![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#876
|
||||
|
||||
![]()
Eikös tuo rengas ole vielä niin hyvässä kunnossa että se olisi kannattanut paistaa kuntoon?
|
#877
|
||||
|
||||
![]()
Onhan se muuten ihan hyvä mutta jos tolla tulee kuntoon niin hyvä. Paistaminen niin pirun vaikeaa ainakin Lahdessa. Tais olla vaan yks paikka joka tekee ja maksaa ainakin 100e. Tosin en ehkä kaikkia paikkoja ole käynyt läpi. Jotkut ei suostu paistamaan jos erehtyy sanomaan että on autosta. Pitää sanoa että on paskakärryn rengas.
|
#878
|
||||
|
||||
![]()
Näppärän näköstä tököttiä. Kuinka ison reijän tolla saa paikattua? Ja mistä tota saa?
![]() |
#879
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tässä vielä pari linkkiä aiheesta, valitettavasti facepookissa: https://www.facebook.com/watch/live/...55739403793985 Tässä varsinkin on jo kolme aika isoa reikää käsittelyssä. https://www.facebook.com/watch/?v=1892602694311378 sama youtubessa heikommalla laadulla |
#880
|
||||
|
||||
![]()
Tätä samaa paikkaus massaa saa myös 300g+300g pakkauksessa. Hinta luokkaa 135€. Itse just eilen tilasin kokeille itselle kun näin sinun videon. Itse tilasin suoraan tiptopilta
Laitan tähän vielä Tip Top suorat koodit tälle: eli 300g+300g 516903 ja 600g+600g 516904 |
#881
|
||||
|
||||
![]()
Talvella tuli käytettyä tankki irti kun Porsoon safarilla meinas käydä pöppäämään ja sitten sunnuntaina ei aamulla enää käynnistynyt. Jäässä oli mitä ei ole koskaan ennen tehnyt. Syyllinen lienee paikallinen huoltoasema josta tankattu talvilaatu ei ole ollut mitä piti tai sitten ollut paljon vettä seassa. Jäätyi 10 asteen pakkasella. Tankkia tyhjentäessä pohjilla oli epämääräisen haalea väristä dieselin kaltaista ainetta ja tämä oli jo lämpimässä tallissa. Samaan aikaa faijalta hyyty traktorit ja auto kun oli samalta asemalta tankattu. No tulihan samalla putsattu bjn tankin alusta ja ruostesuojattua/maalattua tankki.
BJlle hankittu uusi talli johon sen voi ajaa suojaan jos ei varsinaiseen talliin mahdu. Hyvin toimii tuollainen kondensiomaalattu jauhokontti kun auto pysynyt täysin kuivana sisällä, ei siis havaittavaa kosteutta. Tosin ei vielä mene ovetkaan täysin kiinni kun vähän murjottu malli. |
#882
|
|||
|
|||
![]()
Onkos Räkytäkylle tapahtunut tänä vuonna mitään?
|
#883
|
||||
|
||||
![]()
Eipä suurempia tehty muistaakseni. Pientä remonttia pukkaa seuraavaksi.
Kytkimessa outoa vikaa, ei välillä toimi, vaihde ei mene silmään millään mutta saattaa sitten taas alkaa toimimaan kunnolla jonkin ajan päästä. Pääsylinteri, tehostin, työsylinteri, putket ja letku vaihdettu ilman tulosta. Nyt vaikuttaisi ettei toimi kunnolla olleenkaan. Pitää tiputtaa laatikko alas ja tutkia. Uusi HZJ80 aisin kytkinlevy jo hommattu. Täytyy toivoa ettei asetelmassa ole vikaa kun sellaista uutta ei näytä olevat kellään hyllyssä (HJ61 exedy heavy duty +40%). Voisi tosin laittaa ihan normaalin aisin hj60/61 asetelman kun kytkin on melko jäykkä nyt eikä ehkä tarve näillä tehoilla noin jämäkälle asetelmalle. Vaikka paikallaan HJ61 tehostettu kytkimen pääsylinteri niin on taas jäykkä vaikka alipainetta on. Saattaa siis olla jotain mekaanista vikaa asetelmassa tai kytkimen haarukassa. Sisätilan lämppärin moottori pimeni. Naru poikki. Bleedistä lensi romut pihalle ja sekin pitää vaihtaa, ilmankos oli hyvin vetoja viime safarilla mutta oli myös lämpöongelmia. Nestettä oli hieman hävinnyt, ehkä ihan normaalia, tehnyt aikaisemminkin mutta on voinut vain tulla paisarin kautta ulos kun mutarännissä kurmuutettiin. 14B moottori on vihdoin oman tallin lattialla joten sitäkin voisi tutkailla jossain vaiheessa, tosin jonossa muutama muu projekti ensin. |
#884
|
||||
|
||||
![]()
Kytkin ongelmien takia pudotin laatikon alas. Omanlainen hommanssa yksin mutta kuormaliina turvakaaresta + tunkki on todettu hyväksi keinoksi. Niin saa laatikon myös yksin paikalleen. Joutuu vaan monta kertaa kuormaliinan kanssa nitkuttelemaan kun liike on niin lyhyt.
