Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Mekaaniseen vinssiin kytkin (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=54210)

heimali 21.12.2008 14:59

Mekaaniseen vinssiin kytkin
 
Olisko ideoita kuinka toteuttaa edullisesti akselikytkin vinssille?

Vähän reunaehtoja:

a) Voima otetaan ulos suoraan kampiakselin päästä (nivelakselilla).
b) Vinssin käyttöakseli on jo valmiiksi samassa linjassa moottorin kampiakselin kanssa, joten kulmavaihdetta ei tee mieli laittaa.
c) Sakarakytkin tai sen jokin variaatio ei käyne, koska moottori pyörii vinssatessa n.1500 rpm ja vinssin akseli on alkutilassa levossa (0 rpm).
d) Jos samaan pakettiin saa alennusvaihteen n.1:2 on se plussaa.
e) Tehonsiirtotarve n.40-50 hv.
f) Vinssiin tulee ohjaus radiotaajuudella, joten kytkimen käyttö olisi oltava sähköistettävissä, löytyy toimilaitteita joilla saadaan aikaan 750 Newtonin lineaariliike tai pyörimisliike -max...0...max)
g) Tilaa asennukselle on n.2kpl päällekkäisen 24-päkin verran.
h) Metallintyöstökoneita löytyy sorvi, työkalujyrsin yms. tarpeellista joten koneistukset eivät muodostu ongelmaksi.

Teollisuusautomaation komponenteista löytyisi suoraan kaikkea iiihanaa, mutta ovat liian kalliita tähän projektiin. Itsellä on pari ei kovin pitkälle pureskeltua ajatusta, onko näissä jotain sudenkuoppaa jota en ole tullut ajatelleeksi:

1) avoin tasauspyörästö, voima tuodaan sisään toisesta vetarista ja otetaan ulos toisesta. Lautaspyörän tilalle vaihdetaan jarrulevy. Kun lautaspyörän pysäyttää jarrulla, voima välittyy vetarilta toiselle. Pyörimissuunta vaihtuu, mutta se ei haittaa.

2) pieni vaihdelaatikko, esim Volvo M40 ilman kytkinkaavelia. Laatikon synkrot hoitavat kytkimen virkaa, eli keppiä liikutellaan esim. väliä N-2.
Akseleille kumiset sakara- tai vastaavat joustavat kytkimet pehmentämään kytkentäiskuja.

3) jotain muuta, mitä?

Lemmy 21.12.2008 15:14

pikkunen vaihelaatikko levykytkimellä? kytkimen käyttö paineilmasylinterillä sähköohjatusti taikka jos virtaa riittää niin suoraan sähköllä.

-Jarkko- 21.12.2008 15:27

Löytyisiköhän jostain pienestä nelivetohenkilöautosta sähköisesti kytkettävä levylukko mikä kytkee takavedon peliin mukaan napista..? (subaru,suzuki,toyota...?)

Viipo 21.12.2008 19:44

volkkarissakos se paineasetelma tuli suoraan kampiakselin päähän, ja vauhtipyörä oli vaihteistossa? eikä ollu mitenkään isokokonen hässäkkä... Toimintaperiaatteita en vaan muista enää, mutta painelaakerin mekanismit tuskin on turhan monimutkaisia... Tai toisinpäin, pulttaa pikkuauton vauhtipyörän kampiakselin päähän, josta johtaa voimaa eteenpäin.

Seuraava vaihtoehtohan ois kaivella joku vanha hydraulipumppu nokkapumpuksi, ja venttiileillä ajaa hydraulimoottoria. Oikeasta paikasta kun osaa kaivella, selviää suht edullisesti.

heimali 21.12.2008 21:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Lemmy (Viesti 517049)
pikkunen vaihelaatikko levykytkimellä? kytkimen käyttö paineilmasylinterillä sähköohjatusti taikka jos virtaa riittää niin suoraan sähköllä.

Esimerkiksi näin, se vaihdelaatikko vain saisi tosiaan olla melko pieni. Tuo ehdottamani Volvon M40 ei kuitenkaan ole mikään hirmuisen pieni sekään. Paineilmaa ei ole saatavilla mutta virtaa riittää. Minkä kokoinen vaihdelaatikko & kytkimen halkaisija on SJ Suzukeissa?

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja xjxj (Viesti 517056)
Löytyisiköhän jostain pienestä nelivetohenkilöautosta sähköisesti kytkettävä levylukko mikä kytkee takavedon peliin mukaan napista..? (subaru,suzuki,toyota...?)

