta viimeksi. Hymyilytti katsastuksessa kattella, kun kopautti vasaralla muodon vuoksi runkopalkin kylkeen.
__________________
A-P
*Muovi on saatanasta*
KAIKKI ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 16.02.2009, 14:34
osilpi osilpi ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 24.01.05
Sijainti: Sipoo
Viestit: 565
Perusasetus

Sama asia itselläkin mielessä. Takarungon voisi vaihtaa siten, että tulisi pääasiassa suorasta palkista. Juuri korjaan etupäätä ensin. Suosiolla leikkasin / leikkaan 20mm rungon alaosasta pois koko matkalta etuakselin taaemmalta jousikorvalta taaksepäin, koska rungon alaosa täynnä ruostevaurioita.

Mitä mieltä olette tuosta rungon suojaamisesta sisältä päin? Toiset laittaa kotelosuojaa, mutta sitten sinne kyllä jää se muta ja hiekka varsin tehokkaasti kiinni. Haitanneeko sitten merkittävästi, sitä en tiedä.
Maalia tai sinkkispraytä ajattelin , mutta milläs sen tuonne runkopalkin sisään tasaisesti saa? Runko on koko ajan kiinni autossa.


Tarkoitatko salmiakeilla ihan vain lattaraudan palasia, jotka hitsataan sauman päälle lisävahvikkeeksi? Koska taka-akselin ylitys jää pois, voisi rungon takaosasta tehdä erilaisen mitoiltaan. Kotona olisi 100x50x7 palkkia 6 metriä ja lisäksi jonkun verran 150x50x5 palkkia. On vaan tuo 7mm palkkia aikas järeätä ja painavaa, mutta siitä jos tekisi takaosan, niin luulisi kestävän. Tuo 150x50x5 palkki taas osuisi mitoiltaan aika lähelle rungon keskivaiheilla olevaa palkkia, joka on n 135x50.

Viimeksi muokannut osilpi : 16.02.2009 14:50
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 17.02.2009, 06:19
A-P A-P ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 08.03.04
Sijainti: Rehakka, ei enää niin vapaassa Janakkalassa..
Viestit: 2.497
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja osilpi Näytä viesti
Tarkoitatko salmiakeilla ihan vain lattaraudan palasia, jotka hitsataan sauman päälle lisävahvikkeeksi?...
Hjuu, sellaset juurikin hitsasin.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja osilpi Näytä viesti
On vaan tuo 7mm palkkia aikas järeätä ja painavaa, mutta siitä jos tekisi takaosan, niin luulisi kestävän. Tuo 150x50x5 palkki taas osuisi mitoiltaan aika lähelle rungon keskivaiheilla olevaa palkkia, joka on n 135x50.
Seiska on jo niin paljon ylimittaista, ettei kyllä sitä kannata tuonne laittaa. 4mm seinämäistä laitoin tuonne takaosaan. 3mm saattais sekin riittää, jäykistein. Keveys lie tavoiteltava asia, johonkin rajaan, näissäkin viritelmissä?
Eilen turatessa hokasin vasemman etujousen sisältävän poikkinaisia lehtiä. -> uutta lehteä, vai kerralla kierrejousi viritelmää piirtelemään? Samoin samaisen jousen takakorvake oli aikas hyvin ratkeamassa irti rungosta.
__________________
A-P
*Muovi on saatanasta*
KAIKKI ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 17.02.2009, 16:10
J_Lanttola:n Avatar
J_Lanttola J_Lanttola ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.10.08
Sijainti: Tuuri
Viestit: 53
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja osilpi Näytä viesti

Mitä mieltä olette tuosta rungon suojaamisesta sisältä päin? Toiset laittaa kotelosuojaa, mutta sitten sinne kyllä jää se muta ja hiekka varsin tehokkaasti kiinni. Haitanneeko sitten merkittävästi, sitä en tiedä.
Maalia tai sinkkispraytä ajattelin , mutta milläs sen tuonne runkopalkin sisään tasaisesti saa? Runko on koko ajan kiinni autossa.
Mun mielestä se kura ja hiekka jää joka tapauksessa sinne sisälle, enemmän vaan ruostuttaa jos ei ole suojattu.
Tärkeintä varmaankin olisi edes kerran pari vuodessa pestä painepesurilla kunnolla kaikki rapa pois palkkien sisältä ettei pääse muhimaan.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 16.03.2009, 15:26
Heikki L:n Avatar
Heikki L Heikki L ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.09.04
Sijainti: pornainen, Finland.
Viestit: 2.692
Perusasetus

Upataas tätä!
Onko kukaan kerinny leimalle, tai kyselemään konttorilta mitä mieltä ne on muutoksesta?

