![]() |
Sähköistykset ja releytykset
Tervehdys!
On tuossa tuloillaan lisäsähköjen asennus maasturiin kaikenlaisille tingentangeleille ja lisävaloille jne. Ajattelin tehdä ihan oman sähköjärjestelmän näille lisävermeille, olisi kaikkein yksinkertaisin joskaan ei ihan helpoin juttu. Miten ootte toteuttaneet relehässäkät, jos niitä on reilusti toistakymmentä? Onko jollakin jotakin hyvää kaaviota, josta tollokin saa selkoa? Ajattelin ottaa virtalukolta releelle vain ohjausvirran ja tehdä kokonaan oman boksin kaikille laitteille. Tosin syöttökin pitänee kai laittaa useamman releen kautta, kun taitaa olla halvempi laittaa vaikka 4 kpl 30 A releitä kuin etsiä jostakin 120 A rele. Onko sillä väliä, että pistänkö käyttölaitteiden sulakkeet heti syötön ja releen väliin vai vasta releen ja käyttölaitteen välille? Semmonen perustieto on hukassa....tosi amatööri siis ;-) Olis kiva nähdä kuvin siististi kasattuja paketteja, niin saisi vähän osviittaa että miten koko paketti kannattaa rakentaa siten, että se on myös huoltoystävällinen. Osaan minäkin semmosen ruman hässäkän tehdä, mutta kun tarkoitus olisi saada yksinkertainen ja toimiva, jonka voi rakennella asennusvalmiiksi vaikka pirtin pöydän ääressä... TT |
http://vlahti.kapsi.fi/vg/land_cruis...onsoli-001.jpg
http://vlahti.kapsi.fi/vg/land_cruis...onsoli-002.jpg Tuommoisen paketin tein BJ:n keskikonsoliin. Tuossa tulee päävirtakatkaisijan kautta piuhat virranjakoblokille ja siitä sitten sulakerasian kautta releille. Samassa laatikossa on myös jännitteenalennin. |
Toi konsolisetti on just mitä lääkäri määrää. Siistit turaukset ja pistokantareleet.
Sulakkeet aina ennen releitä ja PIUHAT SULAKKEIDEN MUKAAN!!! tähän monen hyvää tarkottavan amatöörin tie nousee pystyyn ja tulipaloja alkaa sytymään kun ei oteta piuhoissa huomiooon mahdollisia oikosulkuvirtoja. |
Tervehdys!
Siisti konsoli Vilzillä. Tuli mieleeni, että onko kukaan kytkenyt lisälaturia toimimaan ilmastointikompuroista tutun magneettikytkimen avulla? Muutenhan tuo kakkoslaturi pyörii ison osan ajasta kuitenkin ihan jouten. Nyybinä TT |
http://www.kotinet.com/ari.leskinen/Woodoo/wd20.jpg
Oikealla releen kautta tuleva ACC virta (eli rele saa herätin virtalukon ACC asennosta, siitä jaettu kuuteen sulakkeeseen ja tottakai pääkaapelikin sulakkeella. Vasemmalla sitten kuus kappaletta jatkuvaa virtaa, senkin pääkaapeli sulakkeella konehuoneessa..Vähä värkkäys mutta ei ollu muualla tilaa ku hanskalokeron takana tuossa tatsunissa.. |
saako mistään enää sellaisia sulakerasioita missä olis toisellapuolella vaan yks syöttö ettei tarttis aina tehdä tommosia hyppylankoja.
|
Eli sulake mitoitetaan akulta lähtevän kaapelin mukaan ja asennetaan mahdollisimman lähelle akkua.Sitten voi laittaa päävirtakytkintä ja lisäsulakkeita tarpeen mukaan.Suojaamaton kaapeli menee oikosulussa nopeasti savuksi.
Kaikkia värkkejä ei kannata ohjata releillä,vain suuriruokaisimpia.Laadukas kytkin ja riittävän paksut johdot pitävät ohjauksen yksinkertaisena ja varmatoimisena. Aika paljon lisävaloja saa noilla 120A virroilla viritellä:) Hyppylangatonta sulakerasiaa itekkin ettinyt,ei näkyny. Noi kutosen kegät kun taittaa ysikympin kulmaan,niin voi kutosen kaapelin pujottaa kenkien läpi(jos hyvin natsaa). Tulee tukevampi jumpperi |
Lainaus:
|
Lainaus:
Itse löysin Lahdesta Kärkkäiseltä kyseiseltä osastolta just tuollaisen sulakerasian jossa on yksi virransyöttö. Tuolla ainakin myynnissä: http://www.varaosatedullisesti.kotis...t.html?id=8/46 |
moi!
