Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Hiluxia hankkimassa (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=82887)

Ambula 05.04.2011 10:51

Hiluxia hankkimassa
 
Hei!

Olen täysin "vihreä" nelivedoissa ja ylipäätään diisseleissä. Tarkoituksena olisi hankkia auto, joka on:

A) Diesel
B) Ahdettu
C) Oikea neliveto
D) Vetokoukullinen ja jaksaa vetää 2000 kg:n kokonaismassaltaan traileria.

Olisiko Hilux oikea valinta, miten jaksaa mennä vapaastihengittävänä, esimerkiksi ln110? Vai pitäiskikö suosilla yrittää metsästää ahdettu yksilö? Ovatko nuo kaikki 2,4 koneet turbolla ln110:ssä ja siitä ylöspäin?

Mihinkään umpimetsään ei ole tarkoitus mennä, mutta hankalampaan maastoon, metsäautoteille, metsäpoluille ja hankeen kylläkin.

Kuljetuskapasiteettia tarvitaan. Siksi avolava.

Vai olisiko mieluummin HJ61:nen tai HDJ 80 Lantikka enemmän asiaa? Budjetti auton hankinnalle on noin reilu kymppi..

Auto tulisi kaiken tuon lisäksi myös normaaliin työmatka-ajoon.

Kiitoksia vastauksista, aiheista löytyy paljon foorumilta valmiiksikin jo, mutta en löytänyt vastauksia suoraan noihin kysymyksiin.

SuurSyömäri 05.04.2011 11:18

Hilux on ihan hyvä. Tässä olisi hyvä kompromissimalli sun tarpeisiin. http://www.nettiauto.com/toyota/hilux/3868720
Tosin ajettu jo tovin joten jotain paukuttelua joutuisi tekemään koneelle.

Hilux LN170 malleissa on turboja ja oman kokemuksen mukaan niillä jaksaa ihan vetääkkin tavaraa perässä. LN110 sellaisenaan on laiska. Mutta jos haluaa dusailla niin käväisee noutamassa jostain siihen 110 malliin 3 Litran Turpodieselin.

HJ61 on hyvä vaihtoehto mutta niitä joutuu tänäpänä jo aika rajusti remontoimaan. Tosin valmiiksi tuunattuja saa jo siihen 10K€ budjettiin + Monenlaista lisävarustetta mukaan.

Ambula 05.04.2011 11:30

Kurkkasin tuon linkin, muuten ihan hyvältä vaikuttaisi, mutta on henkilöauto.. Mikäli päädyn hiluxiin, on se melkein oltava kaksipaikkainen, niin saa lavan hyödynnettyä.

Onko noissa Ln170 jo se D-4D kaikissa? Kuinka niitä saa korotettua / pääseekö vakiona yhtään huonompaan paikkaan?

Jotain pientä osaan itekki askarrella, mutta en mitään isompaa, tosin tekemällähän sitä oppii virheistä, ja harrasteauton virkaa tulisi tuleva hankinta täyttämään, kaiken muun ohella. Ja kun auto on telakalla, niin töihin pääsee emännän kauppakirpulla.. :)

pikku-pepe 05.04.2011 16:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ambula (Viesti 756297)
Kuinka niitä saa korotettua?

halvat/helpot korotus hommat:;)
korinkorotus
isommat renkaat
näillä pääsee jo pikitieltä poistumaan

ja se kun ei riitä kovin kauaa::)
sdori palikat eteen
jotkut vähän korottavat jouset taakse
isommat renkaat

ja tämäkin alkaa hetken päästä tympimään::D
risukeula vaihtoon > jäykkää akselia alle
isommat renkaat

ja mopo karkaa lopullisesti lapasesta:
porttaalit ja isommat renkaat alle:eek:

lukkoa, vinssiä, turvakaaria, valoja yms omien halujen mukaan höystää niin saa mieleisen paketin.

Rekisteröimätön 05.04.2011 16:32

Kun olet vihreä, niin täytyy kertoa, että vakiona ihan oikeaa nelivetoa on ollut harvassa autossa.

