Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.11.2011, 17:32
TeaM-PKR:n Avatar
TeaM-PKR TeaM-PKR ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 11.05.10
Sijainti: Viitasaari
Viestit: 401
Perusasetus

Katsastuksen valvonnasta


Viisaat kertokaa....

Onko olemassa ns "hylkyprosenttia" että tietty määrä autoista ei voi mennä katsastuksesta lävitse ekalla kerralla?

Mikä taho ja millä tavalla valvoo katsastusmiehen ratkaisuja katsastuksessa? (esim pomppaako jostakin viasta vai katsooko läpi sormien ilmiselvää estettä saada leima autoon)

Askarruttaa kun välillä ollaan asemalla lauhkeita kuin lampaat ja välillä ollaan niitä mitä pojilla roikkuu yleensä jalkovälissä...

__________________
Jos se on Toyota, sen voi korjata
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 10.11.2011, 18:03
pasi1:n Avatar
pasi1 pasi1 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 09.10.06
Sijainti: hamina, Finland.
Viestit: 893
Perusasetus

hylkäyssyitä on aika erikoisia mistä en ole kuullutkaan esim. kaverin emäntä meni katsastamaan golf 1.4 bensakoneella -01. Katsastuksessa ei ollut mitään sanomista jarrut päästöt yms. oli ok niin lopuksi katsuri kirjoittaa kynällä paperiin moottorista kuuluu sivuääni. HYLÄTTY kuukausi ajoaikaa naikkonen oli sit kysynyt että miten se vaikuttaa katsastukseen niin oli vain tokaissu että ajattele nyt jos auto hajoaa tienpäällä ja sit oli vielä kysynyt että mikä tässä on vikana että mitä pitää korjata niin katsuri sanoi en tiedä. kaverin mukaan ei siitä mitään kummempaa ääntä ollut kuulunut kaveri ei kyllä ole autoista paljon perillä vaikka joku sivuääni oliskin kuulunut. En tiedä miten asia on edennyt mutta itse en ainakaan olis tuota hyväksynyt varmaan helppo kusettaa jotain naista kun tulee autoa katsastamaan.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 10.11.2011, 18:12
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.255
Perusasetus

Kai sitä jokainen on joskus jorma ottassa duunissa ollunnaa...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 10.11.2011, 18:15
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

Helpommin taitavat katsurit saada noottia jos tulee liian iso hylkyprosentti.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 10.11.2011, 18:30
Nuhapumppu:n Avatar
Nuhapumppu Nuhapumppu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.08.10
Sijainti: MUHOS
Viestit: 1.777
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bluevan Näytä viesti
Helpommin taitavat katsurit saada noottia jos tulee liian iso hylkyprosentti.
Useammin kuullut kyllä että liian pieni hylkyprosentti on aiheuttanut kyselyitä. Mutta kyllähän niillä on vissiin joku tavoite minkä verran päästetään läpi ja minkä verran hylätään. Muutaman kerran kuullut aika hullujakin hylkäys syitä,naapurilla hylättiin auto liian suurien pakoäänien takia,autohan oli leimattu monta vuotta samalla putkella. Sanoi vain vaihtaneensa vaimentimen niin oli katsurikin sanonut että nytpä on paljon hiljaisempi Tosin ei enää sen jälkeen ole A-Rahastuksella käynyt.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 10.11.2011, 20:00
osilpi osilpi ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 24.01.05
Sijainti: Sipoo
Viestit: 565
Perusasetus

Trafi valvoo valtakunnallisia keskiarvoja. Niistä jos asema tahi yksittäinen katsuri poikkeaa jompaan kumpaan suuntaan liikaa, saa asema selvityspyynnön. Samoin, jos aseman sisäiset erot liian suuret -> selvityspyyntö.

Luonnollista on, että jos joku katsuri katsoo lähinnä uusia autoja ja toinen mielellään vanhoja autoja, niin erojahan siitä syntyy väkisinkin.
Tai toisella konttorilla käy lähinnä työsuhdeautoilijoita ja toisella niitä, jotka juoksevat ainoastaan halvimman hinnan perässä. Helppo arvata, kummat autot keskimäärin paremmassa kunnossa.
__________________
-Toyota Camry 2.4 2002
-Toyota Landcruiser HJ60 12H-T 1982
-Citroen Jumpy pikkubussi 2.0 HDi 165 automaatti 2014
-Case 1840 3.9 Cummins -liukuohjattu 1999
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 10.11.2011, 20:08
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Näillä ohjeilla mennään toistaiseksi: http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0CAB6...uperusteet.pdf

Ensi vuonna kaiketi päivittyy...

