![]() |
Kestääkö tavallinen o-rengas (NBR70sh) jarrunestettä?
sopiiko tavallinen o-rengas jarrunesteelle?
|
oiskos tuolla viisautta:
http://www.masinistit.com/viewtopic....843fc6034acb2c lainaus em. linkistä NBR kumista: NITRIILIKUMIT Akryyli-Nitriili Butadieeni (NBR) Yleisesti käytetty nimi Nitriilikumi , soveltuu ennen kaikkea käytettäväksi moottoriöljyissä sekä erilaisten hydraulisten öljyjen yhteydessä. Sopii hyvin käytettäväksi myös erilaisten voiteluaineitten, bensiinin ja muiden alifaattisten hiilivetyjen, happojen ja emäksisten aineiden yhteydessä. Nitriilikumilla on hyvät mekaaniset ominaisuudet ja se kestää hyvin kulutusta. Lämpötilan käyttöväli -25°C - +120°C (joissakin tapauksissa jopa -40°C asti) takaa tälle kumityypille laajan soveltuvuuden |
Harvoin kuitenkaan öljyä kestävät kumit kestää jäähdytys/jarrunestettä. Samoin jos jarrusatulan/jäähdytysjärjestelmän kumeihin pääsee öljyä ni tulee semmosta tahmasta löllöä kumia.
Eli uskaltasin väittää että nitrilli ei ole sitä mitä haet. |
Kiitos vastauksista, pitää sitten käydä liikkeessä tilaamassa o-renkaat muusta materiaalista.
|
lienee hiukan vaikutusta jarrunesteelläkin, eikö vanhemmat ollu glykolipohjaisia, ja nämä uudemmat DOT 5 jne ... silikonipohjaisia, eli aika ystävällisiä kumiosille
|
siis mihin tarvit tuota "tusina-" o-rengasta?
Jos se on jossain tiivisteenä, siis nimenomaan paikassa, missä mikään ei liiku, nin tuo "jarrunesteessä turpuva o-rengas-" toimii suht hyvin tiivisteenä.
turpuu mitä turpuu, ja tila täynnä: ei vuoda/turvu enempää! Mutta jos yhtään joku pinta liikkuu, niin jumii/jauhautuu parissa päivässä. |
Lainaus:
|
Ja sitten pitää pitää erillään "perinteinen" ja nämä uudemmat!
Lainaus:
Menee puuroksi, mutta mitä muuta ongelmia? Ja jos tekee toisin päin, siis dot 4 kaataa sekaan, niin remonttia! p.s milloin tuo uudempi silikoni? neste tuli noihin maastureihin? Siis minulla ei tietoa:( kertokoon jo joku tietää |
Ei nyt liity suoraan tiivisteisiin, mutta nesteisiin. DOT 5 on silikonipohjainen neste ja ainoa sellainen. Jostain käsittämättömästä syystä DOT 5.1 on glykolipohkainen ja 5 ja 5.1 EIVÄT siis ole sekoituskelpoisia! esim. DOT 4 ja 5.1taas sitten ovat.
DOT 5 nestettä on melkoisen harvoissa vehkeissä käytössä. Itse en tiedä kuin Harrikat parinkymmenen vuoden ajalta ja niissäkin ihan uusimmissa taitaa taas olla glykolipohjaiset nesteet. Tiivisteet kyllä kestävät kestävät tyypillisesti kumpaakin, mutta ei sekoitettuna. |
Eikös tota Dot vitosta käytetä lähinnä kilpavehkeissä paremman lämmönkestonsa takia. Prätkäpuolella stunttimiehet ja sitte rallikuskit jne.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
tämä oli hyvä täsmennys - itekin olin siinä uskossa että 5 ja 5.1 ois samaa sukua vaan eipä oo uskot ennenkään paljon hyvää antaneet |
Sivu luotu: 17:40 (GMT +2). |