HDJ80, G-mersu ja HJ-61 ovat kyllä niitä, joissa on suomessa ollut vakiona oikea neliveto.

Hiluxissa on avoin etuperä, ja kitkalukollinen takaperä. Ellei sitten muutamissa uudemmissa, kytkettävä takaperän lukko. Eli, jos lukkoa ei takanakaan ole, se vetää 100% vain kahdella pyörällä.

Mutta, tuon voi korjata, jälkiasennuslukoilla, jotka kyllä maksaa aika paljon, jos hyvän haluaa.

Eikä sitä ihan oikeaa nelivetoa monessa autossa ole vakiona. Noista japsi pickupeista ei missään.

Itse en etuakselia alkais vaihtamaan, ennemmin löisin vain lukon eteen ja heittäisin vakaajat mäkeen, se kopmensoi aika pitkälle pientä jouston puutetta.

-MaTTi- 05.04.2011 16:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ambula (Viesti 756297)
Kurkkasin tuon linkin, muuten ihan hyvältä vaikuttaisi, mutta on henkilöauto..

5-paikkainen pakettiauto

Mutamies 05.04.2011 16:54

Kuinka kallista Ln170 D4D Hiluxia olet ajatellut? Mulla vois olla myynnissä valmiiksi kolhittu ja korotettu 160th ajettu -01 mallinen vinssillä ja renkailla.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=41456

Ambula 05.04.2011 17:12

Budjetti on luokkaa 10 ke + -joitain tuhansia. Ja jos helmi löytyy, niin säästössä on lisää.. Oliko mutamies sun ln170:ssä vetokoukku?

Mihin noissa kannattaa kiinnittää huomiota, jos käy koeajolla?

Mutamies 05.04.2011 17:18

On koukku ja webasto. Tehoboxi, 9000 vinssi, 32" renkaat, RST puskuri, korinkorotus ja vähän alustaa korotettu. Parhaillaan auto on isossa määräaikais huollossa.

Bj Andy 05.04.2011 17:29

Jep. Onnea auton hankintaan. Toyotat on aina melko varmoja kohteita, ja ruostehan se on se joka ne suomenmaassa raiskaa.

Muilla merkeillä ajavat kehukoon omiaan, nissanissa kannattaa ottaa huomioon http://forums.offipalsta.com/showthr...ht=nissan+pick

Ja hdj 80 :ssä tämä http://slck.net/viewtopic.php?t=3079...angen*&start=0

Ja joka kerta kun joku uusi ilmoittautuu niin joku nyybi rupeaa pätemään nelivetoviisauksillaan.

Eli tasauspyörästön lukkojen puute ei varmaan kohdallasi ole olennaista.

Ambula 05.04.2011 17:55

Mutamies: En nähnyt ensin kuvaa, kun puhelimella luin. Oikein miehekkään näköiset vankkurit. :) Paljonko olisi pyynti? Laita vaikka yksityisviesti (tietääkseni tällä foorumilla se on mahdollista..)

Bj Andy: Kiitti :) Kävin aikani kuluksi koeajamassa yhtä kincappiä. Neliveto piti semmosen mekkalan jostain etupäästä, että päätin jättää väliin. Tehostin vinkui ja auto ei muutenkaan vaikuttanut sellaiselta, mitä etsin.

Lukot eivät tosiaan ole välttämättömät, olisihan ne kiva olla, mutta uskon ilmankin pärjääväni. Kun maasto on yksityistietä ja toisinaan huonosti aurattua pihaa ym. niin pärjännee ilmankin. Tarkoitus olisi, että autolla pääsee liikkeelle kelillä kuin kelillä, ja esim. metsälle kytispaikalle talvellakin metsäautoteitä.

Ja vetokoukku on siis ehdoton, koska kärryjä ja traikkuja tulee kiskottua.