Tässä Trafin esitelmää aiheesta:
Lainaus:
Katsastuksen valvonnassa katsastustoiminnan laadun arvioinnin sekä katsastuksen valvonnan kohdentamisen työkaluina käytetään toimipaikalla katsastetuista ajoneuvoista tallennettuja vikatietoja (ensimmäisellä katsastuskerralla hylättyjen ajoneuvojen prosentuaalinen osuus ja katsastuksessa havaittujen vikojen kokonaismäärät sekä yksittäisissä tarkastuskohteissa havaittujen vikojen määrät). Näitä prosenttilukuja verrataan mm. yleiseen valtakunnalliseen tasoon ja muihin alueella toimiviin katsastustoimipaikkoihin.

Ensimmäisellä katsastuskerralla hylättyjen ajoneuvojen prosentuaalinen osuus on hyvä katsastusalan karkea yleismittari, joka kuvaa yleistä yhdenvertaisuustasoa katsastuspäätöksissä kun tarkasteltavana on koko valtakunta taikka jokin paikkakunta.

Prosenttilukuja verrattaessa ja mahdollisia poikkeamia arvioitaessa on otettava huomioon katsastuksissa havaittujen vikojen määriin sekä ensimmäisellä katsastuskerralla hylättyjen ajoneuvojen prosentuaalisiin osuuksiin mahdollisesti vaikuttavat tekijät joita ovat mm. katsastustoimipaikan toimintatapa (katsastuksien suorittaminen aikavarusjärjestelmällä, katsastuksien suorittaminen ns. drive- in periaatteella), katsastukseen esitettyjen ajoneuvojen keski-ikä, alueellisten korjaamopalveluiden saatavuus, alueelliset sää olot (esim. pohjoisin Suomi), katsastusmäärät, katsastuksen hinnoittelu (esim. ilmainen jälkitarkastus), toimipaikan sijainti jne.

Ensimmäisellä katsastuskerralla hylättyjen ajoneuvojen prosentuaalinen osuus ei sellaisenaan kuvaa käytännön työn laatua, arvosteluperusteiden yhtäläistä noudattamista eikä katsastustoiminnan hajontaa riittävässä määrin.

Vikatilastotietojen analysointia ei voida käyttää sellaisenaan katsastusluvista annetun lain mukaisiin toimenpiteisiin ryhdyttäessä vaan toimenpiteet edellyttävät osoituksen siitä, että katsastustoimipaikan vikatilastotiedot poikkeavat perusteettomasti toimipaikalle katsastukseen esitettyjen ajoneuvojen todellisesta kunnosta. Tämän osoittaminen on mahdollista vain suoraan toimipaikan toimintaan kohdistuvalla valvonnalla.

Sen lisäksi, että toimipaikalla ensimmäisellä katsastuskerralla hylättyjen ajoneuvojen prosentuaalisia osuuksia ja katsastuksissa havaittujen vikojen määriä verrataan yleiseen valtakunnalliseen tasoon, on valvontatarkastuksissa verrattu myös toimipaikalla työskentelevien katsastajien ensimmäisellä katsastuskerralla hylkäämien ajonevojen prosentuaalisia osuuksia ja katsastuksissa havaittujen vikojen määriä toisiinsa katsastajien suorittamien katsastuksien tasalaatuisuuden arvioimiseksi.

Mikäli toimipaikalla suoritetuista katsastuksista tallennetuissa vikatilastotiedoissa on havaittavissa poikkeamia (esim. toimipaikan taikka toimipaikalla työskentelevän katsastajan ensimmäisellä katsastuskerralla hylkäämien ajoneuvojen prosentuaalinen osuus poikkeaa merkittävästi yleisestä valtakunnallisesta tasosta) pyritään valvontatarkastuksissa selvittämään poikkeamiin vaikuttavia asioita, joita voivat olla mm. käytännön katsastustyössä käytettäviin tarkastusmenetelmiin liittyvät puutteet, katsastukseen esitetyissä ajoneuvoissa olevien vikojen ja puutteiden kirjaamattomuus/havainnoimattomuus, katsastuspäätösten virheellisyys, toimipaikan oman laadunkehitystyön puutteellisuudet, katsastuksissa havaittujen vikojen ja puutteiden virheellinen arvostelu, katsastukseen esitettyjen mittaustodistusten virheellinen arvostelu tms.
Trafin tavoite on että kaikki asemat pysyisivät -3% -> +7% haarukassa valtakunnan keskitasosta.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 10.11.2011, 20:02
peedro:n Avatar
peedro peedro ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.10.09
Sijainti: itä-suomi
Viestit: 179
Perusasetus

