Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 06.11.2013, 23:06
Janne_ Janne_ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.03.13
Sijainti: Satakunta
Viestit: 108
Perusasetus

HJ61 etu ja takaperien huolto


Vaihtotakaperä tuli tapsalta hommattua tuohon omaan hj61:seen jossa on kytkettävä lukko, niin tulee nyt kitkalukollinen.

Etuperät onkin kivenalla, saako näihin mistään osia että saisi korjattua,laakerit yms?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 06.11.2013, 23:16
hj 60/61:n Avatar
hj 60/61 hj 60/61 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.01.12
Sijainti: Ruupanperä
Viestit: 2.681
Perusasetus

http://tamgears.com

Tuolta ostelin itse ainakin laakerit...
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 06.11.2013, 23:22
Janne_ Janne_ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.03.13
Sijainti: Satakunta
Viestit: 108
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hj 60/61 Näytä viesti
http://tamgears.com

Tuolta ostelin itse ainakin laakerit...
Kiitosta, tuolta katselinkin. näytti vaan takaperään saavan laakereita vai kattoinko väärin? etuperässä puolenkierrosta klappia pinionin laipasta kun pyörittää...ed. omistaja ajanut kuivana kun napatiivisteet vuotanut etuperäöljyt pihalle...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 07.11.2013, 19:00
Janne_ Janne_ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.03.13
Sijainti: Satakunta
Viestit: 108
Perusasetus

tietääkö kukaan?

semmonenkin tuli mieleen että kai noissa kaikissa hj61:sen takaperissä on samat välitykset?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 07.11.2013, 19:13
tapsa4x4:n Avatar
tapsa4x4 tapsa4x4 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.02.03
Sijainti: lahti/hollola, Finland.
Viestit: 9.816
Perusasetus

Hj 60 ja 61 on aina 3.7 perä välitys. Etu ja taka perä samanlaisia käy suoraan ristiin, myös lokoton ja lukollinen perä menee suoraan ristiin,kardaanin laippa jako on eri monesti.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 08.11.2013, 14:24
nalle00:n Avatar
nalle00 nalle00 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 07.01.12
Sijainti: Kemi
Viestit: 661
Perusasetus

lukotonta banjoa vaan joutuu vähän lukonkohalta laikkaamaan jos sinne lukollisen murikan laittaa
__________________
Tatsuni on mun ratsuni
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 08.11.2013, 18:51
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Etu- ja takaperämurikka ovat identtiset, siis samat laakerit yms. käy ristiin.

Välitys sopii myos kitkalukollisesta/vapaasta murikasta, kardaanilaippa voi olla eri.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 08.11.2013, 18:58
samppas samppas ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 10.08.09
Sijainti: Helsinki
Viestit: 338
Perusasetus

Pinionin akselin laakereissa on eroja, tarvikelaakerit eivät ole samanlaisia kuin tojon koyot ja kuulopuheiden mukaan hajoavat nopeasti.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 08.11.2013, 19:37
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja samppas Näytä viesti
Pinionin akselin laakereissa on eroja, tarvikelaakerit eivät ole samanlaisia kuin tojon koyot ja kuulopuheiden mukaan hajoavat nopeasti.
Siis alkuperäiset laakerit on samat sekä Etu- että Takaperässä.

Ja tarvikelaakerit eivät välttämättä kestä yhtähyvin, kuin alkuperäiset.
Ja varsinkin kun laakereita myydään ulkomittojen mukaan!
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 08.11.2013, 21:31
TeuvoSlam TeuvoSlam ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 07.03.12
Sijainti: S-taipale
Viestit: 75
Perusasetus

Mulla ois nyt seurtaavanlainen probleema.
Auto siis hj60 ja siinä kitkalukollinen tai lukoton taka-akseli.
Sitten irrallaan 61:sen lukko akseli, tää lukko akseli huonossa kunnossa. Eli jousien tallat läpimädät ym. ja jarrut aivan romut. Onnistuuko laittaa tuo lukkomurikka+vetarit tohon lukottomaan akseliin? Jos ymmärsin oikein niin pienellä viilailulla sopis??

Ja meinasin tilata Tamgearsilta tiivisteitä ja stefoja noihin akseleihin, etu sekä taka, ja muuta roipetta, niin saako sieltä silkkaa made in china paskaa, laatua, vai toimivaa mader in china tavaraa?
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 08.11.2013, 23:02
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja TeuvoSlam Näytä viesti
Mulla ois nyt seurtaavanlainen probleema.
Auto siis hj60 ja siinä kitkalukollinen tai lukoton taka-akseli.
Sitten irrallaan 61:sen lukko akseli, tää lukko akseli huonossa kunnossa. Eli jousien tallat läpimädät ym. ja jarrut aivan romut. Onnistuuko laittaa tuo lukkomurikka+vetarit tohon lukottomaan akseliin? Jos ymmärsin oikein niin pienellä viilailulla sopis??

