Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 05.04.2011, 10:51
Ambula Ambula ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 05.04.11
Sijainti: Nurmijärvi
Viestit: 428
Perusasetus

Hiluxia hankkimassa


Hei!

Olen täysin "vihreä" nelivedoissa ja ylipäätään diisseleissä. Tarkoituksena olisi hankkia auto, joka on:

A) Diesel
B) Ahdettu
C) Oikea neliveto
D) Vetokoukullinen ja jaksaa vetää 2000 kg:n kokonaismassaltaan traileria.

Olisiko Hilux oikea valinta, miten jaksaa mennä vapaastihengittävänä, esimerkiksi ln110? Vai pitäiskikö suosilla yrittää metsästää ahdettu yksilö? Ovatko nuo kaikki 2,4 koneet turbolla ln110:ssä ja siitä ylöspäin?

Mihinkään umpimetsään ei ole tarkoitus mennä, mutta hankalampaan maastoon, metsäautoteille, metsäpoluille ja hankeen kylläkin.

Kuljetuskapasiteettia tarvitaan. Siksi avolava.

Vai olisiko mieluummin HJ61:nen tai HDJ 80 Lantikka enemmän asiaa? Budjetti auton hankinnalle on noin reilu kymppi..

Auto tulisi kaiken tuon lisäksi myös normaaliin työmatka-ajoon.

Kiitoksia vastauksista, aiheista löytyy paljon foorumilta valmiiksikin jo, mutta en löytänyt vastauksia suoraan noihin kysymyksiin.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 05.04.2011, 11:18
SuurSyömäri:n Avatar
SuurSyömäri SuurSyömäri ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.11.03
Sijainti: Oulu
Viestit: 2.618
Perusasetus

Hilux on ihan hyvä. Tässä olisi hyvä kompromissimalli sun tarpeisiin. http://www.nettiauto.com/toyota/hilux/3868720
Tosin ajettu jo tovin joten jotain paukuttelua joutuisi tekemään koneelle.

Hilux LN170 malleissa on turboja ja oman kokemuksen mukaan niillä jaksaa ihan vetääkkin tavaraa perässä. LN110 sellaisenaan on laiska. Mutta jos haluaa dusailla niin käväisee noutamassa jostain siihen 110 malliin 3 Litran Turpodieselin.

HJ61 on hyvä vaihtoehto mutta niitä joutuu tänäpänä jo aika rajusti remontoimaan. Tosin valmiiksi tuunattuja saa jo siihen 10K€ budjettiin + Monenlaista lisävarustetta mukaan.
__________________
X--------------?---------------X--------------?---------------X

Videoita -> http://www.youtube.com/user/SuurJuomari

Viimeksi muokannut SuurSyömäri : 05.04.2011 11:23
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 05.04.2011, 11:30
Ambula Ambula ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 05.04.11
Sijainti: Nurmijärvi
Viestit: 428
Perusasetus

Kurkkasin tuon linkin, muuten ihan hyvältä vaikuttaisi, mutta on henkilöauto.. Mikäli päädyn hiluxiin, on se melkein oltava kaksipaikkainen, niin saa lavan hyödynnettyä.

Onko noissa Ln170 jo se D-4D kaikissa? Kuinka niitä saa korotettua / pääseekö vakiona yhtään huonompaan paikkaan?

Jotain pientä osaan itekki askarrella, mutta en mitään isompaa, tosin tekemällähän sitä oppii virheistä, ja harrasteauton virkaa tulisi tuleva hankinta täyttämään, kaiken muun ohella. Ja kun auto on telakalla, niin töihin pääsee emännän kauppakirpulla..
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 05.04.2011, 16:17
pikku-pepe pikku-pepe ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.03.08
Sijainti: Seinäjoki
Viestit: 502
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ambula Näytä viesti
Kuinka niitä saa korotettua?
halvat/helpot korotus hommat:
korinkorotus
isommat renkaat
näillä pääsee jo pikitieltä poistumaan

ja se kun ei riitä kovin kauaa:
sdori palikat eteen
jotkut vähän korottavat jouset taakse
isommat renkaat

ja tämäkin alkaa hetken päästä tympimään:
risukeula vaihtoon > jäykkää akselia alle
isommat renkaat

ja mopo karkaa lopullisesti lapasesta:
porttaalit ja isommat renkaat alle

lukkoa, vinssiä, turvakaaria, valoja yms omien halujen mukaan höystää niin saa mieleisen paketin.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 05.04.2011, 16:32
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Red face

Kun olet vihreä, niin täytyy kertoa, että vakiona ihan oikeaa nelivetoa on ollut harvassa autossa.

