![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Dodge w150Tulipa otsikon mukainen 78 vuoden rumilus hommattua viime talvena. Ostaessa oli jo selvillä, että voiman siirtoo on säpäleinä. Nippu uusia ristikoita matkaan kun lähin autoa hakeen. Takakardaanin sai auttavasti paikalleen, etu kardaania ei viittiny ees koitaa kun perän pinionin yoke oli pashana ja sitä oli koitettu hitsailla kuosiin. Takaperän yokesta ja kardaanista myös puuttu palasia, mutta sai niihin joten kuten ristikon kiinni. Suunnilleen tuon näkönen ostohetkellä. Aika nopsalla tahdilla riivin kahdet lisäpitkät pois. D44 etuperään laitoin Jeepin yoken ja kardaani on yhdistelmä Dodgea ja Jeeppiä. Takaperään löysin mopsin oman yoken. Takakardaani on yhdistelmä Dodgen ja Blatserin kardaania. Perän yokeen tuleva ristikko on sekotus Moparia ja Chevyä. Leima siihen tuli kolmannella yrittämällä. Kaikennäkösiä mukavia turauksia siittä löytykin, joista parhaana ohjaussimpukan nysäakseliin hitsattu ohjausakseli. Ihan hyväkin, että pomppas leimalla tuosta. Pikkasen sitä piti väritelläkkin välissä, kun ei tuo musta oranssi väri oikeen napannu. Mattamustaa kilikali pullosta kylkeen, niin sai oranssit piiloon. Nykyään kulkine näyttää tämmöseltä. Tuo Moparin 8 vartti taka ja etu Dana 44 perät on hivenen rimpulat otteessa oleville 38 renkaille, niin tarvis talven aikana sovitella seuraavaa osakasaa auton alle. Eli 93 vuoden Cumssi Dodgen alta puretut D60 ja D70 perät. Nykysissä akseleissa on välityksenä on 3 ja jotain. Niillä ja 35 tuumasilla renkailla tuppaa vauhtia oleen liiankin kanssa metsässä. D60 ja D70 perissä on 3.54 vällärit, joten liian pitkäks jäis niilläkin. Nyt onkin mietinnän alla miten välitykset sopivaks metsään ja kadulle. Varmaan periin 4.5 välitykset olis sopiva kompromissi. Toisaalta on ruvennu tekeen mieli 203/205 doubler jakista jolla sais lyhyen puolen aika hitaaksi. Etenkin kun nyt alla olevassa 203 jakolaatikossa ketju pomppii yli lyhkäsellä puolella joten sitä pitää joka tapauksessa rempata. Samoin haluan mahollisuuden ajaa pelkällä takavedolla kun tuossa D60 etusessa on napalukot. Jotain muutakin on tullut mieleen hitaan puolen hidastamiseksi, mutta siittä myöhemmin.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Tulipa haettua käsittääkseni Plymouth Traildusterin jämät lisä harmiks. Tuolla automaatti/manuaali vaihteisto paketilla sais jo melko hitaat välitykset ilman perien uudelleen välittämistä.
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Hitaat on tänkin projektin kiireet.
Sentään sain jakiksen vaihdettua. Piti nysvätä maitokärrystä tuommoinen tellinki tunkin päähän, että sai jakolaatikon vaihdettua. Öljyt valumassa pihalle. Eikä sit tietenkään mahtunut tuo vaihtojakiksessa oleva voiman ulosotto paikalleen. Pickupissa kun on bensatankki rungon sivussa niin siihen otti ulosotto kiinni. Eipä muuta kuin kalikka pois ja peitinlevy paikalleen ja jakis auton alle. Täytys vielä vaihdettu jakis koeajaa ennekuin rupeaa akseleiden vaihtoon. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Vaihettu jakis tuli koeajettua muutamalla poljin lattiassa lähdollä. Ei paukkunu enään ketju yli, joten kait se parempi on.
Antaa meinaan aika paljon katu-uskottavuutta ku viritin pakoputkistoa sen verta, että tommosen pätkän rälläköin irti toisen puolen putkistosta. Piti tuo pätkä poistaa että sai jakiksen pudotettua paikaltaan. Vielä se kasilta kuulosti vaikka neljä sylinteriä hengitti vapaasti ja toiset neljä vaimetimen takaa. Vaihto perät sain vihdosta viimen purettua. Tuskaa meinas teettää takaperän purku, että sai rummun laakeroinnin purettua kun ei ollu 65mm hylsyä käsillä. No huonoista pihdeistä sai rälläkällä tehyä käypäsen avaimen. Melko piukaa on pyörittää 65mm nylokki mutteria. Kasaukseen pitää kyllä hommata sopiva hylsy. Kokoisimpa hallilta löytyneitä vetareita yhteiskuvaan. Jos nuo joku laakista tietää mistä kotosin, niin oluet tarjoon. Sen verta helpotan, että kaks vetaria on fyysisesti samoja, vaikka aivan eri merkkien alta lähtösin. Kuvaus kulma ja paikka ei varmasti helpota tietämistä. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Lisää tutkailtu tavaroita hallilla.
Jonnin verta kokoeroa Dana 44 ja 60 ristikoilla. Veijon-essolta ostin letukan Dana 60:sen ulkovetarit aikoja sitten. Näyttäshän nuo liki samoilta ku Dodgen vetariin vertaa. On noissa Dodgen kamoissa tommosta vaaleeta savea(?) kiinni, niin ei tuosta kuvasta kunnolla näe. Mistä lie vanhasta kaivosautosta purettu akselit. Vielä lajitelma perämurikoita hallilta. Parit Rangen murikat, sekä Dana 60 ja 70 murikat. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Tuollaiset hauskat kikkareet tuli vastaan yhdessä murikassa.
Onko yleinen tapa danalaisissa. Kuvassa tosin puolet osista jo purettu.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Jenkkiprojektia (-76 suburban) | tare | Maasturiprojektit | 151 | 07.02.2019 12:47 |
Myydään Dodge w150 4x4 5.9l v8 power ram -84(voi poistaa) | ovaska | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 25.06.2009 22:25 |
Myyty dodge W-450 4x4 | tare | O/M/V Ajoneuvot | 7 | 29.03.2009 23:01 |
Dodge Ram | Swoop | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 22.08.2008 16:59 |
M:DODGE 4X4 -95 | MURSU | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 29.09.2006 14:22 |