Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Nastarengas maasturiin? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=126836)

ahku 21.08.2014 09:53

Nastarengas maasturiin?
 
Mitäs rinkuloita raati suosittelee Land Cruiser kdj-120. 17" vanteelle.

Timo_L 21.08.2014 10:15

Kannattanee vielä vähän tarkentaa, onko nyt hakusessa kapeahko rengas tiekäyttöön maantiekuviolla, vaiko nastoitettava maastorengas millä pärjää myös muualla?

Katurenkailla ei tee metsässä oikein mitään (ilman ketjuja ainakaan, ja silti saa varoa kaikkea pikkukiviä ja käpyjä isompaa), ja toisaalta kaikki maastokelpoiset renkaat on tiellä aina liukkaampia kuin oikea talvirengas. Osa AT- kuvioisista renkaista on nastoitettuna kuitenkin varsin kelpoja, yksi työkaveri nastoitti uuden Hiluxin alle 285/ 75 R16- kokoiset GY Duratracit, ja sanoi että pito pakkautuneella nuoskalumella ja jäällä oli lähes samaa tasoa tavallisten nastarenkaiden kanssa, ja syvemmässä hangessa ei ollut mitään ongelmia. MT- kuvioiset nastoilla on vähän niin ja näin, hieman lisää pitoa jäällä/ nuoskassa, muuten ne on pääsääntöisesti todella liukkaat verrattuna talvirenkaisiin. Syvässä lumessa ja pakkaskelilla toki pärjää hienosti.

Nerd-O 21.08.2014 11:21

Yhden talven on tullut MT renkailla ajeltua ja onhan ne ihan helvetin liukkaat. Eikä AT renkaat kyllä sen parempia ole. Mutta kuten yllä lukee niin normi nastarenkaalla ei taas paljon mitään tee tuolla metsän puolella, mutta se on taas varmaan paras rengas maantielle.

Itse aattelin ainakin ajella nykyisillä alla olevilla AT renkailla niin pitkään kunnes on jäätä/lunta. Talveksi on ihan nastoitetut Hakkapeliitat niin niillä pärjää hyvin talven.

rattimies 21.08.2014 11:30

Omien kokemusten perusteella, jos oikeasti tarkoitus pääasiassa ajaa talvella maantietä ja toisinaan poiketa umpihankeen tai muuten syvään lumeen ja maastoon niin hanki jotku oikeat talvirenkaat nastoilla + näihin sopivat lumiketjut joka nurkkaan. Ja unohda kaikki M/T taikka A/T renkaat!

Täällä varmasti puolustellaan noita ns. maastokuvioituja renkaita, mutta ovat kyllä aivan hirveitä ajaa polanteisella ja jäisellä tiellä!!! Työni ohessa ajelen enimmäkseen Eteläisen Suomen alueella, mutta toisinaan myös pohjoisessakin talvisin ja talvessa kilsoja kertyy parhaimmillaan 30tkm/v. kun pitää päästä huoltokohteisiin, joissa teitä ei juuri aurata. Tällöin oikeat talvirenkaat + ketjut on mun valinta. Mitään järkeä sutia niillä mutarenkailla.

Menee ketjuilla aivan sairaan syvässä hangessa, jos vain pohjasta ei jää kantamaan... ja sitte kun niillä jumissa niin tarviit sitä vinssiä:)

Ja renkaina ollu esim. 265/75 taikka 235/85 cooper discoverer sekä nokian hakkapeliittaa, joissa kunnolla lamellikuviota ja nastaa.

Ja mitä leveempi rengas, sitä paremmin kantaa, mutta toisaalta liian leveässä renkaassa ei riitä pintapaine maantiellä -> liponen myös nastoilla.

Kokeillu ja ajanu olen myös mm. BF AT, MT, sekä Insa Turboa, eikä enää IKINÄ noita taikka vastaavia alla talvikeliin. Turha on liukastella maanteillä ja pelätä tai jopa aiheuttaa vahinkoja. Ittes saat tapattaa, mutta muille tielläliikkujille ei vaaraa aiheuteta typerillä valinnoilla.

