Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #26  
Vanha 22.08.2014, 10:09
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Niin kauan kun ei metsäautotietä pahemmalle alustalle tarvitse mennä, ja pääosa ajosta on autotiellä niin varmasti nuo oikeat nastarenkaat on paras vaihtoehto. Jos on yhtään metsän puolelle poistumisen tarvetta metsäautotieltä/ mökkitieltä, niin siinä vaiheessa jättäisin ainakin itse katurenkailla olevan auton tien varteen ja siirtyisin suksiin tai lumikenkiin. Katukumien kestävyys metsässä tahtoo olla niin anaalisen surkea, että ihan hirveästi ei niillä uskalla ajaa jos tietää että lumen alla voi olla teräviä kiviä, kantoja tai oksia.


Mitä tulee etenemiseen lumessa, niin on tullut monesti nähtyä että ei ainakaan vähän kapeamman talvirenkaan ominaisuudet tahdo riittää syvässä hangessa - ei vain ole pitoa. Muistan useitakin jokseenkin vakioautojen talvisafareita, joissa katurenkaalliset ei ole päässeet tampattua parkkialuetta pidemmälle, ja sentään ollut akseleiden alla vielä reilusti ilmaa alla. Katurenkaat on paremmat kadulla, muualla ei. Ketjujen kanssa toki pärjää syvemmässäkin hangessa tiettyyn rajaan asti, kunhan ei ole mitään rengasta rikkovaa lumen alla. Toisaalta maastokumit + ketjut = vieläkin parempi eteneminen syvässä lumessa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #27  
Vanha 22.08.2014, 10:39
Ponssekuski:n Avatar
Ponssekuski Ponssekuski ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 06.01.11
Sijainti: Siilinjärvi
Viestit: 720
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Niin kauan kun ei metsäautotietä pahemmalle alustalle tarvitse mennä, ja pääosa ajosta on autotiellä niin varmasti nuo oikeat nastarenkaat on paras vaihtoehto. Jos on yhtään metsän puolelle poistumisen tarvetta metsäautotieltä/ mökkitieltä, niin siinä vaiheessa jättäisin ainakin itse katurenkailla olevan auton tien varteen ja siirtyisin suksiin tai lumikenkiin. Katukumien kestävyys metsässä tahtoo olla niin anaalisen surkea, että ihan hirveästi ei niillä uskalla ajaa jos tietää että lumen alla voi olla teräviä kiviä, kantoja tai oksia.


Mitä tulee etenemiseen lumessa, niin on tullut monesti nähtyä että ei ainakaan vähän kapeamman talvirenkaan ominaisuudet tahdo riittää syvässä hangessa - ei vain ole pitoa. Muistan useitakin jokseenkin vakioautojen talvisafareita, joissa katurenkaalliset ei ole päässeet tampattua parkkialuetta pidemmälle, ja sentään ollut akseleiden alla vielä reilusti ilmaa alla. Katurenkaat on paremmat kadulla, muualla ei. Ketjujen kanssa toki pärjää syvemmässäkin hangessa tiettyyn rajaan asti, kunhan ei ole mitään rengasta rikkovaa lumen alla. Toisaalta maastokumit + ketjut = vieläkin parempi eteneminen syvässä lumessa.
Eihän ne katurenkaat mehtään oo tarkoitettukaan Mut kyllä ne vaan tietynlaisessa esim. pakkasen kovettamassa lumessa tai rakeisessa lumessa menevät monesti paremmin, kuin maastorengas. Tämä toki monesti johtuu juuri siitä, että maastokumi ny vaan on yleensä leveämpi kuin talvikumi ja joutuu siirtämään suuremman määrän lunta edetäkseen. Ja tämän huomaa jo monesti löpön kulutuksessa/moottorin lämpötilassa Maastorengas myös helpommin kaivaa ihtesä syvemmälle(kuoppaan) kuin sileämpi rengas. Mutta jos ajatellaan, että kumekset saman levyisiä, niin eiköhän noilla mutikoillakin yleensä pitemmälle pääse. Nauratti yks talvi kun mentiin töihin, niin työkaverit meni heittämällä erään mäen ylös ihan vakioilla pienillä talvirenkailla(ilman lukkoja) ja minulla taas teetätti pirusti töitä tulla mutiaisilla samaa jälkeä(lukot päällä)
Vastaa lainaten
  #28  
Vanha 22.08.2014, 10:46
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Jeps, paljonhan se on renkaan leveydestä/ halkaisijasta kiinni, ja siitä mitä on lumen alla. Jos lunta ei ole yli akselisyvyyden ja alla on jäätä, niin mutikoilla tai AT:lla monesti turha yrittääkkään edetä kunnolla ilman ketjuja ja/ tai vinssiä, kun nastarenkaalla samasta menee melkein hiipimällä. Vähän sama juttu jos on nuoskalunta, mutikat tai AT:t ilman ketjuja on aivan onnettomia kun kiillottavat lumen peilijääksi renkaan alle -> mihinkään et mene.