Mielenkiintoinen ja hyvä vaihtoehto, mistä autosta tuota kannattaisi alkaa etsiä? Pari Subarun raatoa voisi olla tiedossa.
Sitten joissain nelivedoissahan on etuvedon mukaan kytkeminen sähköllä, minkälaisia kytkimiä löytyy mm.Jimnyn jakolaatikosta tai Jeepin joistain malleista?

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 517155)
volkkarissakos se paineasetelma tuli suoraan kampiakselin päähän, ja vauhtipyörä oli vaihteistossa? eikä ollu mitenkään isokokonen hässäkkä...

Hmmm...minkähän mallin volkkareissa näin on?
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 517155)
Seuraava vaihtoehtohan ois kaivella joku vanha hydraulipumppu nokkapumpuksi, ja venttiileillä ajaa hydraulimoottoria. Oikeasta paikasta kun osaa kaivella, selviää suht edullisesti.

Tämä on käynyt mielessä heti alusta asti, tosin äkkiä hinta pompsahtaa ja sitten on ihan huomaamatta taas ihanan kallista :( hydraulipumppu ja -moottori, sähköohjatut venttiilit, suodattimet, letkut jne. Vai mikä on se oikea paikka josta noita voi edullisesti kaivella? :o

-Antti- 21.12.2008 22:11

Tarkottikohan Viipo tuossa selostuksessaan sitä, kun ainakin 80-90 luvun henkilövolkkareissa tosiaan paineasetelma on kampiakselin päässä ja vauhtipyörä on siinä kiinni. Näissähän on se riemu että kytkimen käyttövoima tulee vaihteiston pääakselin sisällä kulkevaa tankoa pitkin vaihteiston toisesta päästä asti.

bluevan 22.12.2008 09:22

Joo tuo volkkarin paketti on periaatteessa helvetin pitkä kun kytkinhaarukka on laatikon väärässä päässä. Asetelmalta matkaa painelaakeriin n.30cm.

Miki 22.12.2008 20:30

Paloauton nokkapumpun kytkin, sakara kytkin jossa on synkro.Pituutta paketilla 20-25 cm ja halkaisia reilu 10 cm.Kulutus osia, ei tarvii koko autoa hommata:)

james_III 22.12.2008 20:45

Tässä Utuistensaarien versio aiheesta: kampuralta voima vinssille.
kuva1
kuva2

Toimii sitte ihan uskomattoman hyvin, lennossa päälle ja pois.

Kartse1 22.12.2008 20:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja james_III (Viesti 517432)
Tässä Utuistensaarien versio aiheesta: kampuralta voima vinssille.
kuva1
kuva2

Toimii sitte ihan uskomattoman hyvin, lennossa päälle ja pois.


Tuon tyylisiä kytkimiä käytettiin myös esim. 70 -luvun kaivinkoneissa.
Hyttiin tuli vain rautatanko, jota kiskaisemalla sai lennosta nokkapumpun päälle ja sit kun lähti ajamaan siirtoajoa maantielle, niin tökkäisi vaan vipua eteenpäin, jolloin pumppu putosi pois päältä.

Auttoi paljon sen aikaisten traktorien matkanopeuteen ja mäennousukykyyn. Silloin kun oli vain mäkisiä ja mutkaisia sorateitä...

Otto 22.12.2008 21:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mi-ki (Viesti 517424)
Paloauton nokkapumpun kytkin, sakara kytkin jossa on synkro.Pituutta paketilla 20-25 cm ja halkaisia reilu 10 cm.Kulutus osia, ei tarvii koko autoa hommata:)

Mutta mistä noita saa?

solihull 22.12.2008 22:53

Samanlaista olen pohtinut, kun on pitänyt jo vuosia laittaa hydraulipumppuvinssisysteemi Rankkuun. Kytkinkoplinki pitäisi olla pieni, kestää 10-15 Kw ja semmonen että sen voi kytkeä "vauhdista".... eipä oikein ole sopivia vastaan tullut.

TT

PasiK 23.12.2008 21:25

Venemiehet:

Mites tollaisen keskimoottoripaatin vaihteisto? Homma toteutettu planeetoilla, suunnanvaihto on, ja voi kytkee lennossa. Kokokin on kompakti...

A-P 23.12.2008 22:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PasiK (Viesti 517764)
Venemiehet:

Mites tollaisen keskimoottoripaatin vaihteisto? Homma toteutettu planeetoilla, suunnanvaihto on, ja voi kytkee lennossa. Kokokin on kompakti...