HDJ80, G-mersu ja HJ-61 ovat kyllä niitä, joissa on suomessa ollut vakiona oikea neliveto.

Hiluxissa on avoin etuperä, ja kitkalukollinen takaperä. Ellei sitten muutamissa uudemmissa, kytkettävä takaperän lukko. Eli, jos lukkoa ei takanakaan ole, se vetää 100% vain kahdella pyörällä.

Mutta, tuon voi korjata, jälkiasennuslukoilla, jotka kyllä maksaa aika paljon, jos hyvän haluaa.

Eikä sitä ihan oikeaa nelivetoa monessa autossa ole vakiona. Noista japsi pickupeista ei missään.

Itse en etuakselia alkais vaihtamaan, ennemmin löisin vain lukon eteen ja heittäisin vakaajat mäkeen, se kopmensoi aika pitkälle pientä jouston puutetta.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 06.04.2011, 12:35
moggirange moggirange ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.08.04
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 1.161
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Kun olet vihreä, niin täytyy kertoa, että vakiona ihan oikeaa nelivetoa on ollut harvassa autossa.

HDJ80, G-mersu ja HJ-61 ovat kyllä niitä, joissa on suomessa ollut vakiona oikea neliveto.

Hiluxissa on avoin etuperä, ja kitkalukollinen takaperä. Ellei sitten muutamissa uudemmissa, kytkettävä takaperän lukko. Eli, jos lukkoa ei takanakaan ole, se vetää 100% vain kahdella pyörällä.

Mutta, tuon voi korjata, jälkiasennuslukoilla, jotka kyllä maksaa aika paljon, jos hyvän haluaa.

Eikä sitä ihan oikeaa nelivetoa monessa autossa ole vakiona. Noista japsi pickupeista ei missään.

Itse en etuakselia alkais vaihtamaan, ennemmin löisin vain lukon eteen ja heittäisin vakaajat mäkeen, se kopmensoi aika pitkälle pientä jouston puutetta.
Ja ei kannata uskoa tällaista tuubaa...

Alkuperäiseen kysymykseen... Lantikalla ei ole HJ eikä Hdj malleja, ne on Tojotan mallistoa ne. No nyt on päästy viilaamaan pilkkua

LN 110 llä olen ajellu jo 420tkm Laiska, kestävä, kovakulutuksinen ja sillä pääsee kyllä sinne minne tavallinen tallaaja tarvii mennä. Huono istuin, mutta seuraajissa jo paremmat.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 05.04.2011, 16:33
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.064
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ambula Näytä viesti
Kurkkasin tuon linkin, muuten ihan hyvältä vaikuttaisi, mutta on henkilöauto..
5-paikkainen pakettiauto
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 05.04.2011, 16:54
Mutamies:n Avatar
Mutamies Mutamies ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 15.07.04
Sijainti: Suur-Salo, Finland.
Viestit: 1.053
Perusasetus

Kuinka kallista Ln170 D4D Hiluxia olet ajatellut? Mulla vois olla myynnissä valmiiksi kolhittu ja korotettu 160th ajettu -01 mallinen vinssillä ja renkailla.


Viimeksi muokannut Mutamies : 05.04.2011 16:58
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 05.04.2011, 17:12
Ambula Ambula ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 05.04.11
Sijainti: Nurmijärvi
Viestit: 428
Perusasetus

Budjetti on luokkaa 10 ke + -joitain tuhansia. Ja jos helmi löytyy, niin säästössä on lisää.. Oliko mutamies sun ln170:ssä vetokoukku?

Mihin noissa kannattaa kiinnittää huomiota, jos käy koeajolla?
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 05.04.2011, 18:52
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.064
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ambula Näytä viesti
HDJ 80 Lantikka
http://www.slck.net/viewtopic.php?t=4311
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 05.04.2011, 21:14
Vilkutin:n Avatar
Vilkutin Vilkutin ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.09.04
Sijainti: Lahti - Padasjoki, Finland.
Viestit: 3.213
Perusasetus

jos tosiaan jotain meinaat kiskoa niin unohda LN110, melko synkkä vakiona, ilman kärryäkin. Itellä oli turbotettu, sillä veti mukavasti.

oisko ollu vm98-01 on 2.4L TD moottori, ihan erimaata jo kun vapari. Mutta tiisseli maistuuu.

