Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.11.2003, 16:19
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Patrolli ylös!!


Morjensta Offroad-tyypit! Isäukkoni huomasi aikoinaan että maastoauto on oikea auto!! Itsekin tuli kokeiltua patukan rajoja pitkin metsiä. Nyt noista ajoista muistona makaa 2kpl patukoita hallin pihalla kilvettömänä(2+3h-82,7h-87). Tarkoituksenani olisi nyt herättää niistä yhteensä yksi henkiin ja "maustaa" sitä korotuksella ja kunnon renkailla, onhan se vakiona niin matala. Käännynkin nyt teidän asiantuntijoiden puoleen koska google minut tänne opasti. Millainen on tuo alustan korotus-projekti, jos ajatellaan esim. akseleiden laittamista jousipakkojen alapuolelle tms. Mistä ohjeita/osia yms. Kiitos! T. Märkäkorva

Note! This message was posted anonymously!

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 21.11.2003, 12:43
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Vastataan nyt jotain, vaikkei henk.koht. kokemuksia ole patrollista ole.
Tarkoittaako henkiinherättäminen ihan leimaa ja kilpiä?
Jos leiman tahtoo, voi akseleiden laittaminen jousipakkojen alle korottaa autoa liikaa, sitä voi tietenkin jonkinverran kompensoida lyhentämällä jousien riippuja. Riippuja pidentämällä voi korottaa, voivat vaan ruveta tökkimään vastaan. Käytännössä ei pitäisi olla vaikeita hommia, töitä ja kiroilua kiinnijuuttuneita pultteja irrottaessa voipi riittää ja hieman hitsaamista jos riippuja pidentää.
Muutoskatsastamalla epäilisin 31x11,5 renkaiden olevan maksimi, jos vakiorengas otteessa on luokkaa 215R16. Ilman muutoskatsastusta voi soveltaa miltei niin isot renkaat kuin lompakko antaa myöten, rälläkällä kaaria auki vaan.

Range -74 - #4x4@ircnet
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 21.11.2003, 13:15
OPA:n Avatar
OPA OPA ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.03.03
Sijainti: Kajaani city, Finland.
Viestit: 1.279
Perusasetus

koria voi nostaa rungolta myös.

Nissan Patrol...
...Still going...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 21.11.2003, 15:37
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Kiitos vaan vinkeistä! Joo kilpiinhän se olisi tarkoitus saattaa. Mitähän nuo "riiput" mahtaa käytännössä tarkottaa? Kori rungolta ylös??? Eikö se korotus niin tehdäkin?!?! Jos ne pakat kuitenkin laittaa akseleiden päälle niin kerran katselin sinne alle ja askarrutti etuakselin oikeanpuolen pakan kiinnitys?

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 21.11.2003, 15:47
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

no joo meillä on patrolleissa kummassakin korin ja rungon välissä 70mm ja toisessa myös 50mm pidemmät riiput 35x12.5 mud terrainit tulossa kumpaakin ja pätkään pitemmät riiput .
t:tapsa4x4

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 21.11.2003, 15:53
kumilusmu:n Avatar
kumilusmu kumilusmu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 14.05.03
Sijainti: Finland.
Viestit: 350
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Mitähän nuo "riiput" mahtaa käytännössä tarkottaa?
Riiput on lehtijousen kiinnikkeet, joissa lehtijousi "riippuu"
Etujousissa etupäässä, takajousissa takapäässä. Vilkaise alle niin ymmärrät.



Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 21.11.2003, 18:02
G280E:n Avatar
G280E G280E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.07.03
Sijainti: Oulu, Finland.
Viestit: 1.430
Perusasetus

No jeps...

