Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   HJ:n vinssin siirto (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=52643)

LukkoUaz 08.11.2008 20:25

HJ:n vinssin siirto
 
Yritin söörtsillä ettiä, mut v...u mä mitään löytäny. Eli jos joku laittas linkkiä
tai jotain niin sais tänkin projektin potkastua käyntiin. On ollu 4x4 magazinen
jossain numerossa myös? Kiitos jo etukäteen!

Mikedeus21 16.11.2008 22:57

Mullekin ois apua jos joku kertois. Siis jos kyse mekaanisen vinssin siirrosta/nostosta

Holle 16.11.2008 23:10

Mää mittään tiä, kun yhen vaan oon siirtänyt, mutta jos on korotuspalat rungon ja korin välissä niin nostaminen on suht helppo.
Kardaani mahtuu tuossa tapauksessa korin ja rungon välistä syylärin alta, ainoastaan pitkittäisen ja poikittaisen palkin
välissä kulmittain menevää palkinpätkää joutuu loveamaan x-määrän. mulla pysty kardaanin jopa kiinnittämään alkuperäseen kannatinlaakerin paikkaan (ainakin muistaakseni). Jos taas korinkorotuksia ei ole, joutuu loveemaan palkkia, tekemään hiekkapeltiin aukon ja nostamaan syyläriä, jolle taas on luovutettava tilaa konepellistä. Jos aivan ahtaasti tekee, niin konepellin uloin pelti vielä jää ehjäksi. Näin siis alkuperäissyylärillä. Itse vein sisäänpäin sen verran kuin kardaani antoi myöden, mutta ilmeisesti näitä on hyvällä menestyksellä katkottu ja liimattu takaisin lyhemmäksi. Olen itse kyllä lyhennellyt noita isoja kardaaneita, eikä siinä mitään sen kummempaa ole, kuin että hankkii jonkun todella sopivan holkin sauman kohdalle sisäpuolelle, jotta tulee suoraan kun hitsaa.
Vinssinkardaani tuskin on edes niin tuhannen tarkka. Siinäpä ne omat kokemukset, niin ja sitten vielä niin perkeleen tiukkaan kovalla
virralla kiinni, hyväksikäyttäen jotain sopivaa lisämetallia, nimimerkillä kerran repinyt vinssin irti keulasta hätäisten hitsausten jäljiltä.
Oppii kyllä kivasti laittamaan sen seuraavalla kerralla kunnolla jos jossain suossa vinssinsä tipauttaa.

LukkoUaz 17.11.2008 22:47

!
 
Kiitoksia! Näillä pitäis jo päästä vauhtiin. Tallikaveri löysi arkistojen kätköistä sen 4x4 magazinen nro:n missä kans ohjeet. Mulla on koria korotettu 50 mm, joten mietin
just vinssijordaanin vetämist kopan ja rungon välistä. Täytyy vielä kikkailla jordaani
oikeen mittaseks.

Heikki L 17.11.2008 23:18

meikällä on korotettu vinssi rungonpäälle, je vedetty 10cm sisään.
Ei oo korinkorotusta mutta kardaani mahtuu just kun tekee reijän siihen peltiin ja lovee runkoo niinkuin holle tossa sanoi.

Kardaanin lyhentäminen nyt on helpoin homma koko rojektissa.
otat 20mm putkenpalan vaikka 5cm pitkä ja laitat sen sinne sisään liitoskohtaan.
pieni railo rälläkälla ja virtaa tarpeeks hitsiin. ihan varmaan pysyy, pelkkää kulmarautaa casten hitsaamallakin saa tehtyy mytta vetelee helposti vähän.

Tossa kannattaa huomioda semmonen homma jos nostaa vinssin rungon päälle:
Se alkaa mun mielestä nouseen liian ylös, mikä ei oo hyvä vinssatessa kun vetopiste on ylhäällä. vaijeri vetää keulaa alaspäin ja tiukkaa autoa esim suossa syvemmälle.(jos vinssaus puu on esim kanto tai semmoenn puu mihin ei kärsi liinaa laittaa korkeelle)
AInakin kannattaa kääntää kelaamaan vaijeri altapäin.

