Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 31.08.2013, 21:28
4WD 4WD ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 06.09.04
Sijainti: Lounais-Suomi, Finland.
Viestit: 434
Perusasetus

Kestääkö tavallinen o-rengas (NBR70sh) jarrunestettä?


sopiiko tavallinen o-rengas jarrunesteelle?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 31.08.2013, 21:57
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

oiskos tuolla viisautta:

http://www.masinistit.com/viewtopic....843fc6034acb2c


lainaus em. linkistä NBR kumista:

NITRIILIKUMIT

Akryyli-Nitriili Butadieeni (NBR)
Yleisesti käytetty nimi Nitriilikumi , soveltuu ennen kaikkea käytettäväksi moottoriöljyissä sekä erilaisten hydraulisten öljyjen yhteydessä. Sopii hyvin käytettäväksi myös erilaisten voiteluaineitten, bensiinin ja muiden alifaattisten hiilivetyjen, happojen ja emäksisten aineiden yhteydessä. Nitriilikumilla on hyvät mekaaniset ominaisuudet ja se kestää hyvin kulutusta. Lämpötilan käyttöväli -25°C - +120°C (joissakin tapauksissa jopa -40°C asti) takaa tälle kumityypille laajan soveltuvuuden
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 31.08.2013, 22:04
Tomppaa_ Tomppaa_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 21.09.11
Sijainti: Tuusula
Viestit: 992
Perusasetus

Harvoin kuitenkaan öljyä kestävät kumit kestää jäähdytys/jarrunestettä. Samoin jos jarrusatulan/jäähdytysjärjestelmän kumeihin pääsee öljyä ni tulee semmosta tahmasta löllöä kumia.

Eli uskaltasin väittää että nitrilli ei ole sitä mitä haet.
__________________
Teoria on sitä että kaikki tiedetään mutta mikään ei toimi
Käytäntö on sitä että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi!
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 31.08.2013, 22:14
4WD 4WD ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 06.09.04
Sijainti: Lounais-Suomi, Finland.
Viestit: 434
Perusasetus

Kiitos vastauksista, pitää sitten käydä liikkeessä tilaamassa o-renkaat muusta materiaalista.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 31.08.2013, 22:22
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

lienee hiukan vaikutusta jarrunesteelläkin, eikö vanhemmat ollu glykolipohjaisia, ja nämä uudemmat DOT 5 jne ... silikonipohjaisia, eli aika ystävällisiä kumiosille
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 31.08.2013, 22:23
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

siis mihin tarvit tuota "tusina-" o-rengasta?


Jos se on jossain tiivisteenä, siis nimenomaan paikassa, missä mikään ei liiku, nin tuo "jarrunesteessä turpuva o-rengas-" toimii suht hyvin tiivisteenä.
turpuu mitä turpuu, ja tila täynnä: ei vuoda/turvu enempää!

Mutta jos yhtään joku pinta liikkuu, niin jumii/jauhautuu parissa päivässä.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 31.08.2013, 22:27
Krisse:n Avatar
Krisse Krisse ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 22.03.09
Sijainti: Kotka
Viestit: 1.105
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
eikö vanhemmat ollu glykolipohjaisia, ja nämä uudemmat DOT 5 jne ... silikonipohjaisia, eli aika ystävällisiä kumiosille
5 on silikonipohjasta eikä sovi vanhoihin systeemeihin. Muut menee sekaisin, myös 5.1 eikä aiheuta ongelmia.
__________________
Paskaa tavaraa, huonoa palvelua ja kuitintonta varaosakauppaa tarjoaa rannikkogroup.fi
(perustelut: http://tinyurl.com/gmyvk6f)

wonk.sytes.net/76s/
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 31.08.2013, 22:35
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Ja sitten pitää pitää erillään "perinteinen" ja nämä uudemmat!


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
lienee hiukan vaikutusta jarrunesteelläkin, eikö vanhemmat ollu glykolipohjaisia, ja nämä uudemmat DOT 5 jne ... silikonipohjaisia, eli aika ystävällisiä kumiosille
Jos tuota silikonipohjaista, oliko 5.mikä? kaataa vanhaan kunnon ensimmäisen polven ABS jarruihin, niin silloin kaikki kumi osat on liipaisimella.
Menee puuroksi, mutta mitä muuta ongelmia?

