![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Paineilmaverkoston rakentaminen talliinNyt olisi talli siinä vaiheessa, että paineilmaverkostoa pitäisi alkaa toteuttamaan. Minulla kiertää seinällä alumiiniset 2-osaiset sähköjohtokourut, joista ylemmässä kulkee sähköjohdot ja alempi on varattu paineilmaverkoston vaakavedoille. Pystyvedot on tarkoitus toteuttaa näkyviin. Miten tuo kannattaisi toteuttaa? Tallihan ei ole suurensuuri, mutta haluaisin sinne kunnollisen verkoston, joka ei ahdista. Kompura tulee sijaitsemaan seinän toisella puolella (kylmällä puolella, joka kuitenkaan ei laske pakkasen puolelle). Laitanko vedenerottimen kylmälle puolelle lähelle kompuraa vai lämpimälle puolelle talliin? Lämmintä puolta olen ajatellut. Mistä materiaalista tuo verkosto kannattaa tehdä? Liitosten tekemistä rajoittaa sähköjohtokourun koko noin 45x45mm eli mitään isoa puristustyökalua sinne ei saa sopimaan. Kierreliitoksilla tämä varmaan olisi helpoin tehdä. Toisaalta letkutkaan eivät välttämättä olisi huono vaihtoehto vaakavetoihin, mutta heikentääkö letkut virtausta? Letkut vaan olisi helppo asentaa itse. Kuinka suuri sisähalkaisija letkulle / putkelle? Suurin etäisyys kompuralta käyttöpisteeseen on noin 30m. Tavoitteena on, että saa vaikka hiekkapuhallusvehkeet kiinni ainakin ulos menevään paineilmalähtöön. Sisälle tulee ilmapisteitä kymmenkunta ja ulos kaksi. Pystyvedot on oltava kiinteitä putkia siisteyden vuoksi. Työpaikalle aikoinaan tehtiiin verkosto puristusliitoksilla sinkitystä vesijohtoputkesta, ja oli siisti, mutta se puristustyökalu ei mahdu tuonne kourun sisälle. Toisaalta tulisi edullisemmaksi, jos selviäisi ilman putkimiehen käyntiä.
__________________
-Toyota Camry 2.4 2002 -Toyota Landcruiser HJ60 12H-T 1982 -Citroen Jumpy pikkubussi 2.0 HDi 165 automaatti 2014 -Case 1840 3.9 Cummins -liukuohjattu 1999 |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Veden erotin toimii paremmin jos se ilma ehtii jäähtyä. Siksi erotin tuonne tallin puolelle. Putkistoon muutama hana josta voi päästää vettä pois putkista. Putket hieman viettämään niitä vedenpoistoja kohti. Kuuma ilma sisältää enemmän kosteutta joka jäähtyessään tiivistyy putken seinämiin. Jos vedenerotin ois heti kompuran perässä, se ei pysty poistaan kaikkea vettä kun ilma on niin kuumaa.
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
http://www.sarlin.com/fi/TopMenu/Tyokalupakki/Laskuri
Sarlinin laskurilla voi hakea minkälainen painehäviö tulee jos putkistoa käyttäisi vaikka hiekkapuhallukseen. Putkisto on osaltaan säiliötä myös, joten tavallaan ei ole haaskausta ylimitoittaa se. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Vedenerottimen paikasta sen verran että jos kylmällä ja lämpimällä paikalla on puoli metriä välimatkaa niin kylmälle puolelle silloin, ei se ilma seinän läpi lämpimälle puolelle kulkiessaan muutu kuumasta kylmäksi. Mutta sinne kylmälle puolelle voi laittaa kennon jossa ilma kerkeää jäähtyä ennen erotinta.
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Ja käytön kannalta vois olla mukava että se vedenerotin ei oo katonrajassa josta sen tyhjentäminen on vaikiaa.
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Mulla on iso rikkinäinen kompura, jossa on erillinen kuivuri, mutta näin ensi alkuun on pärjättävä vanhalla pienemmällä. Eli vedenerotin siis lämpimälle puolelle, muutaman metrin päähän kompurasta olisi sopiva paikka sille.
Mutta tuo putkiston materiaali ja koko?
