Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 31.10.2008, 12:27
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

hj:n akselista


mitä eroa noilla puolikevennetyillä ja täysikevennetyillä akseleilla oli? kumpa niistä oli parempi?

T:jage

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 31.10.2008, 15:31
Rytö:n Avatar
Rytö Rytö ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 02.01.08
Sijainti: Tohmajärvi, Finland.
Viestit: 580
Lightbulb



Tuossahan nuo näkyy erot. Paremmuudesta en kyllä sano mitään, mutta ainakin vetari lähtee nopiasti tuosta täyskevennetystä veke...
__________________
*Cuisvis hominis est errare,nullius nisi insipientis in errore perseverare.*
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 31.10.2008, 15:33
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Puolikevennetty=SF=Semi Floater
Täyskevennetty=FF=Full Floater

Puolikevennetyssä vetoakseli kantaa auton painoa ja laippa johon rengas pultataa kiinni on kiinteä osa vetoakselia. Vetoakseli kun katkee niin lähtee rengas tikkuineen lentoon. Poikkeuksena jotkut nerokkaat SF akselit kuten esim. LJssä. Puolikevennetyn tuntee helpoiten siitä että siinä ei takanavassa ole ulkonemaan kuten esim. etuakselissa napalukko. Eli pinta johon rengas pultataan on koko navan osalta samassa tasossa.

Täysikevennetyssä taas takanapa on laakeroitus akseliin ja vetoakseli välittää vain vetoa tasauspyärästöltä eikä siis kanna yhtään auton painoa. Jos vetotikku katkeaa niin rengas pysyy paikallaan ja napa pyörii kuten ennenkin laakereiden varassa. Tunnistaa helpoiten ulkonemasta takanavassa joka muistuttaa etunapaa sillä erotuksella ettei ole napalukkoa vaan vetoakseli on pultattu laipalla napaan.

Toyotissa SF akselia on karkeasti noin 19xx-1979 vuosimalleissa ja joissain 81-8x hj-60 malleissa.

FF on vahvempi.

Ainoa huono puoli FFssä on vetoakselin laipan pulttien kestävyys ainakin toyotissa mutta senkin saa korjattua muuttamalla pultit vahvemmiksi ja lisäämällä niitä.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 31.10.2008, 15:58
kivinen:n Avatar
kivinen kivinen ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 3.734
Perusasetus

Onko FF vahvempi? Parempi rakenne siinä on minunkin mielestä, mutta montako toyotan SF vetaria on Suomessa poikkastu? Ei katkea FF vetarikaan helpolla, mutta kyllä niitä on särjetty. Navan pultit poikkeaa kyllä liian helposti.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 31.10.2008, 16:16
Maajussi:n Avatar
Maajussi Maajussi ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 14.03.06
Sijainti: Los Kärköläs, .
Viestit: 914
Talking

sf


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kivinen Näytä viesti
Onko FF vahvempi? Parempi rakenne siinä on minunkin mielestä, mutta montako toyotan SF vetaria on Suomessa poikkastu? Ei katkea FF vetarikaan helpolla, mutta kyllä niitä on särjetty. Navan pultit poikkeaa kyllä liian helposti.
Semi floatterin vetari Meni poikki että napsahti!!!Moottorina oli ruuvattu 12ht ja rengastus oli 38,5x16x15 tsl ja auto oli BJ......Ja kaverilla leppävirralla taitaapi olla saldona 2kpl sf vetareita rikki BJ:n alla.....
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 31.10.2008, 16:29
kivinen:n Avatar
kivinen kivinen ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 3.734
Perusasetus

No kai ne sitten hajoo helposti. Muistan vaan jonkun jenkkivideon, missä SF akselia riivattiin 40"+ renkailla ja sitten napsahti.

Vertailun vuoksi legendaarinen Rockwell:
http://www.youtube.com/watch?v=dxKir8yBesM
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 31.10.2008, 17:09
Jii-Jii:n Avatar
Jii-Jii Jii-Jii ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 13.02.05
Sijainti: Taavetti, Finland.
Viestit: 779
Perusasetus

Lainaus:
Ainoa huono puoli FFssä on vetoakselin laipan pulttien kestävyys ainakin toyotissa mutta senkin saa korjattua muuttamalla pultit vahvemmiksi ja lisäämällä niitä.
mulla kesti sit hyvin noi toyotan akselit jömbiksessä ku en saanu yhtää pulttia poikki. ajettu trialia renkaana 38"-12,5 ja hj-61 lukkoakselit.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 31.10.2008, 17:44
hermanni:n Avatar
hermanni hermanni ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 09.05.07
Sijainti: leppävirta, Finland.
Viestit: 278
Perusasetus

jos minua tarkotat nii niitä poul keveitä on katkeillu muistaakseni 4 vai 5 jommi kummi mut kuitenkii monta
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 31.10.2008, 23:55
Maajussi:n Avatar
Maajussi Maajussi ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 14.03.06
Sijainti: Los Kärköläs, .
Viestit: 914
Perusasetus

gyl.............


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hermanni Näytä viesti
jos minua tarkotat nii niitä poul keveitä on katkeillu muistaakseni 4 vai 5 jommi kummi mut kuitenkii monta
Sinuapasinua.............
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
SJ410 nokka-akselista Heguli Tekniikka & Jutustelu 5 15.01.2007 12:43
Suzukin akselista BeGe Tekniikka & Jutustelu 19 16.03.2006 18:53
BJ-40:n korkeus akselista lokasuojaan? p3ku Tekniikka & Jutustelu 3 06.12.2005 21:55
O? Rangen taka-akselista reikä SuurSyömäri O/M/V Muut 1 24.10.2005 08:13
suikkelin akselista... geswas Tekniikka & Jutustelu 2 30.08.2004 10:23


Sivu luotu: 20:18 (GMT +2).