![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() M+S rengas ja talvi?Neuvokaapas kokeneemmat noviisia jotta pärjääkö fiksusti ajellen tuommoisilla bfg long traileilla suomen talvessa? Auton omapaino 1700 ja tottahan se etenee mutta muidenkin turvallisuutta ajatellen pitäähän sen pysähtyäkin..
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
En voi kun omasta kokemuksesta sanoa että kyllä niillä pärjää jos on ees hitusen keskiverto kuskia enemmän järkeä ja ajatusta mukana. Ajeltu useampana vuotena saharoilla ja vastaavilla m+s renkailla talvet, Ja hyvin on päässyt.
Pito on tottakai huonompi kun hyvällä spikupyörällä mutta tuohon sun kysymykseen vastaten kyllä pärjää jos on edes vähän sitä älliä.
__________________
Neljä pyörää joista suuri osa mustia ja pyöreitä. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Itellä on ollut hj.n alla bfg mud ja allterrain renkaat ja talvella tosi surkeet kumit. kaverin auton alla taas fedima f-mudit piti uskomattoman paljon paremmin kun nämä bfg.t vaikka onkin paljon karkeammat kun tuo bfg.n all terrain.
Suosittelen silti nasta renkaita. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Ostakaa helevetti ne nastarenkaat alle, persaukiset. Kun auto on tiessä neljällä kämmenenkokoisella alalla, kannattaa miettiä oikein tosissaan miten se ala ottaa kiinni tiehen. Minä paasaan tästä asiasta kuin enska konsanaan ja saisi laittaa kieltoon kaikki MT:t ja vastaavat talviaikana. Kyllä ne osan aikaa talvesta jotenkin pelaa mutta on ne oikeasti yllätystilanteissa hengenvaaralliset! Ei se pelkkä M+S merkintä auta mitään ilman nastoja ja lamellipintaa.
Jos rengaskoko on pelkkää miehistä jatketta ja ulkonäköä niin saa niitä 285/75-16 -koossa ainakin nastarengasta. Tosin se on leveä moniin maastureihin talvirenkaaksi. Kai se on tyydyttävä 235/85-16 -kokoon. Kun joku alkaisi oikeasti markkinoida maastureiden talvirenkaita niin loppuisi tämä jokatalvinen juuopas-eipäs -keskustelu. Tuolta ainakin niitä saa: http://www.peraaho.com/index.php?pag...mart&Itemid=26 TT |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Kun ostin oman HJ:ni niin en raaskinut ostaa siihen ensimmäisenä talvena talvirenkaita vaan ajelin Bridgestonen mudterrain renkailla. VIRHE!
![]() |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Mulla oli Tojo 4runnerissa ostettaessa alla Cooper Discovererit alla koossa 31/10,5/15 m+s ja ne ei kyl sit pitäny talvella yhtään...jos yritti ajaa takavedolla niin nehän sutas joka risteykses,neliveto oli pakko pitää päällä koko talven ja sittenki se meinas välillä puskea ulos tieltä.Puolustuksena renkailla todettakoon et vaikka niissä oli viä pintaa ihan hyvin,niin ne oli kuitenki jo monta vuotta vanhat ja kopottuneet kumeiltaan eli ainakaan vanhoilla m+s renkailla ei kannata ajella jos ei oo hyvät vakuutukset kunnos
![]() |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Ja PAH. Täällä missä tiet ovat talvella lumipolanteella niin kitkarenkaat ovat paremmat kuin nastat ja kumilaatu on oikeasti vähintään yhtä tärkeä kuin kuvio...
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Asiaan myös liittyen: kannattaako nastoittaa mt-rengas, vai meneekö rahat hukkaan? Meinasin niitä porattavia nastoja pyöritellä omiin renkaisiin.
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#9
|
||||
|
||||
![]()
mul oli 35 mt pyörissä kuorma-auton nastat, se kosketuspinnan koko kyl kumosi aikas hyvin sen nastojen vaikutuksen... ... eli parhaat on 235 leveet hakkapeliitan nastotetut sirkkeli-pyörät
__________________
kötköttimet on kivoja |
#10
|
|||
|
|||
![]()
http://www.cr-renkaat.fi/ Tuolta saa ihan kohtuu hinnalla vähän isommatkin nastarenkaat. Saattaapi olla yhdet 31"X10,5 R15 valmiinakin, kun jäi minulta hakematta yllättävien rahakäänteiden vuoksi.