__________________
-Toyota Camry 2.4 2002 -Toyota Landcruiser HJ60 12H-T 1982 -Citroen Jumpy pikkubussi 2.0 HDi 165 automaatti 2014 -Case 1840 3.9 Cummins -liukuohjattu 1999 |
#7
|
||||
|
||||
![]()
http://kailatec.fi/kauppa/t/John-Gue...1&cookietest=1
Helpoin ei halvin...
__________________
PERKELE! Pääsponsori---> Joki-Pub
Lahjattomat lukottaa |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Letku ja pistooli asennetaan ilman mitään pikasia liittimiä, muuten ei toimi, kun hukkuu... |
#9
|
|||
|
|||
![]() pvc putkea
http://fluorotech.fi/pvc_paineputkistot
Tuon tyyppisiä on käytetty paljon, eikä tule korroosio ongelmaa. Helppo liimata ja nopea tehdä. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Miten nämä muoviputkistot kestää aikaa vastaan, eikös muovien ominaisuudet muutu kun ikää tulee? Entä minkälainen sirpalevaara jostakin systä pettävässä muoviputkessa on verrattuna metalliputkeen?
Tarttis kans laittaa ilmalinja kiertämään ympäri verstaan. Joku kevyt ratkaisu, muovi ai alumiini tulee, niin saa putket laitettua roikkumaan kaapelihyllyjen kannakkeisiin.
__________________
Jukka Viimeksi muokannut JiiPee : 16.11.2015 07:38 |
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Ite tein kompressorivaunun ja siinä tuli galvanoitua vesijohtoputkea tuuman sisähalkaisijalla, kierreliitoksella ja tappura kuparitahnalla voideltuna tiivistämässä.
Ehkä jos hiekkapuhallettas 8 millin suuttimella, putkea tai letkua menis joitain kymmeniä metrejä, tultas toimeen tuuman sisähalkaisijan putkella tai letkulla. Silloin oltas sähkön tarpeen osalta ehkä sulakekoossa 63 a. Jos tarve on tätä suurempaa, sitten paksumpia vaihtoehtoja. Itsellä kun on 1000 litran paineilmasäiliö, olen tuuminut, aika kovaa meininkiä tulisi jos sieltä tulee ilma 2 tuuman sisähalkaisijan putkella tai letkulla lähemmäksi ja säiliö olisi ulkona turvallisessa paikassa. Mitä suurempaa ja kovempia paineita, sen paremmin on oltava tehtynä. Toisaalta tarpeeksi paksusta putkesta tai letkusta virtaa ilma hyvin matalallakin paineella. Itsellä ollut vääräntyyppistä letkua ja jo tuuman sisähalkaisijalla oleva on ollut aika epämiellyttävä hajotessaan tai irrotessaan. |
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Pneumatiikkaputki ei käsittääkseni sirpaloidu vaan repeää, muoviputki kyllä kestää jiipeen eliniän jossei putkeen vaikuttava lämpötila heittele pakkasesta-->polttavaan ja takaisin.... Onhan rekka-autojen jarrupiireissäkin käytetty muovia ties kuinka kauan...
__________________
PERKELE! Pääsponsori---> Joki-Pub
Lahjattomat lukottaa |
#14
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
PERKELE! Pääsponsori---> Joki-Pub
Lahjattomat lukottaa |
#15
|
||||
|
||||
![]()
Itselle tulossa verkosto talliin 15-28mm pex putkesta, liitokset messinkisin puserrusliittimin..
__________________
PERKELE! Pääsponsori---> Joki-Pub
Lahjattomat lukottaa |
#16
|
||||
|
||||
![]()
Mites oli komposiittiputki? On kovaa mutta silti taipuisaa että sen saa vedettyä kourusta ulos ja puristaa siihen jatkoliittimen, t-haaran tai mitä haluaa ja painaa takaisin kouruun. Mukava taivutellakkin. Putki suht halpaa mutta liittimet maksaa. Mutta on tosi siistin näköistä.
__________________
Mersumies. |
#17
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Se voisikin olla käypä ratkaisu, eikä pahan hintainenkaan. Isohkoa pexiä lenkki verstaan ympäri, kulmat ja liitokset noilla puristusosilla. Alas laskut sitten vaikka kuparilla, jos haluaa suorana pysyvän kangen seinälle.
