![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() AsuntovaunutOtsikon mukaisesti: Moniko palstalainen omistaa asuntovaunun.. Tai on sellaisen hankintaa edes puolivakavissan harkinnut? Itse hommasin Soliferin Artic45sen viimevuoden lopulla. Tarkoituksena oli purkaa koppa pois ja tehdä alustasta parin-kolmen kelkan traileri, vaan toisin kävi. Nyt kun vaunua on parin kuukauden ajan purkanut ja kasannut, on tullut parikin tosiasiaa mieleen. 1. Jos joku ihan oikeasti kauppa vanhaa, avaamatonta asuntovaunua kuivana ja terveenä, varsinkin, jos sitä ei ole säilytetty edes kylmässä katoksessa, kannattaa ostoaikeet unohtaa.. Ellei sitten omaa kohtalaisen hyvää kosteusmittaria ja tarvittaessa tiloja vaunun purkuun ja korjaukseen. Tilaa muuten pitää sitten olla heti kättelyssä PALJON. 2. Ainakin 70 -luvun lopun Soliferin vaunut ovat oikeasti melko hempuleita esityksiä.. Varusteet niissä ovat varsin asialliset, käsittäen vesikeskuslämmityksen, kaasu/sähköjääkaapin, sun muut kilkkeet, mutta itse rakenne on pahaakin kovempi pettymys. 3. Niinkuin monessa muussakin asiassa, myös vaunun kohdalla pätee se vanha tosiasia, että uuden rakentaa kohta nopeammin ja vähemmällä vaivalla, kuin mitä menee vanhan paskan korjaamiseen. Eli jotain tämä tyylistä on tullut tuumailtua. Vaunu sinällään on ihan kelpo keksintö, esimerkiksi hirvenpyyntihommissa. Sellaisen hankinnassa vaan kannattaa hieman panostaa vikojen etsintään.. Ainakin vanhemmissa Solifereissa kannattaa etu- ja takaseinien sisäverhoilut kurkistaa tarkkaan. Sisäseinät ovat tapettipinnoitettua vaneria, joten, jos tapetti on rutussa ja selvästi irti vanerista, kannattaa ostohetkellä harkita, haluaako alkaa leikkimään puuseppää. Vaunujen puurunko on jotain rapaa, eli ei todellakaan mitään painekyllästettyä mäntyä. Liekö tarkoituksena ollut painonsäästö, vai mikä. Sivuseinät eivät niinkään ole ongelma. Päädyt ja mahdollisesti vuotavat kattoluukut ja niiden ympäristö sitävastoin ovat iso ongelma. Noh, edelleen ikkunaverhojen kannatinlenkkien kiinnitys kannattaa tarkastaa. Jos puuttuvat, tai irtoavat vetämällä, on vaunun ikkunankehys todennäköisesti saanut siipeensä. Sama pätee vaunun päädyissä oleviin muovisiin tartuntakahvoihin. Jostain kumman syystä pahastikaan kastunut vaunu ei haise, niinkuin sen luulis tekevän, eli siihen ei kannata tuudittautua. Itse olen hieman meinannut varustella tuon tämänhetkisen rojektin maasturin perässä vedettäväksi offivaunuksi, mutta katsotaan nyt, kuinka tuon kanssa käy. Kuvia en eräästä pienestä syystä johtuen rupea ainakaan vielä laittamaan, mutta sen voin luvata, että rumia ne olisivat olleetkin. Ja jos nyt joku luulee, että ajattelin alkaa karavaanariksi, kaikkien kaveriksi, niin pomppas. Mettähommiin tuo tulee, jos sen päätän pitää. Niin, ja edittinä senverran, että varaosia ei ainakaan helposti tuollaiseen vanhaan vaunuun enää tahdo saada. Eräs nimekäs asuntovaunujen erikoisliikekin nauroi meikäläisen pihalle, kun erehdyin sisätilan vanereita sieltä kyselemään..
Viimeksi muokannut Nalle : 18.08.2008 19:50 |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Wanhan cappy vm 75 vaunun kunnostaneena tiedän mistä puhut! älkää ihmeessä ruvetko ainakaan cappyä!! kunnostamaan missä on 5 poikkisaumaa katossa..ruutivaraston kuivuri huusi 2 viikkoa sisällä ikkunat/aukot teipattuna eikä urtsi kuivunut..uuttako urtsia tilalle? no ei! en minäkään mikään kur. eiku karavaanari ole vaan kalavaunuksi tuo mätä paska tuli ja onneksi meni.
