Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Kestääkö tavallinen o-rengas (NBR70sh) jarrunestettä? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=114406)

4WD 31.08.2013 21:28

Kestääkö tavallinen o-rengas (NBR70sh) jarrunestettä?
 
sopiiko tavallinen o-rengas jarrunesteelle?

pee 31.08.2013 21:57

oiskos tuolla viisautta:

http://www.masinistit.com/viewtopic....843fc6034acb2c


lainaus em. linkistä NBR kumista:

NITRIILIKUMIT

Akryyli-Nitriili Butadieeni (NBR)
Yleisesti käytetty nimi Nitriilikumi , soveltuu ennen kaikkea käytettäväksi moottoriöljyissä sekä erilaisten hydraulisten öljyjen yhteydessä. Sopii hyvin käytettäväksi myös erilaisten voiteluaineitten, bensiinin ja muiden alifaattisten hiilivetyjen, happojen ja emäksisten aineiden yhteydessä. Nitriilikumilla on hyvät mekaaniset ominaisuudet ja se kestää hyvin kulutusta. Lämpötilan käyttöväli -25°C - +120°C (joissakin tapauksissa jopa -40°C asti) takaa tälle kumityypille laajan soveltuvuuden

Tomppaa_ 31.08.2013 22:04

Harvoin kuitenkaan öljyä kestävät kumit kestää jäähdytys/jarrunestettä. Samoin jos jarrusatulan/jäähdytysjärjestelmän kumeihin pääsee öljyä ni tulee semmosta tahmasta löllöä kumia.

Eli uskaltasin väittää että nitrilli ei ole sitä mitä haet.

4WD 31.08.2013 22:14

Kiitos vastauksista, pitää sitten käydä liikkeessä tilaamassa o-renkaat muusta materiaalista.

pee 31.08.2013 22:22

lienee hiukan vaikutusta jarrunesteelläkin, eikö vanhemmat ollu glykolipohjaisia, ja nämä uudemmat DOT 5 jne ... silikonipohjaisia, eli aika ystävällisiä kumiosille

BJ-40/76 31.08.2013 22:23

siis mihin tarvit tuota "tusina-" o-rengasta?
 
Jos se on jossain tiivisteenä, siis nimenomaan paikassa, missä mikään ei liiku, nin tuo "jarrunesteessä turpuva o-rengas-" toimii suht hyvin tiivisteenä.
turpuu mitä turpuu, ja tila täynnä: ei vuoda/turvu enempää!

Mutta jos yhtään joku pinta liikkuu, niin jumii/jauhautuu parissa päivässä.

Krisse 31.08.2013 22:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1038967)
eikö vanhemmat ollu glykolipohjaisia, ja nämä uudemmat DOT 5 jne ... silikonipohjaisia, eli aika ystävällisiä kumiosille

5 on silikonipohjasta eikä sovi vanhoihin systeemeihin. Muut menee sekaisin, myös 5.1 eikä aiheuta ongelmia.

BJ-40/76 31.08.2013 22:35

Ja sitten pitää pitää erillään "perinteinen" ja nämä uudemmat!
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1038967)
lienee hiukan vaikutusta jarrunesteelläkin, eikö vanhemmat ollu glykolipohjaisia, ja nämä uudemmat DOT 5 jne ... silikonipohjaisia, eli aika ystävällisiä kumiosille

Jos tuota silikonipohjaista, oliko 5.mikä? kaataa vanhaan kunnon ensimmäisen polven ABS jarruihin, niin silloin kaikki kumi osat on liipaisimella.
Menee puuroksi, mutta mitä muuta ongelmia?

Ja jos tekee toisin päin, siis dot 4 kaataa sekaan, niin remonttia!

p.s milloin tuo uudempi silikoni? neste tuli noihin maastureihin?
Siis minulla ei tietoa:( kertokoon jo joku tietää

vmt 31.08.2013 22:48

Ei nyt liity suoraan tiivisteisiin, mutta nesteisiin. DOT 5 on silikonipohjainen neste ja ainoa sellainen. Jostain käsittämättömästä syystä DOT 5.1 on glykolipohkainen ja 5 ja 5.1 EIVÄT siis ole sekoituskelpoisia! esim. DOT 4 ja 5.1taas sitten ovat.

DOT 5 nestettä on melkoisen harvoissa vehkeissä käytössä. Itse en tiedä kuin Harrikat parinkymmenen vuoden ajalta ja niissäkin ihan uusimmissa taitaa taas olla glykolipohjaiset nesteet.

Tiivisteet kyllä kestävät kestävät tyypillisesti kumpaakin, mutta ei sekoitettuna.

Tomppaa_ 31.08.2013 23:25

Eikös tota Dot vitosta käytetä lähinnä kilpavehkeissä paremman lämmönkestonsa takia. Prätkäpuolella stunttimiehet ja sitte rallikuskit jne.

Jappi 01.09.2013 00:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vmt (Viesti 1038982)
Ei nyt liity suoraan tiivisteisiin, mutta nesteisiin. DOT 5 on silikonipohjainen neste ja ainoa sellainen. Jostain käsittämättömästä syystä DOT 5.1 on glykolipohkainen ja 5 ja 5.1 EIVÄT siis ole sekoituskelpoisia! esim. DOT 4 ja 5.1taas sitten ovat.

DOT 5 nestettä on melkoisen harvoissa vehkeissä käytössä. Itse en tiedä kuin Harrikat parinkymmenen vuoden ajalta ja niissäkin ihan uusimmissa taitaa taas olla glykolipohjaiset nesteet.

Sisun SM sarjan kytkinneste on DOT5 silikoni. Kelkassa olen käyttänyt itse kun ei kiehu.

pee 01.09.2013 08:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vmt (Viesti 1038982)
Ei nyt liity suoraan tiivisteisiin, mutta nesteisiin. DOT 5 on silikonipohjainen neste ja ainoa sellainen. Jostain käsittämättömästä syystä DOT 5.1 on glykolipohkainen ja 5 ja 5.1 EIVÄT siis ole sekoituskelpoisia! esim. DOT 4 ja 5.1taas sitten ovat.

DOT 5 nestettä on melkoisen harvoissa vehkeissä käytössä. Itse en tiedä kuin Harrikat parinkymmenen vuoden ajalta ja niissäkin ihan uusimmissa taitaa taas olla glykolipohjaiset nesteet.

Tiivisteet kyllä kestävät kestävät tyypillisesti kumpaakin, mutta ei sekoitettuna.


tämä oli hyvä täsmennys - itekin olin siinä uskossa että 5 ja 5.1 ois samaa sukua vaan eipä oo uskot ennenkään paljon hyvää antaneet


Sivu luotu: 17:40 (GMT +2).