Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #26  
Vanha 24.11.2004, 10:10
Nalle:n Avatar
Nalle Nalle ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 16.12.03
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 1.665
Perusasetus

...Tuota...

Mistään mitään tietämättömänä voisin kuvitella, että jostain vanhemmasta moottorikelkasta, esim Lynx 5900sesta vois ottaa levyhäksättimen miltei sellaisenaan. On nimittäin valmiiksi vaijeritoiminen. Levyn pitävyydestä en sitten pystykään kommentoimaan mitään, mutta ei kai se kovin heikkokaan voi olla. Vaihtoehtoisena joku 80-90 -luvun vaijerijarruinen urheilukelkka. Siinä ei satulan suuruus ainakaan päätä huimaa.

Kommentoikee, jokka jottain tiiättä...


Eespäin ja vinssillä loput..
Vastaa lainaten
  #27  
Vanha 24.11.2004, 12:55
jjtp jjtp ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 13.02.04
Sijainti: hamina, Finland.
Viestit: 2.172
Perusasetus

tosta whitejackin jarrusta vielä kaannattaisiko vielä laittaa lisä tuki noiden maakaapelin ja siirtäjän lähellä oleville pulteille myös.


Vastaa lainaten
  #28  
Vanha 24.11.2004, 16:53
whitejack:n Avatar
whitejack whitejack ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 14.02.04
Sijainti: Ii, Finland.
Viestit: 326
Perusasetus

Lainaus:
quote:
tosta whitejackin jarrusta vielä kaannattaisiko vielä laittaa lisä tuki noiden maakaapelin ja siirtäjän lähellä oleville pulteille myös.
Mikäli telinettä tarkoitat, niin on se 40/8mm latasta tehtynä sen verran jämäkkä ettei
siihen enään rautaa tule lisättyä. Mikäli ajat takaa jakiksen kotelon kestävyyden
parantamista, niin sellainen on ollut mielessä, kylläkin joillain erillisillä paloilla.

Jep, on hommattu ison veden takaa, Sky manufacturinghttp://www.sky-manufacturing.com

-whitejack-
Vastaa lainaten
  #29  
Vanha 24.11.2004, 18:58
jjtp jjtp ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 13.02.04
Sijainti: hamina, Finland.
Viestit: 2.172
Perusasetus

joo sitä koteloa silmälläpitäen vain vuntsin ääneen
juu täytyy tutkia noi sivut nyt takas töihin olin ruokiksella.

Vastaa lainaten
  #30  
Vanha 02.08.2005, 19:30
whitejack:n Avatar
whitejack whitejack ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 14.02.04
Sijainti: Ii, Finland.
Viestit: 326
Perusasetus

Tulipa leimattua Raato viime perjantaina. Käsijarrussa oli aluksi säädöt
vähän persiillään ja pomppa vuosikatsastuksesta, mutta toisella yrittämällä
löytyi jarruvoimaa 2.3 - 2.5kN eli toimii.
Itse rakenteesta ei maininnut mitään, vaikka muutoskatsastuksen takia syynäilikin
vähän tarkempaan .

-whitejack-
BJ-40 -77 SLCK#64
Vastaa lainaten
  #31  
Vanha 02.08.2005, 19:51
SoSo SoSo ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.08.04
Sijainti: Tampere, Finland.
Viestit: 1.938
Perusasetus

Perimmäinen syy tuohon levyjarruun siirtymisessä on että rumpu ei tahdo pitää kun kahlailee kovasti mutta onko kukaan tehnyt rumpu jarruun esim. porauksia niin että jarruttaessa rumpu/liinat putsaantuvat? Meinaan tein itselle nyt niin että tein kevyet poraukset rumpuun ja "puhditus" urat rummun kitkapinnalle. Eli jarruttaessa pitäis paskan tulla reistä pihalle?? tiedä sitten toimiiiko kun en oo vielä kerennyt kokeileen!!