Ja jos tekee toisin päin, siis dot 4 kaataa sekaan, niin remonttia!

p.s milloin tuo uudempi silikoni? neste tuli noihin maastureihin?
Siis minulla ei tietoa kertokoon jo joku tietää

Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 31.08.2013 22:39 Perustelu: siis 5.1 on yhteensopiva dot 4. copy krisse
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 31.08.2013, 22:48
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Ei nyt liity suoraan tiivisteisiin, mutta nesteisiin. DOT 5 on silikonipohjainen neste ja ainoa sellainen. Jostain käsittämättömästä syystä DOT 5.1 on glykolipohkainen ja 5 ja 5.1 EIVÄT siis ole sekoituskelpoisia! esim. DOT 4 ja 5.1taas sitten ovat.

DOT 5 nestettä on melkoisen harvoissa vehkeissä käytössä. Itse en tiedä kuin Harrikat parinkymmenen vuoden ajalta ja niissäkin ihan uusimmissa taitaa taas olla glykolipohjaiset nesteet.

Tiivisteet kyllä kestävät kestävät tyypillisesti kumpaakin, mutta ei sekoitettuna.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 31.08.2013, 23:25
Tomppaa_ Tomppaa_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 21.09.11
Sijainti: Tuusula
Viestit: 992
Perusasetus

Eikös tota Dot vitosta käytetä lähinnä kilpavehkeissä paremman lämmönkestonsa takia. Prätkäpuolella stunttimiehet ja sitte rallikuskit jne.
__________________
Teoria on sitä että kaikki tiedetään mutta mikään ei toimi
Käytäntö on sitä että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi!
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 01.09.2013, 00:07
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
Ei nyt liity suoraan tiivisteisiin, mutta nesteisiin. DOT 5 on silikonipohjainen neste ja ainoa sellainen. Jostain käsittämättömästä syystä DOT 5.1 on glykolipohkainen ja 5 ja 5.1 EIVÄT siis ole sekoituskelpoisia! esim. DOT 4 ja 5.1taas sitten ovat.

DOT 5 nestettä on melkoisen harvoissa vehkeissä käytössä. Itse en tiedä kuin Harrikat parinkymmenen vuoden ajalta ja niissäkin ihan uusimmissa taitaa taas olla glykolipohjaiset nesteet.
Sisun SM sarjan kytkinneste on DOT5 silikoni. Kelkassa olen käyttänyt itse kun ei kiehu.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 01.09.2013, 08:12
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
Ei nyt liity suoraan tiivisteisiin, mutta nesteisiin. DOT 5 on silikonipohjainen neste ja ainoa sellainen. Jostain käsittämättömästä syystä DOT 5.1 on glykolipohkainen ja 5 ja 5.1 EIVÄT siis ole sekoituskelpoisia! esim. DOT 4 ja 5.1taas sitten ovat.

DOT 5 nestettä on melkoisen harvoissa vehkeissä käytössä. Itse en tiedä kuin Harrikat parinkymmenen vuoden ajalta ja niissäkin ihan uusimmissa taitaa taas olla glykolipohjaiset nesteet.

Tiivisteet kyllä kestävät kestävät tyypillisesti kumpaakin, mutta ei sekoitettuna.

tämä oli hyvä täsmennys - itekin olin siinä uskossa että 5 ja 5.1 ois samaa sukua vaan eipä oo uskot ennenkään paljon hyvää antaneet
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
uusi akku, tavallinen vai agm? allu-85 Tekniikka & Jutustelu 3 19.01.2013 15:22
Mistä Hiluxiin tavallinen etukardaani ? karisa Tekniikka & Jutustelu 1 14.12.2011 21:46
Kestääkö? p.alm Tekniikka & Jutustelu 2 06.01.2010 01:10
Bilteman akut - huoltovapaa, vai tavallinen. Tekniikka & Jutustelu 27 03.04.2008 09:34
Kulutusteräs / "tavallinen" pee Tekniikka & Jutustelu 23 27.01.2008 22:08


Sivu luotu: 07:02 (GMT +2).