Tää siis mun näkemys.

Tietty homma eri jos pyörit vaan pikkuteillä jossain lähimaastoissa..

Timo_L 21.08.2014 11:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O (Viesti 1154131)
Eikä AT renkaat kyllä sen parempia ole.

Kyllä niista osa on todella hyviäkin, ja nimenomaan tuosta Wrangler Duratrac:istä on kuulunut lähes poikkeuksetta pelkkää hyvää - nastoitettuna (on valmiit nastareiät) pitäisi olla hyvä talvikumi. Itsellekin pitäisi ko. kumit ostaa. Tottakai on oikeata talvirengasta liukkaampi, mutta Duratrack on pehmeää seosta ja aika hyvin myös lamellia. Joskus noita kaverin auton renkaita hypistelin parkkihallissa, eikä niistä huonoa kuvaa jäänyt. Se mitä perässä ajoin, niin takaveto päälläkin näytti tiellä pärjäävän oikein hyvin.


Jos taas koittaa ajaa vaikkapa BFG AT:llä, niin paskempaa talvikumia saa hakemalla hakea. Kivikova rengas, kuvio täysin paska ja pito on ihan nolla. Oman kokemuksen mukaan jopa BFG MT KM2 on parempi talvirengas kuin BFG:n AT samankokoisena :D

Tuomo 21.08.2014 12:05

Nokian Hakkapeliitta LT2. Tiellä erinomainen, ja menee umpihangessakin hyvin.

Jos oikeat talvirenkaat pitää painavaan maasturiin ostaa niin ite en muuta edes harkitse.
Nim. 14 talvea milloin milläkin AT/MT/TSL renkailla luistelleena ostin toissa talvena uudet 285/75-16 Nokialaiset ja edelleenkin ihmetyttää minkä takia on pitänyt pelleillä M+S renkailla.
Kilsoja n. 40t vuoteen ja ajelen paljon louhos/tietyömailla.

2x4WD 21.08.2014 14:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tuomo (Viesti 1154143)
Nokian Hakkapeliitta LT2. Tiellä erinomainen, ja menee umpihangessakin hyvin.

Jos oikeat talvirenkaat pitää painavaan maasturiin ostaa niin ite en muuta edes harkitse.
Nim. 14 talvea milloin milläkin AT/MT/TSL renkailla luistelleena ostin toissa talvena uudet 285/75-16 Nokialaiset ja edelleenkin ihmetyttää minkä takia on pitänyt pelleillä M+S renkailla.
Kilsoja n. 40t vuoteen ja ajelen paljon louhos/tietyömailla.

On tullut juu liukasteltua parinkymmen vuoden talvina erilaisilla AT yms renkailla nastoilla tai ilman. Jossain vaiheessa tuli Hakkapeliitta LT sen jälkeen Hakkapeliitta LT ja näillä mennään vielä tämä tuleva talvi sitten katseet käännetään johonkin ja saattaa olla että valinta on Hakkapeliitta LT2. Sen verran helppoa ajoa on noilla ollu. Tietty riippuu siitä mitä sillä autollasi teet.

2x4WD 21.08.2014 14:33

1 Liiteet
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1154136)
Kyllä niista osa on todella hyviäkin, ja nimenomaan tuosta Wrangler Duratrac:istä on kuulunut lähes poikkeuksetta pelkkää hyvää

Vaikuttaa mielenkiintoiselta... Tirerack.comin mukaan myös

PH75 21.08.2014 15:10

Kokeilehan Nokian hakkapeliitta LT2 235/80R17 koossa. Muutaman sentin korkeampi, kuin alkuperäinen, mutta tuskin siitä haittaa on.

Häänrik 21.08.2014 15:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja rattimies (Viesti 1154135)
Omien kokemusten perusteella, jos oikeasti tarkoitus pääasiassa ajaa talvella maantietä ja toisinaan poiketa umpihankeen tai muuten syvään lumeen ja maastoon niin hanki jotku oikeat talvirenkaat nastoilla + näihin sopivat lumiketjut joka nurkkaan. Ja unohda kaikki M/T taikka A/T renkaat!


