Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 08.11.2008, 20:25
LukkoUaz:n Avatar
LukkoUaz LukkoUaz ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.08.06
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 101
Perusasetus

HJ:n vinssin siirto


Yritin söörtsillä ettiä, mut v...u mä mitään löytäny. Eli jos joku laittas linkkiä
tai jotain niin sais tänkin projektin potkastua käyntiin. On ollu 4x4 magazinen
jossain numerossa myös? Kiitos jo etukäteen!

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 16.11.2008, 22:57
Mikedeus21:n Avatar
Mikedeus21 Mikedeus21 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.05
Sijainti: Kalajoki, Finland.
Viestit: 657
Perusasetus

Mullekin ois apua jos joku kertois. Siis jos kyse mekaanisen vinssin siirrosta/nostosta
__________________
Tee mitä teetkin mutta tee se kunnolla
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.11.2008, 23:10
Holle:n Avatar
Holle Holle ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 14.02.06
Sijainti: Nastola, Finland.
Viestit: 659
Perusasetus

Mää mittään tiä, kun yhen vaan oon siirtänyt, mutta jos on korotuspalat rungon ja korin välissä niin nostaminen on suht helppo.
Kardaani mahtuu tuossa tapauksessa korin ja rungon välistä syylärin alta, ainoastaan pitkittäisen ja poikittaisen palkin
välissä kulmittain menevää palkinpätkää joutuu loveamaan x-määrän. mulla pysty kardaanin jopa kiinnittämään alkuperäseen kannatinlaakerin paikkaan (ainakin muistaakseni). Jos taas korinkorotuksia ei ole, joutuu loveemaan palkkia, tekemään hiekkapeltiin aukon ja nostamaan syyläriä, jolle taas on luovutettava tilaa konepellistä. Jos aivan ahtaasti tekee, niin konepellin uloin pelti vielä jää ehjäksi. Näin siis alkuperäissyylärillä. Itse vein sisäänpäin sen verran kuin kardaani antoi myöden, mutta ilmeisesti näitä on hyvällä menestyksellä katkottu ja liimattu takaisin lyhemmäksi. Olen itse kyllä lyhennellyt noita isoja kardaaneita, eikä siinä mitään sen kummempaa ole, kuin että hankkii jonkun todella sopivan holkin sauman kohdalle sisäpuolelle, jotta tulee suoraan kun hitsaa.
Vinssinkardaani tuskin on edes niin tuhannen tarkka. Siinäpä ne omat kokemukset, niin ja sitten vielä niin perkeleen tiukkaan kovalla
virralla kiinni, hyväksikäyttäen jotain sopivaa lisämetallia, nimimerkillä kerran repinyt vinssin irti keulasta hätäisten hitsausten jäljiltä.
Oppii kyllä kivasti laittamaan sen seuraavalla kerralla kunnolla jos jossain suossa vinssinsä tipauttaa.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 17.11.2008, 22:47
LukkoUaz:n Avatar
LukkoUaz LukkoUaz ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.08.06
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 101
Perusasetus

!


Kiitoksia! Näillä pitäis jo päästä vauhtiin. Tallikaveri löysi arkistojen kätköistä sen 4x4 magazinen nro:n missä kans ohjeet. Mulla on koria korotettu 50 mm, joten mietin
just vinssijordaanin vetämist kopan ja rungon välistä. Täytyy vielä kikkailla jordaani
oikeen mittaseks.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 17.11.2008, 23:18
Heikki L:n Avatar
Heikki L Heikki L ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.09.04
Sijainti: pornainen, Finland.
Viestit: 2.690
Perusasetus

meikällä on korotettu vinssi rungonpäälle, je vedetty 10cm sisään.
Ei oo korinkorotusta mutta kardaani mahtuu just kun tekee reijän siihen peltiin ja lovee runkoo niinkuin holle tossa sanoi.

Kardaanin lyhentäminen nyt on helpoin homma koko rojektissa.
otat 20mm putkenpalan vaikka 5cm pitkä ja laitat sen sinne sisään liitoskohtaan.
pieni railo rälläkälla ja virtaa tarpeeks hitsiin. ihan varmaan pysyy, pelkkää kulmarautaa casten hitsaamallakin saa tehtyy mytta vetelee helposti vähän.

Tossa kannattaa huomioda semmonen homma jos nostaa vinssin rungon päälle:
Se alkaa mun mielestä nouseen liian ylös, mikä ei oo hyvä vinssatessa kun vetopiste on ylhäällä. vaijeri vetää keulaa alaspäin ja tiukkaa autoa esim suossa syvemmälle.(jos vinssaus puu on esim kanto tai semmoenn puu mihin ei kärsi liinaa laittaa korkeelle)
AInakin kannattaa kääntää kelaamaan vaijeri altapäin.

(Itellä vielä laiskuuttaan toteuttamatta) mutta tehdään enennkuin seuraavan kerran mettään eksytään.

mutta on kyllä pakollinen operaatio jos haluu eess siedettävän kohtauskulman ryhävalaaseen.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 18.11.2008, 01:10
Arppa Arppa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.07.07
Sijainti: Oulu, .
Viestit: 106
Perusasetus

Ei sitä vinssiä kannata ylemmäksi nostaa. Ottaa vaan sisäänpäin, tekemällä kardaanille lisä tilaa isontamalla rungon poikittaispalkin reikää pikkasen sekä vähän loveamalla rungon viistopalkkia. Vinssi tulee näin kivuttomasti 10 cm sisään päin(melkein syyläriin kiinni) ja kardaania puolestaan lyhennetään tukilaakerin jälkeen sopivasti n.8-9 cm.

Viimeksi muokannut Arppa : 18.11.2008 01:13 Perustelu: lisäsin kuvan
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
M:siirto nettiauto JEEP Tarzan O/M/V Ajoneuvot 2 29.01.2006 13:55
Bj:n mekaanisen vinssin siirto taaksepäin ? HannuN Tekniikka & Jutustelu 2 25.01.2006 11:38
HJ 61:n tekniikan siirto HJ 60:een??? hoojii Tekniikka & Jutustelu 15 20.12.2005 11:31
Runkonumeron siirto... NORT Tekniikka & Jutustelu 24 06.06.2005 20:54
toyota vinssin nosto ja taaksepäin siirto? jjtp Tekniikka & Jutustelu 4 12.10.2004 12:28


Sivu luotu: 11:08 (GMT +2).