Toisaalta pakkaslumessa ainakin BFG:n mutikoilla (uudempi malli) on tuntunut pääsevän pääsääntöisesti erittäin hyvin, on sitten tiellä tai metsässä. Tosiaan sitten jäällä ja nuoskalumessa mutiaisilla ainoa järkevä kulkuneuvo on metro, bussi, tai omat jalat
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #29  
Vanha 22.08.2014, 11:02
Ponssekuski:n Avatar
Ponssekuski Ponssekuski ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 06.01.11
Sijainti: Siilinjärvi
Viestit: 720
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Jeps, paljonhan se on renkaan leveydestä/ halkaisijasta kiinni, ja siitä mitä on lumen alla. Jos lunta ei ole yli akselisyvyyden ja alla on jäätä, niin mutikoilla tai AT:lla monesti turha yrittääkkään edetä kunnolla ilman ketjuja ja/ tai vinssiä, kun nastarenkaalla samasta menee melkein hiipimällä. Vähän sama juttu jos on nuoskalunta, mutikat tai AT:t ilman ketjuja on aivan onnettomia kun kiillottavat lumen peilijääksi renkaan alle -> mihinkään et mene.

Toisaalta pakkaslumessa ainakin BFG:n mutikoilla (uudempi malli) on tuntunut pääsevän pääsääntöisesti erittäin hyvin, on sitten tiellä tai metsässä. Tosiaan sitten jäällä ja nuoskalumessa mutiaisilla ainoa järkevä kulkuneuvo on metro, bussi, tai omat jalat
Samaa mieltä noista. Mut tuntuu et itellä se järki vaan välillä unohtuu jonnekin, kun näkee edes hiukan haastetta edessä
Vastaa lainaten
  #30  
Vanha 22.08.2014, 11:58
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.072
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN Näytä viesti
kantsis tuota talavirengasta valitessa muistoo auton paine ja renkaan leveys, eli millasen pintapaineen saa aikaan.. jossaki omamassaltaan reilusti alle 2000kg vehkeessä (terrano, runneri, hiluxi, yms) varsin joku 235 on ehottomasti max leveys, vaikka kuinka näyttää paskalle ko kapiat renkaat.. sit isommissa voi joku 265-285 jne pelittää hyvinki, tai sitten ei
Tästä on taas "kahta eri koulukuntaa", mm. täällä lisää jutustelua: http://forums.offipalsta.com/showthr...07358&langid=2

Huhujen mukaan Nokialta saattais olla tuloillaan isoo oikeeta talvirengasta...
Vastaa lainaten
  #31  
Vanha 22.08.2014, 13:24
SunFire Red:n Avatar
SunFire Red SunFire Red ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.08.11
Sijainti: Suomi
Viestit: 85
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Kyl näi o. Oon ajellu parit (kesät ja) talvet Duratraceilla ja yllättävän hyvät on ilman nastojakin.
Ihan rennosti ilman turhaa jännitystä ja tsemppaamista on pärjännyt "pääkallokeleilläkin", ei oikein minkäänlaisia tilanteita oo ollut. Hyvin pitkälti samalla lailla on saanut ajella mitä aiemmat talvet Kumhon KC11:lla pakunastoilla piikitettynä. Katotaan nyt miten pitää kolmannen talven kun pinnasta on jo muutama milli lähtenyt ja särmät pyöristyny.