Tietty homma eri jos pyörit vaan pikkuteillä jossain lähimaastoissa..

Samaa mieltä, vaikka itse luistelenkin kesät talvet samoilla pyörillä. Mutiaisilla pärjää hienosti jos ei oo kiire mihinkään ja ajaa super ennakoivasti ja himmailee jo kaukaa jos näkyy lapsukaisia. Mut jos ajelee niinku henkilöautolla niin ehdottomasti hakkapeliitat, puree ku tauti

Ponssekuski 21.08.2014 15:57

LT2 hakkapeliitat alle vaan. Yhden talven kokemus noista, eikä tule enää mieleenkään laittaa mutiaisia talveksi.. vaikka kunnon nastoilla olivatkin.

JiiPee 21.08.2014 20:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O (Viesti 1154131)
Mutta kuten yllä lukee niin normi nastarenkaalla ei taas paljon mitään tee tuolla metsän puolella, mutta se on taas varmaan paras rengas maantielle

Normi nastarenkaalla kulkee siellä metäsn puolella monesti paljon paremmin kuin jollakin AT/MT-renkaalla. Näitä on tullut verrattua talvella viikonloppuisin metsätöihin ajaessa. Viimeinen kilometri on ollut auraamatonta vanhaa koneuraa, osin omien aiempien käyntien polanteella, osin hangessa. Muut kulkijat on olleet liikkeellä jalkaisin tai hiihtäen. Muuten en näistä mitään tiedä.

kzj 21.08.2014 20:33

Nokian Hakkapeliitta 7 SUV
(nyt löytyy myös 8 SUV, hinta?)

Alkuperäiskoossa 265/65-17,
Jos korkeampaa haluaa, niin myös 265/70-17 löytyy.


Varmasti paras nastarengas tuohon vehkeeseen: ajettavuus, pito, mukavuus.

Ja menee umpihankeenkin sen ennenkuin jää mahastaan kiinni.

Kaupan päälle hakkaturva. (toimii, on testattu :D )

Tuo siis vakioon vehkeeseen, jos rakennettu offipeli, varmaan jotain muuta..

PunisherFIN 21.08.2014 20:37

joku hakka7 tms, tuo LT2 vaikuttaa mielenkiintoselta, koska ny tulevana talvena itellä hiukan raskaampi auto alla (patrol) kun edellinen terrano ja siinä oli nordman4 235/65 R17 ja sitten aiempana talvena hakka5 samassa rengaskoossa. menee vitosella sen verran hyvin hangessa, että saa murrokset poikki jos perseilee, joten eppäilen, että mutikka ois yhtään parempi "kokonaiskäyttösenä" :D patukkaan taidan hommata tosiaan nuo LT2, koska nykyset hakka7 on puolipintaset..

-MaTTi- 21.08.2014 20:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1154136)
Kyllä niista osa on todella hyviäkin, ja nimenomaan tuosta Wrangler Duratrac:istä on kuulunut lähes poikkeuksetta pelkkää hyvää - nastoitettuna (on valmiit nastareiät) pitäisi olla hyvä talvikumi. Itsellekin pitäisi ko. kumit ostaa. Tottakai on oikeata talvirengasta liukkaampi, mutta Duratrack on pehmeää seosta ja aika hyvin myös lamellia.

Kyl näi o. Oon ajellu parit (kesät ja) talvet Duratraceilla ja yllättävän hyvät on ilman nastojakin.
Ihan rennosti ilman turhaa jännitystä ja tsemppaamista on pärjännyt "pääkallokeleilläkin", ei oikein minkäänlaisia tilanteita oo ollut. Hyvin pitkälti samalla lailla on saanut ajella mitä aiemmat talvet Kumhon KC11:lla pakunastoilla piikitettynä. Katotaan nyt miten pitää kolmannen talven kun pinnasta on jo muutama milli lähtenyt ja särmät pyöristyny.