Niin se on tossa patukassa ,niinku berttassa ja hj:ssäkin samat korotus metodit.Elikkäs akselit pois ja kiinnikkeet rälläkällä sievästi irti ja käänteiseen järjestykseen takasin.siinä vaiheessa kun kiinnikkeitä alkaa zoomaan paikalleen,kannattaa käyttää akselia alla ensin hitsaamatta kiinnikkeitä edes heppiin että saa säädettyä halutun laisen pinjoni-akselin kulman.Kun perä on sit tunkin /tunkkien varaan nostettu pakkoihin kiinni ja kulmat säädetty,ni sit kiinnikkeet heppiin,akseli alas ja kunnollinen hitsaus.Patrollin kun korottaa,pääsee hivenen helpommalla ku em.bertta tai hj korotuksessa,koskapa ojaushässäkille ei välttämättä tarvii tehdä mitään muutoksia(hivenen jää toiselle päin kääntyminen vajaaksi,muttei haittaa isommin ajoa.Siin on tosiaan toi oikean puoleinen jousen kiinnike/kiinnike panta erikoinen ku se ei kierrä akselin alta,mut ei sekään tee muutokseen ongelmaa kun käyttää alkuperäisiä kiinnikkeitä.Itse en kyllä lkähtis riipukkeita jatkamaan,koskapa korotus(kun lasketaan riipukkeen pituutta)ei ole yhtä kun riipukkeen pituus vaan se puolittuu ja mikäli ny haluaa edes silmin havaittavan korotuksen aikaan,täytyisi riipukkeista tehdä melkoisen pitkät,mikä taas aiheuttaa huojuntaa ajettaessa(jos ny ei ihan heti,ni pienen ajan perästä kunha pusliin on tullu hieman käyntivälyksiä)Sit on etupäässä vielä se että rekaan kääntymisgeometria,muuttu niin et kuviteltu olkatapin pystykallistuma muuttuu silmälleen ja autoa on todella hankalaa ajaa suoraan,sillon täytyy navat leikata auki ja kääntää ne takaisin nollaan tai mieluummin hiukka miinukselle.Toisaaltaan saman joutuu tekeen sillonki jos korottaa paljon autoa ja joutuu siks kardaanien murtokulman pienentämisex kääntään myös pinjoni akselin kulmaa pienemmäksi.No jos nakkaat akselit pakkojen alle ni voit vielä pelata korkeutta kokeilemalla erilaisia lehtiä pakkoihin,patukassa on tietty takapäässä niin vähän lateja et sieltä ei oikein kannata niitä poistaa,mut etupäässä tais olla enemmän.erilaisia lehtiä vain soveltaan ja sitä kautta sit korkeus kohdalleen.
Mä olen kyllä itse sitä mieltä et auto kannattais aina pitää niin matalana ku se on mahdollista pitää et se vielä ottaa sisäänsä kohtuu renkaat.aina ne ominaisuudet menee perseelleen ku rakennellaan eiffeltorneja.Nyt kun tuollaisen projektin aloitat,ni mikä estää vaihtamasta jousityyppiä kokonaan,pikkasen enemmän työtä,mut lopputulos on kyllä vaivan arvoinen!Ja jos ei jaksa molempia kierteille muuttaa ni toinen pää sit,sama se kumpi pää siellä maastoa seuraa,kunhan edes toinen.

-Ei tätä sotaa näin voiteta.pojat..mennäänpäs tuon suon yli että heilahtaa!
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 21.11.2003, 19:44
Tumi:n Avatar
Tumi Tumi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.01.03
Sijainti: Joensuu
Viestit: 1.502
Perusasetus

Noi ripukkeet miten lie patrollissa et onko edessä edessä ja takana takana. Toy-Yoda hiluskissa oli edessä takana ja takana takana.

Mut eteen laittaa ihan kierrejouset rangen tukivarsilla ja taakse rakentaa 3/4 ellipsisen jousituksen pidemmillä iskunvaimentimilla. Vaatii vähän työtä mut siihen pakuun ois varmasti aika yhdistelmä.

Kyllä joku tollasen sulta ainakin pois ostaa jos itte kyllästyy autoon.

Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 23.11.2003, 23:21
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

No nythän tuota tuli asiaa mahtavan paljon, kiitos! Mutta kuvahan kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, mahtaakohan kellään olla kuvia kyseisistä rakenneratkaisuista?!?!

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 24.11.2003, 06:22
Tumi:n Avatar
Tumi Tumi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.01.03
Sijainti: Joensuu
Viestit: 1.502
Perusasetus

Täältä ne löytyy kun jaksaa ettiä. Ei välttämättä ihan patrollista mut paljon on muita kuvia ja niitä soveltamalla kyllä saa joitain idejoita.

Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 24.11.2003, 11:19
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

joo saa ehkä tässä joku päivä laittettua kuvia pidemmistä riipuista ja korin ja rungon välisistä palikoista
t:tapsa4x4

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Millä sais K5 blazerin perän ylös?? savlari Tekniikka & Jutustelu 2 17.02.2008 03:03
Vaunu ylös järvestä.. Chit-Chat 22 17.10.2007 16:23
Rinnettä ylös Tekniikka & Jutustelu 3 01.05.2005 09:09
HJ ylös! Nalle Tekniikka & Jutustelu 16 19.12.2003 23:17
Pörssikurssit ylös - Suomi nousuun! Lars Niilo Paasivirta - Correct Opinions 0 27.08.2003 09:00


Sivu luotu: 08:13 (GMT +2).