Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   HJ61 etu ja takaperien huolto (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=117053)

Janne_ 06.11.2013 23:06

HJ61 etu ja takaperien huolto
 
Vaihtotakaperä tuli tapsalta hommattua tuohon omaan hj61:seen jossa on kytkettävä lukko, niin tulee nyt kitkalukollinen.

Etuperät onkin kivenalla, saako näihin mistään osia että saisi korjattua,laakerit yms?

hj 60/61 06.11.2013 23:16

http://tamgears.com

Tuolta ostelin itse ainakin laakerit...

Janne_ 06.11.2013 23:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hj 60/61 (Viesti 1063048)
http://tamgears.com

Tuolta ostelin itse ainakin laakerit...

Kiitosta, tuolta katselinkin. näytti vaan takaperään saavan laakereita vai kattoinko väärin? etuperässä puolenkierrosta klappia pinionin laipasta kun pyörittää...ed. omistaja ajanut kuivana kun napatiivisteet vuotanut etuperäöljyt pihalle...

Janne_ 07.11.2013 19:00

tietääkö kukaan?

semmonenkin tuli mieleen että kai noissa kaikissa hj61:sen takaperissä on samat välitykset?

tapsa4x4 07.11.2013 19:13

Hj 60 ja 61 on aina 3.7 perä välitys. Etu ja taka perä samanlaisia käy suoraan ristiin, myös lokoton ja lukollinen perä menee suoraan ristiin,kardaanin laippa jako on eri monesti.

nalle00 08.11.2013 14:24

lukotonta banjoa vaan joutuu vähän lukonkohalta laikkaamaan jos sinne lukollisen murikan laittaa

BJ-40/76 08.11.2013 18:51

Etu- ja takaperämurikka ovat identtiset, siis samat laakerit yms. käy ristiin.

Välitys sopii myos kitkalukollisesta/vapaasta murikasta, kardaanilaippa voi olla eri.

samppas 08.11.2013 18:58

Pinionin akselin laakereissa on eroja, tarvikelaakerit eivät ole samanlaisia kuin tojon koyot ja kuulopuheiden mukaan hajoavat nopeasti.

BJ-40/76 08.11.2013 19:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja samppas (Viesti 1063659)
Pinionin akselin laakereissa on eroja, tarvikelaakerit eivät ole samanlaisia kuin tojon koyot ja kuulopuheiden mukaan hajoavat nopeasti.

Siis alkuperäiset laakerit on samat sekä Etu- että Takaperässä.

Ja tarvikelaakerit eivät välttämättä kestä yhtähyvin, kuin alkuperäiset.
Ja varsinkin kun laakereita myydään ulkomittojen mukaan!

TeuvoSlam 08.11.2013 21:31

Mulla ois nyt seurtaavanlainen probleema.
Auto siis hj60 ja siinä kitkalukollinen tai lukoton taka-akseli.
Sitten irrallaan 61:sen lukko akseli, tää lukko akseli huonossa kunnossa. Eli jousien tallat läpimädät ym. ja jarrut aivan romut. Onnistuuko laittaa tuo lukkomurikka+vetarit tohon lukottomaan akseliin? Jos ymmärsin oikein niin pienellä viilailulla sopis??

Ja meinasin tilata Tamgearsilta tiivisteitä ja stefoja noihin akseleihin, etu sekä taka, ja muuta roipetta, niin saako sieltä silkkaa made in china paskaa, laatua, vai toimivaa mader in china tavaraa?

BJ-40/76 08.11.2013 23:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja TeuvoSlam (Viesti 1063753)
Mulla ois nyt seurtaavanlainen probleema.
Auto siis hj60 ja siinä kitkalukollinen tai lukoton taka-akseli.
Sitten irrallaan 61:sen lukko akseli, tää lukko akseli huonossa kunnossa. Eli jousien tallat läpimädät ym. ja jarrut aivan romut. Onnistuuko laittaa tuo lukkomurikka+vetarit tohon lukottomaan akseliin? Jos ymmärsin oikein niin pienellä viilailulla sopis??

Ja meinasin tilata Tamgearsilta tiivisteitä ja stefoja noihin akseleihin, etu sekä taka, ja muuta roipetta, niin saako sieltä silkkaa made in china paskaa, laatua, vai toimivaa mader in china tavaraa?

