Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Hydraulit? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=28940)

härdelli 20.01.2007 09:47

Hydraulit?
 
Rupesin funtsimaan, et oisko mitään järkeä laittaa hiluksiin hydraulit? Tarpeetkin ois tallin nurkissa.. Tarkiotus ois laittaa joka nurkkaan sylinteri, yks paineakku per akseli ja minkälieroclatrukin hyd.pumppu (12v). Sylinterit toimis antikallistuksenvakaajana, se olisi kai plussaa? Varmaan pohjimmainen syy tämmöiseen ratkaisuun on sen halpuus (hinta arvio hydraulille n.0E). Katsastukseen tietenkin pois ja käyttö ainoastaan maastossa tai yliraskalla kuormilla ajaessa. Tietysti kun tuota hydrauliikka on, niin vinssinkin vois repostella letkujen nokkaan. Etukardaanin tilalle on jo menossa etuvetosen murrokset, kun ei kukaan väitelly vastaankaan..


Jari 20.01.2007 10:24

Lainaus:

quote:
Etukardaanin tilalle on jo menossa etuvetosen murrokset, kun ei kukaan väitelly vastaankaan..


miks...

Onhan nuita jortaaneja?

www.Offroadkainuu.com

www.hanakkatalo.fi
Lisäsimme verkkokauppaamme paljon uusia tuotteita, Tutustu.

härdelli 20.01.2007 10:43

Murrokset laittelen ihan sen takia, kun saatavuus on hyvä, pitäs kestää vääntöö (vetarilla 3-4 kertainen momentti kardaaniin nähen), poorin pätkä jää pois, vesi tiivis, sallii isomman kulman kuin yksikään ristikko (ei tupla), vakionopeus nivel (kulmassa pyöriessään nopeus ei muutu) ja kuten jo aikasemmin mainihin, niin eihän kukaan ollut vastaankaan. Niin ja onhan se saatavuus aika hyvä, sorvikin käytössä...


härdelli 21.01.2007 09:26

No jumankavita. Sanokaa ees mielipiteitä. Tuntus et olen itsekseen harrastuksieni kanssa. Käsittääkseni tämä on jonkinlainen offipalsta ja täältä kaiketi saa apua ku on kysyttävää? No joo, rapelihan se on taas ja kiukuttaa...


21.01.2007 10:48

Niin tuota hydraulijousi asiaa.. Mitoitus ei ole helppo, koska paineakun ja sylinterin mitoitus pitää olla sopiva (vrt jousivakio). Yleisempi toteutustapa on liikuttaa sylinterillä kierrejousen yläpään kiinnityspistettä. Silloin ei tarvitse paineakkujakaan. T PasiK

Note! This message was posted anonymously!

Ahosensetä 21.01.2007 10:52

Onhan murrosten käytöstä ollut keskustelus jo aikaisemmiinkin. En vaan muista mihin jäi.

Lainaus:

quote:vetarilla 3-4 kertainen momentti kardaaniin nähen
Jaettuna kahdella, kun kardaanin momentti jakautuu kahdelle vetarille.

Tossa jotain keskustelua aiheesta, mutta tämän lisäksi on ainakin yksi juttu:
http://www.petrisimolin.com/ThePalst...?TOPIC_ID=9372

T, Antti

härdelli 21.01.2007 11:21

Onhan se totta, ettei hydraulit varmaankaan ihan helpolla tule toimimaan. Yritys olisi käyttää pieni mäntäisiä sylinteriä, isoa paineakkua jolloin lehtijoset luultavasti määräisi alustan jäykkyyden. Paineakun säätö/täyttö onnistuu työmaalla. Kaikki tämä perustuu arvailuhin ja olettamuksiin, elikkäs palaute on oikeesti tervetullutta. Katoaan miten äijän käy vakionopeusnivelineen, jos ei kestä niin se vissiin särkyy. Vai oliko jokin välimuoto ehjän ja särkyneen välissä??? melkein rikki???


Samppa79 21.01.2007 14:15

Lainaus:

quote:
poorin pätkä jää pois,

Mistä kohtaa tuo joustaa jos poorin jättää pois? Vai miten olet ajatellut sen rakentaa?


härdelli 21.01.2007 14:26

Aika useat vakionopeusnivelet "joustaa" kuulapesästään muutamia senttejä, eli liikevaraks tulee nopeasti ynnäiltynä 2*muutamia senttejä.