Kokemusta on myös mm. BFG:n All-Terrainista, Cooper STT:stä ja S/T:stä ja Hakkapeliitta LT:stä. Alltsikka oli liukas, mutta ennakoiden ajellen meni pari talvee, Cuupperit liian liukkaita ainakin ilman nastoja ja Hakkikset (265) oli yllättävän liukkaat 4Runnerin alla taannoin (satasen vauhdista suti kaasulla nelosella jos tie jäässä), jäi vähän huono maku niistä.

Mulla oli viime talven hiluxin alla Duratrackit ja pärjäsi mainiosti ilman nastojakin.
Vastaa lainaten
  #32  
Vanha 22.08.2014, 19:56
ahku:n Avatar
ahku ahku ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.04
Sijainti: pirkkala, Finland.
Viestit: 356
Perusasetus

Ei iskä tarvi mitään mutakummeja. Iskä jo yli 70v. autokin kohtuu kallis.
Ei sitä autoo metsäautoteitä pahempaan paikkaan viedä. Ei antanu lupaa viedä
MMC:n ajopäivälle kun kerran kysyin
Vastaa lainaten
  #33  
Vanha 23.08.2014, 08:56
Ex_inkkari:n Avatar
Ex_inkkari Ex_inkkari ei ole kirjautuneena
Korpraali
 
Rekisteröitynyt: 29.06.04
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 6.030
Perusasetus

Leveydestä sen verran että jenkkien fullsize lavuriin 265 ei ainakaan liian leveä ole, parempi vaan että on enemmän pintaa tietä vasten.. toki kun talvella pääsee pyörähtämään niin luistinrata on valmis joskin en 4x4 moodissa en saannut sutimaan koko talvena, at kuviossa kuitenkin pitoa sen verran (nyt siis puhutaan maantiekäytöstä)
__________________
http://esory.kuvat.fi/#/
Vastaa lainaten
  #34  
Vanha 23.08.2014, 10:09
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.614
Perusasetus

Hakkapeliitan LT oli hyvä rengas Dodgen alla, pitoa riitti ja takavedolla tyhjällä lavalla pärjäs hyvin. Seuraavaks sitte LT2 alle kun nastapyörät hankkii.
Pari talvea oli Kumho/Marshall KC11 alla, ja oli kyl pettymys. Alusta asti olivat livakamman oloiset kuin LT:t, ja kahden talven jälkeen nastat saikin nyppiä pois. Renkaissa on pintaa ihan hyvin, mutta nastat olivat osa niin löysällä että irtosivat kevyesti vetämällä ja jonkun verran oli nastoja kyljellään reiässä. 25-30%/rengas oli nastat kunnolla kiinni. Liekkö osasyynsä viime talven olosuhteet, isot tiet olivat lähes aina sulana.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #35  
Vanha 23.08.2014, 14:04
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Viimmetalven hodarin alla oli nastoitetut 265/75-16 gy duratrack, ja edellisenä oli 31-10,5-15 nokian hakkapeliitta nastoilla, taisivat olla viimmeiset nokialaiset? uutena pito oli siedettävä, 3-4 vuotiaana alkoi olla kova koppura.
Ja lumessa/polanteessa ei oikein tahtonut mennä millään, vaikka asiasta tehen hain paineitakin laidasta laitaan. -> siis ei mikään maastorengas, mutta hyvä tiellä 2-3 vuotta. Ensimmäiset renkaat, jotka piti laittaa kiertoon noin uutena, ja olivat alle vuoden ikäiset, kun laitoin alle. kilometrejä tuli varmaan 40 tkm.