(Itellä vielä laiskuuttaan toteuttamatta) mutta tehdään enennkuin seuraavan kerran mettään eksytään.

mutta on kyllä pakollinen operaatio jos haluu eess siedettävän kohtauskulman ryhävalaaseen.

Arppa 18.11.2008 01:10

Ei sitä vinssiä kannata ylemmäksi nostaa. Ottaa vaan sisäänpäin, tekemällä kardaanille lisä tilaa isontamalla rungon poikittaispalkin reikää pikkasen sekä vähän loveamalla rungon viistopalkkia. Vinssi tulee näin kivuttomasti 10 cm sisään päin(melkein syyläriin kiinni) ja kardaania puolestaan lyhennetään tukilaakerin jälkeen sopivasti n.8-9 cm.
http://stiletti.wipsl.com/gallery/d/...2/IMG_1609.JPG

SuurSyömäri 18.11.2008 01:43

Korikorotus -> syylarikorotus, etummainen poikkipalkki poikki, uus vinssin etupuolelle jne......

Sillo saa vinssin jo aika syvälle pois laiturin virkaa tekemästä. Kovin korkealle ei kannata vinssejä kiinnitellä ku se sitten kiskoo sitä mörssäriä kohti kiinaa. ja toisekseen se pitää korottaessa kuitenkin laittaa jonkun ns. vipuvinssipedin päälle jolloin se ei oo kovin tukevakaan. Sen parempi mitä suorempi veto on runkoon nähden.

Ja tää oli ihan mutuna... ;)

Mikedeus21 18.11.2008 13:45

Maskia eikä tota hiekkapeltiä varmaan tarvi leikellä?

osilpi 19.11.2008 09:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mikedeus21 (Viesti 507739)
Maskia eikä tota hiekkapeltiä varmaan tarvi leikellä?

Itse leikkelin molempia. Hiekkapellistä leikkasin noin puoli metriä keskeltä kokonaan pois, ja maskiin piti tehdä koloja.
Nostin vinssin runkoaisojen päälle, kun silloin näin neuvottiin. Sitten vinssin eteen uusi puskuri.

En tiedä onko hyvä vai ei, mutta ainakin etuylitys pieneni ja paljon. Toistaiseksi on kestänyt. Toisaalta ei ole suohon upotettukaan.

Kardaanin lyhennyksen teetin kardaanipajalla, mutta nyt tekisin sen itse. Veloitus pikkutyöstä oli kova, ja työ, yllättäen, venyi sovitusta viikoilla eteenpäin.

Heikki L 19.11.2008 12:00

Kyllä toi rungon päällä kestää upottaa suohon, vaijeri katkee ennenkuin vinssi irtoo;)
Kohtaus kulma on päällä parempi kuin rungon tasalla.
Ainoa huono puoli tosiaan on kiina ilmiö, joka helpottaa kääntämällä veto alhaalta.

osilpi 20.11.2008 09:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sperman (Viesti 508089)
Ainoa huono puoli tosiaan on kiina ilmiö, joka helpottaa kääntämällä veto alhaalta.

Pitäiskös minunkin kääntää veto alapuolelle? Onko siitä tosiaan merkittävää hyötyä? Olen antanut olla yläpuolella, koska helppo selvittää kuitenkin solmuun menevä vaijeri...

Heikki L 20.11.2008 10:32

Niin no en hyödystä tiedä, kun itelläkin kelaa vielä ylhäältä päin.

Kuvittelisin että on hyötyä, mutta toi vaijerisotkun siivoominen on kyllä miinusta.

Täytyy kokeilla ja päättää sitte kumpi parempi:)


Sivu luotu: 21:40 (GMT +2).