Asetelma oli melko puhdas ja muutenkin näytti että kaikki kunnossa. Tuli hommattua uusi HZJ80 kytkinlevy ja uusi on jousellinen vs. vanha kumitötterömalli. Vanha levy oli täysin käyttökelpinen, kulumaa oli ehkä noin 0,5mm. Ei ole paljon kytkin luistellut sillä levy on vaihdettu vuonna 2012. Varsinainen ongelman aiheuttaja numero 1 oli kytkinhaarukka johon kuula oli kairannut syvemmän kolon. Tässä ns. ehjä ja kuinka syvällä kuula normaalisti on. Tuota paikkaa on aika hankala rasvata joten liekö vai kulunut kun ollut kuivana. Laatikon kuulan alla oli prikkoja noin 4mm, nostin varalta +1mm eli 5 milliin että liike riittää. Tämä siksi että vauhtipyörä on HJ60, asetelma HJ61, levy HJZ80 ja painelaakeri HJ61 sovitettuna BJn painelaakerin pitimeen. Mittasuhteet vähän heittää. Kytkinongelman aiheuttaja numero 2 oli takelteleva silmälaakeri joka varmaan aiheutti sorvausta kun ilmeisesti kuumetessaan jumitti ja vaihtaessa ei laatikon pyörintä hiljennyt kunnolla. Alkoi sitten taas mystisesti toimimaan miten sattui, varmaan kun viileni sopivasti. Pääsylinterinä kytkimessä on HJ-61 alipainetehostettu malli ja työsylinterinä oli joku ei alkuperäinen adapterilla. Ongelma oli ettei siinä ollut säätötankoa ja muutenkin adapterin takia se oli vähän vinossa. Vaihdoin nyt paikalle työsylinteri BJ-42 mallista josta tuo laatikkokin on. AISIN CRT-030, TOYOTA OEM 31470-60110. Tämä on kiinnikkeeseen bolt on ja siinä on säädettävä tanko vakiona. Ainoa ongelma on ettei poraus ehkä sama kuin HJ-61 mutta ei tunnu vaikuttavan mitenkään huomattavasti. Koska vauhtipyörä ja asetelma on eri mallista, sekä haarukaan kuulaa on nostettu, ei tietenkään tämäkään ole ihan bolt on. Tuon verran piti lyhentää tankoa että mahtuu paikalleen ja saa tarpeeksi välystä. Käytetty malli tuossa melkein maksimimitassa ja uutta siis lyhennetty vain työsta kuvan yläpäästä. Näin kytkimestä sai rutinattoman mutta säätö oli vielä aika lattiassa. Tällä ajoin pikkujoulusafarin Lahdessa. Safarin jälkeen tutkin kytkimen säätöä. Vaikutti että poljin ei ole tarpeeksi ylhäällä. Manuaalin mukaan pitäisi olla lattiasta 215mm. Tämä ehkä 190 paikeilla. Koitin säätää poljinta ylemmäksi mutta huomasin sitten että pääsylinteriltä tuleva tanko, jossa polkimeen kiinnityvä haarukka, on himppasen liian lyhyt. Ehkä siksi että sekoitettu BJ ja HJ osia. Haarukassa on M8 kierre mutta jäi siis lyhyeksi. Ratkaisuksi kehitin pitkän M8 mutteriholkin jonka katkaisin ehkä 2-3 cm mittaiseksi ja hitsasin haarukkaan jatkoksi. Nyt tuli reilusti säätövaraa. Tämän jälkeen ruuvasin vielä työsylinterin tankoo lisää klappia ja laskin poljintakin takaisin siihen asentoon jossa oli ollut. Nyt sain kytkimen säädetty niin että se toimi ylempänä kuin ihan kiinni lattiassa. Tämäkin oli varmaan yksi kytkinongelmien aiheuttaja mitä en ollut ottanut huomioon kun vaihdoin jossain vaiheessa tehostetun kytkimen. Epäilen nyt että kytkinhaarukan kuulan alla oleva prikat ovat turhia, ne jos olisi jättänyt pois, ei olisi tarvinnut katkaista säätötankoa ja olisi saanut kaiken kohdalleen. Epäilin jopa että kytkimen tehostin olisi risa, koska kytkin oli jäykkä vaikka alipainetta oli. Tämäkin korjautui kun sai kaikki mittasuhteet