-MaTTi- 05.04.2011 18:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ambula (Viesti 756287)
HDJ 80 Lantikka

http://www.slck.net/viewtopic.php?t=4311 ;)

Vilkutin 05.04.2011 21:14

jos tosiaan jotain meinaat kiskoa niin unohda LN110, melko synkkä vakiona, ilman kärryäkin. Itellä oli turbotettu, sillä veti mukavasti.

oisko ollu vm98-01 on 2.4L TD moottori, ihan erimaata jo kun vapari. Mutta tiisseli maistuuu.

Jos suinkin pudjetti salliii niin kattelisin ehdottomasti 2.5L D4D moottorin, vuosimallikin nuorenee aika paljon jolloin mahd. ruosteremontit siirtyy hieman kauemmaksi.no

edit.
Lukoista sen verran että ennemmin panostaisin kunnon vinssiin kuin lukkoihin, vinssi kun auttaa sut liikkeelle 99% varmuudella, kun olet sudittanut auton lukot kiinni mahastaan jumiin.

edit2.
Neliveto kannattaa ainakin koittaa huolellisesti, pitkällä nelikolla useammasta erivauhdista himmailla kaasua, moottorijarrutella, vedättäää, jne, kuuluuuko jurinoita tai kolinoita.
Sitten toki nelikko päällä, tiukkaa ympyrää hitaasti ajaen, naputtaako vetonivelet?
Kardaanit kandee vilasta läpi, varsinkin etukardaani jos on tuplanivel. Välyksiä tosin keskipallosta vaikea havaita. Mutta yrittää kannattaa.

Jappi 05.04.2011 21:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Vilkutin (Viesti 756494)
jos tosiaan jotain meinaat kiskoa niin unohda LN110, melko synkkä vakiona, ilman kärryäkin. Itellä oli turbotettu, sillä veti mukavasti.

Miten niin synkkä...Vetelin omalla sellaista n. 3000kg kolmeakselista työmaavaunua,ihan kohtuullisesti jaksoi pitää 60 vauhtia :D Tosin kolmosta isompaa pykälää ei voinut käyttää missään...

Miksiköhän valurautakansi ja kaikki etukammiot oli halki,ja vielä vaparina...

Holle 05.04.2011 22:00

No se 2,4d turbollakaan mitään mulla ainakaan vetänyt, ainakaan ilman lämpöongelmia :D
takapyöriltä kehitti ilman välijäähyä tehdassyötöillä kait 86 heppaa, meni kyllä tyhjiltään mutta kärry perässä nosti heti lämmöt ylös eikä edes kummosesti kulkenut. HJ61 vetää kyllä tuossa hintaluokassa kärryä ihan erilailla. Itse vetelin venettä d4d avensiksella ja vain nostorampit hiluxilla :D

Ambula 06.04.2011 08:58

Kiitoksia kaikille mielipiteistä, tuli tarpeeseen hillitsemään kasvavaa kuumetta.. :)

Oman kulkineeni kun myin toissapäivänä.. ;)

Alan kallistua tuon D-4D:n puoleen. Eikös se ole sama pata kuin hiacen vastaava d-4d? Lankomiehen hiacella ainakin heppakoppi liikkui suht sujuvasti.

Mutamies: Ilmeisesti foorumilla on joku systeemi, että uusi jäsen ei voi laittaa yksityisviestejä kuin max 2 tietyn ajan sisään, siksi ei vastausta ole kuulunut mun suunnalta. Jahka se tunnukset aukee kunnolla, vastailen, tai voit laittaa toisen osoitteen mulle.

Vilkutin 06.04.2011 11:58

D4D on kahta eriversiota, n.102heppasta, ja 120heppasta..

Saakohan noista kaikkia lastutettua?

moggirange 06.04.2011 12:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 756349)
Kun olet vihreä, niin täytyy kertoa, että vakiona ihan oikeaa nelivetoa on ollut harvassa autossa.

HDJ80, G-mersu ja HJ-61 ovat kyllä niitä, joissa on suomessa ollut vakiona oikea neliveto.

