Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 09.01.2009, 00:01
oska80:n Avatar
oska80 oska80 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 18.11.04
Sijainti: Oulainen, Finland.
Viestit: 1.218
Perusasetus

turbiini


Onnistuukohan muuttaa tuollainen gm konsernin turbiini silee, että siellä ei öljy kierrä... olis tarkoitus patrolliin laittaa ennen normaalikytkintä.
mitenhän siinä oljyt lämpiää kun ei ole kiertoa?
jokuhan oli joskus jotain tuon tyylistä juttua rakennellut, mutten löytänyt sitä...

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 09.01.2009, 00:09
arsenix arsenix ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 21.06.05
Sijainti: Raahe
Viestit: 624
Perusasetus

Manuaali td galanteissahan on kans ollu turbiineita kytkimen lisäksi ja
eikös noita oo monet soveltanu maastureihinkin.
Joskus täällä oli juttua ja kuvaa hiluksista (?) johon moinen oli sovellettu.
Ja näissä ei siis oo ulkoista öljynkiertoa.



edit: lisää juttua http://forums.offipalsta.com/showthr...light=turbiini

Viimeksi muokannut arsenix : 09.01.2009 00:11
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 09.01.2009, 00:11
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

No saattaahan siinä olla parikin ongelmaa,mutta jos laitat turbiinin ennen kytkintä eli moottorin puolelle,niin todennäköisesti se kytkin ei tule pitämään koska momentinmuunnin maksimissaan kolmin kertaistaa vääntömomentin esim .liikkeelle lähdössä.

Tosin koska sitä ei tarvitse luistattaa koska turbiini hoitaa sen puolen,niin siinähän menee joku sintteri kytky hyvin.

Mutta onnea yritykselle kuitenkin.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 09.01.2009, 06:50
A-P A-P ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 08.03.04
Sijainti: Rehakka, ei enää niin vapaassa Janakkalassa..
Viestit: 2.497
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
...todennäköisesti se kytkin ei tule pitämään koska momentinmuunnin maksimissaan kolminkertaistaa vääntömomentin esim .liikkeelle lähdössä.
Kolminkertaistaa? Automiehen raamattu sanoo muuntosuhteen olevan yleisesti välillä 1,7-2,5, ja muuntosuhteen maksimin olevan liikkeellelähtötilanteessa. Eikä se muuntokertoimen maksimi silloin satu moottorin maksimimomentin kohdille.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 09.01.2009, 08:52
oska80:n Avatar
oska80 oska80 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 18.11.04
Sijainti: Oulainen, Finland.
Viestit: 1.218
Perusasetus

Tuo galantin turbiini tai olisko paremminkin nestekytkin, on aika pienoinen, joten olen miettinyt tuommoisen automaattilaatikon turbiinin/momentinmuuntimen hyödyntämistä.

Mitenhän tuo turbiini toimii, jos ei sitä staattoria liitä mihinkään, eli se ei ole paikoillaan? vai onko ihan horo? Ei taida momentti muuttua jos se ei ole paikoillaan?
Olisi vaan niinpaljon helpompi rakentaa suljettu turbiini jos jättäis tuon staattorin irti..
Taidan kuitenkin senkin laittaa niinkuin kuuluu...

Öljyn kierrosta ei luulisi tulevan ongelmaa, koska eihän se käytännössä juuri kierrä normi automaattilaatiko sydeemissäkään.

Tosiaan tuo normaali kytkin pitää laittaa ennen turbiinia, en ajatellut riittävästi noita momentteja....

Onkohan missään kuvia tämäntyylisistä ratkaisuista?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 09.01.2009, 09:48
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Joo nyt kun uudestaan asiaa muistelee,ja hieman googlettaa,niin kyllä se niin päin olikin että se turbiini on ennen kytkintä,ainakin jossain versiossa.
Esim.http://koti.mbnet.fi/latema/voimansiirto.pdf Löytyy periaate kuvia.

Mitenköhän se oli Rasissa toteutettu?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 09.01.2009, 10:20
hiluman hiluman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 18.10.05
Sijainti: rovaniemi
Viestit: 316
Perusasetus

Löytyyhän se valametin maatalous rattoristaki turbiini. Vois olla patrooliin sopivan kokoinen. Mutta ei kyllä muista kummalla puolella levyä se turbiini on.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 09.01.2009, 12:41
mikaylikoski mikaylikoski ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.06.08
Sijainti: siikainen
Viestit: 164
Perusasetus

traktorin turbiin on jos mitä enempi on öljyä sisässä niin sen jäykempi se on ja jos turbiinissa öljy lämpiää liikaa niin se tulee sieltä ulos (vahatulpasta).
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 09.01.2009, 16:36
Miki:n Avatar
Miki Miki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 16.08.07
Sijainti: savo, Finland.
Viestit: 206
Perusasetus

Jos kytkin on ennen turbiinia niin kytkinakselin pyörivä massa kasvaa aika isoksi.Vaihdot välikaasun kanssa tai synkrot ainakin tiukilla
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 09.01.2009, 17:55
4runner 4runner ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 18.05.07
Sijainti: Etelä-Karjala
Viestit: 9
Perusasetus

Mites Sisu SA-240 eli Rasi, siinähän on kanssa kytkin ja momentinmuunnin mitenköhän sen toiminta on toteutettu.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 09.01.2009, 19:31
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Tuota taas muistellaan,eli olikos se niin että power-glidessä on nestekytkin,ja uudemmat on momentinmuuntimia? Jos,niin siinähän ei ole staattoria.