__________________
Jukka |
#18
|
||||
|
||||
![]()
Jotkut suunnittelijat haluaa rungon laskevaksi ja haarat "joutsenkaulalle" lähtemään ensin ylöspäin. Rungon alapäähän sitten tyhjennys. Paisarinkin voi laittaa sinne alapäähän, niin vettä mahtuu säiliöllinen, ennenkuin tarvii tyhjentää..
![]()
__________________
Horsepower and Drag Racing www.facebook.com/FunJamRacing Ajoneuvojen loppukäyttäjä.. Heppatytön Hodari: HDJ -90, Emännän kauppakassi Rotkelo: Ramcharger -80 , bulevardisportti. HillCruiser: Hilux - 83, vaiheessa (väliaikaisvainaa) Valppivanhus: -64 avo safarointi väline (väliaikaisvainaa) Lehmä: Trailduster -76 Exiä C306:Kuorkkikrossivoittaja Protector: Avoläjä TuninkiBertta: -80 Pätkis: pätkäpatrolli -82 Urbo HJ Runkkupallero: Takapihalle raiskattu Pahero Esory |
#19
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() Pex kestää kuitenkin 16bar ja putkifirmoilta/tutulta putkimieheltä saattaa saada melkeen ilmaiseksi "hukkapätkiä" joten edullinen ratkaisu, meillä ainakin kaikki alle 10m pätkät jää työmaalle ja sieltä tod.näk roskiin...
__________________
PERKELE! Pääsponsori---> Joki-Pub
Lahjattomat lukottaa |
#20
|
|||
|
|||
![]()
Eikös tuohon pexiin saa sopivilla välikappaleilla alasvedoiksi vaikka sinkityt teräsputket?
Jotenkin tuo pex/pvc/komposiitti alkaa houkuttelemaan vaakavedoiksi, ja pystyt tekisi sitten metallista.
__________________
-Toyota Camry 2.4 2002 -Toyota Landcruiser HJ60 12H-T 1982 -Citroen Jumpy pikkubussi 2.0 HDi 165 automaatti 2014 -Case 1840 3.9 Cummins -liukuohjattu 1999 |
#21
|
||||
|
||||
![]()
Saa kyllä, liittimiä vaihtamalla esim. zinkittyä mapress-putkea tai hydr.putkea
__________________
PERKELE! Pääsponsori---> Joki-Pub
Lahjattomat lukottaa |
#22
|
|||
|
|||
![]()
Entisessä työmaassa taisi joutsenkaulat olla osittain korvattuna sillä että alaslaskun päässä oli palloventtiili ja ilma otettiin sen yläpuolelta t-haaralla ulos.
Vaatii toki jonkinlaista aktiivisuutta palloventtiilien raottelussa ![]()
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#23
|
|||
|
|||
![]()
meillä tehtiin vain tuuman ja vartin muovisesta vesijohtoputkesta 30 m runkolinja katonrajaan ja siitä satulaliittimillä rosteriset puolentuuman alastulot x kpl. Kompuran jälkeen on rosterinen 0,5 m3 säiliö niin ei pitäisi linjastossa olla mitään korroosioituvaa. Hyvin toimii ja aika halvallakin se tuli, kun muoviputki ei paljoa maksa. Ja hyvin on kestänyt sen 7 bar joka linjassa on painetta.
TT |
#24
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() 90 astetta taitaa olla hetkellinen maksimi tolle putkelle. Verkostossahan toi kestää varmaan paremmin , kun ei sillai lämpene.
__________________
- missing operating system - |
#25
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
PERKELE! Pääsponsori---> Joki-Pub
Lahjattomat lukottaa |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Terassin rakentaminen | osilpi | Chit-Chat | 26 | 26.07.2016 22:49 |
Koira-aitauksen rakentaminen | khonkonen | Chit-Chat | 5 | 23.05.2009 17:13 |
Rangen pakoputken rakentaminen | janiojan | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 22.10.2008 12:02 |
Rakentaminen on mukavaa... | SoSo | Chit-Chat | 23 | 11.12.2005 19:15 |
Koneen kunnostaminen/rakentaminen | Harri | Vuosimallit 1968-1982 | 1 | 15.02.2004 22:49 |