Ja meinasin tilata Tamgearsilta tiivisteitä ja stefoja noihin akseleihin, etu sekä taka, ja muuta roipetta, niin saako sieltä silkkaa made in china paskaa, laatua, vai toimivaa mader in china tavaraa?
Laakerit perän laakerit ovat olleet (mitä minä olen tilannut) ns. merkkilaakereita, stefat ovat mielestäni keskikastia (milner:n stefat täyttä paskaa, ainakin osa) mutta jos ei viimmeisiä euroja kehissä, niin marmoritiskiltä saa vielä laadukkaampaa yhdellä poikkeuksella; näissä yli 25v autoissa on etuvetoakseli kuluneet (yleensä) urille, että kannattaa ostaa esim. tamgearsilta tuo ns. hdj-80 tyyppinen stefa, siis tuo kalliimpi versio "kuluneelle akselille, keskittävä".
Toinen asia mihin kiinnittäisin huomiota, on etuakselin olkalaakerit, siis ne kartiorullalaakerit (30303) ne täytyy olla juuri nuo alkuperäisenkaltaiset, siis rullien kulmat pitää olla oikeat. (oliko oikea tyyppi 30303D?, siis ulkokoolin sisäreikä on noin 10mm? pienempi kuin k.o koolin ulkohalkaisija) ja jos viimmeisistä euroista kyse, niin ylemmäksi laakeriksi käy tuo halvempikin..

Ja ainakin HDJ-80 etuvetonivelen pronssiholkit MINÄ oastan Toyotalta, toki hj/bj on pelittänyt noilla tamgearsin puslillakin.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 09.11.2013, 09:52
oziolli oziolli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 28.02.12
Sijainti: Canberra, Australia
Viestit: 128
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tapsa4x4 Näytä viesti
Hj 60 ja 61 on aina 3.7 perä välitys. Etu ja taka perä samanlaisia käy suoraan ristiin, myös lokoton ja lukollinen perä menee suoraan ristiin,kardaanin laippa jako on eri monesti.
Landcruiser 60-sarjassa peravalitys voi olla joko 3.7 tai 4.1 riippuen siita, onko 4- tai 5-nopeuksinen vaihdelaatikko tai automaatti.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 09.11.2013, 10:32
nalle00:n Avatar
nalle00 nalle00 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 07.01.12
Sijainti: Kemi
Viestit: 661
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja TeuvoSlam Näytä viesti
Mulla ois nyt seurtaavanlainen probleema.
Auto siis hj60 ja siinä kitkalukollinen tai lukoton taka-akseli.
Sitten irrallaan 61:sen lukko akseli, tää lukko akseli huonossa kunnossa. Eli jousien tallat läpimädät ym. ja jarrut aivan romut. Onnistuuko laittaa tuo lukkomurikka+vetarit tohon lukottomaan akseliin? Jos ymmärsin oikein niin pienellä viilailulla sopis??

Ja meinasin tilata Tamgearsilta tiivisteitä ja stefoja noihin akseleihin, etu sekä taka, ja muuta roipetta, niin saako sieltä silkkaa made in china paskaa, laatua, vai toimivaa mader in china tavaraa?
Kyllä sopii kun vaihdat vaan lukonpuoleisen vetarin pitkäbooriseen. ja banjoa viilaa lukon kohdalta. tuohon malliin

__________________
Tatsuni on mun ratsuni
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 23.11.2013, 12:32
TeuvoSlam TeuvoSlam ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 07.03.12
Sijainti: S-taipale
Viestit: 75
Perusasetus

Entäs onnistuuko 6kymppisen etu akseliin laittamaan 61 lukkomurikan samoilla pikku viilailuilla mitä tarvii takapäähän??
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 23.11.2013, 13:02
IironSika:n Avatar
IironSika IironSika ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 15.05.03
Sijainti: Hollola, Finland.
Viestit: 2.384
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja oziolli Näytä viesti
Landcruiser 60-sarjassa peravalitys voi olla joko 3.7 tai 4.1 riippuen siita, onko 4- tai 5-nopeuksinen vaihdelaatikko tai automaatti.
Suomeen ei ole ikinä tuotu FJ-60/62:sta, eikä automaatti-60:stä maahantuojan toimesta ja kaikissa Suomeen tuoduissa 60-sarjalaisissa on 3.7 perävälitykset. Joten muut välitysvaihtoehdot lienee melko marginaalinen ilmiö Suomessa.
__________________
Sika ajaa Possulla
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 24.11.2013, 01:42
nalle00:n Avatar
nalle00 nalle00 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 07.01.12
Sijainti: Kemi
Viestit: 661
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja TeuvoSlam Näytä viesti
Entäs onnistuuko 6kymppisen etu akseliin laittamaan 61 lukkomurikan samoilla pikku viilailuilla mitä tarvii takapäähän??
Onnistuu samat säänöt pätee etu ja taka skseliin lukon puoleinen vetari pitää vaihtaa ja banjoa viilata jos siinä ei ole tota lukon koloa valmiina. Tuo yllä oleva kuva on etuaksleista
__________________
Tatsuni on mun ratsuni
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään Toyota HJ61 taka ja HDJ etu murikat+muuta toyota akseli ryönää... Maajussi O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 6 23.04.2013 08:57
Myyty hj61 etu lehtijouset pesix O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 04.10.2011 16:21
"o" hj61 etu lehti pakat ja maski jk79 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 7 24.11.2007 10:48
"o" hj61 etu lehti pakat ja hyväkuntoinen maski jk79 O/M/V Renkaat ja vanteet 3 05.09.2007 20:22
O:LJ:n etu akseli,etu jakarit ja etu panhard Maajussi O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 18.12.2006 21:45


Sivu luotu: 10:04 (GMT +2).