Vastaa lainaten
  #32  
Vanha 02.08.2005, 20:32
jjtp jjtp ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 13.02.04
Sijainti: hamina, Finland.
Viestit: 2.172
Perusasetus

joo ok toi leimaus hommeli,hyvä että sai mekaanisen levyjarrun leimattua.
vähän vanha topikki noi sovittelukuvat mitä tohon olin laittanut ei tullut jäädäkseen, vaan sinne hj jakiksen perään tuli irtokeskiöllä oleva levy.
vuntsin tossa jos käyttää sitä orkkis rumpua(niiden putsausurien kera) jos johtais sinne rumpuun vielä paineilman pikku kompuralla.
toi kompura ja paineilma saattain olla ihan kohtuullinen yhdistelmä,onkos tommosta kukaan kokeillut?.
laitan vielä tosta hjjakis/levyjarru pari tuoreempaa kuvaa.


tolla kahvalla sit sitä hillintää hoidellaa(säiliö konehuoneeseen),tääkin on ollut täällä jonkin muun topikin yhteydessä.


Edited by - jjtp on 02/08/2005 21:56:17

Edited by - jjtp on 02/08/2005 21:57:27
Vastaa lainaten
  #33  
Vanha 03.08.2005, 00:41
A45 A45 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 13.05.04
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 1.472
Perusasetus

Onkos toi jonkun prätkän levy? Itse olen huomannut pienten ranskanautojen levyjen olevan halpoja sekä kooltaan ja "off-set"iltään aika mukavan suoria. Ja ainakin Lagunan takalevy/satulayhdistelma vois olla toimiva? Olis se mekaaninen osiokin mukana.

-Maastoautossa on jäykkä etuakseli-
Vastaa lainaten
  #34  
Vanha 03.08.2005, 03:29
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

toi on kisa/rataautoissa käytetty taka levy,merkki tais olla algon/alcon tai jotaa sinnepäin.
t:jjtp

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #35  
Vanha 03.08.2005, 05:06
Jari:n Avatar
Jari Jari ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.11.04
Sijainti: Kajjjaani, Finland.
Viestit: 3.139
Perusasetus

Joillakin ne hommat onnistuu..
Hyvän näköistä.

Jari

Ei tiedolla, ei taidolla, vaan Woimalla. autoSCIFIteam
Vastaa lainaten
  #36  
Vanha 28.12.2006, 08:05
Eskimo Eskimo ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.10.03
Sijainti: Kajjjaani, .
Viestit: 3.320
Perusasetus

Nostellaanpas vanha topicci elävien kirjoihin.

Tuossa kaverin kanssa suunniteltiin kans moista projektia jos vaan aika/motivaatio riittää. Vaijerivetoista kuutioitiin.

BJ:ssä levyn kiinnittäminen onnistuisi alkuperäiseen rumpuun pulttaamalla, josta olisi vaan sorvattu se kenkäpinta pois.

Onkos näitä nyt rakenneltu enemmänkin vai jäikö tässä topicissa leimattu ainokaiseksi? Miten jjtp:n projekti?


____________________________________
- eskimo

OffRoad Kainuu, SLCK #110
Vastaa lainaten
  #37  
Vanha 28.12.2006, 12:03
arsenix arsenix ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 21.06.05
Sijainti: Raahe
Viestit: 624
Perusasetus

Mites ku tosa patikan alla maatesa tuli taas mieleen toi rummun päivittäminen levyyn. Josaki varaston nurkisa mulla pitäs olla lojumasa
aikoinaan johonki värkkiin hommattu mikroauton(?) mekaaninen levyjarrusatula. Kooltaan kyllä pitäs piisata pitään patikka paikallaa,
mutta mitäs katsuri tuumais moisesta ilmestyksestä?
Malliltaan siis semmonen että saa suoraan vaijerin/tangon kii satulaan.