Tai jos laittaa sen muuntimen,niin staattorin akselillahan saisi tukilaakeroinnin.ym
rakennettua,ja tarvittaessa jollaisen öljyn kierrätyksenkin???

Ja mites tuo turbiinilukko noissa lukkolaatikoissa kytkeytyy?
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 09.01.2009, 20:48
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Ja mites tuo turbiinilukko noissa lukkolaatikoissa kytkeytyy?
sähköventtiili ohjaa öljynpainetta, joka menee siitä laatikon akselin keskeltä turbiiniin.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 09.01.2009, 20:59
ideanikkari:n Avatar
ideanikkari ideanikkari ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 04.02.03
Sijainti: Orimattila
Viestit: 593
Lightbulb

Aikojen saatossa on tullut tuollaistakin mietittyä, etä entäs jos sitten ottaisi tuosta automaattilootasta koko etupään poies siten, että paketissa olisi vain turbiini ja öljypumppu. Mutta hanke kariutui sopivan aihion katoamiseen tallista (Meni vaihtokaupassa tuollainen th350 ja projekti 200:nen. Tuosta kaksisatasesta olisi ollut tarkoitus katkaista tuo häntä ja siihen sitten alumiinilaippaa hitsaten kiinni millä olisi tukkinut tuon avonaisen hännän. Olisi vaan joutunut tekemään hieman selvitystyötä noitten öljykanavien kanssa, että miten ne sitten olisi kulkeneetkaan. Ajatus hommalle oli se, että öljy kiertäisi koko ajan turbiinissa, jolloin syntyvä lämpö on helpompi siirtää muualle ulkoilmaan.


Kukahan tuonkin tekisi, että nähtäisiin tämänkin idean toimivuus....
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 09.01.2009, 21:45
Eskimo Eskimo ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.10.03
Sijainti: Kajjjaani, .
Viestit: 3.320
Perusasetus

Mistä se turbiini taikoo siinä välissä niitä kolminkertaisia vääntömomentteja?
Toki kierroksia pudottamalla eli luistamalla pienellä pyörimisnopeudella hetkellisesti voinee vääntö kasvaa.

Ei taida kuitenkaan moottorin maksimivääntö kytkimellä ylittyä missään tapauksessa turbiinin luistaessa. Maksimivääntö on monesti parin tuhannen kierroksen tuntumassa perus dieseleissä.
Niillä kierroksilla missä turbiini luistaa eli muuntaa momenttia(?) ollaan kaukana max. väännöstä.

Siis äkikseltään tunnostaisi kytkimen kestävän turbaanin kanssa siinä missä ilmankin.

Pikkasen hakusalla sen mööpelin toiminta...tunnustettava...
__________________
- eskimo kaenuusta
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 09.01.2009, 21:47
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.326
Perusasetus

Lainaus:
Löytyyhän se valametin maatalous rattoristaki turbiini. Vois olla patrooliin sopivan kokoinen. Mutta ei kyllä muista kummalla puolella levyä se turbiini on.
Turbiinilimppu pultataan suoraan vauhtipyörään kiinni, levy on sen takana.

"Momentinmuunnin eli turbiinikytkin on laite, joka säätää portaattomasti momenttia. Momentinmuuntimia käytetään mm. automaattivaihteistossa kytkintä vastaavana laitteena. Kun momentinmuunnin "luistaa", voima välittyy hydrauliikkanesteen välityksellä pumppupyörältä turbiinipyörälle. Kun turbiinipyörä saavuttaa pumppupyörän pyörimisnopeuden, lukkokytkin muodostaa mekaanisen yhteyden momentinmuuntimen läpi."

Edit. Ajatuskatkos...

Viimeksi muokannut sisua45 : 09.01.2009 21:57
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 09.01.2009, 22:17
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Niin maksimit on se 3x momentti.

Toteutuu jollain momentinmuuntimella,ja stall speedillä.

Ja toinen on se nestekytkin,joka ei muuta momenttia, luistaa vain.

Esim.vetureissa käytetään vaihteistoa jossa on 2 momentin muunninta,ja nestekytkin. Toiminnaltaan semmoisia notta liikkelle lähdetään parhaiten vetovoimaa antavalla muuntimella,vaihdetaan se vähemmän luistavaan,ja viimeksi kun on saatu marssivauhti päälle niin nestekytkimelle,joka on ominaisuuksiltaan erittäin vähän luistava.

Kätevää kun ei tapahdu yhtään mekaanista kytkentää,ja kaikilla on sama välitys.

