|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Amarokkia hankkimassa.Heips. Onko foorumilaisilla minkälaisa kokemuksia noista 2011-2013 amarokeista? Suunnitelmissa olisi hankkia tuollanen 250-300tkm ajettu. Kestääkö koneet enään vai suunnataanko katse suosiolla johonki japsi pick uppiin? Mitähän tuollanen amarok hörppii dieseliä todellisuudesaa?
|
#2
|
|||
|
|||
Täällä ollut -13 mallin A-rokki (132kw highline, eli automaatilla) uudesta asti. Kilsoja siinä tosin vasta ole kun 115tkm. Mtn ongelmia ei ole ollut. Amarokissahan on oikea automaatti, ei mikkhän Das Shaisse Getrieben… Vaginan 2.0 tdi on melkolailla ikiliikkuja, olen ajatellut tämän kestävän ainakin toiset 10 vuotta tai kunnes polttomoottorit kielletään.
Isoa kärryä (3,5t) vie kun litran mittaa, tosin koukkupaino vain 3,3t. Disukkaa hörppii ”isoilla” 32” gummeilla aika tarkkaan 10ltr/100km. Kun vauhti kasvaa yli 100kmh, niin litra/10kmh lisää vauhtia kasvaa kulutus. Eli 130km/h=13ltr/100km jne. Kuormatun kärryn kanssa kulutus tuplaantuu, tyhjällä n 15/100km. Vääntö on aika heikko, ylämäet mennään isoilla kierroksilla. Ehkä lastulla ja isommalla röörillä saisi helpostuta. Toistaiseksi kuitenkaan ei ole ollut tarvetta viritellä. Mukava, henkilöautomainen, ajaa. Erittäin toimiva maantiellä, pitkilläkin matkoilla. Kaikin puolin olen tyytyväinen eli voin lämpimästi suositella. |
#3
|
|||
|
|||
Pari kertaa mietittyäni, päätin kommentoida Vag 2.0 tdi:täLainaus:
Noita tuonkin ikäisiä 2.0 tdi:tä on aika monta eri moottoria ja eli autoissa, esim. golf on erittäin yleinen 140 hv ; ja se kuulemma kestää... (max kokonaispaino reilusti alta 2000 kg, ja ei vedetä isoja, siis yli 1000 kg kärryjä juurikaan) Ja kaikkein eniten tehtaan avustuksella korjattu vois olla juurikin tuo 132kw, kun se on portterissa, jotka on usein urakoitikäytössä, Tai niissä oli sinisiä majakoita katolla... Jos on hankkimassa varsinkin tuota 132kw 2.0 tdi:tä, niin kannattaa vähän googlettaa.... ja mikä moottorikoodin version moottori on paikoillaan, jos on vaihdettu.... (siis 3- tai 4 kirjaiminen moottorikoodi ei kerro, millä osilla/päivityksillä moottori on kasattu; googlella selviää ) esim. linkistä pääsee alkuun: http://www.variantclub.fi/phpbb/viewtopic.php?t=18957 Toki noissakin on yksilöitä, jotka kestää kirjaimellisesti isältä pojalle. Itse kävin Juhannus-aaton kierroksen (yli 300 km ) vajaa 400tkm ajetulla, edellisen sukupolven 1.9 tdi PD, siis pumppusuutin dieselillä, joka TM kestotestin mukaan on susi jo syntyissää? Siis venttiilin nostimet ja nokka-akseli mureni jo 50? tkm (vai pidemmässä) käyttötestissä. Nokka-akseli ja nostajat on kestänyt hyvin tuossa minun PD130 koneessa..... Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 26.06.2022 00:22 |
#4
|
|||
|
|||
Aikas vähän tietoo löytyy amarokista itsestään
Eikös trasportterin ja amarokin moottoreiden rakenteessa ole eroja? Portterissa pystymässä tms? Pääosin nettiautosta löytyy tarjontaa 120kw moottorilla. Millanen motti tämä lie? Tupla turbolla vssiinkin? Rengaskoko ois ajatuksena pitää maltillisena, mutta onko tuo 32 maksimi mikä mahtuu alle ilman korotuksia ja lokarin muokkauksia? Millasiinhan kulutus lukemiin esim 2008-2015 l200 menee? Onkohan näissä jo kestävemmät kannet vai sama perusmoottori johon polttoaineen syöttöä muokattu? |
#5
|
|||
|
|||
Amarokissa moottori on pystyssä ja pitkittäin.
High line on 4motion eli jatkuva 4-veto. Karvahattumallissa on kytkettävä, tekniikka lienee sama. Molemmissa jakis/alennusvaihde ja perät edessä ja takana. Ei torspo tai haldex-kykimiä. Molempia taitaa olla automaagilla ja kepillä. Arvelen että 120kw on vain ohjelmallisesti mopotettu. Niin perehtynyt en ole että osaisin edes arvata mitä eroja on single/douplecab versioissa. 285/70*17 menee alle mutta vaatii spacerit tai senmukaisen vanteen, ottaa muuten sisäreunasta kiinni jousilautaseen tmv sen oikea nimi. Mulla 20mm spacerit ja Seikelin tehtaanlainen korotussarja. Olisko jotain 30-40mm mitä tuo nostaa, maltillinen. Joskus tullut vastaan aika hurjiakin korotuksia, mutta ne ei varmaan suomessa onnistu… Eteen saa irtojousia, mutta on sitten lulla niillä tavisjousilla. |
#6
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#7
|
|||
|
|||
Mulla on ollut uudesta -12 Amarokki, 120 kW CDCA, manuaali, Highline ja offroad-versio, eli kytkettävällä 4-vedolla. 300 tkm on taulussa ja kärryä vedetty kohtuullisen paljon.