Kokemusta on myös mm. BFG:n All-Terrainista, Cooper STT:stä ja S/T:stä ja Hakkapeliitta LT:stä. Alltsikka oli liukas, mutta ennakoiden ajellen meni pari talvee, Cuupperit liian liukkaita ainakin ilman nastoja ja Hakkikset (265) oli yllättävän liukkaat 4Runnerin alla taannoin (satasen vauhdista suti kaasulla nelosella jos tie jäässä), jäi vähän huono maku niistä.

kzj 21.08.2014 21:01

Duratrackeista ei kokemusta,

LT minusta turhan jäykkä 120 sarjaan, varmaan paremmin pelaa esim 100 sarjan cruiserissa tai muussa painavammassa pelissä.

Kumho KC11 pakunastoilla, ei voi kyllä edes samalla viikolla puhua kuin 7 SUV.
(pito, ajettavuus)


On tullut ajettua vanhemmalla kalustolla kytkettävällä nelivedolla kesärenkaan näköisillä vanhoilla M+S renkailla, joiden jälkeen uusilla BFG AllTerraineilla tuntui auto pysähtyvän lumella kuin seinään!
Mutta kyllä talviajon mukavuus ja stressi on eri tasolla jatkuvalla nelivedolla ja kunnon nastakumeilla.

Omia mielipiteitä, niitähän tässä haettiin, ei kiveen hakattuja totuuksia.. :rolleyes:

Hailuks 21.08.2014 21:28

Kyllä itekki sillä linjalla täälä pohjosessa että oikiat nastarenkaat alle vain..ite en ainakaan jaksa enään yhtään pelleillä tuola liikenteessä. Nuissa pakuissa ja hiluxeissa ollu nyt hakka lt ja suv:t alla..huoletonta ajoa. Hyvinpä on lumessaki kulkenu siihen asti ku maavara loppuu.

Ippe69 21.08.2014 21:56

Mulla oli viime talven hiacen alla BF:n Mud Terrainit kevytkuorkin nastoilla varustettuna ja ihan yllätyin miten hyvin ne toimii talvella. Pitoa oli hyvin joka kelillä, eikä pahemmin vedellyt urissa. Isot nastat pitävät todella hyvin jäisellä tiellä, mikä yleensä on tuon tyyppisillä renkailla suurin ongelma. Lumellahan nuo on ihan ok ilman nastojakin. Kilometrejä tuli kuiten useita tuhansia, joten käyttökokemusta kerkisi tulla monenlaisesta kelistä ja melkein pelkästään takavedolla ajelin. Vauhti pysyi kyllä alle satasen, että aika hissukseen liikuin, johtuen kylläkin hiacen moottorin tehovajauksesta, eikä siitä että renkaan ominaisuudet olisi loppuneet. En väitä, etteikö hakkapeliitta olisi tienpäällä parempi, mutta ainakin minun käyttöön valitsen ehdottomasti nastoitetut MT:t.

PunisherFIN 22.08.2014 05:53

kantsis tuota talavirengasta valitessa muistoo auton paine ja renkaan leveys, eli millasen pintapaineen saa aikaan.. jossaki omamassaltaan reilusti alle 2000kg vehkeessä (terrano, runneri, hiluxi, yms) varsin joku 235 on ehottomasti max leveys, vaikka kuinka näyttää paskalle ko kapiat renkaat.. sit isommissa voi joku 265-285 jne pelittää hyvinki, tai sitten ei :D hankkii oikeella ET:llä vanteet ni saa kaaren ns täyteen ja on sporttinen kapeemmallaki kuviolla :)

ahku 22.08.2014 06:07

Maantieajoo varten, joten perus nastapallot laitetaan alle. Pari talvee on luisteltu
Ilman nastoja. Yokohama geolandar at/s 012 on nyt alla. Kiitos vastauksista. Kai
Nokiaa laitetaan alle.

tekniikkamies 22.08.2014 07:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1154352)
kantsis tuota talavirengasta valitessa muistoo auton paine ja renkaan leveys, eli millasen pintapaineen saa aikaan.. jossaki omamassaltaan reilusti alle 2000kg vehkeessä (terrano, runneri, hiluxi, yms) varsin joku 235 on ehottomasti max leveys, vaikka kuinka näyttää paskalle ko kapiat renkaat.. sit isommissa voi joku 265-285 jne pelittää hyvinki, tai sitten ei :D hankkii oikeella ET:llä vanteet ni saa kaaren ns täyteen ja on sporttinen kapeemmallaki kuviolla :)

Mulla vanhempi versio Hakkapeliitta LT:tä 235/85/16 koossa kesti niin hyvin talviajoa, että pinta ei paljoa hävinnyt mutta pito rupesi huononemaan muutamas vuodes. Nyt se on ilman nastoja kesärenkaana ja kestänyt kesälläkin ihan hyvin.