kohdalleen. Askolan mutakuu 2024 safarilla HJ60 lämppärin moottori otti siipeensä. Ei kuitenkaan ollut kuraa täynnä vaan hiilet lopussa / jumissa. Nopea ratkaisu oli viilata makitan rälläkän hiilistä uudet. Tilasin nyt melkein sopivia hiiliä ämpärillisen koossa 6.5 x 7.5 x 13. TOYOTA OEM numero hiilille 87105-16712 muuta ei taida enää saada. Hiili ilmeisesti 6mm x 7mm x 12.5mm mutta omassa oli 6 x 10 x jotain eli ei ilmeisesti enää vakiot nekään. Uudet hiilet pitää sitten viilata paikalleen. Samalla muutan hiilet niin ettei niihin mene johtoa vaan johto juotetaan suoraan hiilen pitimeen. Sen jälkeen vaihto onnistuu ilman kolvia vaikka metsässä. Jännä juttu että Askolan mutarännien jälkeen myös startti alkoi prakaamaan ja joutui jo välillä antamaan vasaraa. Purin startin ja yllätykseksi sielläkään ei ollut kuraa ja hiilet hyvät mutta jumissa. Ne sai helposti putsattu taas hereästi liikkuviksi. Solenoidin kuparit oli kanssa huonossa kunnossa joten hion ne niin hyviksi kun paikallaan sain. En saanut + kaapelin puolelta auki, on ilmeisesi hitsautunut kasaan niin että pitää irrottaa rälläkällä. Sitten pitäisi kin olla jo varaosina se kuparinen pultti ja vähän muutakin. Täytyy koittaa etsiä korjaussarjaa starttiin jossa solenoidin uudet kuparijutskat. Samojen lälläysten jälkeen rupesi taas maantiellä lämmöt karkaamaan ja tarkemmin katsottuna jäähdyttimen välit on täys tavaraa vaikka päältäpäin näyttää hyvältä. Mitenköhän tuonkin nyt irroittamatta parhaiten putsaisi vahingoittamatta kennoa. Ehkä kokeiltava paineilmaan kun savet kuivuneet. Painepesuria se on jo saanut. |
#885
|
||||
|
||||
![]()
Aditalla ainakin jonkun verran starttien osia, sieltä ite tilasin viimeksi lj.hin juurikin ne kuparinastat. https://www.adita.fi/varaosat/starti...at-nd/c/22109/
__________________
Harbor Cruisers |
#886
|
||||
|
||||
![]()
Hätäpäissään jo tilasin korjaussarja kun halvalla sai. Kitissä kaikki solenoidin vaihdettavat osat (myös täydellinen plungeri) ja hintaa 6e (AE). Oli vaan pieneen starttiin jota en edes tajunnut. 24V startti taitaa olla 4.5kw. Osat käy onneksi varmaan harrikan starttiin, tai liekö jopa sitikan C1 kun siinäkin Toyotan moottori.
Putsattu startti toimii nyt todella hyvin joten akuutti tarve poistui. Täytyy varmaan kasata yksi varastartti hyllyyn. Nykyinen on muistaakseni HJ-61 startti johon vaihtelin jotain osia että kävi 3B moottoriin. Lämppärin moottori piti ajoittain melkosta sirklausta itesenäisysspäivän safarilla makitan hiilillä. Liekö jouset liian jäykät. Toimii kuitenkin loppuun saakka mutta vaatii huomiota kunhan saan uudet hiilet. Viimeksi muokannut mikjus : 13.12.2024 09:59 |
![]() |
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 6 (0 jäsentä and 6 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty BJ-40 Projekti | mss | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 05.06.2016 20:17 |
Myydään Bj-40 projekti | kares | O/M/V Ajoneuvot | 16 | 19.03.2014 23:04 |
Bj 40 projekti | _JT_ | Maasturiprojektit | 277 | 28.02.2013 22:09 |
M: TOYOTA BJ-40 projekti | tepa78 | O/M/V Ajoneuvot | 12 | 15.03.2008 15:47 |
Bj 40 -76 projekti | elhapero | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 04.03.2008 23:00 |