Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   hj:n akselista (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=52334)

Rekisteröimätön 31.10.2008 12:27

hj:n akselista
 
mitä eroa noilla puolikevennetyillä ja täysikevennetyillä akseleilla oli? kumpa niistä oli parempi?

T:jage

Rytö 31.10.2008 15:31

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=10988

Tuossahan nuo näkyy erot. Paremmuudesta en kyllä sano mitään, mutta ainakin vetari lähtee nopiasti tuosta täyskevennetystä veke...

mikjus 31.10.2008 15:33

Puolikevennetty=SF=Semi Floater
Täyskevennetty=FF=Full Floater

Puolikevennetyssä vetoakseli kantaa auton painoa ja laippa johon rengas pultataa kiinni on kiinteä osa vetoakselia. Vetoakseli kun katkee niin lähtee rengas tikkuineen lentoon. Poikkeuksena jotkut nerokkaat SF akselit kuten esim. LJssä. Puolikevennetyn tuntee helpoiten siitä että siinä ei takanavassa ole ulkonemaan kuten esim. etuakselissa napalukko. Eli pinta johon rengas pultataan on koko navan osalta samassa tasossa.

Täysikevennetyssä taas takanapa on laakeroitus akseliin ja vetoakseli välittää vain vetoa tasauspyärästöltä eikä siis kanna yhtään auton painoa. Jos vetotikku katkeaa niin rengas pysyy paikallaan ja napa pyörii kuten ennenkin laakereiden varassa. Tunnistaa helpoiten ulkonemasta takanavassa joka muistuttaa etunapaa sillä erotuksella ettei ole napalukkoa vaan vetoakseli on pultattu laipalla napaan.

Toyotissa SF akselia on karkeasti noin 19xx-1979 vuosimalleissa ja joissain 81-8x hj-60 malleissa.

FF on vahvempi.

Ainoa huono puoli FFssä on vetoakselin laipan pulttien kestävyys ainakin toyotissa mutta senkin saa korjattua muuttamalla pultit vahvemmiksi ja lisäämällä niitä.

kivinen 31.10.2008 15:58

Onko FF vahvempi? Parempi rakenne siinä on minunkin mielestä, mutta montako toyotan SF vetaria on Suomessa poikkastu? Ei katkea FF vetarikaan helpolla, mutta kyllä niitä on särjetty. Navan pultit poikkeaa kyllä liian helposti.

Maajussi 31.10.2008 16:16

sf
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kivinen (Viesti 502247)
Onko FF vahvempi? Parempi rakenne siinä on minunkin mielestä, mutta montako toyotan SF vetaria on Suomessa poikkastu? Ei katkea FF vetarikaan helpolla, mutta kyllä niitä on särjetty. Navan pultit poikkeaa kyllä liian helposti.

Semi floatterin vetari Meni poikki että napsahti!!!Moottorina oli ruuvattu 12ht ja rengastus oli 38,5x16x15 tsl ja auto oli BJ......Ja kaverilla leppävirralla taitaapi olla saldona 2kpl sf vetareita rikki BJ:n alla.....

kivinen 31.10.2008 16:29

No kai ne sitten hajoo helposti. Muistan vaan jonkun jenkkivideon, missä SF akselia riivattiin 40"+ renkailla ja sitten napsahti.

Vertailun vuoksi legendaarinen Rockwell:
http://www.youtube.com/watch?v=dxKir8yBesM

Jii-Jii 31.10.2008 17:09

Lainaus:

Ainoa huono puoli FFssä on vetoakselin laipan pulttien kestävyys ainakin toyotissa mutta senkin saa korjattua muuttamalla pultit vahvemmiksi ja lisäämällä niitä.
mulla kesti sit hyvin noi toyotan akselit jömbiksessä ku en saanu yhtää pulttia poikki. ajettu trialia renkaana 38"-12,5 ja hj-61 lukkoakselit.

hermanni 31.10.2008 17:44

jos minua tarkotat nii niitä poul keveitä on katkeillu muistaakseni 4 vai 5 jommi kummi mut kuitenkii monta

Maajussi 31.10.2008 23:55

gyl.............
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hermanni (Viesti 502278)
jos minua tarkotat nii niitä poul keveitä on katkeillu muistaakseni 4 vai 5 jommi kummi mut kuitenkii monta

Sinuapasinua.............


Sivu luotu: 20:20 (GMT +2).