![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Itsetehdyn traktorin rekisteröinti?Kuorma-autoalustaisia ym. vehkeitä on kyllä katsasteltu traktoreiksi, kun maksiminopeus on asetettu 40km/h ja takajousitus poistettu, mutta mites täysin omavalmiste? Onko tuohon hommaan olemassa mitään säännöksiä, joiden puitteissa homma onnistuu, vai ampuuko katsastusmies kyselemättä, jos moista menee ehdottelemaan. Tuossa vaan eräs isäntä esitteli uutta vehettään "rakensin tuossa ittelle traktorin". 16-litranen catepillarin kone, runko modifioitu jostain volvosta, isot traktorin pyörät levikkeiden kera eessä ja takana... Heräsi vaan ajatus, saisko moisen ihan leimattua?
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Pitkä ja rankka tie tulisi olemaan:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2006/20060274 http://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/5214.pdf _______________________________________________ Toyota Land Cruiser KJ90 |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Selvitettiin Unimogin rekkaamista traktoriksi kevättalvella.
Katsuri oli kyllä ymmärtäväinen asian suhteen, selvitti asiaa mutta lähetti paluupostissa faksin joka oli toimitettu 1993 konttoreille AKE-sta. Tässä paperissa AKE on pyytänyt liikenneministeriöstä lausunnon asiasta. Paperi sisältää kaikenlaista bullshittiä, mutta yksiselitteisesti kieltää tälläisen muutostyön. Mietittiin mm. sitä, onko EU-hun liittyminen vaikuttanut asiaan, eli voisi kysyä asiaa ministeriön herroilta uudelleen. JOS JOKU TIETÄÄ KUORMURIN JOKA ON MUUTETTU TRAKTORIKSI puhukoon nyt, tai vaietkoon asiasta ikuisesti, tämä katsuriakin kiinnosti että onko jossain onnistunut, voisi käyttää esimerkkinä. Hauskaa tässä on se, että ministeriö viittaa ajoneuvoluokitukseen joka määrittelee traktorin ominaisuudet, mutta MISSÄÄN ei sanota miltä traktorin tulee/ ei tule näyttää.. Lakihan mahdollistaa jopa lavan asentamisen traktoriin, eli mog kelpaisi näiltäkin osin. Ainoa pakollinen traktorin varuste taisi olla vetopiste, ja sekin edessä, tästä löytyy oikein mittakuvatkin. Perusteena oli mm. että kuorma-auton liikenneturvallisuutta keinotekoisesti heikennetään kun sen maksiminopeutta rajoitetaan.. Edited by - hiski on 25/05/2007 21:11:03 |
#4
|
|||
|
|||
![]() Nuppitraktori
Eikös kuljetuskiike Teräksellä Turussa ole monta nuppitraktoria, kaksi f10 volvoa,ja kaksi vanhempaa mallia, toinen f10 on kaiken lisäksi rakennettu jarekistöröity tänä vuonna
|
#5
|
||||
|
||||
![]() hiukan aiheen vierestä
mutta kun täältäkin tietäjiä löytyy niin mikä estää käytetyn mönkijän rekisteröimisen eu traktoriksi vai estääkö mikään.melkosta syrjintää että vain uusia saa rekisteröityä .itseä houkuttais kyhätä vanhasta sellainen mut niin paljoa ei tarvia et viittis kymppitonnia raapasta lompuukista.. tai viittis kai jos olis..edes se lompakko.
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Mönkijöitä ei muistaakseni saa tieliikenteeseen rekisteröityä, ellei ne ole tehtaalta kilvitysoptiolla (vilkut yms) lähteneet. Tuskin saa traktoriksikaan.
|
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kuinkas tuon kanssa?
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#8
|
|||
|
|||
![]()
U.Teräksellä on kaksi F10 volvoa traktoreiksi reksiteröitynä, autot on rakennettu jo 70-luvulla. Toiseen on uusittu ohjaamo 90-luvulla ja toiseen tänä vuonna, joten vanhoista vehkeistä on kyse.
|
#9
|
|||
|
|||
![]()
Tervehdys!