--
Välihin on aivan virkistävää hairahtua tuntemattomille poluulle!
Vastaa lainaten
  #38  
Vanha 28.12.2006, 14:03
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Lainaus:
quote:Kooltaan kyllä pitäs piisata pitään patikka paikallaa,
mutta mitäs katsuri tuumais moisesta ilmestyksestä?
Malliltaan siis semmonen että saa suoraan vaijerin/tangon kii satulaan.
Viimeksi konttorilla käydessä kysyin ohimennen asiasta, lähinnä rumpujen vaihtamisesta levyihin ja kartaanille seisontajarru. Sanoi että sen seisontajarru satulan pitäisi olla tehdastekoinen, vähintään saman akselimassan omaavasta ajokista. Meinasi myös että esim. jenkkien yleismallin aftermarket osia ei voisi käyttää jos eivät ole spesifioitu nimenomaan muutoksen kohteena olevaan autoon.

Mä ajattelin käyttää omassa projektissa -87 uudemman Saabin takasatulaa ja mahdollisesti myös levyä samasta bilikasta. Pitää kuitenkin käydä konttorilla neuvottelemassa siitä ja monesta muusta projektiin liityvästä asiasta.

Heikki H.

FJDC
Montenegros #21
Vastaa lainaten
  #39  
Vanha 30.12.2006, 21:56
Rojota:n Avatar
Rojota Rojota ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 20.05.04
Sijainti: vaasa
Viestit: 490
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Nostellaanpas vanha topicci elävien kirjoihin.

Tuossa kaverin kanssa suunniteltiin kans moista projektia jos vaan aika/motivaatio riittää. Vaijerivetoista kuutioitiin.

BJ:ssä levyn kiinnittäminen onnistuisi alkuperäiseen rumpuun pulttaamalla, josta olisi vaan sorvattu se kenkäpinta pois.

Onkos näitä nyt rakenneltu enemmänkin vai jäikö tässä topicissa leimattu ainokaiseksi? Miten jjtp:n projekti?


____________________________________
- eskimo

OffRoad Kainuu, SLCK #110
Jos sorvi on käytettävissä, niin helpoimmalla taitaa päästä kun tekee erikseen käyttöön soveltuvan levyn. Kiinnitys kardaaninlaippaan erillisillä pulteilla ja kardaanikiinnityksen (boorillisille) pultinkannoille upotukset levyyn. Tuolla kokoonpanolla ainakin offsetti jää sopivaksi ja käytettävä satula tarpeeksi lähelle jakista. Alla pari kuvaa omasta toteutuksesta bjssä 61:n laatikkopaketin perässä. Käyttö bj:n alkuperäisellä käsijarruvaijerilla.









Vastaa lainaten
  #40  
Vanha 19.02.2007, 09:35
Gravehill:n Avatar
Gravehill Gravehill ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 19.06.04
Sijainti: Töysä, Finland.
Viestit: 1.437
Perusasetus

Lainaus:
quote:

Jos sorvi on käytettävissä, niin helpoimmalla taitaa päästä kun tekee erikseen käyttöön soveltuvan levyn. Kiinnitys kardaaninlaippaan erillisillä pulteilla ja kardaanikiinnityksen (boorillisille) pultinkannoille upotukset levyyn. Tuolla kokoonpanolla ainakin offsetti jää sopivaksi ja käytettävä satula tarpeeksi lähelle jakista. Alla pari kuvaa omasta toteutuksesta bjssä 61:n laatikkopaketin perässä. Käyttö bj:n alkuperäisellä käsijarruvaijerilla.

Mistä on toi satula? Tarttis kans tollasen vaijerikäyttösen.

-1986 HJ-61-
-1986 HJ-60-
SLCK#113
Vastaa lainaten
  #41  
Vanha 19.02.2007, 17:40
kenni:n Avatar
kenni kenni ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 21.08.06
Sijainti: maa
Viestit: 608
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Moi,

> ja mikäs onkaa offi autossa parempi kuin kardaanijarru kaikki neljäpyörää lukkiutuu jarrulla

Jep, oon käyttänyt tuota esim. kevyemmissä vinssauksissa jos oon jotakuta muuta auttanut, lukot ja käsijarru päälle, tuntuu pysyvän paikoillaa jopa paremmin kuin jalkajarrun kanssa suossa rypemisen jälkeen (rumpujarrut, ärrr) kun rangessa on tositehokas käsijarru, rummpulla sekin kyllä mut ei oo ainakaan mulla kastunut kovin monesti.