|
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Muista ensi kerralla, mitä tahansa keltä tahansa oletkin ostamassa, ilmoittaa mahdollisista ohareista. |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Minä olen ajanut omalla Suzuki SJ413JX 'lläni vuodesta 87 alkaen pelkästään nastattomilla renkailla eikä tulisi mieleenikään hankkia siihen mitään nastarenkaita. Ajaminen nastattomilla renkailla vaatii enemmän etukäteissuunnittelua ja ennakointia ajamisessa sekä hitaamman vauhdin. Mutta kun maastoautolla ajaa ei vauhdin pitäisi olla itse tarkoitus. Nyttemmin olen jatkanut nastattomilla ajoa hankittuani viitisen vuotta sitten ikivanhan Range Roverin. Rangen ero Suzukiin on siinä, että isomman painon sekä jatkuvan nelivedon vuoksi se pitää helpommin kiinni tien pinnasta, mutta kun se lähtee luisuun, ei sitä ole helppo oikaista tai pysäyttää. Suzuki sensijaan lähtee helposti luisuun, mutta on hyvin oikaistavissa ja kohtuudella pysäytettävissä. Nastattomilla renkailla ajossa ei saa tehdä mitään äkkinäistä, kokenut kuski kyllä pärjää ihan hyvin, soveltaen ajotapansa vallitseviin olosuhteisiin.
|
#13
|
||||
|
||||
![]()
Ihan rehellisesti nuo LongTrailit(kään) ei näytä sellaisilta renkailta, että ajaisin käyttöautolla niillä talven. Ei oo lamelleja niinkuin kitkoissa, joten vastaa aikapitkälti ihan kesärengasta..
Olen ajellut BFG:n uusilla (km2) MT renkailla talvella, eikä ne pidä jäisellä tiellä yhtään sen jälkeen kun pito loppuu ja se loppuu aina kuin seinään, varoittamatta etukäteen. n. 2000kg:n autosta löytyy ABS ja sekään ei oikeastaan pelasta kauheesti, koska kelkkailu on sitä luokkaa pidon häviämisen jälkeen, että ohjattavuudestakaan ei välttämättä saa tarpeeksi apua. Lumella kaikissa muodoissa taas nuo renkaat pitävät ihan tautisesti ja sitä katsoen ne nytkin jäävät talveksi alle, mutta auto ei ole päivittäiskäytössä, vaan juurikin noita rospuutto- ja pahoja lumikelejä varten ja sittenkin vielä harrastusmielessä. Ja kuten muutamaan kertaan on mainittu, ihan kaikkea ei voi ennakoida. Silloin kun riskit toteutuu, on hyvä että pito löytyy ja äkkiä... |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Mulle tuli Jeeppini oston yhteydessä Nokialaiset uudenveroiset nastarenkaat Jeepin aluvanteilla. Ne kyllä laitetaan alle talven liukkaille, nyt siinä M+S hiihto- ja luisteluliiton "Talvirenkaat", kuluneet sellaiset. En rupea leikkimään omani, enkä muiden hengillä tinkimällä turvallisuudesta! Ilmastohan alarmistien mielestä lämpiää, mutta noi edelliset talvet olivat ennätys kylmät- ja lumiset, liukkauttakin riitti...! -No, tuli kaupan mukana ihkauudet kesärenkaatkin....
![]()
__________________
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti. ![]() Jeep Grand Cherokee 4L suora-6. vm-95. Oldsmobile 98 Luxury Sedan V8 425cid super rocket. vm-66 Honda CB 750 F2 Seven Fifty. vm-98 MYYTÄVÄNÄ: https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912 |
#15
|
||||
|
||||
![]()
Onkos kellään käyttökokemuksia Swamperin TrXus renkaasta talviajossa? Lamelleja siinä on toisin kuin useimmissa MT-renkaissa.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään 205/75/15 Talvi | jankkakoo | O/M/V Renkaat ja vanteet | 1 | 17.05.2010 22:08 |
Myydään muutamia talvi rengas sarjoja | takku | O/M/V Renkaat ja vanteet | 0 | 09.11.2009 11:52 |
Talvi yllätti | snööri | Chit-Chat | 16 | 07.11.2006 19:54 |
o:215-245/70 r16 talvi gummit | O/M/V Muut | 0 | 17.10.2004 19:32 | |
Talvi tulossa | Lars | Rakas Päiväkirja | 0 | 15.09.2002 03:24 |