![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() hj:n akselistamitä eroa noilla puolikevennetyillä ja täysikevennetyillä akseleilla oli? kumpa niistä oli parempi? T:jage
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Tuossahan nuo näkyy erot. Paremmuudesta en kyllä sano mitään, mutta ainakin vetari lähtee nopiasti tuosta täyskevennetystä veke...
__________________
*Cuisvis hominis est errare,nullius nisi insipientis in errore perseverare.* |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Puolikevennetty=SF=Semi Floater
Täyskevennetty=FF=Full Floater Puolikevennetyssä vetoakseli kantaa auton painoa ja laippa johon rengas pultataa kiinni on kiinteä osa vetoakselia. Vetoakseli kun katkee niin lähtee rengas tikkuineen lentoon. Poikkeuksena jotkut nerokkaat SF akselit kuten esim. LJssä. Puolikevennetyn tuntee helpoiten siitä että siinä ei takanavassa ole ulkonemaan kuten esim. etuakselissa napalukko. Eli pinta johon rengas pultataan on koko navan osalta samassa tasossa. Täysikevennetyssä taas takanapa on laakeroitus akseliin ja vetoakseli välittää vain vetoa tasauspyärästöltä eikä siis kanna yhtään auton painoa. Jos vetotikku katkeaa niin rengas pysyy paikallaan ja napa pyörii kuten ennenkin laakereiden varassa. Tunnistaa helpoiten ulkonemasta takanavassa joka muistuttaa etunapaa sillä erotuksella ettei ole napalukkoa vaan vetoakseli on pultattu laipalla napaan. Toyotissa SF akselia on karkeasti noin 19xx-1979 vuosimalleissa ja joissain 81-8x hj-60 malleissa. FF on vahvempi. Ainoa huono puoli FFssä on vetoakselin laipan pulttien kestävyys ainakin toyotissa mutta senkin saa korjattua muuttamalla pultit vahvemmiksi ja lisäämällä niitä. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Onko FF vahvempi? Parempi rakenne siinä on minunkin mielestä, mutta montako toyotan SF vetaria on Suomessa poikkastu? Ei katkea FF vetarikaan helpolla, mutta kyllä niitä on särjetty. Navan pultit poikkeaa kyllä liian helposti.
|
#5
|
||||
|
||||
![]() sf
Semi floatterin vetari Meni poikki että napsahti!!!Moottorina oli ruuvattu 12ht ja rengastus oli 38,5x16x15 tsl ja auto oli BJ......Ja kaverilla leppävirralla taitaapi olla saldona 2kpl sf vetareita rikki BJ:n alla.....
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
No kai ne sitten hajoo helposti. Muistan vaan jonkun jenkkivideon, missä SF akselia riivattiin 40"+ renkailla ja sitten napsahti.
Vertailun vuoksi legendaarinen Rockwell: http://www.youtube.com/watch?v=dxKir8yBesM |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
jos minua tarkotat nii niitä poul keveitä on katkeillu muistaakseni 4 vai 5 jommi kummi mut kuitenkii monta
|
#9
|
||||
|
||||
![]() gyl.............
Sinuapasinua.............
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
SJ410 nokka-akselista | Heguli | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 15.01.2007 12:43 |
Suzukin akselista | BeGe | Tekniikka & Jutustelu | 19 | 16.03.2006 18:53 |
BJ-40:n korkeus akselista lokasuojaan? | p3ku | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 06.12.2005 21:55 |
O? Rangen taka-akselista reikä | SuurSyömäri | O/M/V Muut | 1 | 24.10.2005 08:13 |
suikkelin akselista... | geswas | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 30.08.2004 10:23 |