Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 21.12.2008, 14:59
heimali:n Avatar
heimali heimali ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.10.06
Sijainti: Tyynelä
Viestit: 137
Question

Mekaaniseen vinssiin kytkin


Olisko ideoita kuinka toteuttaa edullisesti akselikytkin vinssille?

Vähän reunaehtoja:

a) Voima otetaan ulos suoraan kampiakselin päästä (nivelakselilla).
b) Vinssin käyttöakseli on jo valmiiksi samassa linjassa moottorin kampiakselin kanssa, joten kulmavaihdetta ei tee mieli laittaa.
c) Sakarakytkin tai sen jokin variaatio ei käyne, koska moottori pyörii vinssatessa n.1500 rpm ja vinssin akseli on alkutilassa levossa (0 rpm).
d) Jos samaan pakettiin saa alennusvaihteen n.1:2 on se plussaa.
e) Tehonsiirtotarve n.40-50 hv.
f) Vinssiin tulee ohjaus radiotaajuudella, joten kytkimen käyttö olisi oltava sähköistettävissä, löytyy toimilaitteita joilla saadaan aikaan 750 Newtonin lineaariliike tai pyörimisliike -max...0...max)
g) Tilaa asennukselle on n.2kpl päällekkäisen 24-päkin verran.
h) Metallintyöstökoneita löytyy sorvi, työkalujyrsin yms. tarpeellista joten koneistukset eivät muodostu ongelmaksi.

Teollisuusautomaation komponenteista löytyisi suoraan kaikkea iiihanaa, mutta ovat liian kalliita tähän projektiin. Itsellä on pari ei kovin pitkälle pureskeltua ajatusta, onko näissä jotain sudenkuoppaa jota en ole tullut ajatelleeksi:

1) avoin tasauspyörästö, voima tuodaan sisään toisesta vetarista ja otetaan ulos toisesta. Lautaspyörän tilalle vaihdetaan jarrulevy. Kun lautaspyörän pysäyttää jarrulla, voima välittyy vetarilta toiselle. Pyörimissuunta vaihtuu, mutta se ei haittaa.

2) pieni vaihdelaatikko, esim Volvo M40 ilman kytkinkaavelia. Laatikon synkrot hoitavat kytkimen virkaa, eli keppiä liikutellaan esim. väliä N-2.
Akseleille kumiset sakara- tai vastaavat joustavat kytkimet pehmentämään kytkentäiskuja.

3) jotain muuta, mitä?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 21.12.2008, 15:14
Lemmy Lemmy ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.10.04
Sijainti: Liminka
Viestit: 181
Perusasetus

pikkunen vaihelaatikko levykytkimellä? kytkimen käyttö paineilmasylinterillä sähköohjatusti taikka jos virtaa riittää niin suoraan sähköllä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 21.12.2008, 15:27
-Jarkko-:n Avatar
-Jarkko- -Jarkko- ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 26.09.08
Sijainti: Ruokolahti
Viestit: 2.267
Perusasetus

Löytyisiköhän jostain pienestä nelivetohenkilöautosta sähköisesti kytkettävä levylukko mikä kytkee takavedon peliin mukaan napista..? (subaru,suzuki,toyota...?)
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 21.12.2008, 19:44
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

volkkarissakos se paineasetelma tuli suoraan kampiakselin päähän, ja vauhtipyörä oli vaihteistossa? eikä ollu mitenkään isokokonen hässäkkä... Toimintaperiaatteita en vaan muista enää, mutta painelaakerin mekanismit tuskin on turhan monimutkaisia... Tai toisinpäin, pulttaa pikkuauton vauhtipyörän kampiakselin päähän, josta johtaa voimaa eteenpäin.