Meni ehkä jo hieman ohi aiheen.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 09.01.2009, 22:27
ZeiZei:n Avatar
ZeiZei ZeiZei ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.12.03
Sijainti: Keminmaa, Finland.
Viestit: 2.971
Talking

Ja vielä kertaus


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Joo nyt kun uudestaan asiaa muistelee,ja hieman googlettaa,niin kyllä se niin päin olikin että se turbiini on ennen kytkintä,ainakin jossain versiossa.
Esim.http://koti.mbnet.fi/latema/voimansiirto.pdf Löytyy periaate kuvia.

Mitenköhän se oli Rasissa toteutettu?
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Turbiinilimppu pultataan suoraan vauhtipyörään kiinni, levy on sen takana.

"Momentinmuunnin eli turbiinikytkin on laite, joka säätää portaattomasti momenttia. Momentinmuuntimia käytetään mm. automaattivaihteistossa kytkintä vastaavana laitteena. Kun momentinmuunnin "luistaa", voima välittyy hydrauliikkanesteen välityksellä pumppupyörältä turbiinipyörälle. Kun turbiinipyörä saavuttaa pumppupyörän pyörimisnopeuden, lukkokytkin muodostaa mekaanisen yhteyden momentinmuuntimen läpi."

Edit. Ajatuskatkos...
Jos ymmärsin oikein tuosta Bj Andyn linkistä, niin turbiinikytkin ja momentinmuunnin on kaksi eri kampetta. Turbiinikytkin kytkee (luistaen) ja momentinmuunnin muuntaa momenttia (kertoo jopa) Kuvista selviää paremmin toiminta.
http://koti.mbnet.fi/latema/voimansiirto.pdf

Sivut 7. ja 10.
__________________
-Jyrki-

Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.)

Viimeksi muokannut ZeiZei : 09.01.2009 22:32 Perustelu: Myöhästyin vähän
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 09.01.2009, 22:54
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Lainaus:
Jos ymmärsin oikein tuosta Bj Andyn linkistä, niin turbiinikytkin ja momentinmuunnin on kaksi eri kampetta. Turbiinikytkin kytkee (luistaen) ja momentinmuunnin muuntaa momenttia (kertoo jopa) Kuvista selviää paremmin toiminta.
Juurikin näin.Eli se pieni ero on että nestekytkimessä,eli turbiini kytkimessä on kaksi osaa eli pumppupyörä,ja turbiinipyörä.Ja Momentinmuuntimessa kolme tai neljä eli lisäksi staattori(t) eli johtopyörä(t),Joka hoitaa sen vääntömomentin kasvattamisen.

Mutta miten tämän saisi siihen manuaali lootaan,niin se tarvii varmaan parikin kanuunapäivää että alkaa idea selkenemään.
Lainaus:
Aikojen saatossa on tullut tuollaistakin mietittyä, etä entäs jos sitten ottaisi tuosta automaattilootasta koko etupään poies siten, että paketissa olisi vain turbiini ja öljypumppu. Mutta hanke kariutui sopivan aihion katoamiseen tallista (Meni vaihtokaupassa tuollainen th350 ja projekti 200:nen. Tuosta kaksisatasesta olisi ollut tarkoitus katkaista tuo häntä ja siihen sitten alumiinilaippaa hitsaten kiinni millä olisi tukkinut tuon avonaisen hännän. Olisi vaan joutunut tekemään hieman selvitystyötä noitten öljykanavien kanssa, että miten ne sitten olisi kulkeneetkaan. Ajatus hommalle oli se, että öljy kiertäisi koko ajan turbiinissa, jolloin syntyvä lämpö on helpompi siirtää muualle ulkoilmaan.
Tuossa olisi kyllä varmaan kelpo lähtökohta...
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 09.01.2009, 23:28
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja komk Näytä viesti
Mistä se turbiini taikoo siinä välissä niitä kolminkertaisia vääntömomentteja?
Toki kierroksia pudottamalla eli luistamalla pienellä pyörimisnopeudella hetkellisesti voinee vääntö kasvaa.

Ei taida kuitenkaan moottorin maksimivääntö kytkimellä ylittyä missään tapauksessa turbiinin luistaessa. Maksimivääntö on monesti parin tuhannen kierroksen tuntumassa perus dieseleissä.
Niillä kierroksilla missä turbiini luistaa eli muuntaa momenttia(?) ollaan kaukana max. väännöstä.

Siis äkikseltään tunnostaisi kytkimen kestävän turbaanin kanssa siinä missä ilmankin.

Pikkasen hakusalla sen mööpelin toiminta...tunnustettava...
Kyllä se vaan vääntöä tekee,kierrosten kustannuksella...Se on vähän niin kuin alennuslaatikko siinä,paitsi että välitys muuttuu kuorman mukaan ja luistaa koko ajan.Ylivaihdetta siitä ei saa mitenkään.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään th-700 turbiini Nutti O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 13.09.2008 16:39
Manuaaliaski ja turbiini Tekniikka & Jutustelu 80 05.01.2007 08:23
MYYTY :) Th 350 4wd+ turbiini Rytari O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 04.06.2006 21:55
O: Turbiini SoSo O/M/V Muut 0 21.01.2005 20:46
o:Lyhyt TH 700+turbiini Juksi O/M/V Muut 0 20.04.2004 07:19


Sivu luotu: 09:17 (GMT +2).