![]() |
HJ, SOA ja suora runkopalkki
Eilen illalla sain taka-aksilan jousipakkojen alle, ja siinä muutamia hetkiä auton alla ährättyäni sain älynväläyksen runkovaurioiden korjaamisesta: nyt kun SOA tulee, niin tarvitaanko tuota akseliylistysväistöä runkopalkissa? Olisi aikas komeeta uusia koko rungon takapuolikas suoralla palkilla. Ottaako kiinni? Ahdistaako? Miksi ei? Jos ei muuta haittaa, niin haittaisiko kilvittämistä (JOS joskus vielä...)?
|
Tuo käynyt itselläkin mielessä, sais tehtyä tankin sinne rungon suojiin parempaan paikkaan.
Varsinkin jos meinää vielä lyhentää perän. Eikä tarvii tehdä niitä puolenmetrin joustorajoittimiakaan:) Leimamies vaan askarruttaa, ja taitaa olla enempikin inssistäkiinni kelpaako. Pitääkin kysyä samalla kun haen kikottimeen puuhalaput ens viikolla. |
Lainaus:
tulla ikinä purkamaan pois = hyvästi soasuunnitelmat (en varmaan ois kyllä tehnykää). Takajousien taaimmaisien korvakkojen ja runkopalkin väliin piti vaan askarrella paskarrella korotuspalat (luonnollisesti sen korkuset kun runko nous). Leimalla en oo vielä ehtiny käymään kyseisellä teoksella, itketään siellä sit. Omasta mielestäni sen verran hyvin toteutettu + tinattu kiinni, ettei pitäs olla rutisemista. |
Täällä on juttua rungon tekemisestä suorasta, tässä tapauksessa vaan tehty ylityksen kohdalle mutka. Osa kuvista näemmä häippässy: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=51798
Mittapiirroksesta luulisi olevan apua ko. projektissa myös. |
Hjoo, mittapiirrosta on kytätty kuin perkele pipliaa. No ei minun siitä mitn vikaa tarttenu löytää kuten hänen, mutta intensiteetti samaa luokkaa. :D
|
Olisko tuo ollut kuitenkin väärä linkki? Kun me tehtiin kyllä alkuperäisen kaltainen runko, mutta joku toinen projektikertomus oli missä oli suora tuo rungon takaosa. Pitääpä yrittää kaivaa sitä esiin.
EDIT: niin tuossa varmaan se oikea topicci? http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=48719 |
Hiluksissa oli joku edellinen omistaja korvannut rungon taka-aisat paksuseinämäisellä profiililla tyyliin kantti kertaa kantti.. takapätkät suorat. Katsastuksessa tutkivat tarkemmin vain saumakohdat, ei sanoneet muuten mitään.
|
Lainaus:
|
Sama asia itselläkin mielessä. Takarungon voisi vaihtaa siten, että tulisi pääasiassa suorasta palkista. Juuri korjaan etupäätä ensin. Suosiolla leikkasin / leikkaan 20mm rungon alaosasta pois koko matkalta etuakselin taaemmalta jousikorvalta taaksepäin, koska rungon alaosa täynnä ruostevaurioita.
Mitä mieltä olette tuosta rungon suojaamisesta sisältä päin? Toiset laittaa kotelosuojaa, mutta sitten sinne kyllä jää se muta ja hiekka varsin tehokkaasti kiinni. Haitanneeko sitten merkittävästi, sitä en tiedä. Maalia tai sinkkispraytä ajattelin , mutta milläs sen tuonne runkopalkin sisään tasaisesti saa? Runko on koko ajan kiinni autossa. Tarkoitatko salmiakeilla ihan vain lattaraudan palasia, jotka hitsataan sauman päälle lisävahvikkeeksi? Koska taka-akselin ylitys jää pois, voisi rungon takaosasta tehdä erilaisen mitoiltaan. Kotona olisi 100x50x7 palkkia 6 metriä ja lisäksi jonkun verran 150x50x5 palkkia. On vaan tuo 7mm palkkia aikas järeätä ja painavaa, mutta siitä jos tekisi takaosan, niin luulisi kestävän. Tuo 150x50x5 palkki taas osuisi mitoiltaan aika lähelle rungon keskivaiheilla olevaa palkkia, joka on n 135x50. |
Lainaus:
Lainaus:
Eilen turatessa hokasin vasemman etujousen sisältävän poikkinaisia lehtiä. -> uutta lehteä, vai kerralla kierrejousi viritelmää piirtelemään? Samoin samaisen jousen takakorvake oli aikas hyvin ratkeamassa irti rungosta. |
Lainaus:
Tärkeintä varmaankin olisi edes kerran pari vuodessa pestä painepesurilla kunnolla kaikki rapa pois palkkien sisältä ettei pääse muhimaan. |
Upataas tätä!
Onko kukaan kerinny leimalle, tai kyselemään konttorilta mitä mieltä ne on muutoksesta? Pähkäilin tuolla auton alla vetää rungon takakardaanin lähdön kohdalta poikki näin / Ja palkki viistetään tietty samoin. 4-5mm tavarasta tekisin. olis 120x60x4mm hyllys, mut ei ihan mitat täsmää, pitää vielä tehdä romis kierros. Tonne suoran rungon piiloon vois sitten jemmata akut ja vinssin. |
Mulle katsuri sanoi että voisi "oikaista" runkopalkit taka-akselin kohdalta taaksepäin eli nostaa runkoa kun on 3" korinkorotus niin takimmaiset kiinnikkeet olis käyny ilman korotuspaloja mutta jousenkorvakkoja olis pitäny vastaavasti siirtää alemmas tai tehdä hillittömän pitkät riiput joten tein entiselle korkeudelle, voipahan laskea korin takaisin jos haluaa . 100*50*4 u-palkista tein uuden pätkän ja sisäpuolelle seinämä 4mm levystä. Hyvin kelpas, tuli muutosprosenttejakin 4. :D
|
Kyllä mä tsuumailin sen palkin sinne ilman korotus paloja, 135x50x4 u rofiilia vaan tarvii jostain löytää.
Tarkemmin kun tutkin, runko pitäs ottaa jostain veden erottimen kohdalta poikki niin tulis hyvä. jakiksen kohdalla on vielä sitä v-muotoa. No täytyy pähkäillä vielä hetki, on tässä launataihin asti aikaa. |
Laitahan kuvia toteutuksesta sitten. Katsastuksen puolesta ei ole esteitä suoralle palkille.
|
joo ei ollu estettä katsastuksessa siitä et tehtiin suoraksi sen takaosan mut ei tehtu palkista vaan kantattiin suorasta levystä c profiilia. jossa toinen menee toisen sisään kuten alkuperäinen. palkki kuskin oven kohdalla yhtä korkeaa muistaakseni jotai 13 cm. levy oli muistaakseni 5 millistä. näkyy vain niin huonosti nuissa kuvissa.http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=2978 http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=48719 :D:D:D
|
ite tein tälleen:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=31563 50x100 ja tommoset viistepalat alle http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=31562 taka akselin paikkaa hahmottelemassa, pikkasen korkeen näkönen ilman painoa. Kun auton paino on päällä jouset on melkeen suorat. pitäs just mennä korkeutensa puolesta, tai sitte täytyy siirtää riiput suoraan runkoon. |
Sivu luotu: 11:11 (GMT +2). |