Nuo duratrack:t nastoitettiin liian pienillä nastoilla, olisi pitänyt olla pari milliä pitemmät, oma moka. Mutta talven jälkeen nastaulkonema noin milli, ja pito jokapaikassa parempi kuin noilla hakkapeliitoilla uutena, ainakin vahva tuntemus siihen suuntaan.
Ja lumessa/polanteessa menee paljon paremmin, toki tuumaa korkeampi... mutta puhdistuu kohtuudella maantiepaineillakin.
-> Hodari todella vakaa ajaa takavedollakin, kuten minulla tapana on. (Tottumuskysymys, minä en tunne liukkautta nelivedolla ajaessa, ja silloin tulee helposti ajettua liian lujaa...)
Vastaa lainaten
  #36  
Vanha 25.08.2014, 18:33
Jam0 Jam0 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 08.02.12
Sijainti: Aura
Viestit: 223
Perusasetus

Nokian Rotiivat pyöräytettiin alle kaverin Amarokkiin viime syksynä ja kovin kehui hyvää pitoa. Onhan noissa jonkunmoinen lamellointi vaikka suomessa niitä puhtaasti kesärenkaana mainostetaankin.

Viime talvena täällä etelässä ei oikein syvässä lumessa päässy kahlaamaan joten siitä en osaa kokemuksia kertoa mutta ainakin normaaliliikenteessä oli pärjännyt hienosti ilman nastojakin.

__________________
HDJ100 -99

Ex:
HDJ80 -91
VW Taro -90
Vastaa lainaten
  #37  
Vanha 25.08.2014, 20:46
ZeiZei:n Avatar
ZeiZei ZeiZei ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.12.03
Sijainti: Keminmaa, Finland.
Viestit: 2.971
Perusasetus

Ite laittaisin tuollaiset:

http://www.rengas-online.com/cgi-bin...arch=1&Monart=



Tai no, mulla on jo :-) LJ:lläkin pystyi talvet ajeleen takavedolla, kun bridgestonen mutikoilla ei pärjännyt nelivedollakaan...
__________________
-Jyrki-

Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.)
Vastaa lainaten
  #38  
Vanha 26.08.2014, 07:12
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.877
Perusasetus

Mulla oli Pajerossa muinoin tuollaiset Cooper Discoveryt ilman nastoja. Oli kyllä todella hyvät renkaat.
Vastaa lainaten
  #39  
Vanha 26.08.2014, 10:24
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Kun Nokia LT:t alkoi luopua nastoistaan urakalla, vaihdoin Kumho KC-11:t tilalle. Ei ne ole Nokia LT:n veroiset kovalla polanteella tai jäällä. Jotenkin kulmikkaammat käytökseltään, eli pidon menetyken raja on terävämpi ja liikekitka luistossa on sitten pienempi kuin Nokialaisella. Nokia LT:t oli loivemmat käytökseltään ja pito oli kokonaisuutena arvioiden selvästi parempi.

Lumihangessa KC-11 menee siinä missä LT:kin, eli kun renkaan laittaa kunnolla pyörimään, niin etenee.

Rengaskoot ja kantavuudet ei oikein suosi tällaisia omapainoltaan vähän vajaan kahden tonnin autoja. Mazdarangeriin on suurin yleisesti talvirenkaana saatava luvallinen koko 245/75R16. Se on minun makuun talvirenkaaksi vaan turhan leveä ja yleensä kantavuudeltaan niin tukeva, että rengas on jo aika jäykkä ilman kuormaa ajettuna. Parempi olisi 235/80R16, mutta ne on himppasen liian korkeat. Muut sen korkeusluokan "oikeat" talvirenkaat menee sitten joko liian leveiksi tai harvinaisiksi.

Kumho KC-11:t on muuten kovin pyöreäkylkiset. 245:n kulutuspinta ei ole kuin 180mm leveä. Vaikka rengas on suositusvanteella, näyttää se kyljistään aika pullukalta.

Se noiden Kumhojen eduksi täytyy sanoa, että ne on pyöreät, mitä taas Nokia LT:t ei olleet. Kumhot on mukavammat maantiellä, mutta toisia samanaisia tuskin tulee hankittua juuri sen kulmikkaan käytöksen vuoksi.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #40  
Vanha 02.09.2014, 16:54
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.072
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Huhujen mukaan Nokialta saattais olla tuloillaan isoo oikeeta talvirengasta...
Näemmä Villellä alla jo:

