![]() |
Mersun OM605 alavääntö hukassa
No nyt on kaksi reissu heitetty jeepillä jossa OM605.960 turbo moniventtiili kone. Koneessa on ppd:n tekemä 7mm tapeilla oleva ruiskupumppu ja turbona OM606 ahdin. Ruiskupumpusta ennakko säädetty 22 astetta JYKK, eli pumpun tekijän antamiin asetuksiin. Ennakkoa on tullut kokeiltua 24-21 asteen väliltä mutta parannusta ei ole vielä löytynyt.
Eli ongelma on todella heikko alavääntö. Kone lähtee vetämään vasta 2800 rpm jälkeen ja todellinen veto piikki tulee 3000rpm kohdalla ja kiertää sinne 5500rpm asti. Jos pitkällä puolella lähtee normaalisti kytkimen löysäten kone sammuu. Olen kokeillut ajaa siten että sammutin vipu on maksimi asennossa ( tässä pumpussa syötöt säädetään vain sammutin vivun liikerataa muuttamalla) kokoajan mutta väännön puute vaivaa. Kone kyllä lähtee ahtamaan noin 0,3 bar jo 1500rpm kohdalla mutta ei vedä ennenkuin lähellä 3000rpm. Soittelin jo pumppupajalle ja jotain vinkkiä sain, mutta jos jollain mersu gurulla on vinkkiä miten tämän moottorin saa toimimaan alhaalta. |
aika pieneltä kuulostaa ahdot - liekö se kolmelitrasen ahdin vähän iso ? perussyöttöä lissää alas ?
|
Lainaus:
Enpä tiedä vosiko tuo ahdin sitten olla liian suuri. Ylhäällä kun tuntuu olevan vedot kohillaan niin ei viitsisi pienentää kun sitten saattaa tulla lämpöjen kanssa ongelmaa. Onko näihin laitettu vnt-ahtimia menestyksellä?? |
nii...
perstunteella, kolmelitrasen ahistin ei kyllä 2.5 litrasessa innostu pyörimään ennekuin "ylhäällä", jos sielläkään... mites siin on hukkaportti ja sen ohjaukset toteutettu ? ja tuohon tuupertumiseen ois hyvä lääke se "sammumisen esto" |
Vois kyllä kokeilla tuota vakio ahdinta. Mites tuo sammumisen esto toimii. Toimiiko se sen tyhjäkäyntikierrosten säätökellon kautta alipainetta ohjaten vai onko sähköinen pulikka. Olisi tuollainen automaatin sähköpumppukin hyllyssä josta voi osia näpätä.
|
pienempää turboa vaan kehiin,ei tahdo oikeen muut poppakonstit toimia tohon vaivaan...:(
edit:eikös se sammumisen esto ole tuossa sähköllä... |
mahtuukos sinne joku isompi vauhtipyörä ? ala väännöttömiä on ollu useampi mersunkone mitä olen nähny ja kuullu. eräässä yksilössä isommalla pumpulla varustettu kun stumppaa niin kone ei lähe edes pyörimään heti, vaan pakollinen tupakan mittanen tauko pidettävä niin sitten taas käynistyy.
|
tulleeko mustaa jo ennen ahtoja? eli onko perus syöttöä reilusti? ppd on yks kirosana pumpun tekijäks.
|
Ja...
Lainaus:
Velillä kamppeessa on yllä PPD:n rappaama pumppu, mutta ei siinä ainakaa pahaa sanomista oo, mutta ei kyllä oo ku nelosen pumppu. |
Lainaus:
sähkösolenoidi pumpun perässä, joka tuuppaa lisää koittaen vakiinnuttaa kierrokset asetetulle tasolle - ihan ehdoton ja simppeli vehes... muistaaksein ei kyl automaateis oo ollu ... tarviit: - ELR releen - kierroslukutiedon - koneen lämpötiedon - mokkulan (solenoidi) pumpun persiiseen jossain mun Gee topiccissa kytkös ohje, ja tais mennä myös kultapossuGee topicciin EDIT: postaus nro 33. tuol: http://forums.offipalsta.com/showthr...t=72400&page=2 |
Lainaus:
Pumppu mulla on vakio om602:sta. Pitkällä puolella ykkösellä tyhjäkäynnillä voi nostaa kytkimen normaalin rauhallisesti ylös, eikä sammu. Eiköhän se vika löydy siitä ppd:n pumpusta tai säädöistä. |
OK. Eipä sitten vielä kosketa turboon. Voisin sitten kokeilla tuota pumpun vaihtoa vakioon, jotta osaa jostain lähteä etsimään vikaa. Tuo Peen esittämä sammumisen esto on kyllä kokeilemisen arvoinen. Vaatii vaan tuon kierroslukumittarin anturin. Se kun ei ole paikoillaan ja vauhtipyöräkin taitaa olla 200D:n. Onkohan siinä vastakappale kierrolukumittarille vai onko o anturi sellainen että indusoi jännitettä kun vauhtipyörä pyörii lähellä?? Samoiten tarviin tuon ELR solenoidin.