.Paikallisella konttorilla pyrkiivät pitämään jokaisen kats.miehen hylkäysprosentin kutakuinkin samana...Kaveri on katsurina ja tästä kertoili(oli saanut valituksen liian pienestä hylkäysprosentista).[/QUOTE]
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 11.11.2011, 19:45
themarzoman:n Avatar
themarzoman themarzoman ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.09.11
Sijainti: Tampere
Viestit: 44
Perusasetus

Sain kans kerran hylsyn vanhalla mitsulla kun ei ollut ensiapulaukkua ja varoituskolmioo. Pakoputkikaan ei ollut "alkuperäinen". Tuskin alkuperäinen putki kestää alla 25 vuotta . Konttorin vaihto ja leima lappuun.
__________________
- jos et kysy, et voi tietää. Jos tiedät, et osaa kysyä -
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 11.11.2011, 20:17
Pafo:n Avatar
Pafo Pafo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 23.04.04
Sijainti: Forrest Hill, Vaasa, Finland.
Viestit: 1.522
Perusasetus

Tulipa kerran otteeseen että "vinssinaru nähökentässä..." Oisin tietty voinut vaihtaa sokan ja kelaa sitä rummulle mutta...
__________________
ex 4wdwannabe

-= In Lockers We trust! =-

LeijonaEmot RY supporter
http://www.noonansuomi.net/
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 11.11.2011, 20:54
Hailux:n Avatar
Hailux Hailux ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 05.11.05
Sijainti: pudasjärvi
Viestit: 1.522
Wink

onhan näitä tarinoita..jos ei huonoa niin joskus hyvääkin..kerran lähdin berttaa katsastamaan niin olin jo henkisesti valmistautunut pitkään vikalappuun..ja hylkäykseen(omasta mielestä oli laitettavaa)..puslia,niveliä,iskarit..jne...niin elähän mittään sattu just se mulkku koko kylän vihaama katsuri joka aina valittaa jostakin vaikka ei ole aihettakaan..(jos ei mitään löydy niin kyllä se linnunpaska siinä katolla varmasti häiritsee jotenkin ajamista)..aikansa kopisteltuaan toi hyväksytty lapun kouraan...kiitos ja näkemiin..olin aivan pöljänä että mitä helvettiä(olenko piilokamerassa)..oli varmaan saanu pesää pirusti tai sitte lääkitys oli todellakin kohdallaan...no hyvä mieli tuli joka tapauksessa ja bertta sai tuoreen leiman..

toinen reissu oli kun kuplaa menin katsastamaan niin kohdalle sattui joku kiertolainen juuri valmistunut inssi..(ainakin sen oloinen oli)muuta kitisemistä ei löytynyt kuin takavalot(kun ne olivat punaisella lasilla)edellis kerralla inssi sanoi että eihän noissa ole mitään valittamista kun noin vanha auto -69vm...ihan asiallisesti mainitsin että viime kerralla ei ollu valittamista ja sanoin että kysy vaikka siltä joka sen viimeeksi katsasti kun seisoi muutaman metrin päässä ja sen kanssa vielä ennen katsastusta poristiin niitä näitä ja muisti auton...(no johan on helvetti alatko sinä neuvomaan perkele) totesi katsuri isoon ääneen..totesin vaan että heitetäänhän helvettiin tämä homma ja lähden muualle katsastamaan missä ei tarvitte kuunnella vittuilua selvistä asioista...kyl se sit lopuksi leiman nappasi ilman mutinoita..joskus ihmetyttää katsastussetien ajatusten juoksu suuresti!!! mutta kuitenkin suurin osa katsastusreissuista on ollut todella asiallisia ja jos on ollut jotain sanottavaa on sanottu asiallisesti eikä alettu vittuilemaan päin naamaa.
__________________
Pitäiskö palata takaisin,kromit sotkeentuu
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 11.11.2011, 21:17
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.246
Perusasetus

Oma järki.