Laakerit perän laakerit ovat olleet (mitä minä olen tilannut) ns. merkkilaakereita, stefat ovat mielestäni keskikastia (milner:n stefat täyttä paskaa, ainakin osa) mutta jos ei viimmeisiä euroja kehissä, niin marmoritiskiltä saa vielä laadukkaampaa yhdellä poikkeuksella; näissä yli 25v autoissa on etuvetoakseli kuluneet (yleensä) urille, että kannattaa ostaa esim. tamgearsilta tuo ns. hdj-80 tyyppinen stefa, siis tuo kalliimpi versio "kuluneelle akselille, keskittävä".
Toinen asia mihin kiinnittäisin huomiota, on etuakselin olkalaakerit, siis ne kartiorullalaakerit (30303) ne täytyy olla juuri nuo alkuperäisenkaltaiset, siis rullien kulmat pitää olla oikeat. (oliko oikea tyyppi 30303D?, siis ulkokoolin sisäreikä on noin 10mm? pienempi kuin k.o koolin ulkohalkaisija) ja jos viimmeisistä euroista kyse, niin ylemmäksi laakeriksi käy tuo halvempikin..

Ja ainakin HDJ-80 etuvetonivelen pronssiholkit MINÄ oastan Toyotalta, toki hj/bj on pelittänyt noilla tamgearsin puslillakin.

oziolli 09.11.2013 09:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tapsa4x4 (Viesti 1063329)
Hj 60 ja 61 on aina 3.7 perä välitys. Etu ja taka perä samanlaisia käy suoraan ristiin, myös lokoton ja lukollinen perä menee suoraan ristiin,kardaanin laippa jako on eri monesti.

Landcruiser 60-sarjassa peravalitys voi olla joko 3.7 tai 4.1 riippuen siita, onko 4- tai 5-nopeuksinen vaihdelaatikko tai automaatti.

nalle00 09.11.2013 10:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja TeuvoSlam (Viesti 1063753)
Mulla ois nyt seurtaavanlainen probleema.
Auto siis hj60 ja siinä kitkalukollinen tai lukoton taka-akseli.
Sitten irrallaan 61:sen lukko akseli, tää lukko akseli huonossa kunnossa. Eli jousien tallat läpimädät ym. ja jarrut aivan romut. Onnistuuko laittaa tuo lukkomurikka+vetarit tohon lukottomaan akseliin? Jos ymmärsin oikein niin pienellä viilailulla sopis??

Ja meinasin tilata Tamgearsilta tiivisteitä ja stefoja noihin akseleihin, etu sekä taka, ja muuta roipetta, niin saako sieltä silkkaa made in china paskaa, laatua, vai toimivaa mader in china tavaraa?

Kyllä sopii kun vaihdat vaan lukonpuoleisen vetarin pitkäbooriseen. ja banjoa viilaa lukon kohdalta. tuohon malliin

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=133727

TeuvoSlam 23.11.2013 12:32

Entäs onnistuuko 6kymppisen etu akseliin laittamaan 61 lukkomurikan samoilla pikku viilailuilla mitä tarvii takapäähän??

IironSika 23.11.2013 13:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja oziolli (Viesti 1063864)
Landcruiser 60-sarjassa peravalitys voi olla joko 3.7 tai 4.1 riippuen siita, onko 4- tai 5-nopeuksinen vaihdelaatikko tai automaatti.

Suomeen ei ole ikinä tuotu FJ-60/62:sta, eikä automaatti-60:stä maahantuojan toimesta ja kaikissa Suomeen tuoduissa 60-sarjalaisissa on 3.7 perävälitykset. Joten muut välitysvaihtoehdot lienee melko marginaalinen ilmiö Suomessa. ;)

nalle00 24.11.2013 01:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja TeuvoSlam (Viesti 1069772)
Entäs onnistuuko 6kymppisen etu akseliin laittamaan 61 lukkomurikan samoilla pikku viilailuilla mitä tarvii takapäähän??

Onnistuu samat säänöt pätee etu ja taka skseliin lukon puoleinen vetari pitää vaihtaa ja banjoa viilata jos siinä ei ole tota lukon koloa valmiina. Tuo yllä oleva kuva on etuaksleista


Sivu luotu: 16:23 (GMT +2).