![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Sähköistykset ja releytyksetTervehdys! On tuossa tuloillaan lisäsähköjen asennus maasturiin kaikenlaisille tingentangeleille ja lisävaloille jne. Ajattelin tehdä ihan oman sähköjärjestelmän näille lisävermeille, olisi kaikkein yksinkertaisin joskaan ei ihan helpoin juttu. Miten ootte toteuttaneet relehässäkät, jos niitä on reilusti toistakymmentä? Onko jollakin jotakin hyvää kaaviota, josta tollokin saa selkoa? Ajattelin ottaa virtalukolta releelle vain ohjausvirran ja tehdä kokonaan oman boksin kaikille laitteille. Tosin syöttökin pitänee kai laittaa useamman releen kautta, kun taitaa olla halvempi laittaa vaikka 4 kpl 30 A releitä kuin etsiä jostakin 120 A rele. Onko sillä väliä, että pistänkö käyttölaitteiden sulakkeet heti syötön ja releen väliin vai vasta releen ja käyttölaitteen välille? Semmonen perustieto on hukassa....tosi amatööri siis ;-) Olis kiva nähdä kuvin siististi kasattuja paketteja, niin saisi vähän osviittaa että miten koko paketti kannattaa rakentaa siten, että se on myös huoltoystävällinen. Osaan minäkin semmosen ruman hässäkän tehdä, mutta kun tarkoitus olisi saada yksinkertainen ja toimiva, jonka voi rakennella asennusvalmiiksi vaikka pirtin pöydän ääressä... TT
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
http://vlahti.kapsi.fi/vg/land_cruis...onsoli-001.jpg
http://vlahti.kapsi.fi/vg/land_cruis...onsoli-002.jpg Tuommoisen paketin tein BJ:n keskikonsoliin. Tuossa tulee päävirtakatkaisijan kautta piuhat virranjakoblokille ja siitä sitten sulakerasian kautta releille. Samassa laatikossa on myös jännitteenalennin. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Toi konsolisetti on just mitä lääkäri määrää. Siistit turaukset ja pistokantareleet.
Sulakkeet aina ennen releitä ja PIUHAT SULAKKEIDEN MUKAAN!!! tähän monen hyvää tarkottavan amatöörin tie nousee pystyyn ja tulipaloja alkaa sytymään kun ei oteta piuhoissa huomiooon mahdollisia oikosulkuvirtoja. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Tervehdys!
Siisti konsoli Vilzillä. Tuli mieleeni, että onko kukaan kytkenyt lisälaturia toimimaan ilmastointikompuroista tutun magneettikytkimen avulla? Muutenhan tuo kakkoslaturi pyörii ison osan ajasta kuitenkin ihan jouten. Nyybinä TT |
#5
|
||||
|
||||
![]() ![]() Oikealla releen kautta tuleva ACC virta (eli rele saa herätin virtalukon ACC asennosta, siitä jaettu kuuteen sulakkeeseen ja tottakai pääkaapelikin sulakkeella. Vasemmalla sitten kuus kappaletta jatkuvaa virtaa, senkin pääkaapeli sulakkeella konehuoneessa..Vähä värkkäys mutta ei ollu muualla tilaa ku hanskalokeron takana tuossa tatsunissa.. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
saako mistään enää sellaisia sulakerasioita missä olis toisellapuolella vaan yks syöttö ettei tarttis aina tehdä tommosia hyppylankoja.
__________________
"Pitkän päälle Datsun" (epäiltiin kondomi mainokseksi) |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Eli sulake mitoitetaan akulta lähtevän kaapelin mukaan ja asennetaan mahdollisimman lähelle akkua.Sitten voi laittaa päävirtakytkintä ja lisäsulakkeita tarpeen mukaan.Suojaamaton kaapeli menee oikosulussa nopeasti savuksi.
Kaikkia värkkejä ei kannata ohjata releillä,vain suuriruokaisimpia.Laadukas kytkin ja riittävän paksut johdot pitävät ohjauksen yksinkertaisena ja varmatoimisena. Aika paljon lisävaloja saa noilla 120A virroilla viritellä ![]() Hyppylangatonta sulakerasiaa itekkin ettinyt,ei näkyny. Noi kutosen kegät kun taittaa ysikympin kulmaan,niin voi kutosen kaapelin pujottaa kenkien läpi(jos hyvin natsaa). Tulee tukevampi jumpperi |