![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() jakareilla tehty korkeahko alustaonko se aina nnuin paska ajaa, vai tuntuuko se vaan? eli onkohan mulla jottain vikkaa vikkaa puslissa tms... en kyllä löydä.. Tietysti lyhyt akseliväli ja jakarien isot kulmanmuutokset vaikuttaa akselin asentoon ? nimim. lyhyt, korkea ja kiikkerä. on muuten eksoottisen tuntuinen ajettava.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä. Ajotuntumaan vaikuttaa tottakai myös ohjauskulmat. Negatiivinen Casteri tuo aina uutta hauskuutta ajamiseen.
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
Edessä olka-akselin takakallistuma kannattaa tarkistaa, vaikuttaa paljon ajettavuuteen. Nimimerkillä paska ajettava korotuksen jälkeen.
Edit: samat asiat kahteen kertaan kun kirjoittaminen kävi hitaasti... Viimeksi muokannut Patu925 : 22.04.2012 22:13 Perustelu: ... |
#4
|
||||
|
||||
![]()
joo casterihan oli siis pystyakselin kallistus etupäässä? no se vaikuttaa olevan ok.
mutta tosiaan muuten tuntuu olevan runkoohjattu yms. mittailin tuossa että taka-akseli kyllä vaikuttaa olevan suorassa ainakin runkoon nähden. (toki taitaa olla että kun kapee ja ei siten sovi uriin yms niin nakkoo muutenkin ja jos on mehtäpaineet niin rullailee kumienpäälläkin, parani jonniinverran pelkästään takarenkaitten paineitten nostolla) |
#5
|
||||
|
||||
![]()
iskarit pitää olla kunnossa... läjä oli henkimaailman vehje ajaa kun oli toinen takaiskari sökö..
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Nyt kommentoin ilman kokemusta aiheesta mutta...
...Jos ne jakarit on kovinkin pystyssä niin siitähän tulee "nelipyörä ohjattu" ??? Eli sisään joustossa akselit erkanee toisistaan ja päinvastoin. Ja mutkassa kun ulommat pyörät erkanee ja sisemmät lähenee niin siitähän se rumba alkaakin??? ![]() ![]() ![]() Vai ettäkö mitäkö ettäkö. Jostain täältä luin sille jopa hienon ulkomaan kielisen terminkin vaan en ny enää muista mikä se oli. Tämä kommentti on siis ihan mutu pohjalta.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#7
|
||||
|
||||
![]()
edit: ..tuosta ylläolevasta tuli mieleen, teorian puolella niin tuo ominaisuus että sisäänjoustossa akseliväli lyhenee ja pitenee ulosjoustossa (jos siis korotettu auto jossa tukivarsien akselinpuolen päät on alempana kuin rungon pää), niin sehän sinällään auttaa autoa kääntymään mutkan suuntaan; ulkokaarteessa pidempi akseliväli ja sisäkaarteessa lyhyempi -> taipumus kääntyä sisäkurvin puolelle. Vastaavasti kyllä sitten tekee temppujaan reilummin kallistetulla tiellä, kun repiskan puoli "nojaa" -> tahtoo kääntyä ojan suuntaan. Siihen kun vielä lisää väärän casterin, niin menee aika kiemurteluksi ajaminen
![]() No ainakin bumpsteer ja torque steer, tosin ne on molemmat hitusen eri asioita ![]() Sepä noissa jakari- tukivarsissa ongelma onkin, että ne ei loppupeleissä ole mitenkänä erityisen hyvät ajettavuutta ajatellen, eikä myöskään joustovarojen suhteen ole parhaat mahdolliset jos ei kikkaile rungon pään kiinnitysten ja puslien kanssa. Toimii auttavasti maastureissa kun muutenkin ovat paskoja ajaa, mutta nelilinkki kyllä ihan oikeasti toimii silti paremmin niin tiellä kuin metsässä. Toki on myös monimutkaisempi ja vaatii enemmän tilaa alustassa. Jos vielä jotain jakarivarsista haukutaan, niin niillä ei ole juurikaan anti-squat ominaisuuksia, eli taas kerran pidemmillä joustovaroilla helposti käy niin että keula nousee kiihdyttäessä ja perse laskee, ja toisaalta samaa käy myös jyrkissä nousuissa. Jarruttaessa/ jyrkässä alamäessä käy vastaavasti toisinpäin. Nelilinkillä nuokin ominaisuudet voidaan mitoittaa halutuiksi. Eri asia sitten on se, että paljonko ko. jakarien tai nelilinkkien ominaisuudet auttaa tai häiritsee itse kutakin. Molemmilla systeemeillä saadaan hyviä ja huonoja autoja ajaa tiellä, ja molemmilla saadaan hyvin ja huonosti metsässä eteneviä laitteita. Noi alustahommat on niin monesta asiasta kiinni, että jos haluaa yhdistää edes auttavasti hyvät maantieominaisuudet ja hyvän metsäkäytöksen, niin saa jo tosissaan miettiä miten asiat toteuttaa.. ..täähän nyt taas on vain minun mielipiteeni, joku muu varmaan ajattelee toisin ![]() edit2: toki siis nelilinkkialustassakin jonkin verran vaihtelee akselin sijainti sivusta katsottuna, mutta riippuen varsien pituuksista, kulmista, yms. niin se on parhaimmillaan liki olematonta, varsinkin jakareihin verrattuna. Pitkillä joustoilla olevissa autoissa jakarien tai tiettyjen nelilinkkien akselin ohjausominaisuuden huomaa perhanan selkeästi. Sitäkin voidaan sitten käyttää avuksi tai voi olla haittaa, riippuen millä lailla asiaa tarkastellaan ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 23.04.2012 16:07 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan kaupat tehty saa poistaa | Kankku | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 02.07.2009 20:14 |
M: hj:n vakio alusta! mitsu L200 vakio alusta + | ALPO | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 9 | 07.02.2007 10:38 |
LJstä avo tai pickup? Nyt on tehty | KössiKenguru | Tekniikka & Jutustelu | 17 | 26.11.2006 19:52 |
3b:hen tehty turbo? | Tekniikka & Jutustelu | 25 | 30.09.2006 18:35 |