Jos suinkin pudjetti salliii niin kattelisin ehdottomasti 2.5L D4D moottorin, vuosimallikin nuorenee aika paljon jolloin mahd. ruosteremontit siirtyy hieman kauemmaksi.no

edit.
Lukoista sen verran että ennemmin panostaisin kunnon vinssiin kuin lukkoihin, vinssi kun auttaa sut liikkeelle 99% varmuudella, kun olet sudittanut auton lukot kiinni mahastaan jumiin.

edit2.
Neliveto kannattaa ainakin koittaa huolellisesti, pitkällä nelikolla useammasta erivauhdista himmailla kaasua, moottorijarrutella, vedättäää, jne, kuuluuuko jurinoita tai kolinoita.
Sitten toki nelikko päällä, tiukkaa ympyrää hitaasti ajaen, naputtaako vetonivelet?
Kardaanit kandee vilasta läpi, varsinkin etukardaani jos on tuplanivel. Välyksiä tosin keskipallosta vaikea havaita. Mutta yrittää kannattaa.
__________________
PäHäMa
Pamaas
SLCK

Toyota Landcruiser BJ40 4.0 1980

Ex. Toyota Landcruiser BJ42 4.0 1982
Ex. Suzuki Jimny 2006
Ex. Toyota Landcruiser RJ70
Ex. Mercedes-Benz 300GD 1981
Ex. Hilux LN65
Ex. Volvo C303
Ex. Hilux LN65
Ex. Suzuki 413
Ex. Range 3.5L +hj akselit
Ex. L200

Viimeksi muokannut Vilkutin : 05.04.2011 21:21
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 05.04.2011, 21:51
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vilkutin Näytä viesti
jos tosiaan jotain meinaat kiskoa niin unohda LN110, melko synkkä vakiona, ilman kärryäkin. Itellä oli turbotettu, sillä veti mukavasti.
Miten niin synkkä...Vetelin omalla sellaista n. 3000kg kolmeakselista työmaavaunua,ihan kohtuullisesti jaksoi pitää 60 vauhtia Tosin kolmosta isompaa pykälää ei voinut käyttää missään...

Miksiköhän valurautakansi ja kaikki etukammiot oli halki,ja vielä vaparina...
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 05.04.2011, 22:00
Holle:n Avatar
Holle Holle ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 14.02.06
Sijainti: Nastola, Finland.
Viestit: 659
Perusasetus

No se 2,4d turbollakaan mitään mulla ainakaan vetänyt, ainakaan ilman lämpöongelmia
takapyöriltä kehitti ilman välijäähyä tehdassyötöillä kait 86 heppaa, meni kyllä tyhjiltään mutta kärry perässä nosti heti lämmöt ylös eikä edes kummosesti kulkenut. HJ61 vetää kyllä tuossa hintaluokassa kärryä ihan erilailla. Itse vetelin venettä d4d avensiksella ja vain nostorampit hiluxilla
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 06.04.2011, 08:58
Ambula Ambula ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 05.04.11
Sijainti: Nurmijärvi
Viestit: 428
Perusasetus

Kiitoksia kaikille mielipiteistä, tuli tarpeeseen hillitsemään kasvavaa kuumetta..

Oman kulkineeni kun myin toissapäivänä..

Alan kallistua tuon D-4D:n puoleen. Eikös se ole sama pata kuin hiacen vastaava d-4d? Lankomiehen hiacella ainakin heppakoppi liikkui suht sujuvasti.

Mutamies: Ilmeisesti foorumilla on joku systeemi, että uusi jäsen ei voi laittaa yksityisviestejä kuin max 2 tietyn ajan sisään, siksi ei vastausta ole kuulunut mun suunnalta. Jahka se tunnukset aukee kunnolla, vastailen, tai voit laittaa toisen osoitteen mulle.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 11.04.2011, 09:48
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vilkutin Näytä viesti
jos tosiaan jotain meinaat kiskoa niin unohda LN110, melko synkkä vakiona, ilman kärryäkin. Itellä oli turbotettu, sillä veti mukavasti.

oisko ollu vm98-01 on 2.4L TD moottori, ihan erimaata jo kun vapari. Mutta tiisseli maistuuu.
Mulla on tollanen EI suoraruiskutteinen turbollinen, eikä se vakiona paljoa hyökkäile joskin sillä pärjää. Kone lämpiää toisaalta aika mukavasti talvella, joten hyviäkin puolia on.

Raskaaseen ja useen toistuvaan kärryn vetoon hankkisin kyllä jonkun tehokkaamman.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hiacea hankkimassa -ja- Tekniikka & Jutustelu 0 02.11.2010 11:22
Pajerota hankkimassa... Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 10 22.09.2009 00:59
Perämoottoria hankkimassa. Rekisteröimätön Chit-Chat 9 23.08.2009 20:10
Koppimopoo hankkimassa Nerd-O Tekniikka & Jutustelu 28 19.03.2004 15:06
Hankkimassa C3:sta svahnm Vuosimallit 1968-1982 10 09.03.2004 16:12


Sivu luotu: 01:16 (GMT +2).