Samppa79 21.01.2007 14:34

Aivan, Tuota mietinkin. Eli olet valinnut semmoset nivelet jotka oikeasti antaa liikevaraa.


härdelli 27.01.2007 09:16

P***ele ku menee tuon katiskan hitsailuun kaikki aika. Vissiin 40cm sylinterin iskua riittää? Vähä selvitelly hydraulien laillisuutta, niin pitäs vissiin kelvata sille leimasinta käyttävälle kaverille.


Pecos 27.01.2007 11:00

Lainaus:

quote:
Murrokset laittelen ihan sen takia, kun saatavuus on hyvä, pitäs kestää vääntöö (vetarilla 3-4 kertainen momentti kardaaniin nähen), poorin pätkä jää pois, vesi tiivis, sallii isomman kulman kuin yksikään ristikko (ei tupla), vakionopeus nivel (kulmassa pyöriessään nopeus ei muutu) ja kuten jo aikasemmin mainihin, niin eihän kukaan ollut vastaankaan. Niin ja onhan se saatavuus aika hyvä, sorvikin käytössä...
Itsellä on ollu sama mielessä.Ainakaan Suitsassa ei kestävyys tuota ongelmaa kun valitsee tarpeeksi painavan ja tehokkaan auton elinten luovuttajaksi. Mutta kun ristikotkin on vielä kestäny, niin miksi korjata jos se toimii.


27.01.2007 12:15

Suskaan toyotan koneen ja laatikon asennuksen yhteydessä yritettiin tehän vaihde- ja jakolaatikon välinen kardaani vetarin nivelestä. Ja ongelmaksi tuli nivelen suojakumin kestävyys. "Suurissa" nopeuksissa kumi halkesi ja vaseliinit siirty alustan ruosteen estoaineeksi. Kokeiltiin kahella suojakumilla ja sitten siirryttiin takaisin yhteen ristikkoon -> tärrää.

Note! This message was posted anonymously!

härdelli 27.01.2007 18:41

Arvelinkin, ettei suojakumit kestä. ajatus oli et ajelee takaveto päällä nopeat pätkät. Onhan se työlästä...


nizzan 27.01.2007 19:16

riippuu aika paljon siitä mistä se roikkuu eli minkälainen hilu olisi kysseessä???

LEKA ON OIVA APUVÄLINE!!!

härdelli 27.01.2007 21:43

Vanha jäykkäperä LN46. Aika rajussa kulmassa se takimmainen eturistikko pyörii, ei vissiin ilman tupla ristikkoo vois toimia. En muuten ole koskaan laittanu autoon noin paljoa peltiä (kai 100kg) eikä ole ees valmis.


härdelli 09.02.2007 11:50

Käväsin tossa konttorilla kyselemässä hdraulien laillisuutta. Konttorin setä pirautti akelle: jos alkuperäinen jousitustyyppi ei muutu, niin sylinterit saa laittaa. Korkeuden säätö max 77mm (tietysti vain konttorilla ja virkavallan yllättäessä). Iskaritkin voi kuulemma poistaa, koska sylinterien laitto iskarien tillalle voidan tulkita alustan parantamisena. Korotus ei tietenkään saa poiketa 150mm säännöstä hydraulit ylhäälläkään. Tai siis, saa kuhan ei virkavalta ole pitämässä ratsiaa jossain metässä.


Jari 09.02.2007 12:04

Lainaus:

quote:
Vanha jäykkäperä LN46. Aika rajussa kulmassa se takimmainen eturistikko pyörii, ei vissiin ilman tupla ristikkoo vois toimia. En muuten ole koskaan laittanu autoon noin paljoa peltiä (kai 100kg) eikä ole ees valmis.
Mulla ei ole ollut kuin yksi+yksi ristikkoa, toki "pitimiä" piti avartaa.

nyt kun jakis takempana niin parempi kulmakin...

www.Offroadkainuu.com

www.hanakkatalo.fi
Lisäsimme verkkokauppaamme paljon uusia tuotteita, Tutustu.

Edited by - Jari on 09/02/2007 12:04:41


Sivu luotu: 10:00 (GMT +2).