Oon kyllä ollut hieman ihmeissään tuon alaväännön puutteen kanssa. Tiesin ettei tää kone nyt mikään kaikkein vääntävin ole mutta kohtuus nyt kaikessa. Alkaa tuntuun jo volvon b30 melko pippuriselta myllyltä ;) |
Ei siinä välttämättä mitään vikaa ole mutta jos se on rakennettu räppäily pumpuksi niin säätäjä voi olla jo niin loiva että se aiheuttaa tommosta.
Eti tai pyydä laittamaan siihen jyrkempi säätäjä vaikka jostain agrigaatista niin alkanee pitämään kierrokset. Tai sitten vaan säätämään se pumppu niinkuin haluat sen toimivan. Lainaus:
|
lukee vauhtipuörältä starttikehän hampaita ... lohkossa vois olla sille paikka ...
|
Siis saako kone soppaa pienillä kierroksilla?
siis vaikkapa neloslla ajat tyhjäkäynnillä, ja nilkka suoraksi, niin työntääkö mustaa? Ja tuo pumpun tekijän säätövinkki kannattaa ehdottomasti kokeilla. Voihan olla että pumppuleipuri on pistänyt alakierrosten syötöt niin pienelle tms. että kone ei julkisesti saa ruokaa! ja tavoitteena on mahdollisesti ollut pehmeämpi toiminta. (vois olla soppeli automaatille?) Jos tuo 606 turbo toimii toisessa 605:ssa hyvin, olisi lupa olettaa että tässäkin toimisi. jos tuo 605 20v ja 606 12v, niin vaparina tuossa 605 taitaa olla enemmän voimaa -> virtaa paremmin? Ja tuo, että on 3 litran koneesta, ei voi toimia 2,5 litraisessa, on turhankin paljon yleistetty. Turbo parkahan ei tiedä, minkä kokoisessa koneessa on..... se vaan ottaa pakokaasua vastaan ja ahtaa ilmaa... (noin suurinpiirtein) Itse usutin kaverin laittamaan 1,5 litran koneen turbon 2,8 litran koneeseen, ja tuli parempi kuin tehtaantekemä. |
joo
mulla oli 603 + ppd 7 mm tapit ja aktiivinen ELR Geessä, ja pikkupuolella ykköselllä tyhjäkäynniltä jarrua vasten kun nosti kytkintä tuntu ettei meinaa sammua millään, ja kun lopulta sammui oli tausta mustana ja ahtoputkissa suhis - eli kyllä nyt on asetuksissa vikaa eihän sulla ny ne ahdot karkaa alhaalla johonkin ? onks siinä sielä se alipainehelvetillä ohjattu hukkis ? |
Joo, alasyöttöä vaan lisää.