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
-83 Kafin 470 entisenä omistajana tiedän millanen on lahonnut vaunu, kosteusmittauskaan ei muuten auta jos puuosat on läpeensä lahonneita jo aika päiviä sitten ja sen jälkeen kuivaneita, kosteusmittari näyttää nollaa mutta puuosat saattaa olla ihan pepua.. Anopin matkailuauton alkovin pohja oli myös ihan laho vaikka auto oli mittareiden mukaan täysin kuiva, no onneksi se kolaroi sen pohjoisen reissulla viime kesänä erään huoltoaseman räystääseen ja lahoviat pystyi korjaamaan samalla ku korjattiin kolariviat ja onneksi oli kasko voimassa...
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
Itse kunnostelen parhaillaan -84 vuoden matkaaja 510 ,ja on kyllä tullut mieleen että trukin piikeillä koppa pois ja trailerin teko, mutta ei oikein malta enään koska on tarvikkeita hankittuna paljon...
|
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Sama oli itsellä vielä eilen mielessä.. Itseasiassa vielä vähän nytkin, mutta minkäs teet. Niin tuo vaan kovaa vauhtia valmistuu, että kai siitä vielä vaunu tulee. Onkos muuten kukaan todella miettinyt, millä tavalla tuollaisen asuntovaunun seinänsisäistä tuuletusta voisi kenties tehostaa, tai ylipäänsä parantaa? Ainakin Solikassa on seinän rakenne sellainen, että puuriman toiselle puolelle on niitattu sisäverhoiluvanerit, rimojen väliin liimattu styrokslevyt ja pintaan niitattu alumiini. Eli seinän sisäpuolella ei ole olemassa minkäänlaista tuuletusta, esimerkiksi kondensoituneen veden kuivaamiseksi. Ei tuo kaikki kosteus, jota tuolta päädyistä kuivattiin, varmaankaan ollut maantieltä roiskunutta vettä, vaikka varmasti iso osa olikin. Voisiko seinän sisään vetää vaikka jotain salaojaputken tyyppistä systeemiä, jota pitkin ilmatilaa saataisiin myös tuohon muuten niin umpionmalliseen seinärakenteeseen? Itse olen toteuttanut tuota systeemiä siten, että sopivan verhoiluvanerin puuttuessa, päätyjen ja katon sisävanerit tulevat kahdesta rinnakkaisesta suikaleesta, joiden väliin olen jättänyt muutaman millin raon. Raon päälle, katon sisäpintaan luonnollisesti tulee verhoiluvaneri, mutta siten, että tuo yhtenäinen ura menee keulasta perään saakka ja on molemmista päistään auki. En tiedä, onko tuokaan toimiva idea, mutta umpioksi tuota ei enää oikein haluttais jättää. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Nyt alkaa vaunun peräpääkin muistuttaa sitä, mitä sen olisi pitänyt muistuttaa jo aika päiviä.. Eli perän vanerit ovat suurimmaksi osaksi paikoillaan, samoin, kuin ikkunan kehyskin. Vielä muutamat vahvikkeet, niin alkaa olla valmista paketoitavaksi.
Mitenköhän muuten toimisi tuollainen pieni puhallin, jolla voisi pukata lämpöpatterin päältä ilmaa tuonne vanerin sisäosiin.. Ei se tietty Amerikkaa tee, mutta voisi tuo pienikin ilmankierto hieman helpottaa tuohon happanemisongelmaan.. Noh, todennäköisesti jätän nuo puhaltimet tuonne kuivauskaappiin. Siellä niillä voi olla jotain konkreettista tekoakin. Kuten kivinen tuossa aiemmin totesikin, kaikki vaunut happanevat. Iman kylmäsiltaongelmaa olisin tehnyt tuon vaunun kehikon alumiiniprofiilista, mutta kuten todettu, voisi olla aika kylmänkalskea materiaali. Miten lie, jos profiilin sisään puhaltaisi uretaanivaahdon? Omanlainen kotelohan siitäkin tulisi, minkä lisäksi kylmää johtava alumiini olisi kuitenkin ulko- ja sisäseinissä kiinni. Noh, kunhan tuon vekottimen saan kasaan, niin saa olla tuommoinen siihen asti, kunnes taas pehmenee. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Itse olen suunnitellut -09 tai -10 kesäksi vaunua...