Yhdeksi vaihtoehdoksi on ilmaantunut myös SUV 8:si, mutta ne on e enempi leveämpiä ja matalemmalla profiililla. Nyt en ole varma kumpi on parempi LT2 vai SUV 8:si?

PunisherFIN 22.08.2014 08:22

en oo ihe koittanu LT:tä viellä omien alla talvinakkina, ko ollu sen verran kevyet ajokit (terrano) ja siinä toimii tuollanen SUV rengas loistavasti, tosin nokialaisen nopeen pidon huononemisen oon huomannu itekin, miun käytössä talvikiekot on ns yhen talven renkaat :( kesänakeilla ajaa sitten sen puolitoista kesää tjsp..

tekniikkamies 22.08.2014 08:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1154383)
en oo ihe koittanu LT:tä viellä omien alla talvinakkina, ko ollu sen verran kevyet ajokit (terrano) ja siinä toimii tuollanen SUV rengas loistavasti, tosin nokialaisen nopeen pidon huononemisen oon huomannu itekin, miun käytössä talvikiekot on ns yhen talven renkaat :( kesänakeilla ajaa sitten sen puolitoista kesää tjsp..

Vaikka ainakin vanhemmasta LT:ssä huononi pito kevyessä Hiluxissa ennen kuin rengas kerkis paljon kuluu, pidän rengasta jopa hyvänä kun sehän tosiaan kesti aika hyvin ja siitä on iloa vielä kauan nastat poistettuna.

Rengas on kuitenkin pari tonnia painavassa autossa vähän raskastekoisen jötkäleen tuntuinen, siksi mietin onko tämä rengasuutuus ehkä taloudellisempi ajaa ja mukavampi vaiko onko seuraavaksi hankittava LT2:nen.

http://www.nokianrenkaat.fi/talviren...eliitta-8-suv/
Siinä on jotain aramid vahvennusta.

Huono puoli näissä uusissa renkaissa on kun pitäs ehkä samalla kasvattaa vannekokoa 17":seen jotta myös jatkossa saisi korkeita renkaita. Sillon tulis varmaan 265/70/17".

Ex_inkkari 22.08.2014 08:53

Itse en ole lähtenyt nastapuolelle, mutiainen oli ihan hirveää pashaa mutta insan AT kuviolla pärjäsi ihan mainiosti. Juu ei vedä vertoja nastoille, mutta näin laiskalle kaverille ok ratkaisu.

Ponssekuski 22.08.2014 09:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1154352)
kantsis tuota talavirengasta valitessa muistoo auton paine ja renkaan leveys, eli millasen pintapaineen saa aikaan.. jossaki omamassaltaan reilusti alle 2000kg vehkeessä (terrano, runneri, hiluxi, yms) varsin joku 235 on ehottomasti max leveys, vaikka kuinka näyttää paskalle ko kapiat renkaat.. sit isommissa voi joku 265-285 jne pelittää hyvinki, tai sitten ei :D hankkii oikeella ET:llä vanteet ni saa kaaren ns täyteen ja on sporttinen kapeemmallaki kuviolla :)


Hommasin kinkykäppiin 285 leveet LT2:set. Voisivat vähän kapoisemmatkin olla, mut toisaalta onhan tuossa painoakin sen 2150-2200kg :p Mut tuossa leveydessä on varmasti kovasti vaikutusta pitoon ja toisaalta, meneväthän nuo kapeat renkaat pakkaslumeen kuin pizzaleikkurit :D


Sivu luotu: 00:00 (GMT +2).