Pähkäilin tuolla auton alla vetää rungon takakardaanin lähdön kohdalta poikki näin /
Ja palkki viistetään tietty samoin.
4-5mm tavarasta tekisin. olis 120x60x4mm hyllys, mut ei ihan mitat täsmää, pitää vielä tehdä romis kierros.
Tonne suoran rungon piiloon vois sitten jemmata akut ja vinssin.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 16.03.2009, 19:17
Yölento Yölento ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.08.08
Sijainti: Ylä-Savo
Viestit: 1.740
Perusasetus

Mulle katsuri sanoi että voisi "oikaista" runkopalkit taka-akselin kohdalta taaksepäin eli nostaa runkoa kun on 3" korinkorotus niin takimmaiset kiinnikkeet olis käyny ilman korotuspaloja mutta jousenkorvakkoja olis pitäny vastaavasti siirtää alemmas tai tehdä hillittömän pitkät riiput joten tein entiselle korkeudelle, voipahan laskea korin takaisin jos haluaa . 100*50*4 u-palkista tein uuden pätkän ja sisäpuolelle seinämä 4mm levystä. Hyvin kelpas, tuli muutosprosenttejakin 4.
__________________
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
www.kaivinkoneet.com
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 16.03.2009, 20:47
Heikki L:n Avatar
Heikki L Heikki L ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.09.04
Sijainti: pornainen, Finland.
Viestit: 2.692
Perusasetus

Kyllä mä tsuumailin sen palkin sinne ilman korotus paloja, 135x50x4 u rofiilia vaan tarvii jostain löytää.

Tarkemmin kun tutkin, runko pitäs ottaa jostain veden erottimen kohdalta poikki niin tulis hyvä.
jakiksen kohdalla on vielä sitä v-muotoa.

No täytyy pähkäillä vielä hetki, on tässä launataihin asti aikaa.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 17.03.2009, 10:26
osilpi osilpi ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 24.01.05
Sijainti: Sipoo
Viestit: 565
Perusasetus

Laitahan kuvia toteutuksesta sitten. Katsastuksen puolesta ei ole esteitä suoralle palkille.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 17.03.2009, 20:27
proto:n Avatar
proto proto ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 05.10.07
Sijainti: iisalmi, .
Viestit: 389
Perusasetus

joo ei ollu estettä katsastuksessa siitä et tehtiin suoraksi sen takaosan mut ei tehtu palkista vaan kantattiin suorasta levystä c profiilia. jossa toinen menee toisen sisään kuten alkuperäinen. palkki kuskin oven kohdalla yhtä korkeaa muistaakseni jotai 13 cm. levy oli muistaakseni 5 millistä. näkyy vain niin huonosti nuissa kuvissa.http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=2978 http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=48719

Viimeksi muokannut proto : 17.03.2009 20:32
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 29.05.2009, 19:10
Heikki L:n Avatar
Heikki L Heikki L ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.09.04
Sijainti: pornainen, Finland.
Viestit: 2.692
Perusasetus

ite tein tälleen:

50x100 ja tommoset viistepalat alle

taka akselin paikkaa hahmottelemassa, pikkasen korkeen näkönen ilman painoa.
Kun auton paino on päällä jouset on melkeen suorat.

pitäs just mennä korkeutensa puolesta, tai sitte täytyy siirtää riiput suoraan runkoon.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Rangeen TBI, Suikkaan suora sytkä yms... pjtk Linkit 1 23.03.2006 21:13
Suzuki 410 Hyvä suora konepelti O/M/V Muut 1 30.10.2005 12:09
O: SJ413/Samurai konepelti, suora LaaLaa O/M/V Muut 0 11.10.2005 09:47
M: 2.0 24v toyon suora kutosmotti bj45lava O/M/V Muut 0 15.10.2004 21:18


Sivu luotu: 17:23 (GMT +2).