Johonkin aikaan -90 luvulla oli myös villitys tehdä näistä vanhoista nupeista (työkoneita?) vai traktoreita? Niissä on mm.hiab ja alueaura tms. Ainakin meilläppäin vieläkin sellaisella aurataan talvisin teitä jokin urakoijan toimesta. Tuskin onnistuu enää nykyisin tai ainakin edut ovat liian heikot perinteiseen kuorma-autoon nähden. Nopeusrajoitus tuossa ainakin on 60 km/h. TT |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Kyllähän kuorma-auton voi työkoneeksi muutoskatsastaa vieläkin. Ehtona on, että työkone on kiinteänä autossa, eikä sillä saa kuljettaa mitään. Jopa hiekoitin aura-autossa on vähän niin ja näin.
Eli käytännössä kuorma-autoon kiinni eteen aura, vetävien pyörien päälle joku betonipaino, jotta on edes vähän pitoja ja leimalle. Ilman auraa ei vaan saa kylillä ajella, ja aurasta johtuen nopeusrajoitus 50km/h. Mutta löpöllä saa ajella. |
#11
|
|||
|
|||
![]()
eikös suomen tivolilla esim ole useampi nuppi raktori rekisterissä
tp-21 maastoautojen ehdotonta aatelia! joku tietää aina enemmän kuin sinä(tai on ainakin tietävinään) kaukas 4x4`n ski t:Jari |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Tästä on huhuja kuulunut, mutta huviajoneuvoilla saattaa olla jotain poikkeuksia.
Mutta tämäkin että miksi takajousitus pitäis poistaa kun esim JCB-llä on traktoreita joissa on takajousitus. Tämä allaolevahan antais teoriassa mahdollisuuden, mutta pitäis olla moinen ajoneuvo, sitten kirjoittais riittävät perustelut ja anomus sisään. Liikenne- ja viestintäministeriön asetus traktorien, moottorityökoneiden ja maastoajoneuvojen, niiden perävaunujen sekä hinattavien laitteiden rakenteesta ja varusteista 7.4.2006/274 98 § Ajoneuvon rakennetta ja varusteita koskevat poikkeukset; 2. Ajoneuvohallintokeskus voi erityisestä syystä, jos poikkeus ei vaaranna liikenneturvallisuutta eikä vääristä kilpailua, myöntää yksittäiselle ajoneuvolle poikkeuksen tässä asetuksessa säädetyistä ajoneuvon rakennetta ja varusteita koskevista vaatimuksista. |
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Size [u]does</u> matter, Sisu A-45 |
#14
|
|||
|
|||
![]()
jossain satamassa kuulema on kuorma-autoja muutettu traktoreiksi siis niitä jotka vetää kontteja laivoista
joskus 80 tai 70 luvulla?? tai jtn katastus mies vaan jutteli kun ite kyselin samaista asiaa konttorilta. Note! This message was posted anonymously! |
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Pakokaasupäästöt pitäis siis täten olla vaadittavalla tasolla. Eli moottorin tulis olla aikalailla viimeistä huutoa kaikkine hiukkasloukkuineen.
__________________
Montenegro offroad club #88 Montenegro racing 16 www.montenegrooffroad.com 6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX |
#16
|
|||
|
|||
![]()
Onko mitään uutta tällä saralla, kukaan muuttanut kuorma-autoa traktoriksi ? Tuossa olisi Atego 1528 vm 2000 projekti odottamassa joten sen käyttö kun on kovin vähäistä niin traktorina riittäisi hyvinkin...
|
#17
|
||||
|
||||
![]()
__________________
Parempi haluta sellast,mitä eivoi saada,kuin saada sellasta mitä eihalua. Istun tai kävelen, Pylly päästää sävelen! RRC Vakiona Ajomukavuus ja Maasto-ominaisuudet LA CH 31 TT eli Tupla TEE www.wuoksioffroad.com montenegro offroad club #98 |
#18
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ongelmana se että kuorma-auton ja traktorin saman kohteen direktiivit ei kohtaa, eli ei ole näyttää että traktoria koskevat vaatimukset täyttyisivät. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Työkoneeksi rekisteröinti | Peltonen | Tekniikka & Jutustelu | 26 | 14.04.2023 17:06 |
Ostetaan Niittokone | Arska-tehtaalta | O/M/V Muut | 19 | 14.10.2008 19:51 |
M: traktorin perälevy | vk4wd | O/M/V Muut | 5 | 30.01.2007 22:44 |
rekisteröinti ongelma | Chit-Chat | 6 | 28.05.2006 10:27 | |
Traktorin rekisteröinti | kumilusmu | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 09.09.2003 21:42 |