Hetkinen! Sis merikytkin... Tuli ihan vaan mieleen myöskin ylimääräiseksi alennusvaihteeksi vaihteisto-jakoaski välille!!! Mutta tuohon alkuperäiseenkin tarkoitukseen vissi sopiva, tosin tuota välitystä aika tavalla, toki mallista riippuen.

heimali 27.12.2008 10:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja A-P (Viesti 517790)
Hetkinen! Sis merikytkin... Tuli ihan vaan mieleen myöskin ylimääräiseksi alennusvaihteeksi vaihteisto-jakoaski välille!!! Mutta tuohon alkuperäiseenkin tarkoitukseen vissi sopiva, tosin tuota välitystä aika tavalla, toki mallista riippuen.

Jep, on joskus tullut myös merivaihteita suunniteltua ajoneuvokäyttöön :) Tässä olisi esimerkiksi yksi hyvä.
http://zf-marine.com//Images/Gears/ZF63.gif
- massa 46kg
- tehonkesto n.200-300hv
- bolt-on hydraulipumppuasennus
Lisää speksejä:
http://zf-marine.com/Transmissions/T...ption&GN=ZF_63

heimali 27.12.2008 10:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja solihull (Viesti 517470)
Samanlaista olen pohtinut, kun on pitänyt jo vuosia laittaa hydraulipumppuvinssisysteemi Rankkuun. Kytkinkoplinki pitäisi olla pieni, kestää 10-15 Kw ja semmonen että sen voi kytkeä "vauhdista".... eipä oikein ole sopivia vastaan tullut.
TT

Teollisuusautomaatiokomponenteista löytyy akselikytkimiä moneen tarkoitukseen, toimintaperiaate likimain tämä:
http://www.bs-wiki.de/mediawiki/imag...enkupplung.jpg
(kuvassa mekaaninen levykytkin)

Samanlaisia löytyy sähköisesti, paineilmalla ja hydrauliikalla ohjattuina.
Tässä linkki yhden diilerin kuvastoon:
http://www.stromag.se/suomi/index.html?till.htm

Usein sähköohjatuissa akselikytkimissä 12VDC kelajännitettä ei ole saatavissa kuin erikoistilauksesta, tässä yksi jenkkivalmistaja jolta kuitenkin näitä löytyy. Ovat tarkoitettu hydrauliikkapumpun kytkemiseen moottoriin.
http://pittsclutches.net/Clutches.html

Teollisuusautomaatio-osien huonopuoli on hinta.

Yksi vaihtoehto olisi ehkä käyttää ilmastointilaitteen kompressorin hihnapyörää, jossa on sisäänrakennettu kytkin.
Tällöin pumpulle tulisi kylläkin hihnaveto :( tai sitten täytyisi koneistaa hihnapyörään akselilähtö.
Nuo eivät ole uutenakaan kovin kalliita ja vanhasta särkyneestä ilmastoinnin kompurasta tuollaisen voisi löytää hyvinkin
edullisesti. Nykyään myös ajettavien ruohonleikkureiden terälaitteissa on usein vastaava sähköinen kytkin.
Tehonkesto voi hydrauliikkapumppukäytössä olla ylärajalla. Kuvia ja hintoja (jenkeissä)
http://www.apairinc.com/iVIEW.asp?CA...es&SCAT=Sanden

heimali 27.12.2008 10:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mi-ki (Viesti 517424)
Paloauton nokkapumpun kytkin, sakara kytkin jossa on synkro.Pituutta paketilla 20-25 cm ja halkaisia reilu 10 cm.Kulutus osia, ei tarvii koko autoa hommata:)
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Otto (Viesti 517443)
Mutta mistä noita saa?


Tämä tieto kiinnostaisi minuakin... ;)

Tapsala 27.12.2008 11:14

Onko mitään käsitystä paljonko tollanen merikytkin maksaa?

heimali 27.12.2008 22:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tapsala (Viesti 518645)
Onko mitään käsitystä paljonko tollanen merikytkin maksaa?

n.2500 eur

Miki 27.12.2008 23:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja heimali (Viesti 518637)
Tämä tieto kiinnostaisi minuakin... ;)

Veljekset kulmala ja Veikko Nummela oy myy palopumppuja, varaosia löytynee samoista paikoista

PasiK 28.12.2008 13:35

Sisun tuulettajan "viskokytkin" oli toteutettu kans mukavasti, siis paineilmalla kytkettänä levykytkin. n 80 cm lapa vaatii pyöriäkseen kilowatteja, joten siinä kans vaihtoehto..


Sivu luotu: 05:42 (GMT +2).