Huonointa on EGR-venttiili, takuuaikana meni 7 kpl / 80 tkm. Ohjelmalla lähti viat pois heti takuun päätyttyä. Moniurahihnaa ja kiristintä on vaihdettu vissin 3 kertaan, laturi kertaalleen (varmuuden vuoksi), ilmastoinnin kompuran hihnapyörä kerran ja koko kompura 240 tkm kohdalla. Lämppärin moottori vaihdettu kahteen kertaan, ja vain alkuperäistä voin suositella. Hiljaisessa autossa hurina kuuluu. Kytkin ja vauhtipyörä laitettiin 80 tkm kohdalla, kun sain menemään takuuseen. Nyt alkais olla aika tehdä uudelleen. Webaston vesipumppu vaihdettiin takuuaikana, ohjainlaitteen vaihdoin kolmisen vuotta sitten. Bilsteinin B6 iskarit laitettiin 160 tkm kohdalla, oli erinomainen päivitys. Etujarrupalat ja levyt vaihdoin pikkuisen alle 300 tkm, eka kerta paloillekin. Takakardaanin vaihdoin myös viime talvena, oli kehitysversio nro 7. Vanhan korjaaminen ei onnistu, kun varaosia ei ole saatavana. Kannatinlaakeri oli ottanut itseensä. Amarokin runko on paljon tukevampi kuin muissa näkemissäni (Navara, Hilux, Ranger, King Cab) vastaavissa. Ei vastaa lava hyttiin eikä repeile kulmista. Varusteita on vakiona ihan kohtuudella, jälkiasennusta mulla on lisävalot ja valorauta, Osramin led-umpiot, Warnin vinssi Taubenreutherin telineessä, teräksinen pohjasuoja alkuperäisen ritilän tilalla, kello ja kake Webastolle, akkulaturi ja -lämmitin, Defan lämmittimet, helmaputket, Aeroklasin lavakate kattokaiteilla, Carryboyn "liikkuva lava", työvalot, peruutusvalot, Bosalin koukku (pystyy säätämään korkeutta). Amarokin moottorissa ei ole 132 kW Transporterin öljynjäähdytin/egr-jäähdytinyhdistelmästä aiheutuvaa öljynkulutusmurhetta. 5-paikkainen on muuten paljon hiljaisempi kuin ilman takapenkkiä oleva. |
#8
|
|||
|
|||
2.0 pumppu suutin golffi tuli aikanaan ostettua uutena 05 muistaakseni.
Kolmella punaisella aakkosella. Merkkihuollossa huollettu, ei vetokoukkua. Mukulat eivät päässeet ajamaan. Emänmällä turku-salo välisessä motari ajossa normaalein nopeuksia. Ensimmäinen moottori 40 tuhatta ja ikää yksi vuosi. Nokka ja nostimet jauhautu palasiksi. Kone vaihtoon takuun piikkiin. Toinen moottori täysin vastaavasti 3v 150 tonnia ajettuna. Tuo meni riitelyksi. Ei tullut maahantuoja maksajaksi täysin. Auto lähti romuna myyntiin. |
#9
|
|||
|
|||
Pumppari koneisia vanhoja vessoja ei kannata sotkea 2010 luvun amarokkiin, merkkiä lukuunottamatta näissä ei ole mitään samaa. Ei edes pyöränpultit.
Itellä ei näistä omia kokemuksia ole mutta vähän sivusta seuranneena uskaltanee sanoa ettei ainakaan konsernin vikaisin laite ole kyseessä. |
#10
|
|||
|
|||
Joskus tuli noiden amarokkien myyntiilmoituksia kateltua ja muistan että useammassa ilmossa luki että moottori vaihdettu, syytä en tiedä sen paremmin ja jäi niiden katselut siihen... ja olen kuullut vw merrkkikorjaamosta että tuplaturboset ei tahdo kestää ainakaan porttereissa.
|
#11
|
|||
|
|||
Minkälainen kiuas näissä käytetty V6 on, onko siinä jotakin perusvaivoja?
__________________
Jukka |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Bensamaasturia hankkimassa | turakki | Tekniikka & Jutustelu | 41 | 08.04.2021 17:42 |
hiacea hankkimassa | -ja- | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 02.11.2010 11:22 |
Pajerota hankkimassa... | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 22.09.2009 00:59 |
Koppimopoo hankkimassa | Nerd-O | Tekniikka & Jutustelu | 28 | 19.03.2004 15:06 |
Hankkimassa C3:sta | svahnm | Vuosimallit 1968-1982 | 10 | 09.03.2004 16:12 |