Seuraava vaihtoehtohan ois kaivella joku vanha hydraulipumppu nokkapumpuksi, ja venttiileillä ajaa hydraulimoottoria. Oikeasta paikasta kun osaa kaivella, selviää suht edullisesti.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 21.12.2008, 21:57
heimali:n Avatar
heimali heimali ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.10.06
Sijainti: Tyynelä
Viestit: 137
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Lemmy Näytä viesti
pikkunen vaihelaatikko levykytkimellä? kytkimen käyttö paineilmasylinterillä sähköohjatusti taikka jos virtaa riittää niin suoraan sähköllä.
Esimerkiksi näin, se vaihdelaatikko vain saisi tosiaan olla melko pieni. Tuo ehdottamani Volvon M40 ei kuitenkaan ole mikään hirmuisen pieni sekään. Paineilmaa ei ole saatavilla mutta virtaa riittää. Minkä kokoinen vaihdelaatikko & kytkimen halkaisija on SJ Suzukeissa?

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja xjxj Näytä viesti
Löytyisiköhän jostain pienestä nelivetohenkilöautosta sähköisesti kytkettävä levylukko mikä kytkee takavedon peliin mukaan napista..? (subaru,suzuki,toyota...?)
Mielenkiintoinen ja hyvä vaihtoehto, mistä autosta tuota kannattaisi alkaa etsiä? Pari Subarun raatoa voisi olla tiedossa.
Sitten joissain nelivedoissahan on etuvedon mukaan kytkeminen sähköllä, minkälaisia kytkimiä löytyy mm.Jimnyn jakolaatikosta tai Jeepin joistain malleista?

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
volkkarissakos se paineasetelma tuli suoraan kampiakselin päähän, ja vauhtipyörä oli vaihteistossa? eikä ollu mitenkään isokokonen hässäkkä...
Hmmm...minkähän mallin volkkareissa näin on?
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Seuraava vaihtoehtohan ois kaivella joku vanha hydraulipumppu nokkapumpuksi, ja venttiileillä ajaa hydraulimoottoria. Oikeasta paikasta kun osaa kaivella, selviää suht edullisesti.
Tämä on käynyt mielessä heti alusta asti, tosin äkkiä hinta pompsahtaa ja sitten on ihan huomaamatta taas ihanan kallista hydraulipumppu ja -moottori, sähköohjatut venttiilit, suodattimet, letkut jne. Vai mikä on se oikea paikka josta noita voi edullisesti kaivella?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 21.12.2008, 22:11
-Antti- -Antti- ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.08.08
Sijainti: Kokkola
Viestit: 42
Perusasetus

Tarkottikohan Viipo tuossa selostuksessaan sitä, kun ainakin 80-90 luvun henkilövolkkareissa tosiaan paineasetelma on kampiakselin päässä ja vauhtipyörä on siinä kiinni. Näissähän on se riemu että kytkimen käyttövoima tulee vaihteiston pääakselin sisällä kulkevaa tankoa pitkin vaihteiston toisesta päästä asti.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 22.12.2008, 09:22
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

Joo tuo volkkarin paketti on periaatteessa helvetin pitkä kun kytkinhaarukka on laatikon väärässä päässä. Asetelmalta matkaa painelaakeriin n.30cm.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 22.12.2008, 20:30
Miki:n Avatar
Miki Miki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 16.08.07
Sijainti: savo, Finland.
Viestit: 206
Perusasetus

Paloauton nokkapumpun kytkin, sakara kytkin jossa on synkro.Pituutta paketilla 20-25 cm ja halkaisia reilu 10 cm.Kulutus osia, ei tarvii koko autoa hommata
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
o: vinssin vaijeri toyotan mekaaniseen vinssiin.. kala O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 7 18.07.2007 09:05
Päävirtakytkin vinssiin?? NHOffroadTeam Tekniikka & Jutustelu 17 02.02.2007 23:46
Q: 8mm vaijerin määrä Tojon mekaaniseen vinssiin? H_Nietu Tekniikka & Jutustelu 5 13.06.2006 18:40
V/CBR 600 vinssiin O/M/V Muut 0 01.06.2005 11:31
O: Rullakita vinssiin Revolver O/M/V Muut 4 26.01.2005 19:41


Sivu luotu: 03:44 (GMT +2).