Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 16.07.2012, 11:51
Killer-Wo:n Avatar
Killer-Wo Killer-Wo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.01.04
Sijainti: Kemi, Finland.
Viestit: 1.652
Perusasetus

Mersun OM605 alavääntö hukassa


No nyt on kaksi reissu heitetty jeepillä jossa OM605.960 turbo moniventtiili kone. Koneessa on ppd:n tekemä 7mm tapeilla oleva ruiskupumppu ja turbona OM606 ahdin. Ruiskupumpusta ennakko säädetty 22 astetta JYKK, eli pumpun tekijän antamiin asetuksiin. Ennakkoa on tullut kokeiltua 24-21 asteen väliltä mutta parannusta ei ole vielä löytynyt.

Eli ongelma on todella heikko alavääntö. Kone lähtee vetämään vasta 2800 rpm jälkeen ja todellinen veto piikki tulee 3000rpm kohdalla ja kiertää sinne 5500rpm asti. Jos pitkällä puolella lähtee normaalisti kytkimen löysäten kone sammuu. Olen kokeillut ajaa siten että sammutin vipu on maksimi asennossa ( tässä pumpussa syötöt säädetään vain sammutin vivun liikerataa muuttamalla) kokoajan mutta väännön puute vaivaa. Kone kyllä lähtee ahtamaan noin 0,3 bar jo 1500rpm kohdalla mutta ei vedä ennenkuin lähellä 3000rpm.

Soittelin jo pumppupajalle ja jotain vinkkiä sain, mutta jos jollain mersu gurulla on vinkkiä miten tämän moottorin saa toimimaan alhaalta.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 16.07.2012, 12:32
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

aika pieneltä kuulostaa ahdot - liekö se kolmelitrasen ahdin vähän iso ? perussyöttöä lissää alas ?
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.07.2012, 13:02
Killer-Wo:n Avatar
Killer-Wo Killer-Wo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.01.04
Sijainti: Kemi, Finland.
Viestit: 1.652
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
aika pieneltä kuulostaa ahdot - liekö se kolmelitrasen ahdin vähän iso ? perussyöttöä lissää alas ?
Siis kyllä ahdot nousee noin 1 kiloon kun kierokset on yli 3000 rpm. Kokeilin ajaa ensimmäisen safaarin siten että morkooli oli pois pelistä eli syötöt oli kokoajan maksimilla. No siitä saatiin vain hyvät hyttys savut aikaiseksi. Eli kun tyhjäkäynniltä löysää kytkimen niin kone tuupertuu täysin. Joutuu lähteä liikkeelle pikku kytkimen luistatuksella tai sitten pikkupuolella. Ja vauhtipyörään on laitettu lisää materiiaalia, 10mm lisälevy kytkinpinnaksi. Eli liikkuvia massoja lisätty. PPD:ltä sain ohjeeksi kokeilla maksimisyötön herkkyyden säätöä, eli takakannen alla on 10mm kannalla oleva ruuvi joka vaikuttaa syötönsäätökaran/tangon liikkeen herkkyyteen. Sitä pitäis illalla kokeilla. Muuten ei tekisi mieli kajota takakannen alle kun on kerran ammattipajassa säädetty kohilleen.

Enpä tiedä vosiko tuo ahdin sitten olla liian suuri. Ylhäällä kun tuntuu olevan vedot kohillaan niin ei viitsisi pienentää kun sitten saattaa tulla lämpöjen kanssa ongelmaa. Onko näihin laitettu vnt-ahtimia menestyksellä??
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 16.07.2012, 13:10
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

nii...

perstunteella, kolmelitrasen ahistin ei kyllä 2.5 litrasessa innostu pyörimään ennekuin "ylhäällä", jos sielläkään... mites siin on hukkaportti ja sen ohjaukset toteutettu ?


ja tuohon tuupertumiseen ois hyvä lääke se "sammumisen esto"
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.07.2012, 13:39
Killer-Wo:n Avatar
Killer-Wo Killer-Wo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.01.04
Sijainti: Kemi, Finland.
Viestit: 1.652
Perusasetus

Vois kyllä kokeilla tuota vakio ahdinta. Mites tuo sammumisen esto toimii. Toimiiko se sen tyhjäkäyntikierrosten säätökellon kautta alipainetta ohjaten vai onko sähköinen pulikka. Olisi tuollainen automaatin sähköpumppukin hyllyssä josta voi osia näpätä.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 16.07.2012, 15:54
JNaukki:n Avatar
JNaukki JNaukki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 07.08.11
Sijainti: Alavieska,suomi
Viestit: 482
Perusasetus

pienempää turboa vaan kehiin,ei tahdo oikeen muut poppakonstit toimia tohon vaivaan...
edit:eikös se sammumisen esto ole tuossa sähköllä...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 16.07.2012, 19:13
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Killer-Wo Näytä viesti
Vois kyllä kokeilla tuota vakio ahdinta. Mites tuo sammumisen esto toimii. Toimiiko se sen tyhjäkäyntikierrosten säätökellon kautta alipainetta ohjaten vai onko sähköinen pulikka. Olisi tuollainen automaatin sähköpumppukin hyllyssä josta voi osia näpätä.

sähkösolenoidi pumpun perässä, joka tuuppaa lisää koittaen vakiinnuttaa kierrokset asetetulle tasolle - ihan ehdoton ja simppeli vehes... muistaaksein ei kyl automaateis oo ollu ...

tarviit:

- ELR releen
- kierroslukutiedon
- koneen lämpötiedon
- mokkulan (solenoidi) pumpun persiiseen

jossain mun Gee topiccissa kytkös ohje, ja tais mennä myös kultapossuGee topicciin


EDIT: postaus nro 33. tuol: http://forums.offipalsta.com/showthr...t=72400&page=2
__________________
- Levannon We(l)ho -

Viimeksi muokannut pee : 16.07.2012 19:17
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 16.07.2012, 19:51
JPK JPK ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 07.07.03
Sijainti: Haarajoki, Tuusula
Viestit: 157
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Killer-Wo Näytä viesti
Vois kyllä kokeilla tuota vakio ahdinta.
En lähtis ahdinta vaihtamaan, mulla mäyriksessä sama kone om605, samalla om606 ahtimella ja hyvin toimii. Ei oo kierroslukumittaria mutta noin arviolta 1200-1500rpm lähtee ahtamaan. Ahdot rajoitettu 0,7bar.
Pumppu mulla on vakio om602:sta.
Pitkällä puolella ykkösellä tyhjäkäynnillä voi nostaa kytkimen normaalin rauhallisesti ylös, eikä sammu.
Eiköhän se vika löydy siitä ppd:n pumpusta tai säädöistä.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
om605.911 BryGgi Tekniikka & Jutustelu 23 29.01.2012 21:30
Isuzu Trooper 2.8 TDIC ja alavääntö täysin hävöksissä Turbo Isuzu Tekniikka & Jutustelu 1 30.10.2011 21:05
Myydään / Vaihdetaan MB 2.5L/20v OM605+automaatti 722.4 mersuana O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 7 23.06.2011 13:08
bronco II 2.9 -88 huono alavääntö? Tekniikka & Jutustelu 7 18.12.2006 21:25
alavääntö LR TD5 koneeseen Tekniikka & Jutustelu 1 11.10.2005 06:51


Sivu luotu: 07:36 (GMT +2).