Paras yleisvinkki mitä keksin on oma järki,sitä ei joskus katsurilla ole. Onhan näitä esimerkkejä,kuten vanhan civicin rengashomma. Ei meinanny katsuri löytää vertailurengasta ltj tiedoista joten vaati muutoskatsastusta,minä totesin että kun hommaan sen paperin että on alunperin saanu 185/60 R14 renkaalla ni sittehän laitat mulle hyväksytyn etkä vaadi muutoskatsastusta? Ukon nikotellessa tuli nuorempi katsuri ja näytti mistä ne tiedot löytyy..Toinen oli kun ei katsuri tajunnu et kun on AKEn luvat ni ei oo erikseen mainintaa vanteesta -44 offsetilla ja ei silti voi hylätä,sanoin että laittaa leiman tai soitetaan akeen,ei ollu katsurin mielestä kivaa. Suurin vääryys on mielestäni se että katsuri voi lähes mielivaltaisesti vaatia mitä ihmeellisempiä tietoja ja tekosyitä ja sä joudut hommaamaan ne etkä saa mitään korvausta turhasta juoksemisesta,sitte ku oot hommannu kalliit liput ja laput ni sit toteaa et hyvä,saat leiman. Mitäs sillon tehdään kun nämä vaatimukset ovat huuhaata,moniko tajuaa soittaaTrafiin ja kysyä mitä tehdään?
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 11.11.2011, 21:49
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
vanhan civicin rengashomma. Ei meinanny katsuri löytää vertailurengasta ltj tiedoista joten vaati muutoskatsastusta,minä totesin että kun hommaan sen paperin että on alunperin saanu 185/60 R14 renkaalla ni sittehän laitat mulle hyväksytyn etkä vaadi muutoskatsastusta? Ukon nikotellessa tuli nuorempi katsuri ja näytti mistä ne tiedot löytyy..
Ei se nyt oikein noinkaan mene. Muutoskatsastusvaatimus menee otekokojen mukaan. Jos ei oo otteella, ja jos vaikka mallisarjasta löytyis mitä, ei ne hyödytä jos ne ei lue otteella. Eli oikeinpäin oli menossa mutta meni lopulta väärin. Kyseessä lienee sivik, jonka otteessa lukenut 155R13 ja alla 195/50R15?

Kaikesta tästä huomaatte varmaan jokainen kuinka onnetonta Trafin kouluttaminen ja tiedottaminen on. Normi määräaikaiskatsastuksia suorittavalle miehelle riittää yks päivä vuodessa jotain yleislöpinää sisältävän täydennyspäivällä istuminen, ei kokeita ei mitään. Tämä siis sen jälkeen kun on joskus ajat sitten käynyt 2 viikon koulutuksen aiheeseen ja läpäissyt silloiset tentit. 80-90-luvulla alalle tulleet eivät ole näitäkään käyneet. Tietysti työpaikalla pitäisi olla sisäinen laadunvalvonta ja koulutus omien palaverien kautta, mutta taso humppaa luvattoman paljon.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 12.11.2011, 09:09
2,4TD 2,4TD ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.09
Sijainti: Pori
Viestit: 853
Perusasetus

Silloin kun alkoi tulemaan noita yksityisä katsastusasemia muuttui palvelu monissa paikoissa ystävälliseksi ja se turha vittuilu jäi oikeastaan pois, noita mulkkuja nyt muutamilla katsastusasemilla nyt toki löytyy.
Nykyään taas on se palvelu jäänyt ja vanha vittuilu tullut takaisin noille asemille.
Vikaakin monesti haetaan oikein väkisin, hyvä kun ohjeita kyselin niin silloinkin sain väärä ohjeistusta 2.lta asemalta coolerin laitosta (-99) pakuun.
Toisella konttorilla tosi fiksu katsuri, kertoi että se on virittämistä ihan itse lukenut nettipalstoja missä noista otetaan yli 200hv pihalle, vaihdellaan pakoputket ja suuttimnet sekä suutiputket isoiksi...
Toinen ja asiallisempi alkoi nauramaan kun tietonikkarille sanoin että ei nyt enään mopoista ole kyse mihin noita vaihtoja tehdään...
Ahtopainemittarin kun näki autossa niin taskulampun kanssa etsi vikoja turbosta, väkisin koitti polkea savuarvoja yli mutta harmikseen ei onnistunut vikoja löytämään...
Yksi yleinen valitus on noiden nykyautojen vilkkujen liian vähäinen keltainen valo mikä todetaan silmämääräisesti (mielivaltaisesti) ja kotona kun noita sitten purkii niin pinnoitteet on tallessa = turha vaihtaa.
Mutta onneksi löytyy asiallisiakin paikkoja ja kannattaa ajella ne jokuset 10.net kilsat.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Katsastuksen jälkeen huomatut viat... Tikru75 Tekniikka & Jutustelu 29 10.02.2014 09:20
Myydään A-katsastuksen 50€ lahjakortti Morjenz O/M/V Muut 0 03.10.2011 13:09
Katsastuksen vikalistasta solihull Tekniikka & Jutustelu 9 12.12.2008 23:40
Katsastuksen ohjeet ja ajoneuvotekniikan tiedottee -MaTTi- Tekniikka & Jutustelu 8 19.08.2005 22:34
katsastuksen laita... ari Tekniikka & Jutustelu 0 16.03.2003 11:11


Sivu luotu: 19:14 (GMT +2).