Sellaista moottoria ei ole olemassakaan mihin 606:sen ahdin on liian iso. Aika huono hyrrä muutenkin, kompura liian iso suhteessa pakopuoleen. Kattokaa pakopesän nieluun miten pieni reikä sielä on. |
Lainaus:
Jos on, niin muistaakseni sillä sai kaasun pohjaan, eli tuossa sinun tapauksessa: kun nostaa kytkintä hitaasti, niin tuo ELR kaasuttaa lisää koko ajan. Mutta kun ryömittää maastossa, ja renkaan eteen sattuu kanto, niin vaste sais olla nopeampikin? ja jos tyhjäkäynnillä nostauttaa kytkimen nopeasti, niin kone nyykähtää? Ulkomuistista: tuo aiemmin mainittu säätö/tai joku toinen säätö tuossa boschin pumpussa "muuttaa" moottorin luonnetta vakiokierroskoneesta vakiotehokoneseen. Siis korostettuna automaattilaatikolla olevat "vakioteho" säädöt miellyttäviä, kone ei ala repimään isommalle siirryttäessä, ja "vakiokierros" säädöt on mukavia manuaalissa, sillä nopeus pysyy vakiona kaasupolkimen ollessa paikallaan (siis korostettuja esimerkkejä) (nykyisessä käyttiksessä; automaatti laatikko, ilman lukkoturbiinia ja tuommoinen "vakioteho" suuntautunut paketti; tasakaasulla varmaan ylämäet 50km/h, ja alamäet 140km/h!; 4wd MB, 606 12v turbo, 722.3? ) Mutta nyt topiikin aloittajalla on ongelmana (käsittääkseni) se, että kaasupoljin lattiassa elämää ei juurikaan ole alle 2800 r, ja ahtopaineita on JO 0,3 1500rpm. -> Minun mielestä vika on pumpun säätöissä, JOS mustaa savua ei tule nilkka suorana koko kierrosalueen;) |
ei oo ELR mikään vakionopeus säädin,kunhan vaan tuuppaa pumppua takaapäin sillain kivan ystävällisesti,
menemättä kuitenkaan pohjaan saakka :eek: ja BJ40/76 lle vielä pikkufiilaus, jos sulla on 606 kone 12 venttiilillä, niin jotain pientä "ohivuotoa" tai tehottomuutta saattaa esiintyä - on nimittäin 50% venttiileistä levossa / puuttuu ... |
Tsekkaa ihan ekana että ahdin on ok, jos vaikka sekin sai vammaa öljynpuutteesta. Mulla tuo paketti väänsi alhaalla ihan kohtuullisesti.
|
Mistään mitään tiiä mutta ainakin 3.3 vapari nissanin dieselissä alaväännön puute aiheutui tosi paskaisesta polttoaine suodattimesta ja viallisesta siirto pumpusta kun ei meinannut tulla ainetta ollenkaa tyhjäkäynnillä.
|
Sitä pumpun herkkyysruuvia vaan pikkasen tiukemmalle.
On sitten herkkä säätöinen että ei kestä paljoa kerrallaan pyöritellä. Sitä voi säätää koneen käydessä niin tuntee heti miten säätö vaikuttaa. Alasyötön määrä ei juurikaan vaikuta tuohon tyhjäkäynnin vääntöön. Jos tuo "herkkyyssäätö" on vähän sekaisin niin tosiaan sammua tupsahtaa jo pienestäkin kuormituksesta. Kyllä ppd osaa pumput tehdä ei se siitä ole kiinni. OM605 moottori ja 606sen ahdin on ihan hyvä kokoonpano. Tuo "ELR" (sähköinen tyhjäkäynnin tasaus) voisi olla rakentamisen arvoinen siis jos pumpussa ei sitä vielä ole. Se osaa lisätä soppaa tyhjäkäynnillä kun koneelle tulee kuormaa. Sen varassa voi mönkiä tyhjäkäynnillä tuolla metsissä ihan hyvin. ELR:n solenoidi painaa juuri sitä "herkkyyssäädön" ruuvia. Jos siinä nykyisessä pumpussa on alipainetoiminen kylmätyhjäkäynnin korotus niin se pitäisi ottaa pois että tuo ELR solenoidi mahtuu paikoilleen. |
Lainaus:
|
tos mun katiskas on om605nen mynän pumpul ja kivimäen billet vauhtipyöräl ja ahtimena on holsetin 40nen super,ja en ole mitään ihmeempiä alavääntö ongelmiin kohdannu, jaksaa hyvin lähteä pikkukierroksillaki liikkeelle,kait siin on enemmän ala vääntöö ku alkuperäses 2lläs..
|
Tietääkö Mika-T mitä tuo herkkyys ruuvi tekee käytännössä. Mina luulin että herkkyys ruuvia väännetään hieman löysemmälle mutta voise olla että sitä pitää kiristää. Mutta tosiaan sitä ei kestä kuulemma vääntää kuin maks 1/4 kierrosta niin vaikutta jo paljon.
|
Sivu luotu: 23:18 (GMT +2). |