Bluesea systemsllä on käyttökelpoisia juttuja! http://bluesea.com/category/5/21/productline/126 http://bluesea.com/files/images/products/5031.jpg ja pelkälle plussalle: http://bluesea.com/files/images/products/5034.jpg suomestakin löytyy: http://www.jussinmaki.net/12xgm-sula...ue-p-3546.html //Janne |
Mistä haluat sähköä?
Lainaus:
jos käytät noita lisäasennuksia pelkästään auto sammuksissa, niin silloin sähkönsyöttö suoraa akulta. MUTTA, jos käytät noita valoja ym. sähkölaitteita auton käydessä, niin silloin sähkön syöttö SUORAA laturilta paksulla johdolla sulakkeen kautta. -> laturihan se tuottaa sen sähkön, ja mm. useissa boschin latureissa jännitteen säätö tapahtuu sisäisesti; eli säädin pyrkii pitämään laturin syöt- tämän jännitteen n. 14v:ssa ja nimenomaan laturin sisältä mitattuna. -> jos otetaan akulta syöttä työvaloille yms. niin jännite akulla saataa olla esim 13v (vaikka laturilla 14v), ja silloin akku ei käytännössä lataudu ollenkaan. ITSE ottaisin suotaan laturilta (siitä latausvirtaliittimestä, esim M8 pultista) paksulla, vaikkapa alle 50cm pitkällä 16mm2 johdolla konehuoneessa olevalle ruuvikiinnitteiselle sulakkeelle, joka on noin 1,5 tai 2x maksimi kulutus. Sulakkeelta sisälle samalla 16mm2 johdolla "jakotukille" Nuo johdot voi suojata esim. "kurkkutorvella", kannattaa tukkia tuon kurkkutorven ja johdon väli jollain kitillä, samoin kuin kurkkutorven läpi- vienti ohjaamoon (kuten kaikki läpiviennit-) Noita jakotukkeja ja ISOJA sulakkeita löytyy hivi (HiFi-) puolelta, esim biltemalta. Noissa hivi- virtabokeissa on yksi isompi, 21mm2? ja muutama pienempi 4mm2? lähtö; ja tuohon 4mm2 lähtöön sopii 2 kpl 1,5-2,5 mm2 johtoja, jotka lähtee lattasulakerasialle, jokaiselle sulakkeelle oma johto blokilta! sulakkeet valitaan noin 2x nimellisvirtaa suuremmaksi, max esim 25A Johdotukset sulakkeilta releille- ja -kulutukselle mieluummin paksummilla kuin ohuilla johdoilla; esim. "historialliset" Halogen -työvalot menettää herkästi puolet valotehosta! jänniitteen laskiessa. Nykyiset zenon- ja led valot joko heittää toimimasta, ottavat enemmän virtaa taikka himmenevät, kun jännite on pienempi (suurempi jännitehäviö) Autossa esiintyville johtopituuksille MIELESTÄNI MAKSIMIsulakkeet/mm2 ovat seuraavat: 0,75mm2 7,5A 1,5 mm2 10A 2,5 mm2 15A (ehkä 20?) ja tuolla 2,5mm2 saadaan johdotettua kaikki vinssiä lukuunottamatta? Ja noista releistä sen verran, että niiden pitoteho (releen ottama teho vetä- neenä) on suuruusluokkaa 5W. Ja sitten vielä Latureista: bosch 90A ulkopuolisella tuuletuksella (siivet hihnapyörän vieressä) antaa noin 34 Amppeeria 1500 ankkurikierroksella ja noin 90A 6000 ankkurikierroksella! ANKKURIKIERROS tarkoittaa laturin pyörintänopeutta, joka voi olla esim. 2,5 kertaa moottorin käyntinopeus! siis ylläolevassa: 34A 600 rpm ja 90A 2400 rpm Ja tuo nimellisvirta; 90A ylittyy jonkin verran yli 6000 ankkurikier., mutta ei paljon. villi arvaus 10-20% 15 000 rpm:llä Itse olen kierrättänyt noita perinteisiä latureita aika surutta, tuota 90A bosch:ilaista varmaan parhaillaan yli 20 000, mikä lienee liikaa:eek: TS. latausvirtaan tyhjäkäynnillä vaikuttaa yhtäpaljon välityssuhde kuin laturin koko. OHO_ meni_pikkasen_ :o |
Syöttökaapeli akun navasta ei laturilta! Ja myös maadoitus kunnolla.
Akku suodattaa mukavasti häiriöitä pois, riippuu tietysti onko kuorma kovin arka häiriöille. |
Sivu luotu: 23:58 (GMT +2). |