Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 09.09.2025, 15:47
thx 1138 thx 1138 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 13.08.18
Sijainti: kuusamo
Viestit: 73
Perusasetus

TOYOTA HILUX DOUBLE CAB 3.0 automat hinaus ojasta


Onko näissä millaista riskiä tai ongelmaa jos sattuisi joutumaan tilanteeseen että jäisi kiinni esim lumeen mutaan tai ojasta hinaus esim traktorilla.

Oletan että automaattilaatikko pitää olla N asennossa jos takaveto päällä jakovaihteistossa ei ongelmaa. Mutta jos neliveto tai hidas neliveto päällä niin pitäisi jakovaihteisto siirtää N asentoon ja automaattilaatikko myös N. Sitten voi hinata ilman että ongelmaa vaihteiston särkymisestä. Olenko oikeilla jäljilllä tässä asiassa?

Testasin muuten tuota jakovaihteiston N asentoa niin vaihdekeppi tärähti ja hieman rusahtava ääni kun siirsin sitä sinne tai pois sieltä N asennosta en nyt muista kummin päin mutta automaatilaatikko oli tietenkin N asennossa.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 09.09.2025, 16:40
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.616
Perusasetus

Moottorin käydessä vaihteisto vapaalla ja jakolaatikko vapaalla, niin vaihteiston ulostuloakseli pyörii. Ei se voimaa välitä yhtään, mutta jakovaihteisto rääkäisee kun yrittää pykälää päälle. Jos haluaa rääkäisyn välttää niin moottori sammuksiin. P-asennossa vaihteiston ulostulo ei pyöri, mutta jos vaihteisto ja jakolaatikko ovat molemmat vapaalla niin moottorin käydessä parkkia tarjotessa vaihteisto rääkäisee.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 10.09.2025, 08:09
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.530
Perusasetus

Ei kait siinä ojasta / mudasta pois hinaamisessa tarvii vapaalle laittaa vaan nimenomaan vaihe päällä ja koitetaan auttaa sitä pois pääsyä. Rengas jossa on vetoa kuitenkin yrittää kiivetä esteiden yli jne. Kyllähän nyt iso traktori vetää vaikka kylki edellä tollasen ylös mutta ehjempänä se tulee kun vähä auttaa. Ihan sama kun vinssaat autoa pois pulasta, ei sitä autoa vapaalle laiteta.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 10.09.2025, 08:24
J-J J-J ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.12.20
Sijainti: Heinola
Viestit: 45
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja thx 1138 Näytä viesti
Onko näissä millaista riskiä tai ongelmaa jos sattuisi joutumaan tilanteeseen että jäisi kiinni esim lumeen mutaan tai ojasta hinaus esim traktorilla.

Oletan että automaattilaatikko pitää olla N asennossa jos takaveto päällä jakovaihteistossa ei ongelmaa. Mutta jos neliveto tai hidas neliveto päällä niin pitäisi jakovaihteisto siirtää N asentoon ja automaattilaatikko myös N. Sitten voi hinata ilman että ongelmaa vaihteiston särkymisestä. Olenko oikeilla jäljilllä tässä asiassa?
Ihan ensimmäisenä kannattaa huomioida, että jumista irroitus ja hinaus on kaksi eri asiaa, joita ei kannata sekoittaa toisiinsa.

En nyt juuri kyseistä Hiluxin mallia tunne, mutta tyypillisesti jakovaihteisto vapaalla voi hinata lyhyen matkaa ongelmitta kaikki neljä pyörää maassa. Mutta tässä kohtaa tosiaan pitää vähän perehtyä juuri kyseiseen tekniikkaan.

Jumista irroitus taas riippuu tietysti hyvin paljon tilanteesta, mutta useimmissa tilanteissa lähtisin suorittamaan neliveto kytkettynä ja suunnasta riippuen D tai R silmässä ilman syöttöä tai kevyellä syötöllä. Tässä oletuksena tietysti, että siinä jumissa olevassa autossakin on kuski paikalla. Jos taas yksin joutuu työskentelemään, niin jälleen riippuu olosuhteista. Esimerkiksi turvallisuussyistä voi olla ihan järkevä, että irrotettavassa autossa on renkaat lukossa (neliveto, seisontajarru) ettei lähde hallitsemattomasti liikkumaan. Ehjän auton voimansiirron kyllä kuuluu kestää jumista irrotus, vaikka vetäisi ns. nahkoineen. Eikai kukaan täysin pitävällä pinnalla jumiin jää
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään Toyota lc bj-75 hinaus-auto projekti. tapsa4x4 O/M/V Ajoneuvot 1 22.07.2025 07:27
Myydään / Vaihdetaan MYYTY!!!! Toyota Hilux Double Cab 2.5 D4D 120 4wd SR AC Alu O/M/V Ajoneuvot 0 17.10.2020 14:37
Ostetaan Hilux double cap astinlaudat Hailuks O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 26.07.2018 06:09
Myyty Hilux Double Cab SR -11 mpa567 O/M/V Ajoneuvot 0 25.12.2015 14:21
Myydään / Vaihdetaan Toyota Hilux double cab -06 Surffari O/M/V Ajoneuvot 1 17.10.2013 13:26


Sivu luotu: 14:34 (GMT +2).