![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Tupla-akkuMoi, pitäs laittaa tupla-akut 12 voltin järjestelmään. Vois käytellä sitten webastoa, valoja, jääkaappia, kompuraa ym ym rauhassa eikä tarvitse koneen käydä koko ajan. Ajattelin toteuttaa sen jotenkin niin että olisi ensin VAKIOAKKU ihan normaalisti kytkettynä. Rinnan tähän akkuun olisi kytketytty II AKKU. II AKUN lataus toimisi diodisillan kautta. Diodisilta siksi että virta kulkisi vain VAKIAKULTA II AKULLE. Kun vakio akku tyhjenisi, olisi II akulta myös lähtö päävirta kytkimen kautta VAKIOAKULLE. Tällöin vääntäisin vipua ja olisi täysi akku vielä käytössä millä räjäyttäisi koneen taas käyntiin. Onko joku tehnyt tälläistä ? Vai onko joku muu järkevä keino ? Diodisilta millainen ja mistä ?
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
moro. biltemasta sais tuommoista http://www.biltema.fi/osteri/data/we...e/25-877_h.jpg AKUNVALITSIN, 1-2-1+2
tommoisella onnistuisi aika helposti tuo viritys, ainut vaan se lataus... pitäisi aika ajoin pitää molempia piirejä päällä. tai sit sillä diodilla jatkuvaks. ärjy nyyberönä.. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Joo tommoinen Bilteman akku valitsin sopisi kyllä tähän. Sitten kun VAKIOAKKU olisi tyhjä niin vääntäisi vivusta ja II- AKKU kytkeytyisi rinnan ja sais pelin taas käyntiin. Eikä vipuun tarvitsisi muuten koskea.
Millainenhan tollainen diodi olisi ? 12V ja 6 Ampeeria ehkä hyvä, miltä kuulostaa ? Tarvisko tästä järjestelmästä tajuta jotain, vai toisisko se näin ? |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Mitenhän tuollaisen diodin mitottaisi ? Eli ilmeisesti sen ideana olisi pitää toinen akku vain täynnä pahojen tilanteiden varalta:
|
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Diodi on vähän huono tuossa käytössä, kun sen yli jää aina 0.7 volttia kynnysjännitettä, järeämmillä enemmänkin. Lisäksi nuo valot, webastot ym. haukkaileen kymmeniä amppeereja virtaa, joten toisen akun täyttyessä laturi voi hyvinkin ladata sitä toista akkua koko tehollaan. Joku 70A hehkurele voisi varmaan toimia tuossa välissä. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Jos tommoista systeemiä joutuisin virittelemään niin hankkisin suurtehoreleen esim. offroadtarvikeelta, sieltä sai joskus 100A relettä 12 ja 24 volttisena. Hinta oli jotain alle 20e.
Ohjaus releelle olisi näppärä ottaa öljynpaineen merkkivalon anturista eli kun moottori käy niin silloin lataa... Johdotuksen kun tekee riittävän järeäksi ja laittaa releen rinnalle päävirtakytkimen voisi apuakkua käyttää myös käynnistämiseen... |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ajatuksena laittaa akku asuntovaunuun ja sinnehän ei kovin ihmeellisen paksuja piuhoja mene. Tämmönen varmaan hyvä olla eriytysreleenä: http://www.audiocheck.fi/cubecart/in...&productId=325 Mutta millä sais virtaa pienemmäks? |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
__________________
Jukka |
#9
|
||||
|
||||
![]()
No tuota... toimis varmaan, mut ei kovin hifistynyt ratkaisu. Jännitettäkin saattaa tuhraantua matkalla. Kuis tällanen pelais: http://www.ebay.co.uk/itm/360684563165
Vai tykkääkö kyttyrää jos tarjoillaan kymmeniä ampeereja sisään eli jos akku tyhjä? Vai onko suuniteltu vain 100W paneeleille? Siis osaako tuo olla ottamatta yli 10A jos tarjolla on enempi? Viimeksi muokannut -MaTTi- : 09.11.2013 21:20 |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Mulla on akkusysteemi sellainen, että on se käännettävä akkuvalitsin akkujen välissä. Johdot on 50 ja 70 neliöisiä.
Keulalla on itseasiassa paikat 2:lle akulle kun niin oli vakiossa ja olen lisännyt invertterin viereen yhden 100 Ah kokoluokkaa olevan, jotka mahtuu myös keulalle. Lisäksi meinasin jos ensi kesänä virittelen systeemiin aurinkopaneelin ja kunnollisen latauksen säätimen ja sen kytken lataamaan varsinkin hupiakun + jos säätimessä mahdollisuus kahdelle akustolle, ehkä täydentämään myös keula-akkujen latauksen. Tämän systeemin etu on kun mitään virran kulun jarruja ei ole ainakaan tahallaan laitettu, kolmella vaikka 105 Ah akulla saan käyntiin invertterillä paremmin vaikka moottoreita, jota on esim. kompressorissa tai painepesurssa. Invertterikke menee tällä hetkellä 120 neliötä johdinta. |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Autossa pannuhuone täynnä tavaraa/ei toiselle akulle tilaa, mut löyty tällainen tellinki mihin sais toisenki patterin orkkispaikalle. Eli esim. punakantisen 44Ah ja keltakantisen 48Ah Optiman. Eihän sen pakko olis vaunussa olla sen akun, autollahan sitä vedetään ja sen luo tullaan jos se jossain virran ulottamattomassa pusikossa on.
![]() |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
MITÄ onko matti laittanut akut kiinni nippusiteillä ? ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
laiskuus on lahja mutta ahneus synti |
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() |
#14
|
||||
|
||||
![]()
tuo pilhelvetin kaapelikenkätyökalu on ihan helekutin pätevä laitos hintaansa nähden! ite vinssin kaapeloinnin liittimet tuolla pätskyttelin kiinni ja hyvi on pysyny.
Posted via Mobile Device |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Tupla jakolaatikko BJ-75:een | Palde | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 22.08.2010 13:31 |
hj tupla päävaihteisto | Jani E | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 08.07.2008 12:34 |
Tupla postaukset | Pörö | Ongelmia palstalla? Kysyttävää ylläpidolta? | 4 | 09.06.2008 21:29 |
Tupla beadlockit | swamber | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 08.02.2008 00:53 |
tupla kässäri? | mikkot | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 17.02.2005 22:18 |