Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.01.2007, 09:47
härdelli:n Avatar
härdelli härdelli ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 01.12.06
Sijainti: Kuopio
Viestit: 568
Perusasetus

Hydraulit?


Rupesin funtsimaan, et oisko mitään järkeä laittaa hiluksiin hydraulit? Tarpeetkin ois tallin nurkissa.. Tarkiotus ois laittaa joka nurkkaan sylinteri, yks paineakku per akseli ja minkälieroclatrukin hyd.pumppu (12v). Sylinterit toimis antikallistuksenvakaajana, se olisi kai plussaa? Varmaan pohjimmainen syy tämmöiseen ratkaisuun on sen halpuus (hinta arvio hydraulille n.0E). Katsastukseen tietenkin pois ja käyttö ainoastaan maastossa tai yliraskalla kuormilla ajaessa. Tietysti kun tuota hydrauliikka on, niin vinssinkin vois repostella letkujen nokkaan. Etukardaanin tilalle on jo menossa etuvetosen murrokset, kun ei kukaan väitelly vastaankaan..

__________________
Hiluxistakin voi tehdä maasturin.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 20.01.2007, 10:24
Jari:n Avatar
Jari Jari ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.11.04
Sijainti: Kajjjaani, Finland.
Viestit: 3.139
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Etukardaanin tilalle on jo menossa etuvetosen murrokset, kun ei kukaan väitelly vastaankaan..

miks...

Onhan nuita jortaaneja?

www.Offroadkainuu.com

www.hanakkatalo.fi
Lisäsimme verkkokauppaamme paljon uusia tuotteita, Tutustu.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 20.01.2007, 10:43
härdelli:n Avatar
härdelli härdelli ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 01.12.06
Sijainti: Kuopio
Viestit: 568
Perusasetus

Murrokset laittelen ihan sen takia, kun saatavuus on hyvä, pitäs kestää vääntöö (vetarilla 3-4 kertainen momentti kardaaniin nähen), poorin pätkä jää pois, vesi tiivis, sallii isomman kulman kuin yksikään ristikko (ei tupla), vakionopeus nivel (kulmassa pyöriessään nopeus ei muutu) ja kuten jo aikasemmin mainihin, niin eihän kukaan ollut vastaankaan. Niin ja onhan se saatavuus aika hyvä, sorvikin käytössä...

Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 21.01.2007, 09:26
härdelli:n Avatar
härdelli härdelli ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 01.12.06
Sijainti: Kuopio
Viestit: 568
Perusasetus

No jumankavita. Sanokaa ees mielipiteitä. Tuntus et olen itsekseen harrastuksieni kanssa. Käsittääkseni tämä on jonkinlainen offipalsta ja täältä kaiketi saa apua ku on kysyttävää? No joo, rapelihan se on taas ja kiukuttaa...

Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 21.01.2007, 10:48
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Niin tuota hydraulijousi asiaa.. Mitoitus ei ole helppo, koska paineakun ja sylinterin mitoitus pitää olla sopiva (vrt jousivakio). Yleisempi toteutustapa on liikuttaa sylinterillä kierrejousen yläpään kiinnityspistettä. Silloin ei tarvitse paineakkujakaan. T PasiK

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 21.01.2007, 10:52
Ahosensetä:n Avatar
Ahosensetä Ahosensetä ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 01.10.04
Sijainti: Marttila, Finland.
Viestit: 4.066
Perusasetus

Onhan murrosten käytöstä ollut keskustelus jo aikaisemmiinkin. En vaan muista mihin jäi.

Lainaus:
quote:vetarilla 3-4 kertainen momentti kardaaniin nähen
Jaettuna kahdella, kun kardaanin momentti jakautuu kahdelle vetarille.

Tossa jotain keskustelua aiheesta, mutta tämän lisäksi on ainakin yksi juttu:
http://www.petrisimolin.com/ThePalst...?TOPIC_ID=9372

T, Antti
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 21.01.2007, 11:21
härdelli:n Avatar
härdelli härdelli ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 01.12.06
Sijainti: Kuopio
Viestit: 568
Perusasetus

Onhan se totta, ettei hydraulit varmaankaan ihan helpolla tule toimimaan. Yritys olisi käyttää pieni mäntäisiä sylinteriä, isoa paineakkua jolloin lehtijoset luultavasti määräisi alustan jäykkyyden. Paineakun säätö/täyttö onnistuu työmaalla. Kaikki tämä perustuu arvailuhin ja olettamuksiin, elikkäs palaute on oikeesti tervetullutta. Katoaan miten äijän käy vakionopeusnivelineen, jos ei kestä niin se vissiin särkyy. Vai oliko jokin välimuoto ehjän ja särkyneen välissä??? melkein rikki???

Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 21.01.2007, 14:15
Samppa79:n Avatar
Samppa79 Samppa79 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 18.07.04
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 903
Perusasetus

Lainaus:
quote:
poorin pätkä jää pois,
Mistä kohtaa tuo joustaa jos poorin jättää pois? Vai miten olet ajatellut sen rakentaa?

Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 21.01.2007, 14:26
härdelli:n Avatar
härdelli härdelli ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 01.12.06
Sijainti: Kuopio
Viestit: 568
Perusasetus

Aika useat vakionopeusnivelet "joustaa" kuulapesästään muutamia senttejä, eli liikevaraks tulee nopeasti ynnäiltynä 2*muutamia senttejä.

Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 21.01.2007, 14:34
Samppa79:n Avatar
Samppa79 Samppa79 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 18.07.04
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 903
Perusasetus

Aivan, Tuota mietinkin. Eli olet valinnut semmoset nivelet jotka oikeasti antaa liikevaraa.

Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 27.01.2007, 09:16
härdelli:n Avatar
härdelli härdelli ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 01.12.06
Sijainti: Kuopio
Viestit: 568
Perusasetus

P***ele ku menee tuon katiskan hitsailuun kaikki aika. Vissiin 40cm sylinterin iskua riittää? Vähä selvitelly hydraulien laillisuutta, niin pitäs vissiin kelvata sille leimasinta käyttävälle kaverille.

Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 27.01.2007, 11:00
Pecos:n Avatar
Pecos Pecos ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 20.03.06
Sijainti: Heinäjoki, Janakkala, Suomi
Viestit: 321
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Murrokset laittelen ihan sen takia, kun saatavuus on hyvä, pitäs kestää vääntöö (vetarilla 3-4 kertainen momentti kardaaniin nähen), poorin pätkä jää pois, vesi tiivis, sallii isomman kulman kuin yksikään ristikko (ei tupla), vakionopeus nivel (kulmassa pyöriessään nopeus ei muutu) ja kuten jo aikasemmin mainihin, niin eihän kukaan ollut vastaankaan. Niin ja onhan se saatavuus aika hyvä, sorvikin käytössä...
Itsellä on ollu sama mielessä.Ainakaan Suitsassa ei kestävyys tuota ongelmaa kun valitsee tarpeeksi painavan ja tehokkaan auton elinten luovuttajaksi. Mutta kun ristikotkin on vielä kestäny, niin miksi korjata jos se toimii.

Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 27.01.2007, 12:15
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Suskaan toyotan koneen ja laatikon asennuksen yhteydessä yritettiin tehän vaihde- ja jakolaatikon välinen kardaani vetarin nivelestä. Ja ongelmaksi tuli nivelen suojakumin kestävyys. "Suurissa" nopeuksissa kumi halkesi ja vaseliinit siirty alustan ruosteen estoaineeksi. Kokeiltiin kahella suojakumilla ja sitten siirryttiin takaisin yhteen ristikkoon -> tärrää.

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 27.01.2007, 18:41
härdelli:n Avatar
härdelli härdelli ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 01.12.06
Sijainti: Kuopio
Viestit: 568
Perusasetus

Arvelinkin, ettei suojakumit kestä. ajatus oli et ajelee takaveto päällä nopeat pätkät. Onhan se työlästä...

Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 27.01.2007, 19:16
nizzan nizzan ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.10.06
Sijainti: konnevesi, Finland.
Viestit: 196
Perusasetus

riippuu aika paljon siitä mistä se roikkuu eli minkälainen hilu olisi kysseessä???

LEKA ON OIVA APUVÄLINE!!!
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 27.01.2007, 21:43
härdelli:n Avatar
härdelli härdelli ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 01.12.06
Sijainti: Kuopio
Viestit: 568
Perusasetus

Vanha jäykkäperä LN46. Aika rajussa kulmassa se takimmainen eturistikko pyörii, ei vissiin ilman tupla ristikkoo vois toimia. En muuten ole koskaan laittanu autoon noin paljoa peltiä (kai 100kg) eikä ole ees valmis.

Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 09.02.2007, 11:50
härdelli:n Avatar
härdelli härdelli ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 01.12.06
Sijainti: Kuopio
Viestit: 568
Perusasetus

Käväsin tossa konttorilla kyselemässä hdraulien laillisuutta. Konttorin setä pirautti akelle: jos alkuperäinen jousitustyyppi ei muutu, niin sylinterit saa laittaa. Korkeuden säätö max 77mm (tietysti vain konttorilla ja virkavallan yllättäessä). Iskaritkin voi kuulemma poistaa, koska sylinterien laitto iskarien tillalle voidan tulkita alustan parantamisena. Korotus ei tietenkään saa poiketa 150mm säännöstä hydraulit ylhäälläkään. Tai siis, saa kuhan ei virkavalta ole pitämässä ratsiaa jossain metässä.

Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 09.02.2007, 12:04
Jari:n Avatar
Jari Jari ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.11.04
Sijainti: Kajjjaani, Finland.
Viestit: 3.139
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Vanha jäykkäperä LN46. Aika rajussa kulmassa se takimmainen eturistikko pyörii, ei vissiin ilman tupla ristikkoo vois toimia. En muuten ole koskaan laittanu autoon noin paljoa peltiä (kai 100kg) eikä ole ees valmis.
Mulla ei ole ollut kuin yksi+yksi ristikkoa, toki "pitimiä" piti avartaa.

nyt kun jakis takempana niin parempi kulmakin...

www.Offroadkainuu.com

www.hanakkatalo.fi
Lisäsimme verkkokauppaamme paljon uusia tuotteita, Tutustu.

Edited by - Jari on 09/02/2007 12:04:41
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hydraulit Vuosimallit 1984-1996 0 19.02.2003 16:52


Sivu luotu: 07:35 (GMT +2).