Hiluxissa on avoin etuperä, ja kitkalukollinen takaperä. Ellei sitten muutamissa uudemmissa, kytkettävä takaperän lukko. Eli, jos lukkoa ei takanakaan ole, se vetää 100% vain kahdella pyörällä.

Mutta, tuon voi korjata, jälkiasennuslukoilla, jotka kyllä maksaa aika paljon, jos hyvän haluaa.

Eikä sitä ihan oikeaa nelivetoa monessa autossa ole vakiona. Noista japsi pickupeista ei missään.

Itse en etuakselia alkais vaihtamaan, ennemmin löisin vain lukon eteen ja heittäisin vakaajat mäkeen, se kopmensoi aika pitkälle pientä jouston puutetta.

Ja ei kannata uskoa tällaista tuubaa...

Alkuperäiseen kysymykseen... Lantikalla ei ole HJ eikä Hdj malleja, ne on Tojotan mallistoa ne. No nyt on päästy viilaamaan pilkkua:)

LN 110 llä olen ajellu jo 420tkm Laiska, kestävä, kovakulutuksinen ja sillä pääsee kyllä sinne minne tavallinen tallaaja tarvii mennä. Huono istuin, mutta seuraajissa jo paremmat.

Rekisteröimätön 06.04.2011 17:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 756373)
Ja joka kerta kun joku uusi ilmoittautuu niin joku nyybi rupeaa pätemään nelivetoviisauksillaan.

Eli tasauspyörästön lukkojen puute ei varmaan kohdallasi ole olennaista.

No äläs nyt Andy, ei tarkoitus ole päteä tai olla kettumainen, miten täällä on aina näin kireä ilmapiiri?

Aloittaja korosti haluavansa oikeaa nelivetoa, ja itselleni on tullut monta uutta vastaan, jotka ovat yllättyneet kun oikea neliveto vetääkin vain kahdella, mutta niinhän tekee melkein kaikki autot, joten ei ne missään nimessä huonoja ole. Hiluxi on hyvä auto tuossa mielessä.

Ja ei lukkojen ostaminen ole ihan heti edessä, se on ihan tosi juttu. Vasta sitten kun homma karkaa lapasesta :D, jos sittenkään. Oman maun mukaan.

Rekisteröimätön 06.04.2011 18:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja moggirange (Viesti 756643)
Ja ei kannata uskoa tällaista tuubaa...

Joo, itse kirjoitin edellisven viestin, ei ollut tarkoitus olla noin jyrkkä.

Hiluxi on ehdottomasti loistava laite aloittajan tarkoituksiin. Pahoittelut häiriöstä, jatkakaa.

Ambula 11.04.2011 09:41

Ja jos jollakulla olisi myynnissä ketjussa kuvailtua autoa, niin viestiä saa laittaa allekirjoittaneelle. :)

Rekisteröimätön 11.04.2011 09:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Vilkutin (Viesti 756494)
jos tosiaan jotain meinaat kiskoa niin unohda LN110, melko synkkä vakiona, ilman kärryäkin. Itellä oli turbotettu, sillä veti mukavasti.

oisko ollu vm98-01 on 2.4L TD moottori, ihan erimaata jo kun vapari. Mutta tiisseli maistuuu.

Mulla on tollanen EI suoraruiskutteinen turbollinen, eikä se vakiona paljoa hyökkäile joskin sillä pärjää. Kone lämpiää toisaalta aika mukavasti talvella, joten hyviäkin puolia on.

Raskaaseen ja useen toistuvaan kärryn vetoon hankkisin kyllä jonkun tehokkaamman.

Jappi 11.04.2011 10:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Vilkutin (Viesti 756634)
D4D on kahta eriversiota, n.102heppasta, ja 120heppasta..

Saakohan noista kaikkia lastutettua?

Oikeastaan ei saa lastutettua vaan ohjelmoitavan boksin.Mutta hintaa tulee.


Sivu luotu: 03:06 (GMT +2).