Solikoita ja muitakin olen katsellut. 6-7henken nukkumapaikoilla. Teliakselilla vm. 1990-2000 Saa nähdä jääkö haaveeksi...... |
#8
|
||||
|
||||
![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Jos jollain on halpa vaunu myynnissä ni voin ostaa. Ei tarvitse olla papereita. Voi olla kohtuu huonokin...
|
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Joku 1990-2000 -luvun vaunu voi ihan oikeasti olla hyväkuntoinenkin.. Toisaalta, onko kellään ihan oikeasti tietoa, minkälaisella systeemillä ja mistä materiaaleista nämä nykyiset vaunut valmistetaan? Onko ne kaikesta huolimatta samanlaisia pommeja, kuin nuo vanhat paskasammiot? Jos oikein kovasti alkaa vaunua himottamaan, niin siinä vaiheesa kannattaa harkita, että tekisikö itse.. Voi äkkiseltään kuulostaa hurjalta idealta, mutta niin se vain on. Varsinkin, jos hakee vanhaa vaunua ja on valmis ko. pömpelin kanssa askartelemaan kotvasen. Vanhalle alustalle uuden vaunukopin rakentaminen on todennäköisesti melko helppo urakka. Lattiarakenne on nähtävästi puukehikko, jonka sisällä on eristeet ja kehikon ylä ja alapuolilla jotain kasettilevyä tai säänkestävää vaneria pinnoitteena.. Sisälattian pinnassa on lisäksi joku kostean tilan kokolattiamatto. Seinät puolestaan ovat hyvinkin yksinkertaiset puukehikot, joissa on vahvikkeita ainoastaan ikkunoiden ja oviaukon kohdilla.. Lisäksi tietty kaapistojen kohdilla on jonkinlaiset pystyrimat ja todennäköisesti kylkipintojen saumakohdissa pitkittäiset tartuntarimat. Päädyt ovat oikeastaan vain ja ainoastaan vanerilevyä, joka on tuettu poikittaisilla rimoilla, jotka itseasiassa pitävät sivuseinät pystyssä. Ainoat pystypuut keulassa ja perässä, jos ei lasketa sivuseinien puita, ovat ikkunoiden sivut, sekä jotkut satunnaiset tuet, joita Soliferissa taitaa olla ainoastaan keulassa. Katto noudattelee keulan ja perän kaavaa, sillä erotuksella, että kattoluukkujen kohdilla on omat rakenteensa. Ainoa isosti kallis yksittäinen osanen taitaa olla katon alumiinilevy, joka on sen kokoinen, että se pitää tilata erikoistoimituksena, ellei sitten satu jostain purkuvaunusta löytämään sopivaa osasta. Monesta kappaleesta ulkokattoa ei kannata alkaa tekemään.. Siinä pääsee vain äyskäröimään ja korjaamaan kosteusvaurioita. Keulan, perän ja kylkien pellit voi helposti tehdä ihan normimittaisesta tavarasta, kunhan vain muistaa ylä- ja alaosien sauman laittaa oikeinpäin. Katon ohella seinien ja katon liittämiseen tarvittava kulmaan taitettu alumiinikisko lie melko hankalasti / kalliisti hankittava kokonaisuus, mutta ihminenhän senkin kai on tehnyt. Eli jos haluaa sellaisen vaunun, jonka metkut tietää, niin silloin kannattaa ennemminkin tehdä koko paska itse, kuin alkaa tappelemaan jonku valmiiksi lahonneen kanssa. |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Jos hommais tällaisen Chevy van baron cruiserin ja tekis si siitä vaunun.....
Ja vetoautona toimii tietty Dodge Ram 4x4 CTD..... Olisko liian nöyryyttävää GM miehille???? |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Ei nöyryytä yhtään.Oliskin varmaan eka kerta kun vaunulla tuotas hajonnu veturi kotia.
|