315/70R17
Vastaa lainaten
  #41  
Vanha 30.09.2014, 21:22
TOPPAHOUSU:n Avatar
TOPPAHOUSU TOPPAHOUSU ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 29.10.07
Sijainti: Finland.
Viestit: 550
Perusasetus

X-Ice North


Kellään kokemuksia Michelin X-Ice North nastarenkaasta maasturissa?
__________________
Ei mennyt kuin Strömsössä...
Vastaa lainaten
  #42  
Vanha 01.10.2014, 08:05
Lerssinen:n Avatar
Lerssinen Lerssinen ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.03.11
Sijainti: Oulainen
Viestit: 1.910
Perusasetus

Tänä talvena kokeillaan kiinalaista Interstatea


Näissä oli just niinkuin arvelinkin, "ruusuja" on pirusti mutta ne ei ole pohjaan asti.. Tää on tullu kiinanrenkaissa vastaan ennenkin eli kun kummin pinta on jotain luokkaa 4mm niin ruusut "umpeutuu".

No toki onhan se talvirenkaanakin silloin loppu mutta luulen ettei valmistustekniikka pysty kinukeilla vielä tekemään oikeaa talvirengasta
Vastaa lainaten
  #43  
Vanha 01.10.2014, 10:09
Lerssinen:n Avatar
Lerssinen Lerssinen ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.03.11
Sijainti: Oulainen
Viestit: 1.910
Perusasetus

Selvennetään vielä kuvalla.. Noiden suhde koko renkaassa on ehkä 40% läpiasti ja 60% loppuu puolivälissä
Vastaa lainaten
  #44  
Vanha 03.10.2014, 16:12
Mettäkana Mettäkana ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.14
Sijainti: Rovaniemi
Viestit: 130
Perusasetus

Tämmöset Wrangler duratrackit tilasin, täytyy nastottaa ja katsella miten noilla talven pärjää.
Vastaa lainaten
  #45  
Vanha 03.10.2014, 21:29
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mettäkana Näytä viesti
Tämmöset Wrangler duratrackit tilasin, täytyy nastottaa ja katsella miten noilla talven pärjää.
Mulla 265/75-16 GY Wrangler duratrac jälki nastotettuan, mutta jälkikäteen arvioituna liian pienillä nastoilla/liian syvään: nastanreiät yllättävän syvät, ainaki noissa minun renkaissa. Mutta pito paljon parempi jokapaikassa, kuin nokia 31-10,5-15 LT tehdasnastoilla uutena muutama vuosi sitten.

p.s vois löytyä nastoja vielä, sarjaan taikka pariin... toki nastan mitat vois löytyä koneeltakin...
Vastaa lainaten
  #46  
Vanha 04.10.2014, 14:29
Hailuks Hailuks ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.06.11
Sijainti: 016
Viestit: 53
Perusasetus

Taas alkais olemaan se aika vuodesta..ku tarttis alkaa suunnittelemaan piikki renkaita alle...sen vertta meinas eilen illalla lähtiä kumho kl 71:llä lapasesta..alle 60 oli ihan sopiva maantie vauhti pyöritellä hakkapeliitat näkösälle...
Vastaa lainaten
  #47  
Vanha 10.11.2014, 19:27
kumitassu kumitassu ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 19.12.11
Sijainti: Suomi
Viestit: 10
Perusasetus

Olisi aika hankkia uudet nastat vm.2000 Grand Cherokeeseen.
Auto on tehdaskuosissa eikä korotuksia ole toistaiseksi tarkoitusta laittaa, joten vakiokokoiset ~ 29.5" renkaat hakusessa.

Tuossa olis pari vaihtoehtoa, joiden väliltä en osaa päättää, joten olisi hienoa jos palstalaisilla olisi antaa jotakin näkemystä, että kumpaan kannattaa päätyä.
Vaihtoehdot ovat Hakkapeliitta LT2 225/75R16 ja Hakkapeliitta SUV8 245/70R16. Toki muitakin renkaita saa ehdottaa.
Auto on normaalissa jokapäiväisessä käytössä eikä sillä ole tarkoitusta mennä auraamattomia metsäautoteitä pahempiin paikkoihin.