Tollanen levykäsijarru vaikuttaa hyvälle keksinnölle, jos on vaan tarpeeksi tehokas.
Mites se siihen vaikuttaa onko käsijarru kardaanissa vai pyörissä? Jos on neliveto päällä niin eiköhän sillon kaikki pyörät kuitenkin mee lukkoon? Mitä ny tasauspyörästö antaa periks jos ei oo lukkoja..



-WWW.PROFANTASYSAFARI.COM
Vastaa lainaten
  #42  
Vanha 19.02.2007, 18:19
Samsonite:n Avatar
Samsonite Samsonite ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.07.06
Sijainti: torttunotko
Viestit: 2.758
Perusasetus

Oliskohan perävälityksillä mitään merkitystä ?


<center>-- Hyvin vähän, tuskin milloinkaan, jos silloinkaan --</center>
Vastaa lainaten
  #43  
Vanha 19.02.2007, 19:41
Pete:n Avatar
Pete Pete ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.03.05
Sijainti: Sipoo, Suomi
Viestit: 1.673
Perusasetus

Asiasta kukkaruukkuun.
Kasijarrukayttoon sen levyn voi ihan hyvin tehda rosteristakin. Lampolaajenemine on senverran pienta etta ei merkitysta, varsinkin jos toteuttaa normijarrusatulalla puristuksen. Esim moottoripyorissa on usein vakiolevyt rosteria.

Vastaa lainaten
  #44  
Vanha 19.02.2007, 20:50
Gravehill:n Avatar
Gravehill Gravehill ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 19.06.04
Sijainti: Töysä, Finland.
Viestit: 1.437
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Asiasta kukkaruukkuun.
Kasijarrukayttoon sen levyn voi ihan hyvin tehda rosteristakin. Lampolaajenemine on senverran pienta etta ei merkitysta, varsinkin jos toteuttaa normijarrusatulalla puristuksen. Esim moottoripyorissa on usein vakiolevyt rosteria.

Rosterista varmaan tulee tehtyä. Ja aivan siitä syystä että töissä ei oikeen muuta ookkaan.

-1986 HJ-61-
-1986 HJ-60-
SLCK#113
Vastaa lainaten
  #45  
Vanha 20.02.2007, 11:09
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Kokeilkaa ihmeessä, tosin moottoripyörien ruostumattomat levyt eivät tietääkseni ole austeniittisia (eli mitä normaalisti mielletään "rosteriksi", esim. AISI 304 / DIN 1.4301) vaan karkenevia ja kulutusta kestäviä, martensiittisia laatuja, kuten keittiöveisten, taloussaksien ja joidenkin puukkojen terät (AISI 403, 440 yms).

Austeniittisen ruostumattoman teräksen lämpölaajenemiskerroin on n. 2-2.5-kertainen verrattuna rakenneteräksiin, mutta martensiittisen (eli sen mitä jarrulevyissä käytetään) taas on suunnilleen sama, eli vetelyä saattaa esiintyä jos käsijarrua joutuukin joskus käyttelemään auton pysäyttämiseen kovemmasta vauhdista.

Ts. kaikki "rosterina" myyty ei ole likimainkaan samanlaista materiaalia, ja näiden ominaisuudet vaihtelevat aika huimasti keskenään.



Edited by - JF on 20/02/2007 11:14:51
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
M: tojota lj 70 logset4f O/M/V Ajoneuvot 6 23.02.2008 15:46
Kaarien sovittelua BJ:hin MK Tekniikka & Jutustelu 16 07.03.2006 14:30
m: V 6 tojota bj arska4x4 O/M/V Muut 16 25.11.2004 23:47
Vaihteistojen sovittelua tapsa4x4 Tekniikka & Jutustelu 0 20.11.2004 11:18
ohjaussimpukan varsien sovittelua bj40 jjtp Tekniikka & Jutustelu 0 23.07.2004 15:47


Sivu luotu: 12:42 (GMT +2).