Onko tuolla leveyserolla mitään vaikutusta pidon saamisen kannalta LT2:n eduksi (omamassa 1926kg), etenkin kun SUV8:ssa on huomattavasti enemmän nastoja?

Ulkonäöllisesti 245/70R16 vie kyllä 6-0, varsinkin kun 16" vakiovanteilla ilman spacereita renkaat jää syvälle lokasuojien sisään. Vararengas olisi myös tuota 245/70R16 kokoa...
Suurin syy miksi edes harkitsen 225/75R16:sta on, että valmistajan mukaan tuo on suurin koko, jonka kanssa saa käyttää lumiketjuja, ja mitä joltakin palstoilta lueskelin niin tuossa voi olla jotain perääkin - leveämmillä renkailla ketjut on turhan lähellä iskareita. Tuskinpa niille ketjuille tulee omassa käytössä tarvetta, mutta ainahan se on silti mukava tietää, että pystyy tarvittaessa parantamaan etenemiskykyä huomattavasti. Toinen asia, joka puhuu LT2:n puolesta on, että lienevät vahvempaa tekoa, vaikka onpa tuossa SUV8:ssakin olevinaan jotain vahvistuksia.

Mutta tosiaan, jos joltakulta löytyy apuja tähän jahkailuun, niin kiitokset.

Viimeksi muokannut kumitassu : 10.11.2014 19:35
Vastaa lainaten
  #48  
Vanha 11.11.2014, 08:03
Vorokki Vorokki ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 21.05.12
Sijainti: Kuopio
Viestit: 15
Perusasetus

Hakkapeliitta LT2 on oikea vastaus. Täksi talveksi hommasin Hodarin alle ensimmäiset oikeat talvirenkaat. Aikaisemmat A/T ja M/T nastavirityksillä ja ilman, mutta enää en näitä harkitsekaan. Minulla kokona LT2:set 235/85/16 .
Vastaa lainaten
  #49  
Vanha 11.11.2014, 09:24
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.072
Perusasetus

Kyllä Hakkis 8:ssa on varmasti parempi pito kun yhtään tiellä mennään ja pehmeempi runkoinen, joten mukavampi.

Enemmän se Grandi on henkilöauto kuin paku/kevytkuorkki, johon nuo LT:t tehty.
Vastaa lainaten
  #50  
Vanha 11.11.2014, 13:41
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.016
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Kyllä Hakkis 8:ssa on varmasti parempi pito kun yhtään tiellä mennään ja pehmeempi runkoinen, joten mukavampi.

Enemmän se Grandi on henkilöauto kuin paku/kevytkuorkki, johon nuo LT:t tehty.
Itseä kanssa kiinnostaa mitä eroa käytännössä on SUV 8:silla ja LT2:lla.
http://www.nokianrenkaat.fi/talviren...eliitta-8-suv/

Yksi huomionarvoinen asia on, että LT2:sta on vaikka se 235/85/16". Jos se on samantapainen mitä mulla vanhempi versio, niin rengas tuntuu tykkäävän painosta eikä kulu paljoa kyvyessä autossa.

SUV 8:sit taas tuppaa olemaan leveämpiä jos haluaisi yhtä korkean saati sitten korkeamman. SUV 8:sissa ehkä potentiaalisin profiili on 70. Se antaa mielikuvan, että kyseessä olisi enempi maantieajo ominaisuuksia painottava rengas.

Ketjujen asenteluun tuo 235/85/16" taas tuntus aika fiksulta.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostettu Nastarengas 215/80r15 1kpl JEO O/M/V Renkaat ja vanteet 4 21.10.2013 15:58
Myyty Myynnissä nastarengas kierros! lomamaa O/M/V Renkaat ja vanteet 1 01.09.2013 15:24
Myydään 265/75x15 Nastarengas/vannepaketti Tikru75 O/M/V Renkaat ja vanteet 6 03.09.2011 08:52
V:VW golf maasturiin tai VOLVO 740 maasturiin mehtämörö O/M/V Ajoneuvot 5 08.11.2006 16:30
O: 1-2 kpl. 31" nastarengas Jeeper O/M/V Muut 6 26.12.2004 10:43


Sivu luotu: 19:37 (GMT +2).